Forestman78
Posts: 1
Joined: Wed 08 Feb 2023, 14:49

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Wed 08 Feb 2023, 14:57

Sidan 33 i stycket om motståndsslag. Andra meningen. "Då slår då ett så kallat motståndsslag". Byt ett "då" till "du".
 
juekbox
Posts: 9
Joined: Wed 08 Feb 2023, 10:53

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Wed 08 Feb 2023, 17:41

Hjälteförmåga Magiskola
Vilken FV och hur många besvärjelser får man om man lär sig magi genom att välja Magiskola under spelets gång?

På sida 26 står att "nybakade magiker" får dubbla grundschansen i INT, tre trolleritrick och tre nivå ett-magier. Jag tolkar det som att det bara gäller för om man valt yrket Magiker. Isåfall känns rutan här lite som en onödig upprepning, det står ju redan på sida 19.

På sidan 61 beskrivs hur det blir då rollpersonen lär sig genom en lärare, FV = grundchans i INT och inga(?) besvärjelser. Men det nämns inget om hjälteförmågor.

Hittar inget mer, men absolut inte omöjligt att jag missat nått. Känns lite utspritt, kanske bättre om rutan på sida 26 (precis ovanför rubriken Hjälteförmågor) förklarar "Hur det funkar för magiker kan du läsa på sida 19, men såhär fungerar det när du lär dig magi under spelets gång. Mer finns att läsa under kapitlet Magi".

Hjälteförmåga Förklädnad
Kanske hade varit bra med någon mening kring hur väl man behöver känna / känna till personen som man klär ut sig till.


För övrigt hade jag personligen inget emot att Magi var exklusivt för Magiker. Hade uppskattat något krav i PSY eller INT för att kunna lära sig det iallfall, för att få lite känsla av att det är exklusivt.
 
HenrikT
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Thu 09 Feb 2023, 15:35

Känns fortfarande onödigt att ha både Vildmarksvana och Jakt & Fiske. Jag skulle föreslå att ni skrotar Jakt & Fiske (låt Vildmarksvana ta hand om det), men lägg till färdigheten "Stadsvana" för de som vill spela DoD i civilisationen!
Ett misslyckat slag gör att man får ett tillstånd PGA vägglöss eller snarkare i värdshuset, kanske tjuvar norpar ens grejjer, man hamnar i bråk på krogen efter att ha gått i fel kvarter....Med lyckade slag kan man få fatt i ovanligare grejjer på marknaden, hitta någon som kan ordna rätt audiens etc...
 
User avatar
Brandelot
Posts: 15
Joined: Tue 27 Sep 2022, 11:21

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Thu 09 Feb 2023, 19:05

MAGI, BERSVÄRJELSER OCH NIVÅER

Så här står det i Beta reglerna version 3:

MAGISKOLA
Krav: —
Viljepoäng: —


Du har fallenhet för magi och kan lära dig en ny magiskola (oavsett om du redan kan magi eller inte). Läs mer på sidan 61 om hur det går till. Du kan skaffa denna hjälteförmåga flera gånger – en gång för varje ny magiskola du vill lära dig. Du får inte välja Magiskola som din hjälteför¬måga när du skapar din rollperson.

Magiskolor: Du kan lära dig fler magiskolor genom att skaffa hjälteförmågan Magiskola (sid 38) och sedan studera för en lärare med FV i magiskolan i minst en vecka. Vid veckans slut får du slå mot INT, och får grund¬chans (INT) som FV i magiskolan om du lyckas. Om du misslyckas får du försöka igen efter ytterligare en veckas studier.Även icke-magiker kan lära sig magi på detta sätt.”

NIVÅ
Besvärjelser delas in i nivåer, som anger hur komplexa och kraftfulla de är. Som magiker inleder du spelet enbart med besvärjelser på nivå 1, men under spel kan du lära dig besvärjelser på högre nivåer.”


Vore det inte mer logiskt att endast magiker kan nå högsta nivå i magi. Det kunde vara bra om magiker eller magi utövare måste ha en hjälteförmåga för att lära sig besvärjelser inom en nivå. T.ex...

MAGIUTÖVARE
Krav: Magiskola
Viljepoäng: —
Du kan lära dig alla besvärjerlser nivå 1 inom din magiskola och allmän magi.

MAGILÄRLING
Krav: Magiutövare
Viljepoäng: —
Du kan lära dig alla besvärjerlser nivå 2 inom din magiskola och allmän magi.

MAGIKUNNIG
Krav: Magilärling+yrke: Magiker
Viljepoäng: —
Du kan lära dig alla besvärjerlser nivå 3 inom din magiskola och allmän magi.

MÄSTERMAGIKER
Krav: Magikunnig+yrke: Magiker
Viljepoäng: —
Du kan lära dig alla besvärjerlser nivå 4 inom din magiskola och allmän magi.

ÄRKEMAGIKER
Krav: Mästermagiker+yrke: Magiker
Viljepoäng: —
Du kan lära dig alla besvärjerlser nivå 5 inom din magiskola och allmän magi.

På så sätt kan bara Magiker lära sig besvärjelser inom nivå 3 eller högre. Och dessutom så måste magikern ha hjälteförmågan innan hen kan lära sig besvärjelserna inom nästa nivå.
 
User avatar
Brandelot
Posts: 15
Joined: Tue 27 Sep 2022, 11:21

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Sat 11 Feb 2023, 11:36

MOTSTÅNDSSLAG

Nu när jag läst igenom en del kommentarer och funderat lite, så tycker jag det vore bättre om man använder följande regel:

• Bara den aktiva parten slår slaget.
• Har den aktiva parten högre värde i färdigheten eller grundegenskapen så får hen slå med fördel.
• Har den aktiva parten lägre värde i färdigheten eller grundegenskapen så får hen slå med nackdel.
• Har den aktiva parten samma värde i färdigheten eller grundegenskapen så får hen slå ett normalt slag.

Den är enkel, smidig och mer i linje med resten av regelverket.
 
Batgass
Posts: 12
Joined: Tue 06 Sep 2022, 09:46

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Sat 11 Feb 2023, 16:38

Med den nya hjältefömågan "Magiskola" inlagd så att alla kan använda magi blir hjälteförmågorna "Kattfot" och "Mästerkock" helt onödiga.
Istället för "Kattfot" tar jag "Magiskola" och Mentalism lär mig den och väljer trolleritricket "Bromsa fall" vilket för 1 VP ALLTID lyckas med att sätta ner mig oskadd (Kattfot är en t6 mindre tärning kastad /VP. MYCKET sämre).

Istället för "Mästerkock" tar jag "Magiskola" och väljer Animism som inriktning och tar "Laga mat" som trolleritrick vilket gör samma sak för 1VP (Du lyckas laga mat utan att slå mot Vildmarksvana) fast GENAST. Vilket betyder att du kan ta ett Skift för att göra någonting annat istället för "Mästerkocken" som måste vakta maten i sex timmar. Men utöver att jag kan trolleritricket "Laga mat" kan jag nu även lära mig andra trollkonster/trick för samma hjältepoäng! (Tex. ge mig en kvart med fördel på "Upptäckafara" utomhus för 1VP)

Magi för magikerna eller i annat fall göra dom hjälteförmågor som gör samma sak som trolleritrick är bättre eller att ICKE magiker inte automagiskt lyckas med sina trolleritrick.
Last edited by Batgass on Sat 11 Feb 2023, 17:07, edited 2 times in total.
 
HerrBlixt
Posts: 65
Joined: Wed 31 Aug 2022, 07:38

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Sat 11 Feb 2023, 16:52

Jag kikade lite på beskrivningen av yrket lärd och tycker (om jag inte missat något) att någon sorts lärdomsfärdighet inom matematiska vetenskaper och deras användningsområden skulle kunna ’förgylla’ spelet.

Man kan tänka sig att det krävs en sådan färdighet till att ta fram ritning till konstruktioner (måste räknas på så konstruktioner håller ihop (matematik/hållfasthetslära/mekanik men allt i en färdighet)). Exempel på konstruktioner skulle kunna vara vattenhjul, hävstångsanordning för att lyfta tunga ting (kanske få upp tung dörr som inte går att rubba med handkraft eller flytta stenblock etc), arbalest, katapult etc etc…. Listan kan göras lång. Ritningar skulle sedan användas av hantverkare för att bygga korrekt dimensionerade konstruktioner.

Andra användningsområden skulle kunna vara allt från att räkna på tyngre projektilers bana för ökad träffsäkerhet till möjlighet att utföra revisionstjänster.
Last edited by HerrBlixt on Wed 15 Feb 2023, 10:36, edited 1 time in total.
 
Kartong Karlsson
Posts: 54
Joined: Tue 23 Feb 2021, 02:33

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Sat 11 Feb 2023, 20:29

Med den nya hjältefömågan "Magiskola" inlagd så att alla kan använda magi blir hjälteförmågorna "Kattfot" och "Mästerkock" helt onödiga.
Istället för "Kattfot" tar jag "Magiskola" och Mentalism lär mig den och väljer trolleritricket "Bromsa fall" vilket för 1 VP ALLTID lyckas med att sätta ner mig oskadd (Kattfot är en t6 mindre tärning kastad /VP. MYCKET sämre).

Istället för "Mästerkock" tar jag "Magiskola" och väljer Animism som inriktning och tar "Laga mat" som trolleritrick vilket gör samma sak för 1VP (Du lyckas laga mat utan att slå mot Vildmarksvana) fast GENAST. Vilket betyder att du kan ta ett Skift för att göra någonting annat istället för "Mästerkocken" som måste vakta maten i sex timmar. Men utöver att jag kan trolleritricket "Laga mat" kan jag nu även lära mig andra trollkonster/trick för samma hjältepoäng! (Tex. ge mig en kvart med fördel på "Upptäckafara" utomhus för 1VP)

Magi för magikerna eller i annat fall göra dom hjälteförmågor som gör samma sak som trolleritrick är bättre eller att ICKE magiker inte automagiskt lyckas med sina trolleritrick.
Det är nog att föredra om hjälteförmågorna görs bättre då. Ifall ett trolleritrick kan göra samma sak som en hjälteförmåga fast billigare och bättre så är det en rätt bristfällig hjälteförmåga oavsett hur exklusivt trolleritricket är.
 
SirD
Posts: 39
Joined: Wed 12 Oct 2022, 20:18

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Sun 12 Feb 2023, 11:40

Att byta namn på hjälteförmågan "Ärkemagiker" till "Magiskola" var inte så bra. Jag förstår att syftet var att bredda den så att även icke-magiker kan lära sig magi under spelets gång och jag har inte något emot det. Det är super-tydligt att man inte får välja den från början. Men ordet "Magiskola" blir lite som ordet smurf, man vet aldrig vad det betyder.

Ordet hade redan två betydelser, en plats där magi studeras (Osynliga Universitetet, Hogwarts, Scholomance) och den sorts magi som lärs ut där (Animism, Elementarism, Mentalism). Det blir förvirrande med en tredje betydelse. Magiskola krävs för att komma in på en magiskola så man kan lära sig en magiskola. Undantaget från regeln gör det inte lättare att hänga med. En rollperson som har yrket magiker kan en magiskola från början utan att ha förmågan magiskola.

Förslag på förenkling:
Hjälteförmågan "Magisk Talang" behövs för att lära sig magi. Alla rollpersoner med yrket magiker måste välja den förmågan. Att ha magisk talang innebär att man har förmågan att lära sig magi, dvs sekundära färdigheter som Animism, Elementarism, etc. En rollperson med yrket magiker har redan lärt sig magi och och börjar spelet med FV i en valfri magi. En rollperson med något annat yrke som skaffar hjälteförmågan magisk talang får inte automatiskt FV i någon magi. Den magiska talangen manifesterar sig som att personen kan utföra ett allmänt trolleritrick. Men talangen innebär framför allt att personen kan lära sig mer magi genom att studera vid en magiskola eller som lärling hos någon mästare. Det krävs dock att rollpersonen klarar inträdesprovet eller får en personlig inbjudan. Magi lärs inte ut till vem som helst och sällan gratis. Det krävs ett års studier för att uppnå baschans i en magi.
 
Steeltoe
Posts: 5
Joined: Thu 17 Apr 2014, 10:51

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Sun 12 Feb 2023, 19:27

Känns fortfarande onödigt att ha både Vildmarksvana och Jakt & Fiske. Jag skulle föreslå att ni skrotar Jakt & Fiske (låt Vildmarksvana ta hand om det), men lägg till färdigheten "Stadsvana" för de som vill spela DoD i civilisationen!
Jag håller helt med! Jakt & Fiske kan bakas in i VIldmarksvana. Men som Vatrachos skriver så saknas en färdighet för att klara sig i stadsmiljöer. Stadsvana som ett urbant syskon till Vildmarksvana hade varit passande.
Jag håller med här någon form av Stadsvana eller Stadskunnighet för att hantera att spela i städer, bebyggelse saknas.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests