User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 3 Utkante

Thu 22 Dec 2022, 12:54

Hej!

Använd denna tråd till att posta feedback och rapportera fel i Kapitel 3 av version 2 Beta-PDF:en av Äventyrsboken till nya Drakar och Demoner. Kom ihåg:
  • Innan du postar om ett fel, kolla att det inte redan har rapporterats av någon annan.
Lämna din feedback senast 31 januari.
Tack!
Fria Ligan
 
sialivi
Posts: 55
Joined: Sat 11 May 2013, 19:29

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 3 Utkante

Sat 24 Dec 2022, 04:05

Sidan 21 (som för övrigt saknar sidnummer), Kvasimund, "Han har sålt själ till Sathmog" -> "Han har sålt sin själ till Sathmog"
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 3 Utkante

Tue 27 Dec 2022, 16:29

Badinor (s.24) har förmågan Gesäll, den bör vara Mästersmed. Eftersom Hantverk är en färdighet numera så bör han väl ha den färdigheten också, även om färdigheten inte direkt används när man tillverkar saker utan för att reparera saker. Det finns kanske fler SLP som behöver ses över ;)
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Sanne
Posts: 12
Joined: Tue 13 Sep 2022, 13:24

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 3 Utkante

Wed 28 Dec 2022, 15:34

Javg har igentligen bara en fråga, man talar ju om Den rena flammans väktare, men vad är deras märke? De borde ju ha en flamma eller liknande, vad tror Ni?
 
Sanne
Posts: 12
Joined: Tue 13 Sep 2022, 13:24

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 3 Utkante

Wed 28 Dec 2022, 15:39

Det skulle vara roligt med något som mäter avståndet på kartan
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 3 Utkante

Wed 04 Jan 2023, 04:35

Sidan 14.

Här och var sticker vittrande milstenar upp ur terrängen, vissa av dem dekorerade med stiliserade regentkronor av ålderdomligt snitt.

Nu kallas de regentkronor. Milstenarna är nog inte "vittrande" utan "vittrade". Visst vittrar de fortfarande men knappast framför ögonen på rollpersonerna.

En myriad av luktintryck tränger sig på: dynga, brandrök och multnande grönsaker,men också nybakt bröd och grillat kött.

Doftintryck är ett mer passande ord än luktintryck, tycker jag.

Vägen leder fram till en palissadomgärdad bosättning. Mängder av små hus med rykande skorstenar är synliga bakom palissadverkets vässade trästockar.

Mängder av små hus? Utkante har 200 bofasta invånare och ett femtiotal hus. Jag hade skrivit: "Landsvägen leder till en bosättning som skyddas av en träpalissad. Innanför palissadens spetsiga trästockar finns ett femtiotal timmer- och korsvirkeshus. Ur husens skorstenar stiger strimmor av rök."
Last edited by Faråtzonen on Wed 04 Jan 2023, 05:27, edited 1 time in total.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 3 Utkante

Wed 04 Jan 2023, 04:35

Sidan 15.

För att öppna nedgången till det eftertraktade vapnet krävs den återsamlade statyetten av Eledain, som måste placeras i en nisch. Läs med vid plats #8.

Ni återanvänder ordet nisch från förra kapitlet. Kan vara bra för yngre spelare att variera er genom att den här gången kalla det för "placeras i en specialformad urgröpning i stenväggen" (eller var nischen finns) så att alla fattar vad det handlar om.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 3 Utkante

Wed 04 Jan 2023, 04:45

Sidan 16.

Demonisk fladdermus. En stor fladdermus kommer flygande från tempelområdet. Den rör sig snabbt och ryckigt, och försvinner snart i nordlig riktning. En rollperson som lyckas med UPPTÄCKA FARA hinner se att den har något fäst vid benet. Varelsen är en av Leanaras vampyrfladdermöss på väg till Azrahel Koth med ett hemligt meddelande. Rollpersonerna hinner inte stoppa den nu.

Jo, visst kan de stoppa den. De kan skjuta ner den om de får Drakslag på Bågskytte (även om jag tycker färdigheten ska heta Pilbåge). Hoppa till slumphändelse 5 (men ersätt armborstlod med rollpersonernas avståndsvapen) om någon av rollpersonerna får ett Drakslag med avståndsvapen (en chans per rollperson och per gång som slumphändelse 1 inträffar). Vid demonslag så går pilen i en hög fin båge för att sedan störtdyka och penetrera ankan Kvasimunds stjärtfjädrar. Kvasimund kräver kompensation för förlorad stjärtfjäder. Kan inträffa flera gånger.
Last edited by Faråtzonen on Wed 04 Jan 2023, 07:12, edited 16 times in total.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 3 Utkante

Wed 04 Jan 2023, 04:49

Sidan 16.

Troll i ladan. Ett förskräckligt oväsen bryter ut i hela byn och en mansröst ropar ”Troll i gubben Mifaldors lada! ” I nästa ögonblick står trollet framför rollpersonerna. Det är en gigantisk varelse som vädrar i luften med sina enorma näsborrar. Rollpersonerna hamnar i strid om de inte agerar snabbt, men trollet kan blidkas med mat från värdshuset, kombinerat med ett lyckat slag för ÖVERTALA . För speldata, se sidan XX i Regelboken

Här kanske det kan vara på sin plats att tipsa SL om att rollpersonerna kan förstå att de kan blidka trollet om de lyckas med ett slag för Bestiologi (som jag tycker ska heta Monsterlära/Bestlära).
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 3 Utkante

Wed 04 Jan 2023, 05:15

Sidan 16.

Alfilia är dödligt sårad och bortom räddning. Hon hinner bara framföra en flämtande varning till rollpersonerna: ”De tjänar Sathmog ... allihopa ... också Annabella ...” Hon andas ut efter en sista bön till Eledain: ”Hell dig, Eledain: den rena flammans mästare!”

Är det inte lite tråkigt att rollpersonerna inte kan göra någon skillnad? Rollpersonerna är bara statister som ska uppleva hennes död och slåss mot lönnmördarna. Jag föreslår följande ändring: "Alfilia är svårt sårad men innan hon blir medvetslös hinner hon framföra en flämtande varning till rollpersonerna: ”De tjänar Sathmog ... allihopa ... också Annabella ...” Hon andas ut efter en sista bön till Eledain: ”Hell dig, Eledain: den rena flammans mästare!”"

Rollpersonerna kan rädda livet på henne med Läkekonst. Misslyckas de så där Alfilia. Om de lyckas så behöver Alfilia fortsatt vård för sina svåra skador i en (sjuk)stuga i Utkante. Resten av kampanjen kommer en blek och svag Alfilia kommer att pendla mellan vaket tillstånd och medvetslöshet om och om igen yrandes ”De tjänar Sathmog ... allihopa ... också Annabella ...” och ”Hell dig, Eledain: den rena flammans mästare!". Kanske drabbas hon senare under kampanjen av blodförgiftning och måste räddas på nytt med Läkekonst. Misslyckas rollpersonerna så dör hon. Lyckas de så hamnar hon i dvala (så att spelarna slipper lyssna på hennes yrande mer i kampanjen).

För övrigt kanske spelarna borde få slå för Myter & legender när de hör namnet Alfilia säga "Hell dig, Eledain: den rena flammans mästare!” precis som de får göra när de ser statyn vid byatorget i Utkante på sidan 20.

Vid ett lyckat slag för MYTER & LEGENDER känner rollpersonerna igen statyn som drakkejsaren Eledain, som sägs ha härskat här för många hundra år sedan.
Last edited by Faråtzonen on Wed 04 Jan 2023, 07:10, edited 3 times in total.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests