Jag håller med dig.Efter ha ledat ett par spel själv så håller jag personligen inte med att skjöldar ska vara sin egna förmåga. En del av mina spelare frågasatte varför man ska parrera när Ducka verkar ge mer, men van över av att vem som helst kan ta up en skjöld utan behöver en förmåga i det så länge du var kunnig med ett vapen, och att man hade fördel till sitt slag. De tog till sig också snabbt att man rullar med det vapen man har i hand.Sköld förtjänar en egen rad, trots att det kan verka överflödigt då man tekniskt sett har ett värde (ens högsta närstridsvärde) på två platser.
Det blir tydligare för spelaren när SL ber om kast, istället för att minnas den specifika regeln kring sköldar.
Dessutom skulle någon som normalt sett inte spelar sköld kunna plocka upp en från marken eller något annat som skulle kunna liknas vid en sköld utan att stanna upp flödet i stridens hetta.
Om skjöldar är sin egna förmåga så tror jag att spelare kommer att sikta mot Ducka istället för att parrera. Parrera har risker med att ens vapen går sönder samt kan inte skydda dig från de flesta monster attacker, och om du vill ha en skjöld som hjälper dig minimera risken måste du investera i en förmåga till. Då kan man investera hällre i att ducka som kan användas till mer utan risk, även om skjöldar ger dig den en fördel är användnings området är mindre.
Helt enkelt, varför investera i en förmåga när det finns en som är bättre?
Menade endast en egen rad på rollformuläret! Dock förstår jag nu med din kommentar att det i princip innebär att det blir en förmåga. Det var inte det jag menade.
Det var ett förtydligande på papperet som jag efterfrågade.
Hmm. Skulle man kunna tänka sig ytterligare en en symbol som med rustning och hjälm?
Det kanske medför andra problem dock, eftersom den bör skrivas ner tillsammans med karaktärens vapen till hands också...