Jag är en ny SL och min grupp har precis spelat Ridders Rös. Under spelats gång hände det flera gånger att flera spelare slog för samma färdighet. Exempelvis finna dolda ting, myter och legender och främmande språk. Om någon misslyckades så slog nästa person tills dess att någon lyckades. Till slut slog alla samtidigt där det var logiskt (exempelvis finna dolda ting när de skulle söka igenom ett rum). Självklart höll jag hårt på regeln att om en specifik person misslyckade så fick denna inte slå om slaget (om de inte pressa eller att någon förutsättning förändrats enligt reglerna)
Jag ser egentligen inget problem med detta och självklart fungerar det inte i alla situationer, det är exempelvis rimligt att alla står och försöker tyda ett främmande språk eller att alla söker av ett rum.
Jag är dock lite orolig för vart detta kan leda. Säg att spelarna exempelvis vill försöka övertala någon. Jag tycker det är rimligt att två stycken hjälps åt (fördel på övertala) + att de måste rollspela hur de ska övertala. Men om de misslyckas, vad är det som hindrar att två andra går fram och försöker? Jag tycker det är rimligt att dom kan försöka, de kanske får nackdel på slaget (eftersom SLP redan sagt nej, men fördel för att de hjälps åt så ett slag enl. reglerna) och de kanske måste modifiera sin approach något men om även de misslyckas så är det igen rimligt att nästa person(er) som inte försökt också försöker.
Ovanstående exempel tycker jag illustrerar på något som är fullt rimligt att göra men det ”känns” lite fel då det ger väldigt många chanser att lyckas. Självklart kan jag i exemplet ovan spela SLP på ett sätt som förhindrar fler chanser men det finns säkert många andra situationer där det är svårare att inte låta spelarna slå för samma färdighet.
Så, min fråga är: Hur gör ni? Är det någon som kör ”strikt tolkning” av reglerna och bara låter 1 spelare (eller tekniskt sett 2 om de hjälps åt) försöka slå för färdigheten i fråga och sedan får ingen annan? Har ni tankar/idéer/tips att dela med er av?