patrikp
Topic Author

Förbättringskryss och Förtrolla vapen

Fri 18 Aug 2023, 10:27

• I kapitlet för erfarenhet står det att "När du slagit ett drakslag eller demonslag för en färdighet sätter du ett kryss i rutan intill färdigheten."
  • I besvärjelsen Förtrolla vapen står det att: "Besvärjelsen förtrollar ett vapen så att resultatet 1–2 räknas som drakslag vid attacker och parader med vapnet."
Om jag tolkar det bokstavligt så får jag ett förbättringskryss om jag slår en 2a med ett förtrollat vapen, men det känns som om intentionen är att det bara är på 1 och 20 som man ska få ett förbättringskryss.

Vilket borde det vara?

Short Fey

Re: Förbättringskryss och Förtrolla vapen

Fri 18 Aug 2023, 10:35

Andra. Du kan enbart få sätta kryss om du slår ett 1a eller en 20a.

Förtrolla vapen gör att du lättare kan utnyttja de andra fördelarna av att slå ett drakslag.

Edit: skrev fel.
Beware the fey!

Tomas
Site Admin

Re: Förbättringskryss och Förtrolla vapen

Fri 18 Aug 2023, 10:47

• I kapitlet för erfarenhet står det att "När du slagit ett drakslag eller demonslag för en färdighet sätter du ett kryss i rutan intill färdigheten."
  • I besvärjelsen Förtrolla vapen står det att: "Besvärjelsen förtrollar ett vapen så att resultatet 1–2 räknas som drakslag vid attacker och parader med vapnet."
Om jag tolkar det bokstavligt så får jag ett förbättringskryss om jag slår en 2a med ett förtrollat vapen, men det känns som om intentionen är att det bara är på 1 och 20 som man ska få ett förbättringskryss.

Vilket borde det vara?
Som du säger, bokstavligt är det den första tolkningen som gäller. Men man kan förstås göra sin egen tolkning.
Fria Ligan