HenrikT
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Fri 30 Dec 2022, 17:54

Mycket bra tilläggsfärdigheter, kraven på hjälteförmågorna är också ett lyft.

Saknar en bardförmåga som inte handlar om strid, mycket för att Barden (eler andra som väljer förmågorna) ska kunna ta plats på andra ställen i äventyret, här är ett par exempel:

”Trollbida” kräver Uppträda 12
Jag tänker mig att ett lyckat slag för Uppträda räcker för att ge alla närvarande nackdel på tex uppmärksamhet, medan Trollbinda gör att publiken endast släpper ögonen från trollbidaren om något extremt händer, typ strid bryter ut.

"Uppvigla", kräver Uppträda 12, publiken blir uppviglad och aggressiv, var och en måste slå ett PSY slag för att inte dras med i stämningen gentemot den eller det som det uppviglas emot.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Fri 30 Dec 2022, 19:04

Mycket bra tilläggsfärdigheter, kraven på hjälteförmågorna är också ett lyft.

Saknar en bardförmåga som inte handlar om strid, mycket för att Barden (eler andra som väljer förmågorna) ska kunna ta plats på andra ställen i äventyret, här är ett par exempel:

”Trollbida” kräver Uppträda 12
Jag tänker mig att ett lyckat slag för Uppträda räcker för att ge alla närvarande nackdel på tex uppmärksamhet, medan Trollbinda gör att publiken endast släpper ögonen från trollbidaren om något extremt händer, typ strid bryter ut.

"Uppvigla", kräver Uppträda 12, publiken blir uppviglad och aggressiv, var och en måste slå ett PSY slag för att inte dras med i stämningen gentemot den eller det som det uppviglas emot.

Förslagsvis tillsammans med att man ersätter namnet på hjälteförmågan Tonkonst till Fältartist. Eller också utvidgar man hjälteförmågan Tonkonst med de av dig föreslagna handlingarna och behåller namnet Tonkonst.
https://forum.frialigan.se/viewtopic.ph ... nst#p77973
 
Pelhle
Posts: 144
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Sat 31 Dec 2022, 00:02

Men vem ska spelaren slå mot (om t ex vakten vet att rollpersonerna är i området). Ska spelarna slå motståndslag mot samtliga SLP eller bara mot SLP:n med högst FV? Jag röstar på att varje spelare slår mot SLP med högst FV**. 21 % chans att lyckas tycker jag låter narrativt rimligt. Det är inte så stor chans men det är långt ifrån omöjligt. 6 % chans är löjligt låg chans hur realistisk den än är.
Jag skulle nog använda spelarnas sämsta slag och ställa det mot vaktens slag, alternativt spelarnas sista slag ifall man inte vill hålla saker i minnet. Vid flera spanande vakter ges fördel på deras slag. Då blir det ganska få tärningsslag och hyfsat rimligt och spännande.

Motståndsslag för grupper är ju lite bökigt regelmässigt och jag tänker att det kanske är upp till SL i varje given situation. Generellt sett skulle jag försöka göra likt ovanstående dvs välja ett resultat för spelargruppen (bästa eller sämsta beroende på situation) och ställa det mot ett tärningsslag för SLP-gruppen (ev med nackdel eller fördel beroende på situation).
Mitt enklaste förslag är att den som är sämst på Smyga, när det görs i grupp, slår ett färdighetsslag.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Sat 31 Dec 2022, 00:15

Förr i tiden så när RP behövde smyga så var det RP som kunde smyga som gjorde det och om hela gruppen behövde smyga så skapades det någon form utav distraktion, alternativt så smög den som de facto kunde smyga först och hen kunde då kanske göra något för att hjälpa sina kollegor.

Så för mig tycker jag det är bra att smyga är individuella slag. Då blir det upp till spelarna att komma på ett sätt att lättare få hela gruppen förbi faran. Sedan kommer jag nog vara hyfsat snäll vad gäller deras förklaring varför de ska ha en fördel när de smyger. Jag gillar att belöna påhittighet.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Pelhle
Posts: 144
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Mon 02 Jan 2023, 22:07

S 33: rutan om magiskolor: Magi är indelad i olika skolor, och varje sådan skola är sin egen sekundär färdighet.

Sekundära. Alternativt är sekundärfärdighet särskrivet.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Wed 04 Jan 2023, 08:34

Kombinationen att inte ha några grundegenskaper för SLP och att SLP bara har några få färdigheter (ibland bara en färdighet) gör SLP "handikappade" i spelet. De kan inte Upptäcka fara, Gömma sig, Smyga, Övertala gentemot rollpersonerna mm. Rollpersonerna kan inte ens kan bryta arm med en genomsnittlig SLP.
 
CarlNyk
Posts: 68
Joined: Thu 08 Dec 2022, 15:15

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Wed 04 Jan 2023, 15:31

Hjälteförmågor som påverkar förflyttning saknas.

Förslag:

Stormsteg
Krav: Hoppa & klättra FV 12
Viljepoäng: -
Du forsar fram över väg och land. Varje gång förmågan väljs ökar din förflyttningsförmåga med 2. Kan väljas flera gånger.


Snabbfot
Krav: Hoppa & klättra FV 12
Viljepoäng: 2
Du kan förflytta dig korta sträckor snabbt och lätt. Om du aktiverar denna förmåga i strid får du sprinta utan att det kostar en handling.
Last edited by CarlNyk on Wed 04 Jan 2023, 15:46, edited 1 time in total.
 
CarlNyk
Posts: 68
Joined: Thu 08 Dec 2022, 15:15

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Wed 04 Jan 2023, 15:44

En till idé:

Swashbuckler [Tjuvnyp? Slå under bältet? Stridsimprovisatör?]
Krav: Slagsmål FV 12
Viljepoäng: 2

Du älskar att improvisera i trängda situationer. Om du aktiverar denna förmåga i strid får du en fördel på slaget för SLAGSMÅL när du använder improviserade vapen.
 
Simsalabim
Posts: 4
Joined: Tue 27 Sep 2022, 09:48

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Mon 09 Jan 2023, 11:08

Efter två spelträffar har jag följande feedback:

Sköld förtjänar en egen rad, trots att det kan verka överflödigt då man tekniskt sett har ett värde (ens högsta närstridsvärde) på två platser.
Det blir tydligare för spelaren när SL ber om kast, istället för att minnas den specifika regeln kring sköldar.
Dessutom skulle någon som normalt sett inte spelar sköld kunna plocka upp en från marken eller något annat som skulle kunna liknas vid en sköld utan att stanna upp flödet i stridens hetta.
-
Namnet på färdigheten Hoppa & klättra känns för specifikt. Som jag ser det så är den i nuvarande uppdatering bredare i sin användning än vad det låter som. Rörlighet kändes bättre, eller kan Kroppskontroll vara ett alternativ? Ligger inte riktigt lika bra i munnen men täcker upp kategorin bättre tycker jag.

Tack för mig så här långt!
 
User avatar
Short Fey
Posts: 398
Joined: Sat 03 Dec 2022, 14:45

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Mon 09 Jan 2023, 12:08

Sköld förtjänar en egen rad, trots att det kan verka överflödigt då man tekniskt sett har ett värde (ens högsta närstridsvärde) på två platser.
Det blir tydligare för spelaren när SL ber om kast, istället för att minnas den specifika regeln kring sköldar.
Dessutom skulle någon som normalt sett inte spelar sköld kunna plocka upp en från marken eller något annat som skulle kunna liknas vid en sköld utan att stanna upp flödet i stridens hetta.
Efter ha ledat ett par spel själv så håller jag personligen inte med att skjöldar ska vara sin egna förmåga. En del av mina spelare frågasatte varför man ska parrera när Ducka verkar ge mer, men van över av att vem som helst kan ta up en skjöld utan behöver en förmåga i det så länge du var kunnig med ett vapen, och att man hade fördel till sitt slag. De tog till sig också snabbt att man rullar med det vapen man har i hand.

Om skjöldar är sin egna förmåga så tror jag att spelare kommer att sikta mot Ducka istället för att parrera. Parrera har risker med att ens vapen går sönder samt kan inte skydda dig från de flesta monster attacker, och om du vill ha en skjöld som hjälper dig minimera risken måste du investera i en förmåga till. Då kan man investera hällre i att ducka som kan användas till mer utan risk, även om skjöldar ger dig den en fördel är användnings området är mindre.

Helt enkelt, varför investera i en förmåga när det finns en som är bättre?
Beware the fey!

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 0 guests