• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Thu 22 Dec 2022, 12:50

Hej!

Använd denna tråd till att posta feedback och rapportera fel i Kapitel 2 av version 2 Beta-PDF:en av Regelboken till nya Drakar och Demoner. Kom ihåg:
  • Innan du postar om ett fel, kolla att det inte redan har rapporterats av någon annan.
  • Om du redan har postat feedback om något i version 1 av Beta-PDF:en och det inte har ändrats i version 2 så beror det inte på vi har missat det, utan att vi har gjort en annan bedömning. (Rena korrfel är förstås en annan sak.)
Lämna din feedback senast 31 januari.
Tack!
Fria Ligan
 
Vije
Posts: 53
Joined: Wed 11 Apr 2012, 15:42

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Fri 23 Dec 2022, 00:09

Magikern saknar förslag på hjälteförmågor. Tycker det kunde vara najs att inkludera - både för tydlighetens skull och för att lite erbjuda inspiration. Kanske Mästerbesvärjare, Orädd och Fokuserad (??)
Mörkrets Zenit - en kampanj i 4 delar, med regelsystemet till Svärdets Sång:
http://www.scenariobiblioteket.se/?product_tag=vije
 
User avatar
Short Fey
Posts: 398
Joined: Sat 03 Dec 2022, 14:45

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Fri 23 Dec 2022, 00:47

Magikern saknar förslag på hjälteförmågor. Tycker det kunde vara najs att inkludera - både för tydlighetens skull och för att lite erbjuda inspiration. Kanske Mästerbesvärjare, Orädd och Fokuserad (??)
Det står lite längre framatt Magickern inte får en hjälteförmåga i början. (Vore orättvist att både få magi och en hjälteförmåga)
Beware the fey!
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Fri 23 Dec 2022, 08:11

Ni har lagt till en ram/border runt kroppspoäng-cirklarna. Bra! Lägg till en skugga innanför kanten på ramen/bordern (som det är på den stora kroppspoäng/viljepoäng- och GE-rutorna) så ser det ännu snyggare ut! Som det är nu så ser det fortfarande ut som om cirklarna ligger ovanpå rollformuläret. Jag tror skugga på cirklarnas insida hade varit pricken över i:et på kroppspoäng- och viljepoäng-cirklarna.

Är det för övrigt inte lite konstigt att Kroppspoäng/Viljepoäng och GE-rutorna ligger nedsänkta i rollformuläret (skugga på kanternas insidor) medan rutorna framför färdigheterna, dödsslag mm ligger ovanpå rollformuläret (skugga på kanternas utsidor)?
Last edited by Faråtzonen on Fri 23 Dec 2022, 09:21, edited 1 time in total.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Fri 23 Dec 2022, 08:39

Mer kritik mot rollformuläret (framförallt färdigheterna).

Färdigheten Bestiologi tycker jag låter för "vetenskapligt". Monsterkunnighet (jämför med Sjökunnighet) tycker jag låter mer fantsy-aktigt. Varför kallar ni inte Myter & Legender för Mytologi, Historia, Etnologi eller liknande om ni kallar Monsterkunnighet för Bestiologi? Nej, Myter & legender är mer fantasy-aktigt. Av samma anledning föreslår jag Monsterkunnighet eller "Läran om bestar" istället för Bestiologi. EDIT: Tydligen har gamla DoD använt Bestiologi. Kanske bra att behålla det färdighetsnamnet då av nostalgiskäl.

Vidare så tycker jag Bågskytte är ett dåligt namn. Varför inte bara kalla färdigheten för Båge eller Pilbåge? Bågskytte är i och för sig ett substantiv men det är "en annan form av" substantiv än Armborst, Kniv, Slunga, Spjut mm som är vapen som man kan ta på. Byt ut Bågskytte mot Båge eller Pilbåge så stämmer färdighetsnamnet bättre överens med de andra vapenfärdigheternas namn.

Hammare gillar jag inte heller. Det låter som en färdighet för en rollperson som arbetar som snickare. Byt Hammare till Krossvapen eller Slagvapen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Krossvapen
Tror inte att det gör något att det finns en vapenegenskap som heter KROSSANDE. Det är låg risk för sammanblandning även om man skulle kalla färdigheten Krossvapen.
Last edited by Faråtzonen on Fri 23 Dec 2022, 11:04, edited 3 times in total.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Fri 23 Dec 2022, 09:21

Mer kritik mot rollformulärets utformning.

Tycker att texterna Skadebonus STY/SMI, Förflyttning, Förmågor & Besvärjelser och Packning borde flyttas något steg längre åt höger i förhållande till bakgrundsgrafiken. Jämför med texterna Guldmynt, Silvermynt och Kopparmynt samt Vapen/Sköld. Jag tycker de sistnämnda texterna står något mer åt höger.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Fri 23 Dec 2022, 09:22

När jag ändå är inne på att kritisera rollformuläret så vill jag även påpeka att jag tycker det ser ut som rubrikerna är påklistrade ovanpå rollformuläret (svävar ovanför rollformuläret). Det är dock genomgående för alla kapitelrubriker och rubriker på tabeller mm i hela regelboken. Jag noterade detta redan i Svärdets sång. Att rubrikerna liksom ligger ovanpå bakgrundsgrafiken (i x-led). Rubrikerna smälter inte in i grafiken om ni förstår vad jag menar.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Fri 23 Dec 2022, 09:31

Rollformuläret igen. I en halvbåge över bilden på hjälmen respektive på rustningen så står texten Skyddsvärde. Jag tror ni genomgående kallar det för Skydd i regelboken (se texten och tabellen på sidan 73 i nya betan av regelboken). Ersätt texten Skyddsvärde med Skydd så stämmer texten på rollformuläret med texten i regelboken. Då slipper ni dessutom ha texten i en halvbåge. Jag misstänker att det står Skyddsvärde för att ni hämtat bilderna på hjälmen/rustningen från Svärdets sång.

Överväg även att lägga in en vit ruta i hjälmen respektive rustningen där man ska skriva värdet. Jämför med rutorna för Kroppspoäng, Viljepoäng, GE-rutorna mm. Glöm inte skuggorna om ni lägger in en vit ruta på hjälmen/rustning-bilderna.
Last edited by Faråtzonen on Fri 23 Dec 2022, 09:40, edited 3 times in total.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Fri 23 Dec 2022, 09:37

Platsen på rollformuläret där man ska skriva rollpersonens namn är tredimensionellt. Inget annat objekt på rollformuläret är tredimensionellt (om man bortser från skuggningar). Jag tycker ni ska ha en tvådimensionell bakgrundsgrafik med skuggning att skriva namnet på. Och ta samtidigt bort den fula krökningen av texten Namn på rollformuläret. Tycker att rollformuläret ser konstigt ut när utformningen/designen inte är konsekvent.
 
Vije
Posts: 53
Joined: Wed 11 Apr 2012, 15:42

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Fri 23 Dec 2022, 12:57

Magikern saknar förslag på hjälteförmågor. Tycker det kunde vara najs att inkludera - både för tydlighetens skull och för att lite erbjuda inspiration. Kanske Mästerbesvärjare, Orädd och Fokuserad (??)
Det står lite längre framatt Magickern inte får en hjälteförmåga i början. (Vore orättvist att både få magi och en hjälteförmåga)
Ah! Givetvis - tack! (Dock är det ju lite tråkigt... 2 förmågor åt övriga och en åt magikern...? ;) )
Mörkrets Zenit - en kampanj i 4 delar, med regelsystemet till Svärdets Sång:
http://www.scenariobiblioteket.se/?product_tag=vije
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests