• 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Mon 09 Jan 2023, 15:07

Jag har inte riktigt orka läsa alla uträkningar ovan, men att inte alla för yrket/släktet är perfekt maxade värden ser i alla fall inte jag som en krasch.
+1, tycker nuvarande system är roligt och ger variation.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Mon 09 Jan 2023, 15:32

Slå 4T6 och ta bort den sämsta tärningen, vilket ger ett värde mellan 3 och 18. Sätt ut värdet på vilken grundegenskap du vill. Upprepa sedan fem gånger till, tills du har placerat ut ett värde på alla grundegenskaper. Du måste alltså placera ut värdena du slår efter hand, men när du är klar får du låta två värden byta plats med varandra.

Jag har provat denna metod flera gånger och den kan ge överraskningar. Dock är det inte särdeles svårt att få ett bra värde i den viktigaste egenskapen. Vill man ha hög SMI och INT så prioriterar man den ena först och fixar till den andra med ett byte på slutet. All slag på 13 eller mer är "bra" och kan väljas in på en av de viktiga grundegenskaperna. Skull t ex det sista slaget bli väldigt högt eller lågt finns ventilen att byta plats på två värden. Detta funkar i 95% av fallen, uppskattar jag. I 5% av fallen kan det uppstå knasigheter, och då får spelaren och SL komma överens om något.

Exakt. Att sätta värden under 13 på de två viktigaste grundegenskaperna är inte särskilt klokt eftersom det är 88 % chans att slå minst två 13+. Om man däremot slår 13+ någon gång så bör man överväga att sätta det på grundegenskapen som man vill bli näst bäst på. Ex en spelare som vill spela en jägare bör sätta 13+ på INT men spara SMI till sist. Skulle man sedan slå dåligt på det sista slaget (för SMI i exemplet) så byter man ut det värdet mot ett annat (ej INT i exemplet). Då får man sannolikt en jägare som har höga grundegenskaper på SMI och INT som är jägarens två viktigaste grundegenskaper (sett till yrkesfärdigheterna).

Att spelaren och spelledaren behöver "komma överens om något" i 5 % av fallen köper jag inte. Det är inga bra regler som överlämnar åt spelaren och spelledaren att lösa att rollpersonsgenereringen i 5 % av fallen. Det är ingen raketforskning att skapa en mekanik för att slå fram grundegenskaper som fungerar till 100 %. Jag anser att nuvarande system innehåller en bugg som gör att framslagningen av grundegenskapsvärdena kraschar i vart 20:e fall. Det duger inte.

För övrigt tycker jag inte att det är nybörjarvänligt att spelaren ska behöva vara taktisk och sätta 13+ på näst bästa grundegenskapen för att de två viktigaste grundegenskaperna i yrket ska bli så bra som möjligt. Spelet borde inte straffa okunniga/otaktiska spelare i framslagningen/utplaceringen av grundegenskaper.
Fast är det en systemmässig krasch att vissa jägare har SMI 13 och andra 17? Det är väl bara kul med lite variation + att komma med smarta lösningar som kan ge fördel på slaget, om ens RP råkat bli lite underdog? Jag har inte riktigt orka läsa alla uträkningar ovan, men att inte alla för yrket/släktet är perfekt maxade värden ser i alla fall inte jag som en krasch.

Nä, men det kan bli mycket värre än i ditt exempel. Låt mig ta ett kort exempel. Säg att en spelare slår fram 13, 14, 9, 13, 6 och 5 i tur och ordning. Det är en ganska osannolik serie värden men den kan mycket väl inträffa i verkligheten. Spelaren vill spela jägare och ha högst på SMI och INT. Spelaren slår först 13 och väljer att placera det på STY. Nästa slag blir 14 och det värdet väljer spelaren att placera på KAR. Spelaren har nu placerat två värden på 13+ på två grundegenskaper som spelaren inte bryr sig om att ha höga värden på trots att det hade varit taktiskt riktigt att placera dessa på SMI eller INT om rollpersonen ska vara jägare. Att spelaren inte gör det beror på att spelaren vill "push our luck" för att kunna få riktigt höga värden i både SMI och INT. Nästa slag blir 9 som spelaren väljer att lägga det på FYS för att ha kvar chansen att få riktigt bra på SMI och INT. Spelaren slår sedan 13 som spelaren lägger på PSY. Återigen för att ha kvar chansen att få riktigt bra värden på SMI och INT. På näst sista slaget slår spelaren 6. Det värdet måste spelaren nu lägga spelaren på INT eftersom spelaren inte vill sätta ett så dåligt värde på SMI. På sista slaget slår spelaren 5 som spelaren tvingas sätta på SMI som är den enda grundegenskapen som inte har något värde. Spelaren får sedan byta ut ett värde mot ett annat. Spelaren väljer då att byta SMI 5 mot KAR 14. Nu har spelaren en rollperson som har STY 13, KAR 5, FYS 9, PSY 13, INT 6 och SMI 14. Rollpersonen blev ful som stryk och dum som ett spån. Orsaken är att spelaren valde att att använda spelreglernas "push your luck" för att få riktigt bra värden på SMI och INT.

Om spelaren i exemplet ovan hade varit taktisk istället för att spela högt (push your luck) så hade spelaren placerat 13 på den grundegenskap som den vill ha näst bäst på (INT) och sedan väntat in i det längsta med att placera ut ett värde på den grundegenskap som spelaren vill ha bäst på (SMI). Då hade spelaren kunnat byta sista slaget som blev 5 mot bästa slaget som blev 14 och fått en rollperson med INT 13 och SMI 14. Systemet för att slå fram rollpersoner belönar spelare som sätter värden på 13+ på den grundegenskap som spelaren vill ha näst bäst värde i och väntar till sista slaget med att placera ut ett värde på den grundegenskap som spelaren vill ha bäst värde i (eftersom spelaren alltid kan byta bort detta mot det bästa värdet efter att ha slagit klart). Eftersom sannolikheten att slå 13+ minst två gånger på 6 slag är ca 90 % så kan spelaren kallt räkna med att den viktigaste grundegenskapen kommer att ha 13+ om man väntar med den grundegenskapen till sist. Dock bör man inte vänta med båda grundegenskaperna som man vill ha bäst i till sist för då finns risken att en av dessa får ett riktigt dålig värde. Precis som i mitt exempel med jägaren som fick INT 6 och SMI 14.

Nuvarande system inbjuder till att spela högt (push your luck) men casinomekaniken riskerar att straffa den spelare som gör det. Det kan man tycka vad man tycka vill om men vad som är ännu värre är att nuvarande mekanik straffar den spelare som inte har kunskap i sannolikhetslära. Den första spelaren som spelade högt och hoppades på att bli riktigt bra på SMI och INT straffas för att den valde "push your luck" medan spelaren som inte förstår hur den bör placera ut värden på 13+ straffas för att den har dålig koll på sannolikhetslära. Jag tycker att systemet mobbar spelarna i båga fallen, särskilt i det sista. I det första fallet kan SL skratta rakt ut och säga sorry, du spelade högt och förlorade så nu får du spela en helt annan rollperson än du ville ha. I det andra fallet får SL le i mugg och säga sorry, du fick en kass rollperson för du (spelaren) är för kass på matematik.
Last edited by Faråtzonen on Mon 09 Jan 2023, 15:51, edited 2 times in total.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Mon 09 Jan 2023, 15:48

Moderatormeddelande: Debatten om hur man slår fram grundegenskaper går bara i cirklar och det här är en feedback tråden. FL har fått feedback om att det finns andra metoder att slå grundegenskaper (jag tror att de redan visste det dock), så var vänlig att om ni vill fortsätta debatten om hur man får fram grundegenskaper så gör det i en egen tråd. Tack.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Mon 09 Jan 2023, 16:05

Moderatormeddelande: Debatten om hur man slår fram grundegenskaper går bara i cirklar och det här är en feedback tråden. FL har fått feedback om att det finns andra metoder att slå grundegenskaper (jag tror att de redan visste det dock), så var vänlig att om ni vill fortsätta debatten om hur man får fram grundegenskaper så gör det i en egen tråd. Tack.

Det är klart att de vet att det finns andra metoder att slå fram grundegenskaper. Tror du att de är förståndshandikappade eller är du sarkastisk?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Mon 09 Jan 2023, 16:15

Moderatormeddelande: Debatten om hur man slår fram grundegenskaper går bara i cirklar och det här är en feedback tråden. FL har fått feedback om att det finns andra metoder att slå grundegenskaper (jag tror att de redan visste det dock), så var vänlig att om ni vill fortsätta debatten om hur man får fram grundegenskaper så gör det i en egen tråd. Tack.

Det är klart att de vet att det finns andra metoder att slå fram grundegenskaper. Tror du att de är förståndshandikappade eller är du sarkastisk?
Moderering: Du har en varning redan och så kommer du med en sådan här kommentar. Ta och tänk över det en dag.
Om ni har en åsikt kring moderering så skicka ett PM till mig eller kontakta admin (det finns en länk till det längs ner på sidan).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Mon 09 Jan 2023, 16:17

Moderatormeddelande:

Den här tråden är till för det här, om det är så att någon har glömt det.

Hej!

Använd denna tråd till att posta feedback och rapportera fel i Kapitel 2 av version 2 Beta-PDF:en av Regelboken till nya Drakar och Demoner. Kom ihåg:
Innan du postar om ett fel, kolla att det inte redan har rapporterats av någon annan.
Om du redan har postat feedback om något i version 1 av Beta-PDF:en och det inte har ändrats i version 2 så beror det inte på vi har missat det, utan att vi har gjort en annan bedömning. (Rena korrfel är förstås en annan sak.)
Lämna din feedback senast 31 januari.
Tack!
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Vije
Posts: 53
Joined: Wed 11 Apr 2012, 15:42

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Tue 10 Jan 2023, 14:32

(Sorry om detta kommenterats tidigare - skummade bara tråden)

Utrustningstabellerna för yrkena kan ge lite konstiga resultat, som i mitt speltest där barden inte hade råd att köpa en dolk åt sig. RP-skaparprocessen säger också att man skall slå för utrustning efter att man valt färdigheter, vilket lätt kan ge aviga resultat. Barden tex har Kniv som angiven färdighet, men kan lätt bli utan och därtill inte ha råd (en dolk är redan omöjligt att köpa). För att inte tala om att om man går och väljer t.ex. Båge som tränad färdighet, så finns det ingen chans att börja med en sådan.

Till viss del kan detta ju vara en feature (som tex drivkraft - "jag behöver en båge!") men att det t.o.m. är svårt att få ihop till en kniv känns lite väl.

Skulle föreslå att A) öka startkapitalet något eller B) lägga till "...+ ett valfritt föremål" i tabellerna för startutrustning. B skulle kanske vara trevligast, men krockar eventuellt med elegansen i att ha färdiga listor. För A skulle kanske två- eller tredubbelt nuvarande startkapital vara rätt.
Mörkrets Zenit - en kampanj i 4 delar, med regelsystemet till Svärdets Sång:
http://www.scenariobiblioteket.se/?product_tag=vije
 
User avatar
Short Fey
Posts: 398
Joined: Sat 03 Dec 2022, 14:45

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Tue 10 Jan 2023, 14:52

Skulle föreslå att A) öka startkapitalet något eller B) lägga till "...+ ett valfritt föremål" i tabellerna för startutrustning. B skulle kanske vara trevligast, men krockar eventuellt med elegansen i att ha färdiga listor. För A skulle kanske två- eller tredubbelt nuvarande startkapital vara rätt.
Jag skulle kunna tänka mig att man skulle kunna både ha start kapitalet separat plus man kanske rullar som exemple 2d10+5 silver, samt tar bort vapen ur föremål listorna men du får välja 2 vanliga till ovanliga vapen, eller 1 vapen och en skjöld.

Jag skulle också kunna tänka mig en alternativ spel regel där du har X guld och kan köpa din utrustning på det. Du för vall möjlighet, men mister vissa dyrgripar (t,ex som riddare kan du inte få en häst.)
Beware the fey!
 
Pelhle
Posts: 144
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Wed 11 Jan 2023, 15:33

Jag tycker nog (s 9) att det vore vettigare att slå fram ägodelar tidigt i skapandet, kanske redan efter val av/slumpat yrke. Om inte så efter sekundära egenskaper. Det känns lite trist att ha valt en tränad färdighet för en speciell vapentyp, men slå fram ett annat vapen och inledningsvis kanske ha FV 5 i sin första strid i kampanjen.

Då gör det heller inte så mycket att RP:na är fattiga stackare på väg mot Dimmiga Dalens rikedomar. Och det blir lite roligare om favoritvapnet pajar efter en ödesdiger parad.
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Sat 14 Jan 2023, 21:46

Alldeles för sen feedback och ingen biggie, men citaten som kommer med yrkena - skulle man inte kunna få dem att mer komma från en person som verkligen älskar sitt yrke? Och tycker att yrkets olika färdigheter är de absolut viktigaste som finns?

Tycker bardens, sjöfararens, nasarens och den lärdes citat är bra. Krigarens, riddarens och hantverkarens citat känns däremot lite förringande till sitt eget yrke. Jag skulle i idealfallet vilja ha något mer knivskarpt, utan så mycket "Öh, mja", "..." och "det är enkelt". Jägarens skulle också vara idealt utan det där med fina maner och bjäffs.

Minns hur jag själv var som 9-åring när jag började läsa rollspelsböcker, och tänker sticka det här i händerna på min 8-åring när böckerna kommer. Han kommer såklart tycka det är ascoolt oavsett, men nämner det ändå.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests