User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Motståndsslag är inte motstånd, utan två ytterligare former av slag med nackdel

Mon 09 Jan 2023, 21:15

Beta-reglerna säger:

✦ Om du misslyckas med ditt slag så misslyckas din
handling, oavsett vad motståndaren slår.
✦ Om du lyckas med ditt slag medan din motståndare
misslyckas, så lyckas din handling.
✦ Om ni båda lyckas med era slag så lyckas du om du slår
lägre på tärningen än din motståndare eller om ni slår
lika. Om din motståndare slår lägre så misslyckas du.

Det är otroligt vad svårt det är att få hjärnan att begripa de här motståndsslagen, men jag tror att jag har fattat nu. Eventuellt är det någon innan mig på forumet som redan skrivit om detta (jag fattade i så fall inte då). Eventuellt fattar jag fortfarande inte och är helt fel ute. Men som jag förstår det är motståndsslag inte motstånd alls, utan två varianter av slag med nackdel.

Motståndsslag mot skickligare motståndare
Exempelvis att bryta arm mot någon som är lite starkare, eller bryta arm mot ett troll:
-Om jag misslyckas så spelar motståndarens skicklighet ingen roll
-Om jag lyckas slås en till T20 (motståndarens slag). Om denna visar lägre än mitt färdighetsslag så misslyckas jag. Motståndarens skicklighet spelar ingen roll.
-Det här blir alltså en slags färdighetsslag med nackdel, men utformat på ett annat sätt med en mer 50-50-risk för misslyckande oavsett FV.

Motståndsslag mot mindre skicklig motståndare
Exempelvis att bryta arm mot en svagare person, eller spela schack mot byfånen:
-Om jag misslyckas spelar motståndarens skicklighet ingen roll.
-Om jag lyckas slås en till T20. Om denna visar lägre än mitt slag så misslyckas jag, utom i ett fåtal fall där den svagare motståndaren har ett så lågt värde att våra slag träffar över motståndar-FV:t men samtidigt under mitt FV.
-Trots att motståndaren är mindre skicklig har jag ändå mindre chans att lyckas med detta slag än med ett vanligt färdighetsslag. Det är lätt att tro att motståndsslag är motstvarande att slå ett färdighetsslag med fördel, men det är alltså fortfarande ett slag med lätt nackdel.

Jag gillar verkligen det här regelverket, men jag tror inte att motståndsslag passar för den här versionen av Drakar och Demoner, och tycker motståndsslagen borde ersättas med olika former för vanliga färdighetsslag. Man kunde sätta en grön ruta någonstans där man skriver något i stil med “som tumregel, om SL bedömer att den som gör motstånd har ett FV som är 5 eller mer steg högre så sker slaget med nackdel, och om personen har 5 steg lägre sker slaget med fördel”.

Vill man verkligen ha med motståndsslag är Symbaroum-slag (gamla motståndstabellen) görbart och simulerar motstånd på ett bra sätt, men bryter kanske reglernas enkla stämning lite och kan i sig kräva att monster och SLP:er får en massa värden de annars inte behöver.

Pendragon-slag (att den som lyckas och har högst värde på T20:an) är bökiga och ointuitiva när man samtidigt har fördel respektive nackdel att tänka på och det finns flera T20 på bordet som både skall vara låga och höga samtidigt. Dessutom är Pendragonslag fortsatt dåliga på att simulera en svag skräddare som skall bryta arm med teskedsgumman (skräddaren har en god chans att vinna med Symbaroumslag, men kan fortfarande inte bryta ner teskedsgumman med Pendragonslag).

En tredje variant av motståndsslag (som kanske inte är helt dum) är att man får sitta och slå parade slag tills en person lyckas och den andra inte gör det. Det här kanske skulle passa för hur man använder Schackbräde och Spelkort (från utrustningslistan).

I strid förekommer motståndsslag vid avväpning, greppning och fällning. Tänker mig att det istället skulle kunna fungera som vilken attack som helst och går att undvika eller parera (om man annars skulle få göra det). Om attacken träffar får målet slå ett färdighetsslag i relevant färdighet (inte en handling), om detta slag misslyckas så är man avväpnad, greppad eller fälld.

Vad gäller gifter och sjukdomar skulle svagt, starkt och medelstarkt gift/sjukdom fungera, som kan ge FYS-slag med fördel, nackdel eller normalt.

Vid magireglernas motståndsslag (Kraftöverföring och Dominera) skulle man kunna byta till att “För att motstå magin får du slå ett PSY-slag med fördel vid Effektgrad 1, normalt vid Effektgrad 2 och med nackdel vid Effektgrad 3”.
 
CHLN
Posts: 15
Joined: Thu 12 Jan 2023, 18:53

Re: Motståndsslag är inte motstånd, utan två ytterligare former av slag med nackdel

Fri 13 Jan 2023, 18:55

Intressant observation, borde åtgärdas. Varför inte använda gamla Motståndstabellen? Inte alls särskilt komplicerat och kräver inte fler värden än beta2-systemet. Tryck den på spelledarskärmen.
 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Motståndsslag är inte motstånd, utan två ytterligare former av slag med nackdel

Fri 13 Jan 2023, 20:55

Kanske, samma som Symbaroum-slagen. Men tycker nog att parade slag (där SL och spelaren sitter och slår tills utfallet blir att en lyckas och en misslyckas) hade passat bättre med resten av systemet, iallafall för förgiftningar och magi. Resten av motståndsslagen skulle kunna tas bort
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Motståndsslag är inte motstånd, utan två ytterligare former av slag med nackdel

Sun 15 Jan 2023, 16:08

Intressant observation, borde åtgärdas. Varför inte använda gamla Motståndstabellen? Inte alls särskilt komplicerat och kräver inte fler värden än beta2-systemet. Tryck den på spelledarskärmen.

Det är nog enklare att göra som Symbaroum och använda formlen som används för att beräkna värdena i Motståndstabellen. Har för mig att formeln är: (Aktiv GE - Passiv GE) * 5 + 50 %. För T20 blir den ännu enklare: Aktiv FV - Passiv FV + 10. Rollpersonens FV minus motståndarens FV och sedan plus + 10. Om rollpersonen har FV 13 och motståndaren har FV 8 så blir rollpersonens FV: (13 - 8) + 10 => 5 + 10 = 15 eller enklare FV 13 + 2 (eftersom motståndarens FV 8 är 2 steg under 10). Tabellen behövs inte om man spelar med T20 eftersom uträkningen blir enklare (slipper multiplicera med 5).
 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Motståndsslag är inte motstånd, utan två ytterligare former av slag med nackdel

Sun 15 Jan 2023, 16:16

Jo Symbaroumlösningen löser det ju med minst tärningsslag, men det inför ett element av subtraktion och addition som man hittils sluppit i spelet. Med parade slag slipper man det. Och känns lite mer beer and pretzels.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Motståndsslag är inte motstånd, utan två ytterligare former av slag med nackdel

Sun 15 Jan 2023, 21:23

Jo Symbaroumlösningen löser det ju med minst tärningsslag, men det inför ett element av subtraktion och addition som man hittils sluppit i spelet. Med parade slag slipper man det. Och känns lite mer beer and pretzels.

Ja det är mycket möjligt att det du föreslår är den bästa lösningen. Jag har inte koll på det. Jag menade bara att Symbaroum-lösningen är smidigare än en tabell, särskilt om spelsystemet använder T20 istället för T100.
 
User avatar
Short Fey
Posts: 398
Joined: Sat 03 Dec 2022, 14:45

Re: Motståndsslag är inte motstånd, utan två ytterligare former av slag med nackdel

Sun 15 Jan 2023, 21:46

En tredje variant av motståndsslag (som kanske inte är helt dum) är att man får sitta och slå parade slag tills en person lyckas och den andra inte gör det. Det här kanske skulle passa för hur man använder Schackbräde och Spelkort (från utrustningslistan).

I strid förekommer motståndsslag vid avväpning, greppning och fällning. Tänker mig att det istället skulle kunna fungera som vilken attack som helst och går att undvika eller parera (om man annars skulle få göra det). Om attacken träffar får målet slå ett färdighetsslag i relevant färdighet (inte en handling), om detta slag misslyckas så är man avväpnad, greppad eller fälld.

Vad gäller gifter och sjukdomar skulle svagt, starkt och medelstarkt gift/sjukdom fungera, som kan ge FYS-slag med fördel, nackdel eller normalt.

Vid magireglernas motståndsslag (Kraftöverföring och Dominera) skulle man kunna byta till att “För att motstå magin får du slå ett PSY-slag med fördel vid Effektgrad 1, normalt vid Effektgrad 2 och med nackdel vid Effektgrad 3”.
Jag tror faktiskt detta skulle kunna funka för det flästa saker om jag ska vara ärlig (Kanske inte beskriven på exakt samma sätt men har föreslagit något likande). Jag tror nackdelen är att om en's förmåger når en viss nivå så blir det lätt att klara flera slag, även med nackdel. Samt det kan ge "försvararen" en fördel eftersom "attackeraren" måste lyckas med sitt slag. Det jag tror man behöver ett alternative till att göra ett slag svårare än nackdelar. Men det knepiga är hur man ska göra det utan modifiers.
Beware the fey!
 
SirD
Posts: 39
Joined: Wed 12 Oct 2022, 20:18

Re: Motståndsslag är inte motstånd, utan två ytterligare former av slag med nackdel

Mon 16 Jan 2023, 20:06

-Om jag lyckas slås en till T20 (motståndarens slag). Om denna visar lägre än mitt färdighetsslag så misslyckas jag.
Nä. Om du har lyckats med ditt slag så måste motståndaren slå under sitt FV annars vinner du.
 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Motståndsslag är inte motstånd, utan två ytterligare former av slag med nackdel

Mon 16 Jan 2023, 20:57

Motståndaren har ju högre FV (i raden du citerat). För att motståndaren skall vinna skall den då slå under mitt tärningsslag. Motståndarens exakta FV spelar här ingen roll.

Askrångligt att tänka rätt här som sagt.

Ex: Armbrytning. Jag har STY 11. Motståndaren har STY 12. Jag slår 9. Motståndaren måste nu slå 8 eller lägre för att vinna. Det blir ingen skillnad om motståndaren har STY 18.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Motståndsslag är inte motstånd, utan två ytterligare former av slag med nackdel

Mon 16 Jan 2023, 21:14

Motståndaren har ju högre FV (i raden du citerat). För att motståndaren skall vinna skall den då slå under mitt tärningsslag. Motståndarens exakta FV spelar här ingen roll.

Askrångligt att tänka rätt här som sagt.

Ex: Armbrytning. Jag har STY 11. Motståndaren har STY 12. Jag slår 9. Motståndaren måste nu slå 8 eller lägre för att vinna. Det blir ingen skillnad om motståndaren har STY 18.
Armbrytning är ett dåligt exempel då bägge är aktiva. Det är ju så att du med 11 i styrka måste ju lyckas och du är något sämre chans att göra det emot någon som har 12. I ett sådant här motståndsslag så kan även bägge pressa sin slag, vilket kan gynna den som är bättre (de chansningen med att pressa är mer gynnsam för den bättre då han har mindre chans att misslyckas vid ett omslag).

Vanliga motståndsslag är ju så att du som aktiv slår och om du missar så har du misslyckats, motståndaren behöver inte ens slå. Motståndaren behöver bara slå om om du lyckas. Detta gör att den som är aktiv måste ju tänka sig för när den gör en handling som kan kräva ett motståndsslag eftersom om han t.ex. bara har 8 i övertala så innebär det ju att du har 60% att misslyckas och motståndaren kan ju vinna även om du lyckas.

Tycker personligen att regeln fungerar väl ok (mindre ok i s.k öppna motståndsslag (bägge är aktiva) men det händer så sällan. I övriga fallen så är det sällan det har betydelse då en aktiv person sällan ens prövar en färdighet som kan kräva motståndsslag om han är dåligt i den.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests