Tervingi
Topic Author
Posts: 1
Joined: Sat 22 Jul 2023, 10:23

Ett par frågor ang. tredjpartslicensen

Sat 22 Jul 2023, 10:51

Jag har ett tag funderat på att skriva ihop ett litet tillbehör som innehåller relger och stöd för att spela nattfolk som rollperson, då jag tycker detta är närmast oumbärligt i ett fantasyspel där orcher o dyl figurerar. Detta tänkte jag sedan släppa som en gratis PDF.
Om jag tolkar 2: Licensens omfattning rätt kan jag varken använda orcher, svartalfer eller nattfolk i tillbehörets titel eller undertitel, men i produktbeskrivningen behöver jag inte ägna mig åt märkliga omskrivningar utan kan helt enkelt skriva att tillbehöret innehåller spelstöd för nattfolks-RP. En annan sak jag funderat över, men är mindre oroad för, är om 4: Regeländringar skulle förbjuda hela företaget till att börja med. Jag hittar ju inte på dessa väsen, utan de förekommer som icke-spelbara i grundboxen.

Jag söker mest få klarhet i vad som gäller i detta specifika fall. Nu när lådan trillade ner i brevlådan kom som en störtflod av inspiration :) .
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Ett par frågor ang. tredjpartslicensen

Sat 22 Jul 2023, 17:10

Hej!
Det där ser inte ut att vara något problem. Paragraf 2 syftar främst på egennamn på personer och platser, till exempel "Utkante" eller "Sathmog" - inte etablerade allmänna begrepp som "orch" eller "nattfolk". Vad gäller paragraf 4 så är det fine så länge modulen inte ändrar på hur nattfolken fungerar regelmässigt som SLP - att skriva hur de även skulle kunna användas som rollpersoner (främst att ge dem släktesförmågor) är ett tillägg till reglerna, inte en ändring, och därmed fine.

Men jag ska tillägga att fler spelbara släkten (inte bara nattfolk) är något vi planerar i en kommande modul till spelet, så det kommer att komma en officiell version av det du efterfrågor, om några månader. :)
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests