• 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
 
HerrBlixt
Posts: 65
Joined: Wed 31 Aug 2022, 07:38

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Tue 03 Jan 2023, 21:41



Så fort någon gör minst 1 poäng i skada på dig. (Vet inte hur det är skrivet i den svenska versionen, men på den engelska står det klart och tydligt). Sen så spelar det inte längre roll "hur länge sedan" du blev skadad, har någon gjort dig illa kan du använda förmågan hos dom (så länge du kommer ihåg det själv).
Nice!
Den potentiellt roligaste förmågan hittills.
Faktiskt!
 
fuktfursten
Posts: 5
Joined: Tue 22 Jun 2021, 19:24

Parad

Sat 07 Jan 2023, 23:20

Vet inte varför jag hajar till så hårt med ordet "Parad/paraden", men heter det verkligen så? Ska det heta "Parering/Pareringen"
 
JoeGunSun
Posts: 4
Joined: Thu 01 Sep 2022, 09:17

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Sat 07 Jan 2023, 23:26


17 9 16 15 11 10
8 17 16 15 9 13
13 8 14 15 16 12
13 15 10 11 17 12
12 15 17 11 9 14
12 16 10 11 14 15
13 14 11 15 16 9
10 14 15 6 16 17
12 10 9 17 14 16

Jag har plockat bort värdena 5 och 18 eftersom åldern kan ge +1/-1 på grundegenskaper. Åldern gör att rollpersonen ändå kan ha 5 och 18 på en grundegenskap (efter modifikation för ålder) trots att värdena 5 och 18 har sållats bort i den korta listan ovan.
Tog bort större delen av ditt inlägg, Faråtzonen, i citeringen för jag hittade inget sätt att dölja den.

Intressanta idéer! Både listorna och att man har ett basvärde+T* i din tidigare post är enligt mig bättre än "Slå 4 T6 och ta bort den sämsta". Men det står också i rutan bredvid att man kan använda andra metoder, t.ex. samla alla till en pott och fördela poängen fritt.
Jag skapade en karaktär genom att bara slå tärning; Människa, jägare, gammal. Efter ålderskorrigeringen av de framslagna egenskaperna så blev det:
STY: 9
FYS: 10
SMI 10
INT: 11
PSY: 11
KAR: 9
Tämligen medioker generellt men verkligen en skitkass jägare ;-)

På samma ämne. Skall man tolka reglerna för färdigheter att karaktären i det här fallet får 5 i alla 30 färdigheter, men när man sedan valt de 5+3 (gammal) tränade färdigheterna ökas dessa till 10?
Har man 9-12 i en grundegenskap så är grundchansen 5 och Madame Mellanmjölk ovan har ju alla sina egenskaper i det häradet.
 
Pelhle
Posts: 144
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Sat 07 Jan 2023, 23:31

S 9: Släkte, första meningen: ”Du välja mellan (…).

Du väljer mellan (…)
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Sun 08 Jan 2023, 02:39


17 9 16 15 11 10
8 17 16 15 9 13
13 8 14 15 16 12
13 15 10 11 17 12
12 15 17 11 9 14
12 16 10 11 14 15
13 14 11 15 16 9
10 14 15 6 16 17
12 10 9 17 14 16

Jag har plockat bort värdena 5 och 18 eftersom åldern kan ge +1/-1 på grundegenskaper. Åldern gör att rollpersonen ändå kan ha 5 och 18 på en grundegenskap (efter modifikation för ålder) trots att värdena 5 och 18 har sållats bort i den korta listan ovan.
Tog bort större delen av ditt inlägg, Faråtzonen, i citeringen för jag hittade inget sätt att dölja den.

Intressanta idéer! Både listorna och att man har ett basvärde+T* i din tidigare post är enligt mig bättre än "Slå 4 T6 och ta bort den sämsta". Men det står också i rutan bredvid att man kan använda andra metoder, t.ex. samla alla till en pott och fördela poängen fritt.
Jag skapade en karaktär genom att bara slå tärning; Människa, jägare, gammal. Efter ålderskorrigeringen av de framslagna egenskaperna så blev det:
STY: 9
FYS: 10
SMI 10
INT: 11
PSY: 11
KAR: 9
Tämligen medioker generellt men verkligen en skitkass jägare ;-)

På samma ämne. Skall man tolka reglerna för färdigheter att karaktären i det här fallet får 5 i alla 30 färdigheter, men när man sedan valt de 5+3 (gammal) tränade färdigheterna ökas dessa till 10?
Har man 9-12 i en grundegenskap så är grundchansen 5 och Madame Mellanmjölk ovan har ju alla sina egenskaper i det häradet.

Du slog osannolikt "dåligt". Enligt mina beräkningar är 88 % chans att slå 13+ på minst 2 av 6 slag med 4T6 (ta bort sämsta T6:an). Men det hjälper såklart inte att det statistiskt är oannolikt att slå som du gjorde om spelaren ändå gör det i det enskilda fallet.

Jag tolkar det som att Madeame Mellanmjölk får 5 i alla 30 färdigheter och sedan ersätter du FV 5 med FV 10 i 5 tränade färdigheter som står under yrket. Därefter får du välja 1-3 (beroende på ålder) tränade färdigheter fritt som rollpersonen också får FV 10 i ditt fall där grundchansen är FV 5 för alla färdigheter.

Din framslagna rollperson är ändå narrativt rimlig eftersom en rollperson som har jämnbra grundegenskaper lika gärna kan bli jägare som något annat. Rollpersonen blir ju halvdålig på alla yrken och kan lika gärna bli jägare som något annat. Det hade blivit narrativt mycket konstigare om din rollperson hade slagit 6 i både SMI och INT och sedan slagit fram yrket jägare. Eftersom spelaren bara får byta ut ett grundegenskapsvärde så kommer jägaren att bli dålig på antingen SMI-baserade färdigheter som Slunga (SMI) och Bågskytte (SMI) eller på INT-baserade färdigheter som Vildmarksvana (INT) och Upptäcka fara (INT). Om spelaren samtidigt har slagit fram höga värden på STY och FYS så undrar man varför rollpersonen inte satsade på yrket krigare istället. Fast det kan såklart finnas många förklaringar till att en rollperson blir något annat än det den är bäst lämplad för (t ex att det inte finns ett behov av krigare på orten).

En annan sak som är konstig det är att åldern inte påverkar hur skicklig rollpersonen är i sina yrkesfärdigheter (bara antalet yrkesfärdigheter eftersom spelaren kan välja fler än 5 yrkesfärdigheter genom att välja yrkesfärdigheter för sina åldersbaserade, valfria tränade färdigheter). Om du t ex slår fram 6 i SMI och 6 i INT och byter ut SMI mot det bästa värdet t ex 15 så har rollpersonen 15 i SMI och 6 i INT. Det innebär att rollpersonen får FV 12 (2x6) i SMI-baserade yrkesfärdigheter som Smyga, Bågskytte och Slunga men bara FV 8 (2x4) i INT-baserade yrkesfärdigheter som Vildmarksvana och Upptäka fara. Om spelaren sedan pga hög ålder väljer till 3 färdigheter och väljer färdigheter som rollpersonerna har slagit fram högt värde i, t ex STY så får rollpersonen, pga hög ålder, högre FV i de valfria tränade färdigheterna än i många av sina yrkesfärdigheter. Säg att spelaren slagit fram 14 i STY. Då kan rollpersonen, pga hög ålder, få FV 12 (2x6) i Svärd och Hammare samtidigt som rollpersonen fortfarande har FV 8 i yrkesfärdigheterna Vildmarksvana och Upptäcka fara. Det spelar ingen roll om du har varit jägare i en vecka eller i 30 år. Du blir aldrig skickligare på att utöva ditt yrke än din talang (grundegenskp). Talesättet övning (ålder) ger färdighet verkar bara gälla andra färdigheter än yrkesfärdigheter i DoD22-världen. Det blir så här konstigt eftersom man slår fram en grundegenskap i taget och slår fram yrke (eller råkar välja fel yrke) och att extra tränade färdigheter pga hög ålder ger dubbla baschansen i färdigheten. De åldersbaserade extra färdigheter kan då bli mycket bättre än yrkesfärdigheterna om man haft otur med slagen/utplaceringen av grundegenskapsvärdena.

Det är något konstigt med kombinationen hur man slår fram grundegenskaper, väljer/slår fram yrke och väljer/slår fram ålder och i förlängningen väljer åldersbaserade färdigheter. Jag tycker att Fria Ligan borde bestämma sig för om man ska slå fram eller bygga (välja) sin rollperson och se till att slagen/valen ger vettiga utfall. Som det är nu så kan rollpersonen ha ett yrke som inte stämmer med talangen (om man slår fram grundegenskaperna en i taget eller slår fram yrket) och dessutom pga hög ålder bli bättre på vissa färdigheter än rollpersonen är på flera av sina yrkesfärdigheter.
 
Kungen av Nedom
Posts: 13
Joined: Sun 08 Jan 2023, 18:02

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Sun 08 Jan 2023, 20:53

Jag tycker att Fria Ligan borde bestämma sig för om man ska slå fram eller bygga (välja) sin rollperson och se till att slagen/valen ger vettiga utfall.
Jag håller helt med! Det är viktigt att tydligt sätta ett tema för produkten, och det bör i och med detta tydligare viktas mot randomisering eller byggande, istället för en blandning som det är nu. Om man mer tydligt går ena eller andra vägen kan också systemet som redan finns med "frivilliga regler" användas för att göra på det andra sättet. Dvs det blir tydligare vad för känsla spelet har, samtidigt som det går att välja en mer randomiserande/optimerande spelstil om det passar spelgruppen.

I och med att DoD22 har en klar (och bra) OSR inpiration (vilket jag tror är helt rätt för att hitta en bra marknad för spelet), med fokus på att mäta tid, belastning/resurser, snabba stridsrundor, låg kp/hög dödlighet (utan att ha speltestat strider själv, det är iofs välsigt heroiskt med hur mycket resurser man får tillbaka med vila) osv, så tror jag att rätt väg att gå är att fokusera på det randomiserande.

På detta sätt kan man ha som idag, där man slår varje grundegenskap i ordning, med möjlighet att byta två.
De ändringar som då behöver göras är att "nr 6. Slå fram dina grundegenskaper" byter plats med "nr 3. Välj [eller slå fram] ditt Yrke". Och sedan införs att yrkena har restriktioner för miniminivå på vissa egenskaper.
På detta sätt börjar man med att välja/slå fram sitt släkte, sedan slår man fram grundegenskaperna och därefter får man helt enkelt se vad för klass/er det blev.
Här kan som sagt systemet med frivilliga regeler som redan finns på plats anvdänds, vilket då t.ex. kan vara att man kan rolla alla sina grundegenskaper för att sedan placera ut dem i den ordning man vill, och att man bortse från klassrestriktionerna.

På detta sätt stödjer man tanken på DoD22 som ett enkelt "pick up and play"-spel där man snabbt kan komma igång (behöver inte sitta och svettas över att fatta vad som är bra för vad, eller vad för klass man vill spela och hur den funkar. Vid speltillfället slår spelaren bara tärningar, ser vad som slogs och vad det passar in på). Detta går även hand i hand med det engelska missionstatementet om "mirth and mayhem", man får vad man får, spelar på och ser om karaktären överlever, annars kan alltid en ny skapas när den första ankan får en pil mot sig i första striden och SL rollar ett drakslag. Det spelar slutligen också in i old school känslan som redan finns på plats i många delar, vilket gör att spelet blir tydligare.

Ett spel som liksom DoD22 blandar DnD5e och OSR är Five torches deep, som har liknande regler för karaktärsskapande där man rollar grundegenskaperna i ordning (dock 3d6 rakt av), kan byta två summor, och klasserna har grundegenskpskrav (dock inte för människor då tanken är att det ska vridas mot att ha flest människor som karaktärer).

Jag tror att det här spelet har mer att vinna på att gå mot ett mer randomiserat och (kanske framförallt) snabbt karakrätsbyggande än tvärt om. Det är bättre att gå mot DCC (Dungeon Crawl Classics) än DnD 5e eller Pathfinder.

Känslan i att få en karaktär till viss del "tilldelad", som sedan överlever en mängd strapatser, hemskeheter och karaktärsutvecklingar, ska absolut inte underskattas.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Mon 09 Jan 2023, 03:03

Jag tycker att Fria Ligan borde bestämma sig för om man ska slå fram eller bygga (välja) sin rollperson och se till att slagen/valen ger vettiga utfall.
Jag håller helt med! Det är viktigt att tydligt sätta ett tema för produkten, och det bör i och med detta tydligare viktas mot randomisering eller byggande, istället för en blandning som det är nu. Om man mer tydligt går ena eller andra vägen kan också systemet som redan finns med "frivilliga regler" användas för att göra på det andra sättet. Dvs det blir tydligare vad för känsla spelet har, samtidigt som det går att välja en mer randomiserande/optimerande spelstil om det passar spelgruppen.

I och med att DoD22 har en klar (och bra) OSR inpiration (vilket jag tror är helt rätt för att hitta en bra marknad för spelet), med fokus på att mäta tid, belastning/resurser, snabba stridsrundor, låg kp/hög dödlighet (utan att ha speltestat strider själv, det är iofs välsigt heroiskt med hur mycket resurser man får tillbaka med vila) osv, så tror jag att rätt väg att gå är att fokusera på det randomiserande.

På detta sätt kan man ha som idag, där man slår varje grundegenskap i ordning, med möjlighet att byta två.
De ändringar som då behöver göras är att "nr 6. Slå fram dina grundegenskaper" byter plats med "nr 3. Välj [eller slå fram] ditt Yrke". Och sedan införs att yrkena har restriktioner för miniminivå på vissa egenskaper.
På detta sätt börjar man med att välja/slå fram sitt släkte, sedan slår man fram grundegenskaperna och därefter får man helt enkelt se vad för klass/er det blev.
Här kan som sagt systemet med frivilliga regeler som redan finns på plats anvdänds, vilket då t.ex. kan vara att man kan rolla alla sina grundegenskaper för att sedan placera ut dem i den ordning man vill, och att man bortse från klassrestriktionerna.

På detta sätt stödjer man tanken på DoD22 som ett enkelt "pick up and play"-spel där man snabbt kan komma igång (behöver inte sitta och svettas över att fatta vad som är bra för vad, eller vad för klass man vill spela och hur den funkar. Vid speltillfället slår spelaren bara tärningar, ser vad som slogs och vad det passar in på). Detta går även hand i hand med det engelska missionstatementet om "mirth and mayhem", man får vad man får, spelar på och ser om karaktären överlever, annars kan alltid en ny skapas när den första ankan får en pil mot sig i första striden och SL rollar ett drakslag. Det spelar slutligen också in i old school känslan som redan finns på plats i många delar, vilket gör att spelet blir tydligare.

Ett spel som liksom DoD22 blandar DnD5e och OSR är Five torches deep, som har liknande regler för karaktärsskapande där man rollar grundegenskaperna i ordning (dock 3d6 rakt av), kan byta två summor, och klasserna har grundegenskpskrav (dock inte för människor då tanken är att det ska vridas mot att ha flest människor som karaktärer).

Jag tror att det här spelet har mer att vinna på att gå mot ett mer randomiserat och (kanske framförallt) snabbt karakrätsbyggande än tvärt om. Det är bättre att gå mot DCC (Dungeon Crawl Classics) än DnD 5e eller Pathfinder.

Känslan i att få en karaktär till viss del "tilldelad", som sedan överlever en mängd strapatser, hemskeheter och karaktärsutvecklingar, ska absolut inte underskattas.

Jag håller med dig! Jag gillar egentligen att få bygga mina rollpersoner men precis som du säger så är DoD22 vad man skulle kunna kalla för "svenskt OSR" och då är framslumpade rollpersoner ett bättre val. Att slumpa fram hela sin rollperson är dessutom mer nybörjarvänligt eftersom du inte behöver välja (veta/förstå) någonting om rollspel och rollspelsvärldar. Dessutom kommer det alltid gå fortare att rulla fram en ny rollperson än att välja (varje beslut tar tid och energi) och det kommer alltid krävas mer diskussion mellan spelaren och spelledaren att välja än att slumpa fram en ny rollperson. Ett helt slumpbaserat system för att skapa en ny rollperson kommer också att underlätta för spelaren vars rollperson precis dött att skapa en ny rollperson parallellt med att resten av spelgruppen fortsätter spela det pågående äventyret.

Men oavsett om man föredrar att slumpa fram rollpersoner eller att välja rollpersoner så behöver Fria Ligan se till att systemet "hänger ihop", t ex genom att:

1. Bestämma sig för ett primärt och ett sekundärt tillvägagångssätt vid skapandet av rollpersonerna. Idag är rollpersonsgenereringen ett mischmasch mellan att slumpa och att välja. Det primära tillvägagångssästet bör vara antingen slump eller val dvs inte en blandning av båda som det är nu.

2. Oavsett vilken väg Fria Ligan väljer i punkt 1 ovan så måste systemet att skapa rollpersoner "hänga ihop" dvs grundegenskaper och yrke måste hänga ihop bättre än idag. Det är knasigt att nuvarande system för att slå fram grundegenskaper och välja åldersbaserade tränade färdigheter kan medföra att en erfaren (åldrad) jägare blir bättre på Svärd (STY) och Uppträda (KAR) än på Jakt & fiske (SMI) och Upptäcka fara (INT).

3. Det sekundära tillvägagångssättet i punkt 1 bör klart och tydligt beskrivas som "fria regler". Det bör också vara tydligt att dessa "fria regler" behöver tillämpas i sin helhet (så att man inte slumpar fram grundegenskaperna och väljer yrket eller ännu värre väljer grundegenskaper och slumpar fram yrket).

Du har helt rätt i att ordningen på 6 (slå fram grundegenskaper) och nr 3 (välj eller slå fram ditt yrke) i regelboken bör byta plats. Fast om man ska slumpa fram sin rollperson så föredrar jag nog mitt tidigare förslag som innebär att grundegenskaperna slås fram baserat på yrket. T ex att jägare får 12+T6 i SMI och INT men 8+T4 i STY och FYS. Då blir medelvärdet (12+(6+1)/2 + 8+(4+1)/2) / 2 = (15,5 + 10,5) / 2 = 26 / 2 = 13* dvs samma medelvärde som på 4T6 minus den sämsta tärningen. Då kan man slumpa fram släkte, ålder, yrke och grundegenskaper (även om de framslumpade grundegenskapsvärdena blir beroende av det framslumpade yrket). Det går inte att både slumpa fram grundegenskaperna och slumpa fram yrket (eller tvärtom) om man vill att grundegenskaper och yrke ska hänga ihop. Därför är grundegenskapsvärden som sumpas fram beroende på yrket en kompromiss. Lägg till ett basutbud** av yrkesfärdigheter och slumpen styr hela rollpersonsgenereringen. Man behöver då inte veta ett skvatt om rollspel för att skapa en rollperson. Man behöver bara kunna slå tärning och läsa av resultatet i tabeller (eller räkna ihop resultatet). Enklare och mer nybrjarvänligt än så kan det knappast bli.

Nuvarande åldersregler blir inte heller lika konstiga om man slår fram grundegenslaperna baserat på yrke eftersom rollpersonen statistiskt sett kommmer att bli bäst på de grundegenskaper som är viktigast för yrket. Därmed minskar risken att t ex en jägare pga hög ålder är bättre på Svärd och Hammare än jägaren är på Pilbåge och Slunga eller Upptäcka fara och Vildmarksvana.

*Om man vill göra det enkelt för sig så slå man fram yrkets tre sämsta grundegenskaper med 8+T4 och yrkest 3 bästa grundegenskaper med 12+T6. Då blir medelvärdet 13 på alla grundegenskaper, statistiskt sett. Då kommer jägaren alltid vara minst lika bra på sina yrkesfärdigheter (minst 12+1=13) än på sina valfria tränade åldersbaserade färdigheter (8+4=12). Jägaren kan då aldrig bli bättre på Svärd och Hammare än på Jakt & fiske och Vildmarksvana (förutsatt att spelaren valt dessa yrkesfärdigheter förstås - jägaren fortfarande bli bättre på Svärd och Hammare än på ej valda yrkesfärdigheter). Det enda sättet att komma åt det sistnämnda det är genom att ge rollpersonen dubbla baschansen i alla yrkesfärdigheter. Då kan åldern aldrig slå ut yrkesskickligheten. Men även om rollpersonen "bara" får 5 yrkesfärdigheter så tycker jag mitt system är bättre eftersom rollpersonen aldrig kommer att bli bättre på valfria tränade färdigheter än på sina 5 valda yrkesfärdigheter.

**Om man ändå ska slumpa fram rollpersonen (vilket är nybörjarvänligt) så kan man lika gärna slumpa fram yrkesfärdigheterna eller få ett basutbud av yrkesfärdigheter så slipper rollpelsnybörjaren välja yrkesfärdigheter (svårt att välja rätt om man aldrig spelat rollpel förut). Att välja yrkesfärdigheter och åldersbaserade tränade färdigheter tillhör det sekundära systemet att skapa rollpersoner (bygga/välja rollperson). Sätt en siffra framför en en tabell med alla färdigheter (ej magi) så kan spelaren slå fram även sina valfria åldersbaserade tränade färdigheter (och slå om ifall den slår en yrkesfärdighet som ingår i basutbudet och som redan är en tränad färdighet). Eller ännu enklare lägg till ett basutbud med 1-3 extra tränade färdigheter till varje yrke (utöver basutbudet med 5 yrkesfärdigheter) och skriv i de frivilliga reglerna att spelaren får välja extra tränade färdigheter fritt bland alla färdigheter.

Jag tror att det här spelet har mer att vinna på att gå mot ett mer randomiserat och (kanske framförallt) snabbt karakrätsbyggande än tvärt om. Det är bättre att gå mot DCC (Dungeon Crawl Classics) än DnD 5e eller Pathfinder.

Det tror jag också. Det var också därför jag föreslog en till sida med tabeller för "pick up & play"-dungeoncrawl i den här kommentaren. https://forum.frialigan.se/viewtopic.ph ... rag#p78068
Fria Ligan har iofs kompenserat ett snabbt rollpersonsskapande med att skicka med en hög färdiga rollpersoner men det förutsätter ändå att spelgruppen med tiden börjar spela rollspel mer "normalt" eller vad mans ka kalla det. De färdigha rollpersonerna är bara en introduktion till DoD22. Det som vi efterlyser är ju vanliga regler och frivilliga regler där de frivilliga reglerna alltid gör spelet enkelt att komma igång med och där de frivilliga reglerna alltid de mer "kräsna" spelarna valfrihet i rollpersonsbygget. DoD22 skulle kunna bli det "perfekta rollspelet" för såväl nybörjare som mer erfarna rollspelare men för att nå dit så tror jag att man behöver man sänka inlärningströskeln något. Att man delat upp reglerna i "obligatoriska regler" och "frivilliga regler" är bra men jag tror man behöver göra det vad gäller rollpersonsgenereringen också (och äventyrsskapandet).
 
CarlNyk
Posts: 68
Joined: Thu 08 Dec 2022, 15:15

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Mon 09 Jan 2023, 11:32

Slå 4T6 och ta bort den sämsta tärningen, vilket ger ett värde mellan 3 och 18. Sätt ut värdet på vilken grundegenskap du vill. Upprepa sedan fem gånger till, tills du har placerat ut ett värde på alla grundegenskaper. Du måste alltså placera ut värdena du slår efter hand, men när du är klar får du låta två värden byta plats med varandra.

Jag har provat denna metod flera gånger och den kan ge överraskningar. Dock är det inte särdeles svårt att få ett bra värde i den viktigaste egenskapen. Vill man ha hög SMI och INT så prioriterar man den ena först och fixar till den andra med ett byte på slutet. All slag på 13 eller mer är "bra" och kan väljas in på en av de viktiga grundegenskaperna. Skull t ex det sista slaget bli väldigt högt eller lågt finns ventilen att byta plats på två värden. Detta funkar i 95% av fallen, uppskattar jag. I 5% av fallen kan det uppstå knasigheter, och då får spelaren och SL komma överens om något.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Mon 09 Jan 2023, 14:41

Slå 4T6 och ta bort den sämsta tärningen, vilket ger ett värde mellan 3 och 18. Sätt ut värdet på vilken grundegenskap du vill. Upprepa sedan fem gånger till, tills du har placerat ut ett värde på alla grundegenskaper. Du måste alltså placera ut värdena du slår efter hand, men när du är klar får du låta två värden byta plats med varandra.

Jag har provat denna metod flera gånger och den kan ge överraskningar. Dock är det inte särdeles svårt att få ett bra värde i den viktigaste egenskapen. Vill man ha hög SMI och INT så prioriterar man den ena först och fixar till den andra med ett byte på slutet. All slag på 13 eller mer är "bra" och kan väljas in på en av de viktiga grundegenskaperna. Skull t ex det sista slaget bli väldigt högt eller lågt finns ventilen att byta plats på två värden. Detta funkar i 95% av fallen, uppskattar jag. I 5% av fallen kan det uppstå knasigheter, och då får spelaren och SL komma överens om något.

Exakt. Att sätta värden under 13 på de två viktigaste grundegenskaperna är inte särskilt klokt eftersom det är 88 % chans att slå minst två 13+. Om man däremot slår 13+ någon gång så bör man överväga att sätta det på grundegenskapen som man vill bli näst bäst på. Ex en spelare som vill spela en jägare bör sätta 13+ på INT men spara SMI till sist. Skulle man sedan slå dåligt på det sista slaget (för SMI i exemplet) så byter man ut det värdet mot ett annat (ej INT i exemplet). Då får man sannolikt en jägare som har höga grundegenskaper på SMI och INT som är jägarens två viktigaste grundegenskaper (sett till yrkesfärdigheterna). Det är dock inte säkert. Om man har otur så får man en jägare som är kass på den grundegenskap som man vill ha bäst på (SMI). Att det kan bli så beror på "push your luck"-mekaniken och hur hög risk spelaren är beredd att ta när den placerar ut grundegenskapsvärdena. Jag är nyfiken på hur Fria Ligan har tänkt när de har valt nuvarande "push your luck"-meknaik för att slå fram grundegenskaper. Jag upplever att det är någon sorts casinospel i det övriga spelet.

Att spelaren och spelledaren behöver "komma överens om något" i 5 % av fallen köper jag inte. Det är inga bra regler som överlämnar åt spelaren och spelledaren att lösa att rollpersonsgenereringen i 5 % av fallen. Det är ingen raketforskning att skapa en mekanik för att slå fram grundegenskaper som fungerar till 100 %. Jag anser att nuvarande system innehåller en bugg som gör att framslagningen av grundegenskapsvärdena kraschar i vart 20:e fall. Oklart om det är meningen (casinospelet i spelet) eller om systemet är dåligt genomtänkt eller vad det beror på.

För övrigt tycker jag inte att det är nybörjarvänligt att spelaren ska behöva vara taktisk och sätta 13+ på näst bästa grundegenskapen för att de två viktigaste grundegenskaperna i yrket ska bli så bra som möjligt. Spelet borde inte straffa okunniga/otaktiska spelare i framslagningen/utplaceringen av grundegenskaper. Syftet med att slå fram grundegenskaper borde inte vara att testa spelarnas kunskaper i sannolikhetslära.

Fria Ligan garderar sig genom att på sidan 24 skriva:
Det finns många olika sätt att ta fram rollpersonernas grundegenskaper, till exempel att slå alla slag och sedan placera ut dem efteråt, eller lägga ihop slagen i en stor pott och placera ut poängen fritt. Så länge ni är överens i gruppen om vilken metod som gäller så är det fritt fram.

Det är som att säga att "vi har konstruerat en metod för att slå fram grundegenskaper men den spelar inte så stor roll". Om metoden för att slå fram grundegenskapsvärden inte är mer synkroniserad med resten av spelsystemet än så så kan man lika gärna ersätta nuvarande system med att spelaren ska slå 2T6+4 6 gånger och sedan får spelaren placera ut grundegenskapsvärdena som den vill. Varför krångla till det i onödan med 4T6 minus sämsta tärningen och sedan byta plats på två grundegenskapsvärden om det ändå inte är särskilt förankrat i resten av rollpersonsgenereringen eller spelsystemet.
Last edited by Faråtzonen on Mon 09 Jan 2023, 15:05, edited 7 times in total.
 
Pelhle
Posts: 144
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Mon 09 Jan 2023, 14:53

Slå 4T6 och ta bort den sämsta tärningen, vilket ger ett värde mellan 3 och 18. Sätt ut värdet på vilken grundegenskap du vill. Upprepa sedan fem gånger till, tills du har placerat ut ett värde på alla grundegenskaper. Du måste alltså placera ut värdena du slår efter hand, men när du är klar får du låta två värden byta plats med varandra.

Jag har provat denna metod flera gånger och den kan ge överraskningar. Dock är det inte särdeles svårt att få ett bra värde i den viktigaste egenskapen. Vill man ha hög SMI och INT så prioriterar man den ena först och fixar till den andra med ett byte på slutet. All slag på 13 eller mer är "bra" och kan väljas in på en av de viktiga grundegenskaperna. Skull t ex det sista slaget bli väldigt högt eller lågt finns ventilen att byta plats på två värden. Detta funkar i 95% av fallen, uppskattar jag. I 5% av fallen kan det uppstå knasigheter, och då får spelaren och SL komma överens om något.

Exakt. Att sätta värden under 13 på de två viktigaste grundegenskaperna är inte särskilt klokt eftersom det är 88 % chans att slå minst två 13+. Om man däremot slår 13+ någon gång så bör man överväga att sätta det på grundegenskapen som man vill bli näst bäst på. Ex en spelare som vill spela en jägare bör sätta 13+ på INT men spara SMI till sist. Skulle man sedan slå dåligt på det sista slaget (för SMI i exemplet) så byter man ut det värdet mot ett annat (ej INT i exemplet). Då får man sannolikt en jägare som har höga grundegenskaper på SMI och INT som är jägarens två viktigaste grundegenskaper (sett till yrkesfärdigheterna).

Att spelaren och spelledaren behöver "komma överens om något" i 5 % av fallen köper jag inte. Det är inga bra regler som överlämnar åt spelaren och spelledaren att lösa att rollpersonsgenereringen i 5 % av fallen. Det är ingen raketforskning att skapa en mekanik för att slå fram grundegenskaper som fungerar till 100 %. Jag anser att nuvarande system innehåller en bugg som gör att framslagningen av grundegenskapsvärdena kraschar i vart 20:e fall. Det duger inte.

För övrigt tycker jag inte att det är nybörjarvänligt att spelaren ska behöva vara taktisk och sätta 13+ på näst bästa grundegenskapen för att de två viktigaste grundegenskaperna i yrket ska bli så bra som möjligt. Spelet borde inte straffa okunniga/otaktiska spelare i framslagningen/utplaceringen av grundegenskaper.
Fast är det en systemmässig krasch att vissa jägare har SMI 13 och andra 17? Det är väl bara kul med lite variation + att komma på smarta lösningar som kan ge fördel på slaget, om ens RP råkat bli lite underdog? Jag har inte riktigt orka läsa alla uträkningar ovan, men att inte alla för yrket/släktet är perfekt maxade värden ser i alla fall inte jag som en krasch.
Last edited by Pelhle on Mon 09 Jan 2023, 15:09, edited 1 time in total.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests