creptiss
Topic Author
Posts: 2
Joined: Fri 19 Dec 2014, 00:14

Skillnaden mellan de olika utgåvorna av regelböcker?

Sun 30 Jul 2023, 13:41

Hej Mutant-forumet!

Har tänkt spelleda en Mutant År noll-grupp. Spelade M0 som spelare när det var nytt, men detta blir (nästan) första gången jag spelleder. Inser att det har hänt mycket sedan jag backade spelet på Kickstarter och nu känner jag att det är en liten djungel med "nya" olika böcker och regler jag har problem att reda ut. Har sök bland annat på forumet här men känner fortfarande att jag inte fått klarhet i hur de olika "grundböckerna" som släppts till Mutant År noll interagerar.

Har den första utgåvan av böckerna, Bok 1 Mutanten och Bok 2 Zonen, och har även senare plockat upp nyutgåvan med böckerna Spelarboken och Spelledarboken. Har förstått att Spelarboken och Spelledarboken innehåller de uppdaterade och senaste reglerna för MÅ0, inkluderat det "nya" stridssystemet med kritiska skador som man kan ladda ned som en lös PDF från Fria LIgans hemsida. Däremot saknar båda de nyare böckerna (Spelarboken och Spelledarboken) massor som finns i de äldre Bok 1 och Bok 2. Jag gissar att det finns i det tredje setet med böcker; Regelboken och Kampanjboken?

Nu till frågorna:
  • Om jag har de äldre böckerna, finns det någon anledning för mig att med ljus och lykta söka finna, främst, Kampanjboken men också Regelboken (alternativt köpa dem som PDF från Drivethrurpg)?
  • Innehåller Kampanjboken endast de saknade delarna från Bok 2 Zonen eller innehåller den även nytt material?
  • Innehåller regelboken något mer eller annorlunda från Spelarboken? Är reglerna tydligare uppstrukturerade i Regelboken så att den ändå kan vara värd att köpa?

Helt enkelt, hur rekommenderar ni lite mer erfarna att jag gör för att få en så smidig upplevelse som möjligt?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4467
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Skillnaden mellan de olika utgåvorna av regelböcker?

Sun 30 Jul 2023, 21:52

Upplaga 2 innehåller de avancerade stridsreglerna. Dessa finns att ladda ned på FLs mutantsida. Det finns lite småändringar här och var men ingenting överväldigande, förutom att SL använder en MP-pott för sina SLP. Upplaga 3 (tror jag det blir) som är en box är i princip samma som upplaga 2 men de har lagt till de tre specialsektorerna ifrån startboxen.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
creptiss
Topic Author
Posts: 2
Joined: Fri 19 Dec 2014, 00:14

Re: Skillnaden mellan de olika utgåvorna av regelböcker?

Mon 31 Jul 2023, 10:13

Okej, tack. Med upplaga tre, menar du den stora regelboken som heter Regelboken? Och hur kommer Kampanjboken in i bilden, är det nytt material i den eller samma som i gamla Bok 2 Zonen från första utgåvan?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests