User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 6 Bothilds bryte

Thu 22 Dec 2022, 12:54

Hej!

Använd denna tråd till att posta feedback och rapportera fel i Kapitel 6 av version 2 Beta-PDF:en av Äventyrsboken till nya Drakar och Demoner. Kom ihåg:
  • Innan du postar om ett fel, kolla att det inte redan har rapporterats av någon annan.
Lämna din feedback senast 31 januari.
Tack!
Fria Ligan
 
sialivi
Posts: 55
Joined: Sat 11 May 2013, 19:29

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 6 Bothilds bryte

Sat 24 Dec 2022, 04:26

Sidan 40, även om det är uppenbart vilken tärning som ska slås så bryter ändå tabellen standarden att ha tärningen i tabellens header. "Slag" -> "T12"
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 6 Bothilds bryte

Wed 04 Jan 2023, 23:55

Sidan 39.

slutet av en djup ravin i de dimhöljda Kummer­bergens utkanter ligger Bothilds bryte, en övergiven och översvämmad dvärgisk gruva

Tycker det låter bättre med "dvärggruva" istället för "dvärgisk gruva".

och förseglade ödet för hundratals släktfränder

Varelser av vilket släkte som helst kan vara fränder till dvärgsläktet. Jag föreslår "för hundratals av dvärgens eget släkte" eller "för hundratals individer tillhörande dvärgsläktet" eller bara "för hundratals dvärgar" om ni syftar på enbart dvägar.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 6 Bothilds bryte

Thu 05 Jan 2023, 05:59

Sidan 39.

tills de slutligen bröt igenom till en enorm underjordisk vatten­massa.

Jag föreslår "tills de slutligen bröt igenom till en enorm underjordisk grundvatten­källa."
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 6 Bothilds bryte

Thu 05 Jan 2023, 06:02

Rollpersonerna kan höra om Bothilds bryte via rykten (sid XX och äventyrskorten). Platsen är en möjlig placering av en av drakstatyettens fyra delar (sid XX) –

Det är ingen drakstatyett. Det är en drakkejsarstatyett.

i så fall i sarkofagen i rum #10.

Bra! Jag hoppas att ni har med en sådan hänvisning i alla äventyr som rollpersonerna kan hitta en del av drakkejsarstatyetten. Jag minns inte att jag såg en sådan hänvisning i Ridders rös.

Samtidigt rör sig Vita döden

Bra igen! Ingen svengelska som i Vita Döden. Men ni kanske borde kursivera Vita döden?

kan bära på hemligheten om var en del av Eledains drakkejsarstatyett finns.

Rätt!
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 6 Bothilds bryte

Thu 05 Jan 2023, 06:14

Sidan 40.

Plötsligt hörs det distinkta ljudet av rasslande ringbrynjor från en dramatiskt lämplig riktning. Det är ekon från tiden då dvärgarna bebodde grottorna.

Passar det inte bättre om rollpersonerna hör "ljudet av gruvhackor som gräver i berget, vagnshjul som rullar på stengolv och stenar som rasar i massor"? Dvärgarna hade knappast ringbrynjor på sig när de arbetade i gruvan.
Last edited by Faråtzonen on Fri 03 Feb 2023, 19:42, edited 2 times in total.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 6 Bothilds bryte

Thu 05 Jan 2023, 06:32

Sidan 40.

Det knakar till i bergväggen, som ögonblicket senare briserar i en kaskad av sten och vatten som träffar en rollperson.

Knakar är ett mindre bra ord. Dessutom är det inte avgjort att kaskaden träffar rollpersonen. Det vet man först efter att man har slagit för Undvika. Jag föreslår "Naturkrafterna får det att spränga i berget och ögonblicket senare sprutar en kaskad av sten och vatten ut ur sprickan.".
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 6 Bothilds bryte

Thu 05 Jan 2023, 06:39

Sidan 40.

och försvinner sedan tillbaka ner i gruvgångarna

"ner i de vattenfyllda gruvgångarna" eller "ner i det kompakta mörkret i det bottenlösa vattnet", tycker jag.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 6 Bothilds bryte

Thu 05 Jan 2023, 06:44

Sidan 40.

Ravinen slutar i en bergvägg där en i forna tider säkert ståtlig stenport nu hänger trött på sina brustna gångjärn.

Ordet säkert är överflödigt.

Ett svagt ljussken sipprar ut mellan portarna

Jag är väldigt tveksam till ordet sippra i meningen ovan. Sippra betyder droppa eller långsamt rinna. https://svenska.se/saol/?sok=sippra
Det är inte samma sak att skriva "solljuset sipprar in genom sprickorna i grottans tak" eftersom det betyder att ljuset droppar in från sprickorna i taket. Man kanske också skulle kunna skriva att ljuset från soluppgången sipprar in (rinner in) genom fönstren. För övrigt består en port av en port med två dörrar och en dörröppning (mellan dörrarna).
Jag föreslår att ni ändrar till "Ett svagt ljussken skymtar i glipan mellan portens dörrar".
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 6 Bothilds bryte

Thu 05 Jan 2023, 08:21

Sidan 41.

En likblek, grovfjällig sjöorm

Likblek betyder nog att vara blek som ett lik i ansiktet. Jag tycker ni ska skriva "En kritvit, grovfjällig sjöorm" eller "En helt vit, grovfjällig sjöorm". Fast jag misstänker att ni menar pansarfjäll och inte grovfjällig. Då blir meningen "En helt vit sjöorm med pansarfjäll, tjock bred kropp, platt huvud". Eller "En helt vit sjöorm med stora fjäll hårda som sten, tjock bred kropp, platt huvud". Jag hade också lagt till "med tre krumma horn och mjölkfärgade ögon med röda, spaltformade pupiller."

Vidare så tycker jag att sjöormen ska "fruktansvärt väsande läte när den attackerar.". Det är trots allt en orm (ormar väser).

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests