User avatar
Short Fey
Posts: 398
Joined: Sat 03 Dec 2022, 14:45

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 3 Utkante

Mon 09 Jan 2023, 09:31

9. Rabindranaths koja.

Det här har väl egentligen med själva grundspelets regler att göra. Men det står att Rabindranath förtjänar sitt uppehälle genom att sälja sina läkekonster, och att han kan HELA för 20 guld per effektgrad. Det verkar också vara det sätt som man enklast hade styrt spelarna till honom (även om han också kan vara en Lärare, men det ser ut att vara sekundärt).

Kruxet är bara att HELA läker 2t8 KP (+1t8/effektgrad) och en 'svår skada' om denna frivilliga regel används. Detta i en värld där en kvarts vila läker 1-2t6 kp, 2t6 vp samt ett valfritt tillstånd. En lång vila (som man kan få antingen genom att betala 5 silver för ett eget rum på värdshus, sid80, eller genom att slå upp ett tält utanför palisaden) läker all förlorad kp och vp samt alla tillstånd.

Så för 20 guld, jämfört med gratis eller 5 silver, kan Rabindranath läka en svår skada, om dessa regler används, flera av vilka självläker på någon/några dagar. Priset känns inte rimligt för hur pass lätt det är att helas i spelet. Mitt problem här är väl egentligen att det är så pass lätt att åtetfå kp osv att HELA endast blir något som används i strid, men iom att det är så bör en person som vill försörja sig på att vara en helare ta klart mindre betalt för att någon rollperson ska vilja gå dit och höra sig för.

Det hela kanske löses bäst genom att Rabindranath säljer helande drycker som ser ut som en trögflytande sörja av mosade plommon (ungefär som Rabindranath ser ut i nyllet) för 20 Guld/st (högst lika många som antalet rollpersoner per gång de anlänt till Utkante etfer äventyr i vildmarken). Då hänger Rabindranaths roll ihop med att reglerna för att läka skada är utformade för snabb läkning. Om rollpersonerna stjäl de helande dryckerna från Rabindranath så fungerar de inte. Han måste nämligen blåsa liv i den helande drycken (genoma att spotta i flaskan) innan han överlämnar den till rollpersonen. Annars saknas den avgörande ingrediensen i den helande drycken.
+1
Beware the fey!
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 3 Utkante

Mon 09 Jan 2023, 15:11

Jomen har ni kollat tabellen för svåra skador? Tror nog att man kan vilja betala sig ifrån sitt brutna ben om man kan.
 
User avatar
Short Fey
Posts: 398
Joined: Sat 03 Dec 2022, 14:45

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 3 Utkante

Mon 09 Jan 2023, 15:29

Jomen har ni kollat tabellen för svåra skador? Tror nog att man kan vilja betala sig ifrån sitt brutna ben om man kan.
Svåra skador är en alternativ spel regel, så det betyder inte att alla kommer spela med dom. Det ger dig visserligen fler anledningar att besöka honom men bara om man kör med dom.
Beware the fey!
 
CHLN
Posts: 15
Joined: Thu 12 Jan 2023, 18:53

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 3 Utkante

Fri 13 Jan 2023, 17:27

Har Rabindranath fått namn efter Rabindranath Tagore???
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 3 Utkante

Sat 14 Jan 2023, 12:15

Har Rabindranath fått namn efter Rabindranath Tagore???

Det kan mycket väl stämma. Rabindranath är en guru som sitter och mediterar i en hydda. Inte helt olikt den riktige Rabindranath alltså. Om du ogillar namnet så kan du trösta dig med att Fria Ligan inte döpt honom till Mahatma Gandhi. ;) Att han är döpt efter Rabindranath Tagore skulle också kunna förklara det onödigt komplicerade namnet Rabindranath jämfört med andra SLP som har betydligt enklare namn. Att Rabindranath är ett onödigt komplicerat namn är en anledning i sig till att döpa om honom till Dranath som jag föreslog när jag stötte på namnet Rabindranath i Äventyrsboken första gången.
https://forum.frialigan.se/viewtopic.ph ... ath#p78430
 
BernhardEriksson
Posts: 17
Joined: Mon 23 Jan 2023, 23:19

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 3 Utkante

Mon 23 Jan 2023, 23:30

Sidan 15.

Om rollpersonerna lyckas avslöja och oskadliggöra Leanara innan de finner Um-­Durman är det i stället Kvasimund som arrangerar bakhållet

Och om rollpersonerna även oskadliggjort Kvasimund? Han är trots allt en ganska påfrestande SLP i Utkante. Det är inte omöjligt att rollpersonerna har klippt honom.
SL får kanske se till att det inte går eftersom minst en av dem måste överleva. Exempelvis att vakterna eller stadsborna reagerar om rollpersonerna ger sig på honom i det läget, han och hans drägg har trots allt bott i Utkante längre tid, och även om de tillhör bottenskrapet så är ju rollpersonerna relativt nya i staden. Eller så får SL lösa det med att öka antalet drägg som kommer till undsättning, vilket kanske är mer logiskt.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 3 Utkante

Thu 26 Jan 2023, 01:26

Sidan 15.

Om rollpersonerna lyckas avslöja och oskadliggöra Leanara innan de finner Um-­Durman är det i stället Kvasimund som arrangerar bakhållet

Och om rollpersonerna även oskadliggjort Kvasimund? Han är trots allt en ganska påfrestande SLP i Utkante. Det är inte omöjligt att rollpersonerna har klippt honom.
SL får kanske se till att det inte går eftersom minst en av dem måste överleva. Exempelvis att vakterna eller stadsborna reagerar om rollpersonerna ger sig på honom i det läget, han och hans drägg har trots allt bott i Utkante längre tid, och även om de tillhör bottenskrapet så är ju rollpersonerna relativt nya i staden. Eller så får SL lösa det med att öka antalet drägg som kommer till undsättning, vilket kanske är mer logiskt.

Jag ogillar tanken på att SL måste rädda Kvasimund så att han kan utföra bakhållet om Leanara inte längre är med i bilden. Jag ogillar när äventyr tar ifrån spelarna möjligheten att göra skillnad i äventyret, särskilt i det här fallet eftersom Kvasimund är en irriterande typ som RP mycket väl kan ha för avsikt att röja ur vägen. Det bör framgå av äventyret hur SL ska rädda Kvasimund & Co om han behöver räddas till bahållet. Å andra sidan är det väl inte hela världen om bahållet uteblir men då bör texten i äventyret informera SL om att behållet uteblir om både Leanara och Kvasimund är ute ur leken.
 
BernhardEriksson
Posts: 17
Joined: Mon 23 Jan 2023, 23:19

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 3 Utkante

Thu 26 Jan 2023, 13:54

Sidan 15.





Och om rollpersonerna även oskadliggjort Kvasimund? Han är trots allt en ganska påfrestande SLP i Utkante. Det är inte omöjligt att rollpersonerna har klippt honom.
SL får kanske se till att det inte går eftersom minst en av dem måste överleva. Exempelvis att vakterna eller stadsborna reagerar om rollpersonerna ger sig på honom i det läget, han och hans drägg har trots allt bott i Utkante längre tid, och även om de tillhör bottenskrapet så är ju rollpersonerna relativt nya i staden. Eller så får SL lösa det med att öka antalet drägg som kommer till undsättning, vilket kanske är mer logiskt.

Jag ogillar tanken på att SL måste rädda Kvasimund så att han kan utföra bakhållet om Leanara inte längre är med i bilden. Jag ogillar när äventyr tar ifrån spelarna möjligheten att göra skillnad i äventyret, särskilt i det här fallet eftersom Kvasimund är en irriterande typ som RP mycket väl kan ha för avsikt att röja ur vägen. Det bör framgå av äventyret hur SL ska rädda Kvasimund & Co om han behöver räddas till bahållet. Å andra sidan är det väl inte hela världen om bahållet uteblir men då bör texten i äventyret informera SL om att behållet uteblir om både Leanara och Kvasimund är ute ur leken.
Efter att ha spelat igår och fått just händelsen med Kvasimunds Drägg anfaller (Händelse 2 i Utkante) där äventyrarna hann döda alla utom just Kvasimund (som hann fly) i första rundan av striden så inser jag problematiken, det är inte alls säkert att SL kan rädda honom från äventyrarna. Enda sättet jag kan se att det kan gå är om SL aktivt lägger på rustning eller mer HP på honom vilket nog lägger för mycket ansvar på nya SL.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 3 Utkante

Fri 27 Jan 2023, 00:25



SL får kanske se till att det inte går eftersom minst en av dem måste överleva. Exempelvis att vakterna eller stadsborna reagerar om rollpersonerna ger sig på honom i det läget, han och hans drägg har trots allt bott i Utkante längre tid, och även om de tillhör bottenskrapet så är ju rollpersonerna relativt nya i staden. Eller så får SL lösa det med att öka antalet drägg som kommer till undsättning, vilket kanske är mer logiskt.

Jag ogillar tanken på att SL måste rädda Kvasimund så att han kan utföra bakhållet om Leanara inte längre är med i bilden. Jag ogillar när äventyr tar ifrån spelarna möjligheten att göra skillnad i äventyret, särskilt i det här fallet eftersom Kvasimund är en irriterande typ som RP mycket väl kan ha för avsikt att röja ur vägen. Det bör framgå av äventyret hur SL ska rädda Kvasimund & Co om han behöver räddas till bahållet. Å andra sidan är det väl inte hela världen om bahållet uteblir men då bör texten i äventyret informera SL om att behållet uteblir om både Leanara och Kvasimund är ute ur leken.
Efter att ha spelat igår och fått just händelsen med Kvasimunds Drägg anfaller (Händelse 2 i Utkante) där äventyrarna hann döda alla utom just Kvasimund (som hann fly) i första rundan av striden så inser jag problematiken, det är inte alls säkert att SL kan rädda honom från äventyrarna. Enda sättet jag kan se att det kan gå är om SL aktivt lägger på rustning eller mer HP på honom vilket nog lägger för mycket ansvar på nya SL.

Mm. Kvasimund leker med döden när han beter sig som han gör mot rollpersonerna. Jag tycker inte att ett rollspel som DoD22 ska lägga ansvaret på SL att hålla Kvasimund vid liv till varje pris så att han finns kvar vid tidpunkten för bakhållet. Antingen får man acceptera att båda är döda vid tidpunkten för bakhållet (och då bör texten förklara vad som händer om ingen av dem lever) eller också får man skriva om scenen så att den fungerar utan dem. I nuläget förklarar texten bara vad som händer om den ena SLP:n inte lever. Om det är viktigt att bakhållet är med i äventyret så behöver SL får instruktioner för hur bakhållet ska gå till om båda är döda. Ett alternativ är som sagt att bakhållet uteblir. Det kan vara en bra lösning för då får spelarnas val större betydelse för äventyrets upplösning. Oavsett vilket så bör det framgå av texten i slutet av sidan 15 i Äventyrsboken hur SL ska hantera situationen om båda är döda.
 
BernhardEriksson
Posts: 17
Joined: Mon 23 Jan 2023, 23:19

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 3 Utkante

Fri 27 Jan 2023, 01:12




Jag ogillar tanken på att SL måste rädda Kvasimund så att han kan utföra bakhållet om Leanara inte längre är med i bilden. Jag ogillar när äventyr tar ifrån spelarna möjligheten att göra skillnad i äventyret, särskilt i det här fallet eftersom Kvasimund är en irriterande typ som RP mycket väl kan ha för avsikt att röja ur vägen. Det bör framgå av äventyret hur SL ska rädda Kvasimund & Co om han behöver räddas till bahållet. Å andra sidan är det väl inte hela världen om bahållet uteblir men då bör texten i äventyret informera SL om att behållet uteblir om både Leanara och Kvasimund är ute ur leken.
Efter att ha spelat igår och fått just händelsen med Kvasimunds Drägg anfaller (Händelse 2 i Utkante) där äventyrarna hann döda alla utom just Kvasimund (som hann fly) i första rundan av striden så inser jag problematiken, det är inte alls säkert att SL kan rädda honom från äventyrarna. Enda sättet jag kan se att det kan gå är om SL aktivt lägger på rustning eller mer HP på honom vilket nog lägger för mycket ansvar på nya SL.

Mm. Kvasimund leker med döden när han beter sig som han gör mot rollpersonerna. Jag tycker inte att ett rollspel som DoD22 ska lägga ansvaret på SL att hålla Kvasimund vid liv till varje pris så att han finns kvar vid tidpunkten för bakhållet. Antingen får man acceptera att båda är döda vid tidpunkten för bakhållet (och då bör texten förklara vad som händer om ingen av dem lever) eller också får man skriva om scenen så att den fungerar utan dem. I nuläget förklarar texten bara vad som händer om den ena SLP:n inte lever. Om det är viktigt att bakhållet är med i äventyret så behöver SL får instruktioner för hur bakhållet ska gå till om båda är döda. Ett alternativ är som sagt att bakhållet uteblir. Det kan vara en bra lösning för då får spelarnas val större betydelse för äventyrets upplösning. Oavsett vilket så bör det framgå av texten i slutet av sidan 15 i Äventyrsboken hur SL ska hantera situationen om båda är döda.
En annan variant är ju att iaf ta bort själva Kvasimund från Händelse 2, rollpersonerna kan i och för sig försöka ge sig på honom ändå någon annanstans men det minskar kanske risken.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests