Här kommer de husregler jag klurat på efter att reglerna nu stabiliserats.
Orcher, skelett mfl i bestiariet har Slagsmål=Undvika.(Bra att ha ett värde om de blir av med vapnet/blir greppade, deras undvika-värde känns balanserat för ändamålet)
Skelett och Nattfolk hindras inte av mörker. (Otydligt i nuvarande regler, jag tror det egentligen är menat så, då de räknas som monster utanför strid om jag förtått det rätt, men inte i strid, och det finns ju mörkerregler för strid)
Troll regenererar inte om de tar skada i solljus. (Annars kan de ligga och sola och förlita sig på statistiken....)
Magiker får byta ”Övriga” tränade färdigheter från start mot besvärjelser, en nivå två besvärjelse kostar 2 färdigheter. Nivå 3 besvärjelser kostar 3 färdigheter. (Det här är mest för de som gillar att spela lite äldre magiker som är mer kompetenta än sina yngre kollegor)
Rollpersoner startar med en sekundär tränad färdighet, kunskap om (hemoråde). Tex har en rollperson från Kandra ”Kunskap om Kandra” Färdigheten kan användas för att känna till vissa saker, hitta utrustning som kan vara svår att hitta, veta vem man ska prata med etc….
Vilka tänker ni köra på?