Beta-reglerna säger:
✦ Om du misslyckas med ditt slag så misslyckas din
handling, oavsett vad motståndaren slår.
✦ Om du lyckas med ditt slag medan din motståndare
misslyckas, så lyckas din handling.
✦ Om ni båda lyckas med era slag så lyckas du om du slår
lägre på tärningen än din motståndare eller om ni slår
lika. Om din motståndare slår lägre så misslyckas du.
Det är otroligt vad svårt det är att få hjärnan att begripa de här motståndsslagen, men jag tror att jag har fattat nu. Eventuellt är det någon innan mig på forumet som redan skrivit om detta (jag fattade i så fall inte då). Eventuellt fattar jag fortfarande inte och är helt fel ute. Men som jag förstår det är motståndsslag inte motstånd alls, utan två varianter av slag med nackdel.
Motståndsslag mot skickligare motståndare
Exempelvis att bryta arm mot någon som är lite starkare, eller bryta arm mot ett troll:
-Om jag misslyckas så spelar motståndarens skicklighet ingen roll
-Om jag lyckas slås en till T20 (motståndarens slag). Om denna visar lägre än mitt färdighetsslag så misslyckas jag. Motståndarens skicklighet spelar ingen roll.
-Det här blir alltså en slags färdighetsslag med nackdel, men utformat på ett annat sätt med en mer 50-50-risk för misslyckande oavsett FV.
Motståndsslag mot mindre skicklig motståndare
Exempelvis att bryta arm mot en svagare person, eller spela schack mot byfånen:
-Om jag misslyckas spelar motståndarens skicklighet ingen roll.
-Om jag lyckas slås en till T20. Om denna visar lägre än mitt slag så misslyckas jag, utom i ett fåtal fall där den svagare motståndaren har ett så lågt värde att våra slag träffar över motståndar-FV:t men samtidigt under mitt FV.
-Trots att motståndaren är mindre skicklig har jag ändå mindre chans att lyckas med detta slag än med ett vanligt färdighetsslag. Det är lätt att tro att motståndsslag är motstvarande att slå ett färdighetsslag med fördel, men det är alltså fortfarande ett slag med lätt nackdel.
Jag gillar verkligen det här regelverket, men jag tror inte att motståndsslag passar för den här versionen av Drakar och Demoner, och tycker motståndsslagen borde ersättas med olika former för vanliga färdighetsslag. Man kunde sätta en grön ruta någonstans där man skriver något i stil med “som tumregel, om SL bedömer att den som gör motstånd har ett FV som är 5 eller mer steg högre så sker slaget med nackdel, och om personen har 5 steg lägre sker slaget med fördel”.
Vill man verkligen ha med motståndsslag är Symbaroum-slag (gamla motståndstabellen) görbart och simulerar motstånd på ett bra sätt, men bryter kanske reglernas enkla stämning lite och kan i sig kräva att monster och SLP:er får en massa värden de annars inte behöver.
Pendragon-slag (att den som lyckas och har högst värde på T20:an) är bökiga och ointuitiva när man samtidigt har fördel respektive nackdel att tänka på och det finns flera T20 på bordet som både skall vara låga och höga samtidigt. Dessutom är Pendragonslag fortsatt dåliga på att simulera en svag skräddare som skall bryta arm med teskedsgumman (skräddaren har en god chans att vinna med Symbaroumslag, men kan fortfarande inte bryta ner teskedsgumman med Pendragonslag).
En tredje variant av motståndsslag (som kanske inte är helt dum) är att man får sitta och slå parade slag tills en person lyckas och den andra inte gör det. Det här kanske skulle passa för hur man använder Schackbräde och Spelkort (från utrustningslistan).
I strid förekommer motståndsslag vid avväpning, greppning och fällning. Tänker mig att det istället skulle kunna fungera som vilken attack som helst och går att undvika eller parera (om man annars skulle få göra det). Om attacken träffar får målet slå ett färdighetsslag i relevant färdighet (inte en handling), om detta slag misslyckas så är man avväpnad, greppad eller fälld.
Vad gäller gifter och sjukdomar skulle svagt, starkt och medelstarkt gift/sjukdom fungera, som kan ge FYS-slag med fördel, nackdel eller normalt.
Vid magireglernas motståndsslag (Kraftöverföring och Dominera) skulle man kunna byta till att “För att motstå magin får du slå ett PSY-slag med fördel vid Effektgrad 1, normalt vid Effektgrad 2 och med nackdel vid Effektgrad 3”.