User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Rapport från litet speltest av Startscenen

Thu 05 Jan 2023, 23:25

Vi började med tre dagars vildmarksvandring, innan Mäster Väderman.

UTFÄRDSREGLERNA
-Mysiga!
-Leda vägen-misslyckanden gav bra resultat som livade upp resan
-Det var lite mycket att slå vildmarksvana för alla varje kväll och hålla reda på vem som sovit och inte. Reglerna för att en person kan få slå för alla om man har tält kan kanske utökas till att man kan tillbringa ett skift med att slå upp läger, och får fördel om man har ett tält resp nackdel om man saknar nog med filtar. Misslyckas man, eller inte spenderar skiftet med det, så får alla slå (som det är nu).

STRIDSREGLERNA
Det blev spännande!
-Hjälteförmågorna livade verkligen upp! Två vapen och Tvillingpil gav en god heroisk känsla till battaljen. (Rollpersonerna hade en extra förmåga sen speltest av Betan v1 och var sen konverterade)
-Det blev bra fart och variation av initiativreglerna. TIllstånden som rollpersonerna pådrog sig av att pressa uppmuntrade till rollspel under striden.
-Det hade känts bra om sköldar gav +1 i Rustning också. Sköldar saknade mening i strid mot ulvryttaren (eftersom den var ett monster), men det kändes som att riddaren med sköld borde haft lite nytta av den. +1 i Rustning från sköld hade kunnat vara en snygg lösning på sköldbalansproblematiken.

ÄVENTYRET
Mötet med Mäster Väderman - mycket bra och mystiskt! Perfekt möte med ett nytt rollspel. Det borde kunna locka både ungdomar och gamla rävar till rollspelsbordet.
-Det var lite oklart om man dödade både vargryttaren och ulven med den sista dödande attacken mot ulvryttarmonstret. Det var en spännande strid så vi körde på att det var ulven som dog och att det sedan hoppade av en boss-SLP-svartalf med lite extra KP och hjälteförmågor som de fick ha ihjäl också.
-Eftersom detta mycket väl kan bli både första och sista mötet med rollspel för många så borde man förhöja just den här scenen så mycket man kan (så att så många som möjligt bara måste spela fler gånger). Något som alltid är lustfyllt är loot. Väderman har redan bra grejer, men svartalferna borde ha någon riktigt kul loot - både ett par guldmynt på de enskilda svartalferna och något kul på ulvryttarmonstret. Kanske en liten magisk flöjt eller något, ett sånt där kul magiskt föremål som är mitt emellan helt meningslöst och superanvändbart? En flöjt som lockar till sig hundar, rävar, ulvar och vargar och gör dem försiktigt positivt inställda till den som spelar (men avundsjuka och arga på alla i flöjtspelarens sällskap), samt att de ylar med i melodin?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests