User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Sun 05 Feb 2023, 12:04

Hej!

Använd denna tråd till att posta feedback och rapportera fel i Kapitel 4 av version 3 Beta-PDF:en av Regelboken till nya Drakar och Demoner. Kom ihåg:
  • Innan du postar om ett fel, kolla att det inte redan har rapporterats av någon annan.
  • Spamma inte trådarna. En god princip är att inte posta igen i samma tråd förrän någon annan har postat emellan. Vill du tillägga något kan du i stället redigera ett tidigare inlägg.
  • Om du redan har postat feedback om något i version 1 eller 2 av Beta-PDF:en och det inte har ändrats i version 3 så beror det inte på vi har missat det, utan att vi har gjort en annan bedömning. (Rena korrfel är förstås en annan sak.)
  • Raljanta eller otrevligt formulerade inlägg kommer inte att läsas eller beaktas.
Lämna din feedback senast 28 februari.
Tack!
Fria Ligan
 
SirD
Posts: 39
Joined: Wed 12 Oct 2022, 20:18

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Sun 05 Feb 2023, 14:29

"Snabb vila: Du hämtar andan i en runda och återfår D6 VP, inga HP."

T6 och KP.
 
SirD
Posts: 39
Joined: Wed 12 Oct 2022, 20:18

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Sun 05 Feb 2023, 15:53

Knäcka omnämns i rutan för Handlingar och i rutan för Specialattacker, men den attacken finns väl inte längre?
 
HenrikT
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Sun 05 Feb 2023, 19:47

ERR, my bad, läste för fort. Vad hindrar typ en magiker (eller någon annan i stort behov av VP) från att ta 5 snabba vilor (tar 50 sekunder) istället för en Kort vila, gör att hen får tillbaka 5T6 VP istället för 1T6VP. Jag skulle nog stryka snabb vila, men om man absolut vill ha det så begränsa det, kanske till 1 gång mellan Korta vilor eller något.
Last edited by HenrikT on Mon 06 Feb 2023, 09:42, edited 1 time in total.
 
User avatar
Short Fey
Posts: 398
Joined: Sat 03 Dec 2022, 14:45

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Sun 05 Feb 2023, 19:55

Vad hindrar typ en magiker (eller någon annan i stort behov av VP) från att ta 5 snabba vilor (tar 50 sekunder) istället för en Kort vila, gör att hen får tillbaka 5T6 VP istället för 1T6VP. Jag skulle nog stryka snabb vila, men om man absolut vill ha det så begränsa det, kanske till 1 gång mellan Korta vilor eller något.
Vet inte vad det står i den svenska versionen, men på den engelska kan du bara ta 1 per shift/6 timmars vila.
Beware the fey!
 
Pelhle
Posts: 145
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Sun 05 Feb 2023, 19:59

Vad hindrar typ en magiker (eller någon annan i stort behov av VP) från att ta 5 snabba vilor (tar 50 sekunder) istället för en Kort vila, gör att hen får tillbaka 5T6 VP istället för 1T6VP. Jag skulle nog stryka snabb vila, men om man absolut vill ha det så begränsa det, kanske till 1 gång mellan Korta vilor eller något.
Kan konfirmera i svenska: Kort vila, och nya snabb vila, kan bara göras en gång per skift (vardera).
 
User avatar
SlayStina
Posts: 5
Joined: Sun 05 Feb 2023, 18:56

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Sun 05 Feb 2023, 23:22

Sida 46 Sköldar har ingen egen färdighet

Borde det kanske finnas en färdighet för sköld? Känns rimligt att man kan bruka en sköld på ett bra eller dåligt vis.
Hade Gaddeborg i åtanke från topic Kapitel 4 Beta v2 https://forum.frialigan.se/viewtopic.php?t=10496

Eftersom sköldar har möjlighet att göra skada skulle en cool hjälteförmåga kunna vara nåt i stil med:

Parerslag
✦ Krav: Sköld 12
✦ Viljepoäng: 3
När du parerar en närstridsattack med din sköld så slår du tillbaka med en attack med din sköld.
 
User avatar
Short Fey
Posts: 398
Joined: Sat 03 Dec 2022, 14:45

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Sun 05 Feb 2023, 23:48

Sida 46 Sköldar har ingen egen färdighet

Borde det kanske finnas en färdighet för sköld? Känns rimligt att man kan bruka en sköld på ett bra eller dåligt vis.
Hade Gaddeborg i åtanke från topic Kapitel 4 Beta v2 https://forum.frialigan.se/viewtopic.php?t=10496

Eftersom sköldar har möjlighet att göra skada skulle en cool hjälteförmåga kunna vara nåt i stil med:

Parerslag
✦ Krav: Sköld 12
✦ Viljepoäng: 3
När du parerar en närstridsattack med din sköld så slår du tillbaka med en attack med din sköld.
Sakt det för och säger det igen, jag vill inte att Sköldar ska ha sin egen förmåga. Parrera har för få fördelar jemfört med ducka som det är, och att ge sköldar en förmåga innebär du måste investeria i det, och om du måste investera i en extra förmåga för att skydda dig själv, varför skulle man inte investera i Ducka, som kan skydda dig från både monster attacker och vanliga (Jag vet att vissa säger "Men du kan anfalla tillbaka om du rullar ett drakslag", men det har bara 5% at hända så det är mer en sällsynt bonus än en garanterad fördel)

Jag skulle kunne hålla med om några hjälteförmågor till parrering vore kul dock.

Några jag skulle kunna tänka mig är:

Svarstöt
Krav: STR vapen förmåga 12
Viljepoäng: 3
Om du lyckas med att parrera en attack kan du göra rulla en attack mot din anfallare om de är innom räckhål. Om du gör ett Drakslag med din parrad kan du aktivera denna förmåga för att göra d8 extra skada istället.

Sköld mästare
Krav: STR vapen förmåga 12
Vilepoäng: 1
Du får en fördel när du parrerar en attack med en Sköld. Denna förmåga kan aktiveras tillsammans med Monster Försvar

Monster försvar
Krav: STR vapen förmåga 12
Viljepoäng: 1
Du kan aktivera denna förmåga när ett monster gör ett fysiskt attack mot dig, så som med ett vapen, klor eller tänder, för att kunna parrera attacken. Denna förmåga kan inte skydda dig från magiska attacker, eller om monstret är gigantiskt i storlek. Denna förmåga kan aktiveras tillsammans med Sköld mästare.
Beware the fey!
 
User avatar
SlayStina
Posts: 5
Joined: Sun 05 Feb 2023, 18:56

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Mon 06 Feb 2023, 00:49

Sakt det för och säger det igen, jag vill inte att Sköldar ska ha sin egen förmåga. Parrera har för få fördelar jemfört med ducka som det är, och att ge sköldar en förmåga innebär du måste investeria i det, och om du måste investera i en extra förmåga för att skydda dig själv, varför skulle man inte investera i Ducka, som kan skydda dig från både monster attacker och vanliga (Jag vet att vissa säger "Men du kan anfalla tillbaka om du rullar ett drakslag", men det har bara 5% at hända så det är mer en sällsynt bonus än en garanterad fördel)
Förstår vad du menar! Det blir helt klart enklare för spelaren att fokusera på sina vapenförmågor och veta att det är dem man ska slå mot för att parera med sin sköld!
Men det känns lite off bara att man är lika bra med sin sköld som man är med sitt vapen.
Svarstöt
Krav: STR vapen förmåga 12
Viljepoäng: 3
Om du lyckas med att parrera en attack kan du göra rulla en attack mot din anfallare om de är innom räckhål. Om du gör ett Drakslag med din parrad kan du aktivera denna förmåga för att göra d8 extra skada istället.
Gillar den här! :D
 
HerrBlixt
Posts: 65
Joined: Wed 31 Aug 2022, 07:38

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Tue 07 Feb 2023, 09:14

Lite hjälteförmågor som kräver/förbättrar sköld är ju en mycket god idé! Särskilt någon som balanserar fördelarna med hög undvika + hal som en ål vid strid mot monster vad det gäller att undvika bli skadad.

En fråga: finns det något som hindrar alla yrken (förutom magiker) att välja undvika + hal som en ål vid start givet att start/grundchans i undvika uppfyller kraven för hjälteförmågan?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests