CactusJack
Topic Author
Posts: 1
Joined: Wed 31 May 2023, 22:19

Soloäventyr - vilken grej!

Wed 31 May 2023, 22:26

Jag har just köpt Drakar och Demoner, och ser fram emot att få gräva runt i den fysiska boxen när den kommer. Något som jag redan är väldigt imponerad av är soloäventyret. Jag skapade mig en karaktär för att lära mig hur allt funkar. När jag var klar skickade jag ner barden Kott Honungstunga ner i Gapet.

På bara några minuter hade Kott smugit förbi vampyrfladdermöss, tappat sin kniv, fallit ner i en fallucka, krypit upp för en trapp med mumifierade kroppar och urverk, blivit tillfångatagen av orker, snackat sig ur situationen med hjälp av en handritad skattkarta, köpt en ny kniv av orkerna och traskat vidare mot ett demoniskt altare.

Fantastiskt underhållande!
 
Attackmack
Posts: 134
Joined: Sun 17 Feb 2019, 03:22

Re: Soloäventyr - vilken grej!

Thu 01 Jun 2023, 16:28

Härligt, låter som du gillar spelet vilket är toppen!

Jag är kluven till spelet/reglerna själv, gillar att de fokuserat på one-shots då det är det vanligaste sättet jag spelar och spelleder på men vissa saker känns lite...tråkigt. Typ "monster" och deras attacker, känns som slutstrider eller "bossar" blir alldeles för monotona, skulle nog skippa det och spela dem som vanliga NPC motståndare.
Undrar också varför de inte anammade det helt underbara systemet i Symbaroum där spelarna slår för försvar istället för att fiender slår för attack.

När det gäller själva introäventyret (om vi pratar om samma som finns i snabbstarten man kan ladda ned gratis) tycker jag det inte känns genomtänkt alls. Och förklarar för lite (för spelledaren) om varför saker är som de är i kumlet. Och vart är gåtorna/pusslen/problemlösningen?

I det stora hela är jag inte hemskt imponerad av nya DoD, finner Svärdets Sång betydligt mer intressant, både som värld och regelsystem. Så det känns lite konstigt med dessa två då det spelet med så lång historia och ett anrikt namn är det som lämnar absolut minst avtryck på mig.
 
CarlNyk
Posts: 68
Joined: Thu 08 Dec 2022, 15:15

Re: Soloäventyr - vilken grej!

Thu 01 Jun 2023, 22:11

CactusJack - kul att du testat, jag borde ge det en halvtimme någon dag, kan kanske inspirera en spelledare att spela solo ibland!

Attackmack - kan du hålla dig till ämnet i ställe för att klaga på spelet som helhet? Kapar du trådarna för att du vet att om du startar en "klaga på DoD-tråd" så blir den borttagen?
 
Attackmack
Posts: 134
Joined: Sun 17 Feb 2019, 03:22

Re: Soloäventyr - vilken grej!

Fri 02 Jun 2023, 09:56

CactusJack - kul att du testat, jag borde ge det en halvtimme någon dag, kan kanske inspirera en spelledare att spela solo ibland!

Attackmack - kan du hålla dig till ämnet i ställe för att klaga på spelet som helhet? Kapar du trådarna för att du vet att om du startar en "klaga på DoD-tråd" så blir den borttagen?
Trådarna? Nu vet jag inte vad du pratar om.

Jag är sällan inne på forumet här, när jag är så kikar jag runt och läser samt skriver sporadiskt där jag känner för att uttrycka min åsikt och har något att tillföra. Du behöver inte hålla med mig men kan du inte isf bemöta min kritik på ett vettigt sätt borde snarare DU avstå från att skriva.

Vet inte varför du så aggressivt går på defensiven?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests