• 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
 
Ugglefar
Posts: 113
Joined: Thu 04 Aug 2016, 21:17
Location: Sweden/USA

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Thu 19 Jan 2023, 22:03




Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen: Fria Ligan behöver bestämma sig för om man ska slå fram eller bygga sin rollperson. Idag är det en blandning och det som är värst det är att spelreglerna tillåter olika spelare att göra olika (om SL tillåter). Hurvida man slår fram eller bygger sin rollperson har stor betydelse för hur bra rollpersonen blir. Framförallt eftersom det möjliggör att matcha grundegenskaper med yrket (baschansen i yrkesfärdigheterna).
Förslagsvis är slump standardalternativet (eftersom det är enklare och går snabbare) men frivilliga regler gör det möjligt (för den mer avancerade rollspelaren) att bygga rollpersonen. Färdiga listor med ägodelar hör hemma i framslagningen av rollpersoner medan att själv köpa ägodelar från utrustningslistorna hör hemma i byggandet av rollpersonen. Tycker jag.
Jag tycker att ett köpesystem är bättre. Har man ett slump-system så kvarstår problemet med att det kan bli väldigt ojämnt mellan spelarna.

Det beror på att Fria Ligan har valt ett system där slumpen avgör hur bra rollpersonen blir. Jag föredrar att slump används i rollpersonsgenreringen för att skapa annorlunda rollpersoner än om spelaren valt själv. Om ägodelarna ska slås fram så bör utfallet ge olika ägodelar men inte olika bra ägodelar. Som det är nu använder Fria Ligan slumpen för att rollpersongenereringen ska bli ett "spel i spelet". Alltså någon sorts lotteri som man kan vinna eller förlora på. Det tycker jag är fel sätt att använda slumpen på när man skapar rollpersoner. Gärna slump men inte för att skapa bra eller dåliga rollpersoner utan för att skapa oväntade rollpersoner som avviker från spelarnas vanliga val av rollpersoner. Dessutom är framslumpade rollpersoner nybörjarvänligt och ett snabbt sätt att skapa rollpersoner på.
Jag håller med om att framslumpade karaktärer är ett snabbt sätt att skapa nya karaktärer på, dock håller jag inte med om att det är nybörjarvänligt. Av de 10-tal personer som jag har introducerat till rollspels-hobbyn så har i princip samtliga väldigt fort bildat sig en uppfattning om vad för sorts karaktär de vill spela. Att därefter låta slumpen avgöra om deras karaktärer kommer få ”rätt” grundegenskaper för vad de vill spela, eller den klassen och släktet de vill spela för den delen, låter upplagt för besvikelse.
 
Vatrachos
Posts: 26
Joined: Tue 06 Dec 2022, 00:30

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Fri 20 Jan 2023, 16:24

Vet inte om detta sagts tidigare, men jag skulle föredra att kalla dem "Förmågor" istället för "Hjälteförmågor." Flera av dem har inte direkt att göra med hjältemod eller hjältedåd...

"Färdigheter och förmågor" låter bra. "Skills and abilities."
 
Smultron
Posts: 5
Joined: Mon 23 Jan 2023, 09:58

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Mon 23 Jan 2023, 11:00

Den viktigaste grundegenskapen för magiker borde vara INT, eftersom
1) grundchansen avgör hur många besvärjelser man kan memorera
2) den används för att lära sig nya besvärjelser
3) den används för grundchans i magiskolan

PSY används i princip bara till Viljepoäng, som till skillnad från 1) och 2) kan ökas med en hjälteförmåga.
Om 1) vore baserad på PSY skulle det nog vara viktigare med PSY än INT.
Jag reagerade också på detta. Jag är rätt ny på Drakar och Demoner och har bara spelat snabbstartsäventyret som släpptes 2022, men jag har tidigare spelat en del Dungeons and Dragons, mm, så jag är inte nybörjare på rollspelande.

I beskrivningen av magiker så står inget alls om INT och hur viktigt det är. Men sen visar det ju sig att antalet besvärjelser och grundchans beror helt på INT och inte alls på PSY. Dessutom så av övriga färdigheter som man ska välja som tränade färdigheter så beror de flesta på INT. Ingenting beror på PSY utom antalet viljepoäng, så vitt jag kan se.

Om man jämför med t ex jägare så står det att viktigaste grundegenskapen är SMI och i listan av färdigheter beror de flesta på SMI. För krigare så står det att deras viktigaste grundegenskap är STY, och i listan av färdigheter för respektive yrke så beror de flesta på STY.

Kan det förtydligas i texten för magiker att INT är (näst) viktigast?

Jag reagerade på en annan sak också angående magiker. Två av utrustningspaketen innehåller ett vapen och ett föremål som är fokus för besvärjelser, men ett innehåller bara ett föremål som är fokus för besvärjelser och inget vapen. Alla andra yrkens samtliga utrustningspaket har minst ett vapen. Är det ett förbiseende att ett utrustningspaket saknar vapen?
 
Pelhle
Posts: 144
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Tue 24 Jan 2023, 10:12

Är INT verkligen bara näst viktigast för magikern? Anser nog att INT, med det som nämnts ovan, är viktigast.
 
User avatar
Short Fey
Posts: 398
Joined: Sat 03 Dec 2022, 14:45

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Tue 24 Jan 2023, 12:19

Efter ha testa spelet så tror jag att jag vet varför PSY är högre än INT.

Magiker är väldigt beroende på sin vp, mer än andra karaktärer eftersom det går åt när man använder magi. Eftersom du enbart kan öka din vp närvdu får en hjälte förmåga som inte händer för ofta, kan du ligga illa ute om du startar spelet med låg vp.

Dina trollskolor kan du altid öka under spelets gång, samt även om du kan inte komma ihåg många trollformler från minnet kan du alltid skriva ner dina överflödiga trollformler. Där av har INT lägre prio, du kan lättare fixa dina INT begränsningar än dina PSY begränsningar.

Men man kanske kan skriva till på magiketn att du bör ha hög INT i andra hand.

Edit: du kan också kasta trollformler direkt ur din book. Detta tar visserligen tid så kanske inte strids trollformler men det innebär du "måste" inte ha alla formler i minnet.
Beware the fey!
 
Simsalabim
Posts: 4
Joined: Tue 27 Sep 2022, 09:48

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Wed 25 Jan 2023, 10:49

(Jag sökte efter detta i forumet men hittade ingenting, om det redan tagits upp så ber jag om ursäkt.)

Borde inte Anka egentligen heta Ankfolk?

Annars har de samma namn som faktiska ankor i fiktionen.

Dessutom så kallas ju det andra pälsklädda släktet vargfolk, vilket rör till det ytterligare.

Tack för mig!
 
Pelhle
Posts: 144
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Wed 25 Jan 2023, 12:12

(Jag sökte efter detta i forumet men hittade ingenting, om det redan tagits upp så ber jag om ursäkt.)

Borde inte Anka egentligen heta Ankfolk?

Annars har de samma namn som faktiska ankor i fiktionen.

Dessutom så kallas ju det andra pälsklädda släktet vargfolk, vilket rör till det ytterligare.

Tack för mig!
Anledning är ju att man nu vill fila bort "-man" från raserna, förlåt släktena.
Vargman har blivit vargfolk.
Halvlängdsman har blivit halvling.
Anka hette just anka, och är neutralt, så det kommer inte att ändras.

Även klassiska yrket köpman har ändrats, till nasare.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Thu 26 Jan 2023, 01:35

(Jag sökte efter detta i forumet men hittade ingenting, om det redan tagits upp så ber jag om ursäkt.)

Borde inte Anka egentligen heta Ankfolk?

Annars har de samma namn som faktiska ankor i fiktionen.

Dessutom så kallas ju det andra pälsklädda släktet vargfolk, vilket rör till det ytterligare.

Tack för mig!
Anledning är ju att man nu vill fila bort "-man" från raserna, förlåt släktena.
Vargman har blivit vargfolk.
Halvlängdsman har blivit halvling.
Anka hette just anka, och är neutralt, så det kommer inte att ändras.

Även klassiska yrket köpman har ändrats, till nasare.

Jag håller med om att säktet borde heta Ankfolk för att signalera att det är en människoliknande anka det handlar om och inte bara en vanlig domesticerad andfågel. Jämför med att det heter Vargfolk. Inte Varg. Det heter Vargfolk för att tyddliggöra att det är en människoliknande varg rollpersonen är.

Anka är namnet på rasen/släktet och på honan inom släktet.
Hanen kallas andrake, drake, andrik eller ankbonde,[5] honan oftast bara anka och ungarna ankungar eller ällingar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Anka

Förresten tycker jag att Andrik Ankbonde eller Andrik Andrake är bra namn på en rollperson som är anka av hankön. Fria Ligan har valt att rollpersonerna ska vara könlösa i DoD. Förmodligen ligger någon tokig feministisk uppfattning bakom beslutet. Det är konstigt att SLP är män och kvinnor när rollpersonerna inte har kön. Också konstigt att bilderna på släktena visar både hur män och kvinnor i släktet ser ut och sedan har rollpersonen inget kön.
 
sialivi
Posts: 55
Joined: Sat 11 May 2013, 19:29

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Thu 26 Jan 2023, 05:31

Anka är namnet på rasen/släktet och på honan inom släktet.
Hanen kallas andrake, drake, andrik eller ankbonde,[5] honan oftast bara anka och ungarna ankungar eller ällingar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Anka

Ger namnet "Drakar och Demoner" en helt ny betydelse :)
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Thu 26 Jan 2023, 08:16

<>
Fria Ligan har valt att rollpersonerna ska vara könlösa i DoD. Förmodligen ligger någon tokig feministisk uppfattning bakom beslutet. Det är konstigt att SLP är män och kvinnor när rollpersonerna inte har kön. Också konstigt att bilderna på släktena visar både hur män och kvinnor i släktet ser ut och sedan har rollpersonen inget kön.
Du har påpekat det här förut och det är lika fel då som nu, så var vänlig att sluta med att repetera felaktigheter. Rollpersoner är inte könlösa, bara för att det inte finns någon plats på rollformulären för det. Det är en del beskrivningen och bakgrunden till din karaktär, detta är något man får skriva någon annanstans då det är svårt att få plats med allt på rollformuläret.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests