• 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
 
Simsalabim
Posts: 4
Joined: Tue 27 Sep 2022, 09:48

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Mon 09 Jan 2023, 12:31

Sköld förtjänar en egen rad, trots att det kan verka överflödigt då man tekniskt sett har ett värde (ens högsta närstridsvärde) på två platser.
Det blir tydligare för spelaren när SL ber om kast, istället för att minnas den specifika regeln kring sköldar.
Dessutom skulle någon som normalt sett inte spelar sköld kunna plocka upp en från marken eller något annat som skulle kunna liknas vid en sköld utan att stanna upp flödet i stridens hetta.
Efter ha ledat ett par spel själv så håller jag personligen inte med att skjöldar ska vara sin egna förmåga. En del av mina spelare frågasatte varför man ska parrera när Ducka verkar ge mer, men van över av att vem som helst kan ta up en skjöld utan behöver en förmåga i det så länge du var kunnig med ett vapen, och att man hade fördel till sitt slag. De tog till sig också snabbt att man rullar med det vapen man har i hand.

Om skjöldar är sin egna förmåga så tror jag att spelare kommer att sikta mot Ducka istället för att parrera. Parrera har risker med att ens vapen går sönder samt kan inte skydda dig från de flesta monster attacker, och om du vill ha en skjöld som hjälper dig minimera risken måste du investera i en förmåga till. Då kan man investera hällre i att ducka som kan användas till mer utan risk, även om skjöldar ger dig den en fördel är användnings området är mindre.

Helt enkelt, varför investera i en förmåga när det finns en som är bättre?
Jag håller med dig.

Menade endast en egen rad på rollformuläret! Dock förstår jag nu med din kommentar att det i princip innebär att det blir en förmåga. Det var inte det jag menade.

Det var ett förtydligande på papperet som jag efterfrågade.

Hmm. Skulle man kunna tänka sig ytterligare en en symbol som med rustning och hjälm?
Det kanske medför andra problem dock, eftersom den bör skrivas ner tillsammans med karaktärens vapen till hands också...
 
User avatar
Short Fey
Posts: 398
Joined: Sat 03 Dec 2022, 14:45

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Mon 09 Jan 2023, 12:51

Sköld förtjänar en egen rad, trots att det kan verka överflödigt då man tekniskt sett har ett värde (ens högsta närstridsvärde) på två platser.
Det blir tydligare för spelaren när SL ber om kast, istället för att minnas den specifika regeln kring sköldar.
Dessutom skulle någon som normalt sett inte spelar sköld kunna plocka upp en från marken eller något annat som skulle kunna liknas vid en sköld utan att stanna upp flödet i stridens hetta.
Efter ha ledat ett par spel själv så håller jag personligen inte med att skjöldar ska vara sin egna förmåga. En del av mina spelare frågasatte varför man ska parrera när Ducka verkar ge mer, men van över av att vem som helst kan ta up en skjöld utan behöver en förmåga i det så länge du var kunnig med ett vapen, och att man hade fördel till sitt slag. De tog till sig också snabbt att man rullar med det vapen man har i hand.

Om skjöldar är sin egna förmåga så tror jag att spelare kommer att sikta mot Ducka istället för att parrera. Parrera har risker med att ens vapen går sönder samt kan inte skydda dig från de flesta monster attacker, och om du vill ha en skjöld som hjälper dig minimera risken måste du investera i en förmåga till. Då kan man investera hällre i att ducka som kan användas till mer utan risk, även om skjöldar ger dig den en fördel är användnings området är mindre.

Helt enkelt, varför investera i en förmåga när det finns en som är bättre?
Jag håller med dig!

Menade endast en egen rad på rollformuläret! Dock förstår jag nu med din kommentar att det i princip innebär att det blir en förmåga. Det var inte det jag menade.

Det var endast ett förtydligande på papperet vilket FV som gäller jag efterfrågade.

Hmm. Skulle man kunna tänka sig ytterligare en en symbol som med rustning och hjälm?
Det kanske medför andra problem dock, eftersom den bör skrivas ner tillsammans med karaktärens vapen till hands också...
Insåg vad du menade i efterhand, sorry! ^^;

Jag är 50/50, jag håller med om att det är anvärdbart, men det är lite knepigt eftersom det är ett värde som kan förändras i strid (lägger undan ett vapen för ett annat t.ex).

Kanske du har en liten ruta som säger vilket vapen du har i "mainhand", som om du gör slag, använd den färdigheten först?
Beware the fey!
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Mon 09 Jan 2023, 21:26

Skrev ett långt inlägg om Motståndsslag här:
https://forum.frialigan.se/viewtopic.php?t=10593

(Jag får det till att det inte är motstånd alls, utan två olika varianter av slag med nackdel)
 
Steeltoe
Posts: 5
Joined: Thu 17 Apr 2014, 10:51

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Thu 12 Jan 2023, 18:59

Borde inte Hantverk, om det syftar till att äventyraren framförallt ska kunna laga sina föremål, kläder, utrustning etc kunna gå mot mer än bara styrka om vi tänker att det inte bara är att banka ihop grejor utan tex att sy (smi), eller att komma på hur något bör sitta ihop (int)
 
patrikp
Posts: 45
Joined: Thu 01 Sep 2022, 12:34

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Fri 13 Jan 2023, 12:49

Borde inte Hantverk, om det syftar till att äventyraren framförallt ska kunna laga sina föremål, kläder, utrustning etc kunna gå mot mer än bara styrka om vi tänker att det inte bara är att banka ihop grejor utan tex att sy (smi), eller att komma på hur något bör sitta ihop (int)
Hantverk (Sty)
Konstverk (Smi)
Huvudvärk (Int)
;)
 
Lindstrom
Posts: 12
Joined: Wed 13 Apr 2011, 17:00

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Fri 13 Jan 2023, 15:46

Borde inte Hantverk, om det syftar till att äventyraren framförallt ska kunna laga sina föremål, kläder, utrustning etc kunna gå mot mer än bara styrka om vi tänker att det inte bara är att banka ihop grejor utan tex att sy (smi), eller att komma på hur något bör sitta ihop (int)
Håller med men med tanke på att det är en färdighet som täcker alla hantverk så är STY lika vettigt/ovettigt som vilken GE som helst. Det är förvånande att FL har valt att ha med färdigheten som en primär (som det nog inte heter längre) färdighet överhuvudtaget borde ju vara typfallet på en sekundär sådan. Jag tycker att det är olyckligt att de har valt att knuffa över en del av yrkesförmågorna till hjälteförmågorna och att de använder hjälteförmågorna som fördjupningar av färdigheter. I slutänden så blir det samma inflation fast ännu mer oöverblickbart som överskottet av färdigheter i de äldre varianterna av Drakar. Hjälteförmågorna och färdigheter borde vara separata system (eller separata delar av samma system) för att behålla klarhet och enkelheten.
 
CHLN
Posts: 15
Joined: Thu 12 Jan 2023, 18:53

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Fri 13 Jan 2023, 16:48

Listan med hjälteförmågor tycks ha svällt okontrollerat, den är längre än färdighetslistan. En del hjälteförmågor för knappast tankarna till hjältedåd, såsom mästerkock eller kvartersmästare. Man skulle kunna korta ner den till hälften och bara behålla de kraftfullaste.
Om ett rollspel ska vara enkelt och snabbspelat är det bra om SL kan hålla de flesta färdigheter och förmågor i huvudet, för att inte sitta och bläddra i reglerna hela tiden.
 
User avatar
Short Fey
Posts: 398
Joined: Sat 03 Dec 2022, 14:45

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Fri 13 Jan 2023, 17:54

Listan med hjälteförmågor tycks ha svällt okontrollerat, den är längre än färdighetslistan. En del hjälteförmågor för knappast tankarna till hjältedåd, såsom mästerkock eller kvartersmästare. Man skulle kunna korta ner den till hälften och bara behålla de kraftfullaste.
Om ett rollspel ska vara enkelt och snabbspelat är det bra om SL kan hålla de flesta färdigheter och förmågor i huvudet, för att inte sitta och bläddra i reglerna hela tiden.
Jag tycker listan är bra som den är. Spelarna kommer inte ha så många så Spel ledaren behöver bara ha koll på specifikt vilka de har. Sen förutom när de når 18 en föfmåga (vilket är betydligt lättare sakt än gjort) så avgör spel ledaren NÄR de får en förmåga till när de gör något "heroisk", så vill du att de inte ska ha så många kan vara snål.

Sen jämnfört med andra spel är den här listan BETYDLIGT mindre, och sen eftersom det inte finns olika "klasser" med egna förmåger så behöver jag inte ha koll på vad en jägare t.ex kan göra.

Och om man ska vara sån och tycker att hjälte förmågs listan är lång skulle man kunna göra samma argument för magi. Kanske bara en magiker i gruppen men de börjar med totalt 6 trollformler du ska ha koll på. Plus de kan samla fler under spelets gång, plus potentielt lära sig olika från olika skolor.

I jämnförelse med en jägare som kanske får 4-6 förmåger i ett campaign.
Beware the fey!
 
CHLN
Posts: 15
Joined: Thu 12 Jan 2023, 18:53

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Fri 13 Jan 2023, 18:08

Att kalla Mästerkock för en hjälteförmåga är ändå fånigt.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Fri 13 Jan 2023, 18:22

Att kalla Mästerkock för en hjälteförmåga är ändå fånigt.
När du är det mitt ute i ödemarken i värsta ovädret och mästerkocken fortfarande lyckas laga mat, jag då, då är han en riktig hjälte :D

Hjälteförmågor är bara ett namn för spelarna, bara för att det är så de har fått förmågorna (och visst det finns kanske även en och annan SLP hjälte). För storskurkar så är väl förmågorna snarare skurkförmågor och "vanliga" SLP som har höjts sig över mängden så är de väl snarare yrkesförmågor. Rent narrativt så har nog skurken fått sina förmågor genom att göra nidingsdåd och den där vanliga SLPn har väl gått den långa vägen och jobbat i 3-7 år för att skaffa förmågan. Som sagt, bara ett namn, de hade kunnat kalla det talanger, specialiteter eller just bara förmågor, men många utav förmågorna och förmodligen de som spelarna kommer att välja är just hjälteförmågor.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests