Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 1 Introduktion

Tue 03 Jan 2023, 19:25

Sidan 7.
Men Sathmog själv glömde inget, och ruvade mellan världarna på drömmar om hämnd.

"ruvade mellan värdlarna på drömmar om hämnd" låter konstigt, tycker jag. Föreslår att ni ändrar till "Men Sathmog varken glömde eller förlät, och i en värld bortom tid och rum planerade han sin hämnd.".
Last edited by Faråtzonen on Wed 04 Jan 2023, 18:30, edited 3 times in total.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 1 Introduktion

Tue 03 Jan 2023, 19:35

Sidan 7.

"Åtta hundra år" skrivs "Åttahundra år". Utan särskrivning mellan "åtta" och "hundra".
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 1 Introduktion

Tue 03 Jan 2023, 19:42

Sidan 7.
Åtta hundra år efter demonfurstens förvisning hade hans kraft vuxit till den grad att han kunde väcka sin tjänare Azrahel Koth ur dennes magiska osömn.

Jag föredrar "magiska dvala" eller bara "törnrosasömn" som betyder "långa ostörda sömn".
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 1 Introduktion

Tue 03 Jan 2023, 20:11

Sidan 7.

som de kallar den på grund av det dis som nu ligger tätt över dalen

Dis är samma sak som "lätt dimma". Att diset ligger tätt över dalen är därför motsägelsefullt. Jag hade ändrat till "som de kallar den på grund av det dis som nu ligger som en fäll över dalen" eller "som de kallar den på grund av det dis som nu insveper dalen" eller "som de kallar den på grund av det dis som nu höljer dalen".
Last edited by Faråtzonen on Thu 05 Jan 2023, 22:13, edited 2 times in total.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 1 Introduktion

Tue 03 Jan 2023, 21:12

Sidan 7.
Azrahel Koth nedkallade monstruösa vidunder och hans makt växte över dalen där han vilat.

Jag föredrar "frambesvärjde" istället för "nedkallade". Ordet nedkalla (och ordet åkalla) har en religiös innebörd.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 1 Introduktion

Tue 03 Jan 2023, 21:23

Sidan 7.

Mången äventyrare spände svärdet vid midjan och sökte sig ner i de hemlighetsfulla dalgångarna, men även nybyggare med hackor och oxdragna kärror drogs till den legendomspunna platsen.

Byt "de hemlighetsfulla dalgångarna" mot "den hemlighetsfulla dalgången" eller kanske bättre "det hemlighetsfulla Dimmornas dal". Det är väl EN dal vi talar om, Dimmornas dal.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 1 Introduktion

Tue 03 Jan 2023, 21:36

Sidan 7.

Där finns dessutom alltid ett betydande inslag av äventyrare, jägare och andra kringflackande existenser som använder bosättningen som bas för utfärder i Dimmornas dal.

Flacka betyder rast­löst fara hit och dit, irra. Är det verkligen det dessa existenser gör i Dimmornas dal? Att de använder Utkante som bas för utfärder talar emot att de irrar runt i Dimmornas dal. De verkar veta vad de gör där. Enklast är kanske att byta till "och andra grupper av personer som".
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 1 Introduktion

Tue 03 Jan 2023, 21:46

Sidan 7.

Inbyggarna i Utkante är djärva och äventyrslystna, genomsyrade av pionjäranda och beslutsamhet om att återerövra dalen med alla dess förborgade hemligheter och rikedomar.

Tror inte "om" ska vara med mellan "beslutsamhet" och "att återerövra". Jag hade dock valt formuleringen "Inbyggarna i Utkante är djärva och äventyrslystna, drivna av pionjäranda och fast beslutna att återerövra dalen med sina förborgade hemligheter och rikedomar.". Tror det ska vara "sina" och inte "dess" men jag kan ha fel. Jämför med meningen "Mannen sa att kvinnan hade slängt sina biljetter." i länken. Det är dalens hemligheter och rikedomar. Inte inbyggarnas.
http://www4.sprakochfolkminnen.se/cgi-b ... _id=687733

För övrigt gillar jag ordet "inbyggare". Aldrig hört förut. Snyggt.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 1 Introduktion

Tue 03 Jan 2023, 22:11

Sidan 8.

Den föreställer en krigarkejsare iförd helrustning och tunnhjälm med ett rikligt ornamenterat, drakliknande visir.

Vad är en krigarkejsare för något? Menar ni "drakkejsare" (som Eledain kallas), "riddare" eller "krigare"?

Hjälmen kröns av samma hornliknande kejsarkrona som återfinns på milstenarna i Dimmornas dal.

Kan fortfarande inte föreställa mig dessa kronor. Vad är en hornliknande kejsarkrona? Jag vet inte om det är jag som har dålig föreställningsförmåga eller om det är författaren som har svårt att sätta ord på sin fantasi. Mig säger "hornliknande kejsarkrona" ingenting. Och framförallt är det en dålig beskrivning av bilden i hörnet på Dimmornas dal-kartan.
Last edited by Faråtzonen on Wed 04 Jan 2023, 18:34, edited 3 times in total.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 1 Introduktion

Tue 03 Jan 2023, 22:21

Sidan 8.

Den andra delen består av lår, midja, vänster sida av torson och vänster arm, inklusive spiran.
Höger del av torson, höger arm och övre delen av slagsvärdet utgör statyettens tredje del.

Tycker ni ska ersätta "torso" med "bål" eller "överkropp".

Själva huvudet och den kronbeprydda hjälmen är den fjärde och sista delen.

Hur ska ni ha det? Är det en kronbeprydd hjälm eller en hornlinkande kejsarkrona? Beskrivningen är förvirrande. Jag tycker det ser ut som en riddarhjälm med heltäckande ansiktsvisir och två horn på bilden på i hörnet på kartan. Varför trassla in er i "behornade kejsarkronor", "kronbeprydda hjälmen" och "hornliknande kejsarkrona"?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests