Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 3 Utkante

Wed 04 Jan 2023, 08:11

Sidan 16.

En rollperson som lyckas med UPPTÄCKA FARA hinner se att den har något fäst vid benet

Här används färdigheten Upptäcka fara som en generell färdighet för att upptäcka. Jag tycker att färdigheten Finna dolda ting är bättre för att se att fladdermusen har något fäst vid benet. Jag tycker inte att rollpersonen upptäcker en fara.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 3 Utkante

Wed 04 Jan 2023, 08:17

Utkante ser olika ut på sidan 5 (kartan över Dimmornas dal) och på sidan 18.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 3 Utkante

Wed 04 Jan 2023, 08:18

Sidan 22.

Långsmal timmerbyggnad utan fönstergluggar. På taket betar getter i det buskiga gräset.

På taket? Titta på byggnad 5 på kartan på sidan 18. Ser ni något gräs på taket? Ser det ut att kunna beta getter på taket?
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 3 Utkante

Wed 04 Jan 2023, 08:37

Sidan 25.

Kulle mitt i byn med vittrande pelare och rester av en cirkelformad mur.

Ordet vittrande igen. Tror det heter vittrade pelare.

Platsen är fridfull och utstrålar en känsla av svunnen storhet och uråldriga mysterier

Hur utstrålar en plats en känsla? Ändra till "Platsen är fridfull och vittnar om svunnen storhet och uråldriga mysterier".

Ett lyckat slag för MYTER & LEGEN­DER avslöjar att det är en stiliserad regentkrona av samma slag som återfinns på milstenarna i Dimmornas dal.

Vad är det? Orkar inte upprepa mig. Läs min tidigare kritik mot att ni kallar "kronan" olika saker.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 3 Utkante

Wed 04 Jan 2023, 08:47

Sidan 25.

I botten av nischen syns en urgröpning.

Nisch betyder väl urgröpning. "I botten av nischen syns ett fack som drakkejsarstatyetten passar i", kanske är bättre.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 3 Utkante

Wed 04 Jan 2023, 08:53

Sidan 26.

I speldatarutan för Rabindranath så står det "Myter & Legender" med stort L i legender. Så stavar ni inte färdigheten på rollformuläret och inte andra färdigheter heller. Ska nog vara litet L i legender på sidan 26.

Hans kvarlevor lär ligga begravda i en labyrintisk gravkammare under sjön.

Innan låg den väl under ön (vilket jag klagade på)?

Efter det utropade sig Eledain till kejsare över ett drakdyrkande imperium som kom att behärska hela den kända världen.

Innan har ni kallat det rike men det kanske inte spelar så stor roll om det står imperium eller rike. Hade också ändrat "behärska hela den kända" till "härska över hela den kända".

som svarade i pipningar och flög i väg.

"som svarade med korta pip och flög i väg", hade jag skrivit.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 3 Utkante

Wed 04 Jan 2023, 09:06

Sidan 26

”Hell dig, världens kejsare – ljusets herre – orenhetens bestraffare – Eledain för alltid, i djupet av våra rena hjärtan”.

Så elden handlade om rituell renhet (som jag skrivit i flera kommentarer) trots allt? Vart tog flamman och purpurbranden vägen? Vad tycker anglosaxarna i Den Rena Flammans Väktare om att flamman inte syftade på eld utan var symbolik för rituell renhet? ;)
Last edited by Faråtzonen on Wed 04 Jan 2023, 19:02, edited 2 times in total.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 3 Utkante

Wed 04 Jan 2023, 09:15

Sidan 27.

stiliserad kungakrona

Jag har tappat räkningen på hur många saker ni kallar den. Kungakrona, kejsarkrona, hornbeprydd hjälm, hornliknande kejsarkrona, regentkrona och jag vet inte allt.

För övrigt ser jag gärna att även kartan över Um-Durmans krypta finns att ladda ner på Fria Ligans webbplats i framtiden så man kan visa den för spelarna utan att behöva hålla för texten på sidan. Precis som jag önskade med kartan på sidan 12.
 
Kungen av Nedom
Posts: 13
Joined: Sun 08 Jan 2023, 18:02

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 3 Utkante

Sun 08 Jan 2023, 21:16

9. Rabindranaths koja.

Det här har väl egentligen med själva grundspelets regler att göra. Men det står att Rabindranath förtjänar sitt uppehälle genom att sälja sina läkekonster, och att han kan HELA för 20 guld per effektgrad. Det verkar också vara det sätt som man enklast hade styrt spelarna till honom (även om han också kan vara en Lärare, men det ser ut att vara sekundärt).

Kruxet är bara att HELA läker 2t8 KP (+1t8/effektgrad) och en 'svår skada' om denna frivilliga regel används. Detta i en värld där en kvarts vila läker 1-2t6 kp, 2t6 vp samt ett valfritt tillstånd. En lång vila (som man kan få antingen genom att betala 5 silver för ett eget rum på värdshus, sid80, eller genom att slå upp ett tält utanför palisaden) läker all förlorad kp och vp samt alla tillstånd.

Så för 20 guld, jämfört med gratis eller 5 silver, kan Rabindranath läka en svår skada, om dessa regler används, flera av vilka självläker på någon/några dagar. Priset känns inte rimligt för hur pass lätt det är att helas i spelet. Mitt problem här är väl egentligen att det är så pass lätt att åtetfå kp osv att HELA endast blir något som används i strid, men iom att det är så bör en person som vill försörja sig på att vara en helare ta klart mindre betalt för att någon rollperson ska vilja gå dit och höra sig för.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 3 Utkante

Mon 09 Jan 2023, 04:16

9. Rabindranaths koja.

Det här har väl egentligen med själva grundspelets regler att göra. Men det står att Rabindranath förtjänar sitt uppehälle genom att sälja sina läkekonster, och att han kan HELA för 20 guld per effektgrad. Det verkar också vara det sätt som man enklast hade styrt spelarna till honom (även om han också kan vara en Lärare, men det ser ut att vara sekundärt).

Kruxet är bara att HELA läker 2t8 KP (+1t8/effektgrad) och en 'svår skada' om denna frivilliga regel används. Detta i en värld där en kvarts vila läker 1-2t6 kp, 2t6 vp samt ett valfritt tillstånd. En lång vila (som man kan få antingen genom att betala 5 silver för ett eget rum på värdshus, sid80, eller genom att slå upp ett tält utanför palisaden) läker all förlorad kp och vp samt alla tillstånd.

Så för 20 guld, jämfört med gratis eller 5 silver, kan Rabindranath läka en svår skada, om dessa regler används, flera av vilka självläker på någon/några dagar. Priset känns inte rimligt för hur pass lätt det är att helas i spelet. Mitt problem här är väl egentligen att det är så pass lätt att åtetfå kp osv att HELA endast blir något som används i strid, men iom att det är så bör en person som vill försörja sig på att vara en helare ta klart mindre betalt för att någon rollperson ska vilja gå dit och höra sig för.

Det hela kanske löses bäst genom att Rabindranath säljer helande drycker som ser ut som en trögflytande sörja av mosade plommon (ungefär som Rabindranath ser ut i nyllet) för 20 Guld/st (högst lika många som antalet rollpersoner per gång de anlänt till Utkante etfer äventyr i vildmarken). Då hänger Rabindranaths roll ihop med att reglerna för att läka skada är utformade för snabb läkning. Om rollpersonerna stjäl de helande dryckerna från Rabindranath så fungerar de inte. Han måste nämligen blåsa liv i den helande drycken (genoma att spotta i flaskan) innan han överlämnar den till rollpersonen. Annars saknas den avgörande ingrediensen i den helande drycken.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests