Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 3 Utkante

Fri 27 Jan 2023, 01:17



Efter att ha spelat igår och fått just händelsen med Kvasimunds Drägg anfaller (Händelse 2 i Utkante) där äventyrarna hann döda alla utom just Kvasimund (som hann fly) i första rundan av striden så inser jag problematiken, det är inte alls säkert att SL kan rädda honom från äventyrarna. Enda sättet jag kan se att det kan gå är om SL aktivt lägger på rustning eller mer HP på honom vilket nog lägger för mycket ansvar på nya SL.

Mm. Kvasimund leker med döden när han beter sig som han gör mot rollpersonerna. Jag tycker inte att ett rollspel som DoD22 ska lägga ansvaret på SL att hålla Kvasimund vid liv till varje pris så att han finns kvar vid tidpunkten för bakhållet. Antingen får man acceptera att båda är döda vid tidpunkten för bakhållet (och då bör texten förklara vad som händer om ingen av dem lever) eller också får man skriva om scenen så att den fungerar utan dem. I nuläget förklarar texten bara vad som händer om den ena SLP:n inte lever. Om det är viktigt att bakhållet är med i äventyret så behöver SL får instruktioner för hur bakhållet ska gå till om båda är döda. Ett alternativ är som sagt att bakhållet uteblir. Det kan vara en bra lösning för då får spelarnas val större betydelse för äventyrets upplösning. Oavsett vilket så bör det framgå av texten i slutet av sidan 15 i Äventyrsboken hur SL ska hantera situationen om båda är döda.
En annan variant är ju att iaf ta bort själva Kvasimund från Händelse 2, rollpersonerna kan i och för sig försöka ge sig på honom ändå någon annanstans men det minskar kanske risken.

Ja, det minskar risken men jag gillar inte alls grejen att SL måste hålla Kvasimund vid liv till varje pris. Det skapar huvudbry för SL som måste tänka på att Kvasimund måste överleva mot alla odds trots att hans roll i äventyret är att vara en osympatisk och för rollpersonerna farlig SLP. Det går inte ihop att SL måste hålla liv i en SLP som har rollen av pain in the ass på rollpersonerna. Risken är överhängande att Kvasimund ligger 3 m under jord vid tidpunkten för bahållet. Dessutom så gör det spelarna till passiva betraktare av berättelsen om det inte spelar någon roll hur rollpersonerna hanterar Kvasimund eftersom han ändå överlever till bakhållet. Jag röstar för att Kvasimund måste kunna dö under kampanjens gång men att SL uppmanas att försöka hålla Kvasimund vid liv (t ex att han hellre flyr än illa fäktar). Och om Kvasimund kan dö så behöver SL få instruktioner för hur bakhållet ska hanteras om båda "bakhållarna" är döda.

Jag tycker inte att detta är en detalj i kampanjen. Ytterst handlar det om "Don't prep plots". https://thealexandrian.net/wordpress/41 ... prep-plots
Om äventyret talar om för SL att Kvasimund måste överleva ända till tidpunkten för bakhållet så är berättelsen avgjord i förväg. Den typen av berättelse hör hemma i en bok eller en film. Inte i ett rollspelsäventyr. Om det är bestämt att Kvasimund måste överleva så blir spelarna passiva åskådare till Kvasimund (trots att han kan försöka döda rollpersonerna). Om Kvasimund däremot kan dö under kampanjens gång så har spelarna möjlighet att påverka hur berättelsen utvecklar sig. Rollpersonerna skulle kunna undvika bakhållet genom att röja Kvasimund ur vägen under kampanjens gång. Det behöver alltså inte alls vara vara fel att bakhållet uteblir om rollpersonerna har röjt "bakhållarna" ur vägen under kampanjens gång. Men det behöver förtydligas på sidan 15 i Äventyrsboken att bakhållet uteblir om båda är döda.

Och om Kvasimund måste överleva till bakhållet (prepped plot) så bör äventyret ge SL tre metoder (three clue rule) för hur SL ska få det förutbestämda att inträffa i äventyret. Dessa tre metoder skulle kunna vara: 1. Kvasimund är en djävel på att fly (en speciell hjälteförmåga). 2. Kvasimund blir återuppväckt från de döda av hans drägg med hjälp av svartkonst och är en zombie i bakhållet. 3. Kvasimund har en suput till tvillingbror som heter Pseudomund som sitter och dricker mjöd på värdshudet i Utkante. Pseudomund axlar Kvasimunds roll som ledare över drägget om Kvasimund dör.
Det räcker inte att SL får en metod för att få Kvasimund att överleva utan SL behöver få tre metoder (three clue rule) så att sannolikheten är tillräckligt hög att Kvasimund överlever på ett eller annat sätt. Som det är nu ger äventyret för dåligt stöd till SL. Äventyret beskriver Kvasimund som en irriterande och farlig SLP samtidigt som äventyret säger att Kvasimund utför ett bakhåll på rollpersonerna i slutet. Det är motsägelsefullt och kräver att SL tar ifrån spelarna möjligheten att påverka händelseförloppet i kampanjen. Alternativt behöver äventyret förklara att bakhållet uteblir om båda "bakhållarna" är döda. Den enklaste (och bästa?) lösningen är att bakhållet uteblir om båda är döda. Då slipper man hitta på tre metoder för att hålla Kvasimund vid liv och det ger rollpersonerna inflytande på berättelsen (don't prep plots).
 
BernhardEriksson
Posts: 17
Joined: Mon 23 Jan 2023, 23:19

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 3 Utkante

Sat 04 Feb 2023, 19:01

Om jag inte räknat fel är det 12st olika utfärder/äventyr i dalen (Dimön borde kanske räknas bort dock eftersom det är slutäventyret för kampanjen), plus att äventyrarna kommer till Utkante från startscenen. Slumphändelserna i Utkante är dock bara 6 st till antalet, det betyder att SL maximalt kan slå en för varannan utfärd, exklusive att SL eller spelarna gör andra utfärder som inte knyter an direkt till kampanjen. Jag tycker att det borde vara fler slumphändelser. Typ:

7 Arga äventyrare. Ett antal personer (samma som antalet rollpersoner + 2) lösgör sig från skuggorna i en gränd och anfaller rollpersonerna. De är missnöjda med att rollpersonerna tar för sig av så mycket av skatterna i dalen. Speldata enligt äventyrare (just nu sidan 105 i regelboken).

8 Orchattack. Rollpersonerna hör ett rop på hjälp från palissaden följt av en duns. I skydd av mörkret har en grupp (samma som antalet rollpersoner +1) av orcher åtföljda av två spejande svartalfer attackerat Utkante och närmsta vakten har oskadliggjorts av orcherna.

9 Förgiftad brunn. En bybo kommer springandes ropandes på hjälp. Bybons granne har blivit sjuk, vid ett lyckat slag mot LÄKEKONST kan rollpersonerna förutom rädda livet på bybon komma fram till att personen inte verkar ha någon yttre skada och att hen troligen ätit eller druckit något olämpligt. I personens hus finns det nyupptaget vatten ifrån brunnen. Vid en undersökning av brunnen (mot FINNA DOLDA TING) kan rollpersonerna hitta en död vampyrfladdermus.

10 Grisjakt. En av parets Plufsplytes grisar har lyckats rymma och ställer till med oreda. Plufsplyte ber rollpersonerna om hjälp med att stoppa grisen, helst utan att använda vapen eftersom de behöver grisen levande. Rollpersonerna kan stoppa grisen med lyckat lag för JAKT & FISKE.

Edit: kom på denna när jag funderade vidare på vad byn rimligen borde betyda för dalen.
11 Marknadsdag. Boende från dalen samlas på torget i Utkante för att sälja sina varor. Bland det som erbjuds finns mat av olika sorter (likvärdigt med fältranson), djur (Vanliga) och bruksföremål (vanliga och ovanliga).

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests