Lesten
Topic Author
Posts: 7
Joined: Tue 22 Mar 2022, 19:50

Psykisk kraft

Tue 07 Mar 2023, 12:44

Har funderat på halvalvernas släktestalang psykisk kraft och kommit fram till att den är... problematisk :)
Men jag skulle vilja ha lite andra synpunkter eller förslag så jag inte hittar på en oresonlig husregel för att ersätta eller nerfa den.

Så talangens funktion är att stärka yrkestalanger, vilket är ett kul koncept, men mitt problem är att talangen:

(1) uppmuntrar till att man "små-duttar" med kraftpoäng, spenderar bara en åt gången istället för flera samtidigt. Framförallt ett problem med Guldets väg 3: en halvalvs-nasare med 5 kraftpoäng får 10 guld, inte 6 guld, eftersom hen förstås spenderar 1 poäng 5 gånger i rad för att få 2 guld varje gång. Några andra talanger har samma problem, men stridsrelaterade talanger och besvärjelser torde vara mindre problematiska för då har du incitament att bränna fler kraftpoäng på en handling.

(2) den fungerar väldigt ojämnt mellan de olika yrkena.
• Druider & Magiker tjänar förstås väldigt mycket på det.
• Ryttare, Skalder och Tjuvar kan använda talangen till de flesta av sina yrkestalanger.
• Nasare kan använda den till ungefär hälften av sina talanger.
• Förkämpe har egentligen bara nytta av psykisk kraft till Ödets väg.
• Jägare kan bara utnyttja psykisk kraft till nivå 2 av Djurets väg och nivå 3 av Pilens väg.
• Krigare kan bara utnyttja psykisk kraft till nivå 3 av Klingans väg och nivå 3 av Sköldens väg.

Det gör att det känns dumt att vara Förkämpe, Jägare eller Krigare om du är halvalv - alla är kul och passande karaktärskoncept men om du tjänar så mycket mer på att vara något annat yrke så kanske man hellre väljer det eller ett annat släkte. De andra släktestalangerna känns mer universella och funkar (nästan) lika bra till alla yrken (av vad jag upplevt hittills).

Jag har klurat på några alternativ, men kan inte bestämma mig för om det överhuvudtaget behövs och i så fall vad som är mest balanserat.

Alternativ 1:
Istället för att spenderade kraftpoäng ger extra så får du mer kraftpoäng i grunden. Det behåller principen med talangen i dess ursprungsform och ger en liknande effekt, men (1) den fungerar lika bra till alla yrken och (2) det blir inte lika värdefullt att bara spendera en kraftpoäng i taget för att maximera värdet.

Alternativ 1A: Varje gång du får kraftpoäng så får du en extra kraftpoäng. D.v.s. när du pressar och tar skada så får du en mer kraftpoäng än skadan du tar. (Kanske FÖR bra?)

Alternativ 1B: Varje gång du pressar ett slag så får du alltid minst ett kraftpoäng, även om du inte tar skada.

Alternativ 1C: Varje gång du får kraftpoäng av att pressa så får du minst två kraftpoäng, även om du bara slår en bane.

Alternativ 1D: Varje gång du pressar och ändå misslyckas, och varje gång du drabbas av ett magiskt missöde, så får du en kraftpoäng (även om du får fler av att du pressade).

Alternativ 1E: När du aktiverar din stolthet, så får du en kraftpoäng för varje slagen ⚔ på artefakttärningen T12.

Alternativ 2:
Varje gång du spenderar kraftpoäng, slå T6 för varje kraftpoäng. För varje ⚔ välj mellan att (a) få tillbaka en kraftpoäng eller (b) lägga till en kraftpoäng till effekten.
(Jobbigt med ett extra tärningsslag. Kan bli många tärningar också.)

Alternativ 3:
Varje gång du spenderar kraftpoäng, slå T6. Om du slår lika med eller lägre än antalet spenderade kraftpoäng eller om du slår en ⚔, så välj mellan (a) få tillbaka en kraftpoäng eller (b) lägga till en kraftpoäng till effekten. Om du slår lika med eller lägre än antalet spenderade kraftpoäng OCH en ⚔, så få du två kraftpoäng tillbaka eller lägga till två till effekten.
(Ger fördel om du spenderar många kraftpoäng, men ett extra tärningsslag känns ändå lite jobbigt även om det bara är en tärning.)
• En variant kan vara att om du spenderar 6-7 kp så slår du T8 istället för T6 och om du spenderar 8-10 kp så slår du T10. (T.ex. om du spenderar 10 kp och slår 10 med T10:an så får du tillbaka 4 kp (1 för att du slog under och 3 för 3⚔ på tärningen.)

Alternativ 4:
Strunta i det där och bara gör en lösning för Guldets väg 3, så att du får mer guld ju fler poäng du spenderar. Till exempel så här:
KP : Guld
1 : 0,5 (5 silver)
2 : 1
3 : 2
4 : 3
5 : 5
6 : 7
7 : 9
8 : 11
9 : 14
10 : 17
11* : 20
(Men stackars halvalvs-jägare och krigare :( )

Skulle uppskata synpunkter, tips och idéer.
 
User avatar
Skops
Posts: 12
Joined: Fri 13 Dec 2019, 18:05

Re: Psykisk kraft

Tue 07 Mar 2023, 22:40

Vi har haft flera halvalver under våra spelomgångar och sällan haft problem med deras släkttalang.

"(1) uppmuntrar till att man "små-duttar" med kraftpoäng, spenderar bara en åt gången istället för flera samtidigt. Framförallt ett problem med Guldets väg 3: en halvalvs-nasare med 5 kraftpoäng får 10 guld, inte 6 guld, eftersom hen förstås spenderar 1 poäng 5 gånger i rad för att få 2 guld varje gång.
"Alternativ 4: Strunta i det där och bara gör en lösning för Guldets väg 3""

Om en rollperson plockar fram guld från höger och vänster och alltid har gott om kosing på sig så bör andra i omgivningen märka det (tjuvar, rövare och dylikt).
Alternativt så kan man begränsa vilka NPC som vill handla med guld som min SL har gjort. Kan vara svårt för en smed i en random by att göra sig av med guld medan t.ex. en rik affärsman i en stor stad har större resurser och möjligheter.

"(2) den fungerar väldigt ojämnt mellan de olika yrkena.
• Druider & Magiker tjänar förstås väldigt mycket på det."

Ökar samtidigt risken för missöde så det är inte bara fördelaktigt. Oftast är de bättre att minska risker än att öka skada/effekt.

Så jag tycker inte att talangen behöver ändras. Den ger SL stora möjligheter att agera på utefter hur RP spelar sin karaktär.
 
Lesten
Topic Author
Posts: 7
Joined: Tue 22 Mar 2022, 19:50

Re: Psykisk kraft

Wed 08 Mar 2023, 10:56

Om en rollperson plockar fram guld från höger och vänster och alltid har gott om kosing på sig så bör andra i omgivningen märka det (tjuvar, rövare och dylikt).
Alternativt så kan man begränsa vilka NPC som vill handla med guld som min SL har gjort. Kan vara svårt för en smed i en random by att göra sig av med guld medan t.ex. en rik affärsman i en stor stad har större resurser och möjligheter.
Det är en bra poäng. Å andra sidan besegrar mina spelare monster med lätthet så tror inte ett gäng rövare skulle vara något större hot. Tror det kommer leda till en hel del sura miner vid spelbordet om de inte kan använda sitt guld heller. Men det ska jag fundera på hur som helst.

Ökar samtidigt risken för missöde så det är inte bara fördelaktigt. Oftast är de bättre att minska risker än att öka skada/effekt.
Sant och jag kom på att ingredienser också är något som hjälper balansera det. Just nu har vi ingen halvalvs-magiker i gruppen så kan inte tala för hur den skulle användas, men du har nog rätt. Fast kan också tillägga att vi har gjort missöden lite snällare (slår du en bane så slår du T36 och slår du två eller fler så slår du T66 som vanligt) för ingen vågade ta magi annars.

Jag tror mitt största problem är att vissa yrken får ut relativt lite av släktestalangen medan andra får ut väldigt mycket. Inget som påverkar min nuvarande kampanj eftersom den enda halvalven är nasare, men jag är lite orolig att jag aldrig kommer få se en halvalv som är jägare eller krigare och om jag ser det så måste de fokusera starkt på två specifika talanger för att inte göra sin släktestalang irrelevant. Är spelaren optimerande så väljer de ett annat yrke eller släkte, är spelaren inte det så kanske hen blir snopet besviken över att de aldrig kan använda sin släktestalang.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest