• 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
 
patrikp
Posts: 45
Joined: Thu 01 Sep 2022, 12:34

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Mon 16 Jan 2023, 01:16

Den viktigaste grundegenskapen för magiker borde vara INT, eftersom
1) grundchansen avgör hur många besvärjelser man kan memorera
2) den används för att lära sig nya besvärjelser
3) den används för grundchans i magiskolan

PSY används i princip bara till Viljepoäng, som till skillnad från 1) och 2) kan ökas med en hjälteförmåga.
Om 1) vore baserad på PSY skulle det nog vara viktigare med PSY än INT.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Mon 16 Jan 2023, 09:59

Skulle föreslå att A) öka startkapitalet något eller B) lägga till "...+ ett valfritt föremål" i tabellerna för startutrustning. B skulle kanske vara trevligast, men krockar eventuellt med elegansen i att ha färdiga listor. För A skulle kanske två- eller tredubbelt nuvarande startkapital vara rätt.
Jag skulle kunna tänka mig att man skulle kunna både ha start kapitalet separat plus man kanske rullar som exemple 2d10+5 silver, samt tar bort vapen ur föremål listorna men du får välja 2 vanliga till ovanliga vapen, eller 1 vapen och en skjöld.

Jag skulle också kunna tänka mig en alternativ spel regel där du har X guld och kan köpa din utrustning på det. Du för vall möjlighet, men mister vissa dyrgripar (t,ex som riddare kan du inte få en häst.)

Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen: Fria Ligan behöver bestämma sig för om man ska slå fram eller bygga sin rollperson. Idag är det en blandning och det som är värst det är att spelreglerna tillåter olika spelare att göra olika (om SL tillåter). Hurvida man slår fram eller bygger sin rollperson har stor betydelse för hur bra rollpersonen blir. Framförallt eftersom det möjliggör att matcha grundegenskaper med yrket (baschansen i yrkesfärdigheterna).
Förslagsvis är slump standardalternativet (eftersom det är enklare och går snabbare) men frivilliga regler gör det möjligt (för den mer avancerade rollspelaren) att bygga rollpersonen. Färdiga listor med ägodelar hör hemma i framslagningen av rollpersoner medan att själv köpa ägodelar från utrustningslistorna hör hemma i byggandet av rollpersonen. Tycker jag.
Last edited by Faråtzonen on Mon 16 Jan 2023, 10:04, edited 1 time in total.
 
User avatar
Short Fey
Posts: 398
Joined: Sat 03 Dec 2022, 14:45

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Mon 16 Jan 2023, 10:03

Skulle föreslå att A) öka startkapitalet något eller B) lägga till "...+ ett valfritt föremål" i tabellerna för startutrustning. B skulle kanske vara trevligast, men krockar eventuellt med elegansen i att ha färdiga listor. För A skulle kanske två- eller tredubbelt nuvarande startkapital vara rätt.
Jag skulle kunna tänka mig att man skulle kunna både ha start kapitalet separat plus man kanske rullar som exemple 2d10+5 silver, samt tar bort vapen ur föremål listorna men du får välja 2 vanliga till ovanliga vapen, eller 1 vapen och en skjöld.

Jag skulle också kunna tänka mig en alternativ spel regel där du har X guld och kan köpa din utrustning på det. Du för vall möjlighet, men mister vissa dyrgripar (t,ex som riddare kan du inte få en häst.)

Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen: Fria Ligan behöver bestämma sig för om man ska slå fram eller bygga sin rollperson. Idag är det en blandning och värst är att olika spelare kan göra olika (om SL tillåter) och att det har stor betydelse för hur bra rollpersonen blir.
Förslagsvis är slump standardalternativet (eftersom det är enklare och går snabbare) men frivilliga regler gör det möjligt (för den mer avancerade rollspelaren) att bygga rollpersonen. Färdiga listor med ägodelar hör hemma i framslagningen av rollpersoner medan att själv köpa ägodelar från utrustningslistorna hör hemma i byggandet av rollpersonen. Tycker jag.
De har i reglerna som alternativ regel "vill du använda ett annat system kan ni göra det så länge alla går med på det".
Beware the fey!
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Mon 16 Jan 2023, 10:22

De har i reglerna som alternativ regel "vill du använda ett annat system kan ni göra det så länge alla går med på det".

Jag vet men det är det är ett riktigt dåligt råd. En bra frivillig regel är: Om SL vill att spelarna ska ha större kontroll på hur deras rollpersoner blir så kan SL välja att istället för att slumpa fram grundegenskapsvärden placera ut 78 poäng på de 6 grundegenskaperna. Ingen grundegenskap får ha mindre än 3 och ingen högre än 18. Fast Fria Ligan får formulera det bättre.
Eller också har de 6 (eller en tabell med 6x6) färdiga GE-värden (där alla rader har medelvärdet 13 så att ingen rollperson blir bättre än någon annan) som spelaren får placera ut på grundegenskaperna hur den vill.

Det som skrämmer mig mest med den frivilliga regeln "vill du använda ett annat system ..." är att den indikerar på att grundegenskaperna inte verkar vara en del av ett genomtänkt system för att skapa rollpersoner. Samma intryck får jag när jag läser att man kan slå eller välja yrke. Detta har stor betydelse för hur bra rollpersonerna blir. Att spelet inte ens är tydligt med att alla spelare måste göra likadant (om en väljer så måste alla välja och tvärtom) gör det ännu värre. Att slumpa eller välja rollperson handlar inte bara om VAD rollpersonen blir. Det handlar även om HUR BRA rollpersonen blir. Det hade varit en annan sak om slumpen gett lika bra rollpersoner som om spelaren själv fått välja. Då hade det inte varit lika avgörande om man slår eller väljer grundegenskaper, yrke mm.

Värst är nog ändå "push your luck"-systemet för att placera ut GE-värden som diskriminerar spelare som är dåliga på sannolikhetslära. Det kan ge riktigt dåliga kombinationer av GE-värden och yrke och därmed FV i yrkesfärdigheter. Det har jag skrivit om förut så det behöver jag inte skriva om igen.

För övrigt tycker jag att slump när man skapar rollpersoner ska användas för att ge oväntade rollpersoner, inte dåliga rollpersoner. The Mutant Epoch RPG har ett system för att slumpa fram rollpersoner som ger oväntade och intressanta rollpersoner (minns dock inte om det även kunde ge dåliga rollpersoner). Att slumpa fram en rollperson ska inte vara skillnaden mellan en bra och dålig rollperson. Att slumpa fram en rollperson ska vara skillnaden mellan att få en rollperson som är oväntad jämfört med den rollperson som man brukar välja att spela. Att slumpa fram grundegenskaper på det sätt som DoD22 gör tycker jag är att använda slumpen på fel sätt i rollpersonsgenereringen. Har man otur (vilket man mycket väl kan ha på 6 slag med 4T6) så får man en skitgubbe. Här ska man spela en kampanj på x äventyr och man får en skitgubbe bara för att man hade otur på de första 6 slagen man slog i spelet. Hur kul är det? Vad är det för löjligt "spel i spelet"? Dock är det nostalgiskt eftersom gamla DoD gjorde samma "fel".

Jag tycker det ska finnas två tydliga alternativ för att skapa rollpersoner. Alternativ 1 bör vara slump (slå fram allt) och alternativ 2 bör vara bygge (välj allt). Det sistnämnda kan EN frivillig regel (så att spelarna inte blandar alternativ 1 och 2). Det första är OSR-igt (mirth and mayhem?) och det andra är jordnära kampanj för de som vill spela det. Själv skulle jag inte orka bygga en rollperson om jag bara ska spela ett enstaka äventyr där min rollperson ska ner i en grotta och härja. Och tvärtom så skulle jag inte tycka det var kul om jag måste bry mig om en skitgubbe som jag inte valt själv i en hel kampanj. Om slump ska användas för att skapa rollpersoner till kampanjspel så bör slumpen ge oväntade och intressanta rollpersoner, inte ge bra eller dåliga rollpersoner.
 
Batgass
Posts: 12
Joined: Tue 06 Sep 2022, 09:46

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Mon 16 Jan 2023, 12:09

Drivkraft sid 26. Tärningsutfall 14: "Jag trivs bäst i ute i vildmarken, långt från närmaste by". Ett i förmycket.
 
Batgass
Posts: 12
Joined: Tue 06 Sep 2022, 09:46

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Mon 16 Jan 2023, 12:21

Ägodelar sid 27. Minnessak tärningsutfall 12 "Ett par enkla tärningar av ben" och 15 "En handritad kart du ärvt" borde ha (småsak) tillagt, då det nämns på andra saker i listan som även dom inte har vikt i utrustningslistan.
 
Batgass
Posts: 12
Joined: Tue 06 Sep 2022, 09:46

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Mon 16 Jan 2023, 15:55

Ägodelar för riddare, tärningsutfall 1-2 sid. 21, nämner helrustning. Men kapitel 6, utrustning sid. 73, har ingen helrustning men däremot plåtrustning. Bör ändras till samma benämning.
 
Ugglefar
Posts: 113
Joined: Thu 04 Aug 2016, 21:17
Location: Sweden/USA

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Wed 18 Jan 2023, 21:48

Skulle föreslå att A) öka startkapitalet något eller B) lägga till "...+ ett valfritt föremål" i tabellerna för startutrustning. B skulle kanske vara trevligast, men krockar eventuellt med elegansen i att ha färdiga listor. För A skulle kanske två- eller tredubbelt nuvarande startkapital vara rätt.
Jag skulle kunna tänka mig att man skulle kunna både ha start kapitalet separat plus man kanske rullar som exemple 2d10+5 silver, samt tar bort vapen ur föremål listorna men du får välja 2 vanliga till ovanliga vapen, eller 1 vapen och en skjöld.

Jag skulle också kunna tänka mig en alternativ spel regel där du har X guld och kan köpa din utrustning på det. Du för vall möjlighet, men mister vissa dyrgripar (t,ex som riddare kan du inte få en häst.)

Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen: Fria Ligan behöver bestämma sig för om man ska slå fram eller bygga sin rollperson. Idag är det en blandning och det som är värst det är att spelreglerna tillåter olika spelare att göra olika (om SL tillåter). Hurvida man slår fram eller bygger sin rollperson har stor betydelse för hur bra rollpersonen blir. Framförallt eftersom det möjliggör att matcha grundegenskaper med yrket (baschansen i yrkesfärdigheterna).
Förslagsvis är slump standardalternativet (eftersom det är enklare och går snabbare) men frivilliga regler gör det möjligt (för den mer avancerade rollspelaren) att bygga rollpersonen. Färdiga listor med ägodelar hör hemma i framslagningen av rollpersoner medan att själv köpa ägodelar från utrustningslistorna hör hemma i byggandet av rollpersonen. Tycker jag.
Jag tycker att ett köpesystem är bättre. Har man ett slump-system så kvarstår problemet med att det kan bli väldigt ojämnt mellan spelarna.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Thu 19 Jan 2023, 21:48



Jag skulle kunna tänka mig att man skulle kunna både ha start kapitalet separat plus man kanske rullar som exemple 2d10+5 silver, samt tar bort vapen ur föremål listorna men du får välja 2 vanliga till ovanliga vapen, eller 1 vapen och en skjöld.

Jag skulle också kunna tänka mig en alternativ spel regel där du har X guld och kan köpa din utrustning på det. Du för vall möjlighet, men mister vissa dyrgripar (t,ex som riddare kan du inte få en häst.)

Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen: Fria Ligan behöver bestämma sig för om man ska slå fram eller bygga sin rollperson. Idag är det en blandning och det som är värst det är att spelreglerna tillåter olika spelare att göra olika (om SL tillåter). Hurvida man slår fram eller bygger sin rollperson har stor betydelse för hur bra rollpersonen blir. Framförallt eftersom det möjliggör att matcha grundegenskaper med yrket (baschansen i yrkesfärdigheterna).
Förslagsvis är slump standardalternativet (eftersom det är enklare och går snabbare) men frivilliga regler gör det möjligt (för den mer avancerade rollspelaren) att bygga rollpersonen. Färdiga listor med ägodelar hör hemma i framslagningen av rollpersoner medan att själv köpa ägodelar från utrustningslistorna hör hemma i byggandet av rollpersonen. Tycker jag.
Jag tycker att ett köpesystem är bättre. Har man ett slump-system så kvarstår problemet med att det kan bli väldigt ojämnt mellan spelarna.

Det beror på att Fria Ligan har valt ett system där slumpen avgör hur bra rollpersonen blir. Jag föredrar att slump används i rollpersonsgenreringen för att skapa annorlunda rollpersoner än om spelaren valt själv. Om ägodelarna ska slås fram så bör utfallet ge olika ägodelar men inte olika bra ägodelar. Som det är nu använder Fria Ligan slumpen för att rollpersongenereringen ska bli ett "spel i spelet". Alltså någon sorts lotteri som man kan vinna eller förlora på. Det tycker jag är fel sätt att använda slumpen på när man skapar rollpersoner. Gärna slump men inte för att skapa bra eller dåliga rollpersoner utan för att skapa oväntade rollpersoner som avviker från spelarnas vanliga val av rollpersoner. Dessutom är framslumpade rollpersoner nybörjarvänligt och ett snabbt sätt att skapa rollpersoner på.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Thu 19 Jan 2023, 21:58

När man skapar sin rollperson så kan slå eller välja. Det är upp till varje spelgrupp att komma överens hur man ska göra. Man kan komma överens om att slå fram vissa saker och välja andra. Vad gäller GE så finns det mängder med varianter på hur man slår fram eller köper det, lite för många för att ta med i sett spel. Är man en grupp som gillar att köpa GE så är medel på 4T6-ta-bort-den-lägsta 12,24. så dela ut 73 alt. 74 poäng som spelarna kan sätta ut fritt.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests