Jag funderar på det här med att ta tillstånd vid pressat slag. Det framgår av färdigheterna, hjälteförmågorna, besvärjelserna och kampanjen Dimmornas dal att DoD22 är ett stridsfokuserat spel. Det innebär att det är strategiskt att välja att ta tillstånd på SMI, STY och FYS (för att kunna pressa dödsslaget) sist. Hade det inte varit bättre att man tar ett tillstånd på den grundegenskap som styr färdigheten som man försöker pressa slaget för? T ex att en person som skjuter en pilbåge tar ett tillstånd på just SMI om personen pressar slaget? I annat fall lär spelarna bocka av PSY, INT, KAR innan man börjar bocka av de viktigare FYS, STY och SMI.
En annan grej jag funderar på är om man borde få -1 VP (-1T6 VP?) eller -1KP (-1T6 KP?) om man försöker utföra handlingen när man redan har en nackdel och drabbas av en till nackdel-tärning. Ett sådant system skulle innebära att rollpersoner som redan har en nackdel drabbas hårdare än rollpersoner som inte redan har en nackdel samtidigt som man slipper slå med mer än en nackdel-tärning. Egentligen borde väl två fördelar då ge VP/KP med det kanske blir konstigt. Jag tycker det är problematiskt att nackdelar inte ackumuleras och -x VP/KP skulle råda bot på problemet. Jag tycker det finns ett inbyggt fel i spelsystemet när man kan få fler än en nackdel på ett slag utan att det påverkar utfallet. Det borde inte gå att få mer än en nackdel på ett slag eller också borde mer än en nackdel göra det ännu svårare. Eller göra så att det gör ont (-VP/KP).