+19. Rabindranaths koja.
Det här har väl egentligen med själva grundspelets regler att göra. Men det står att Rabindranath förtjänar sitt uppehälle genom att sälja sina läkekonster, och att han kan HELA för 20 guld per effektgrad. Det verkar också vara det sätt som man enklast hade styrt spelarna till honom (även om han också kan vara en Lärare, men det ser ut att vara sekundärt).
Kruxet är bara att HELA läker 2t8 KP (+1t8/effektgrad) och en 'svår skada' om denna frivilliga regel används. Detta i en värld där en kvarts vila läker 1-2t6 kp, 2t6 vp samt ett valfritt tillstånd. En lång vila (som man kan få antingen genom att betala 5 silver för ett eget rum på värdshus, sid80, eller genom att slå upp ett tält utanför palisaden) läker all förlorad kp och vp samt alla tillstånd.
Så för 20 guld, jämfört med gratis eller 5 silver, kan Rabindranath läka en svår skada, om dessa regler används, flera av vilka självläker på någon/några dagar. Priset känns inte rimligt för hur pass lätt det är att helas i spelet. Mitt problem här är väl egentligen att det är så pass lätt att åtetfå kp osv att HELA endast blir något som används i strid, men iom att det är så bör en person som vill försörja sig på att vara en helare ta klart mindre betalt för att någon rollperson ska vilja gå dit och höra sig för.
Det hela kanske löses bäst genom att Rabindranath säljer helande drycker som ser ut som en trögflytande sörja av mosade plommon (ungefär som Rabindranath ser ut i nyllet) för 20 Guld/st (högst lika många som antalet rollpersoner per gång de anlänt till Utkante etfer äventyr i vildmarken). Då hänger Rabindranaths roll ihop med att reglerna för att läka skada är utformade för snabb läkning. Om rollpersonerna stjäl de helande dryckerna från Rabindranath så fungerar de inte. Han måste nämligen blåsa liv i den helande drycken (genoma att spotta i flaskan) innan han överlämnar den till rollpersonen. Annars saknas den avgörande ingrediensen i den helande drycken.