Johan von Hageby
Topic Author
Posts: 45
Joined: Sun 06 Aug 2023, 07:27
Location: Norrköping

Spel online (VTT, Discord ...)

Sun 13 Aug 2023, 12:20

Kommer spelet att släppas till fler plattformar än Foundry och Roll20?

Ni som har större erfarenhet av spel online än jag, vad är era intryck av de olika alternativen? Antar att det är standard att använda Discord för röstsamtal? Ge mig era bästa tips, tricks och life hacks!
 
Mogrogh
Posts: 4
Joined: Sun 29 May 2022, 21:57

Re: Spel online (VTT, Discord ...)

Tue 28 Nov 2023, 23:37

Jag använder mig av FoundryVTT och det fungerar helt klart bra. Använde mig av Roll20 tidigare (andra spel) men var inte helt glad över hur det fungerade. Roll20 fungerar bra och är enkelt att komma in i helt kostnadsfritt och har troligen stöd för flest rollspel (dvs det finns minst ett rollformulär du kan använda). Ska du göra lite mer så kommer det troligen kosta pengar, beroende vad du ska göra. När jag upptäckte FoundryVTT så hoppade jag över direkt och där har jag större möjligheter att göra sådant som var bakom en betalspärr. Många moduler som lägger till funktionalitet. En engångskostnad för Foundry. Bra framåtskridande på utvecklandet av Foundry.

Ska du bara använda rollformulär och "Theatre of the mind" spelar det ingen roll vad du använder men lägst kostnad blir Roll20. Vill du ha bättre rollformulär, använd Foundry. Det var några år sedan jag kollade in Roll20 senast så jag vet inte vilka förbättringar som gjorts där men tidigare gick det bara ha ett rollformulär och allt fick knökas in där i t.ex. olika flikar. Utan att ha kollat så gissar jag att för DoD är första fliken för rollpersonen, nästa för SLP och en för monster. I foundry finns ingen begränsning och du kan ha olika formulär byggda enbart för ändamålet, så ett formulär för din rollperson, ett för SLP och ett för monster. Det är mindre kladdigt och fungerar, enligt mig, bättre.

Jag har tidigare använt Fantasy Grounds men stödet för spel är mindre. Väldigt mycket automatisering att tillgå, speciellt för stora spel som DnD. De har ett fåtal FL-spel släppta, kommer bara på Alien utan att kolla deras hemsida.

När vi spelar använder vi video, de som har/vill, i Foundry och ljud i discord. Både Foundry och Roll20 stöder video och ljud, så man behöver inte använda discord. Det krävs några få extra steg för att få ljud/video att fungera i Foundry. En del betalar för att få Foundry på en servertjänst och då fixar de så ljud/video fungerar. Har dålig koll numera på Fantasy Grounds.

Alla dessa tjänster har bäst stöd för de största spelen, som DnD5.

Lite gamla filmer nu men de fungerar fortfarande och ger en bra förklaring:
https://www.youtube.com/watch?v=-aHlApa1nUA&t=1s

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests