Sannolikheten att lyckas sjunker drastiskt med ökat antal rollpersoner. Jag föreslår att regeln ändras så att gruppen lyckas smyga om rollpersonen som har lägst FV i Smyga lyckas. Övriga spelare slår inte för sina rollpersoner.
Är kluven på den här punkten. Det är definitivt ett sätt att få spelet att flyta på, men saknar något av logiken i den nuvarande regeln. Kan också i specifika situationer resultera i att en spelare, vars karaktär varken är bäst eller sämst på relevanta färdigheter, avundsjukt tittar på när övriga spelare rullar tärningar medans hens egna tärningar samlar damm.
Med nuvarande regel så har en grupp på 4 rollpersoner med FV 10 i Smyga 0,5^4 = 0,0625 -> 6,3 % chans att lyckas som grupp. Det är nästan meningslöst att försöka smyga som grupp med nuvarande regel. Det skulle inte jag kalla realistiskt. I verkligheten bör sannolikheten att lyckas Smyga i grupp vara en beroende sannolikhet. Den enes sätt att smyga påverkar de andras sätt att smyga.
Vad tycker du om det här förslaget?
Alla spelare slår i tur och ordning (den med högst FV börjar, sedan den mest näst högst FV osv). Den sista spelaren får slå med Fördel eller Nackdel beroende på om flest lyckats eller misslyckats innan. Det är den sista spelarens slag som avgör om gruppen lyckas eller inte.
Exempel.
En grupp på 4 rollpersoner försöker smyga förbi en vakt. Rollpersonerna har FV 15, FV 11, FV 10 och FV 8 i Smyga. RP med FV 15 slår 13 (lyckat), RP med FV 11 slår 12 (misslyckat), RP med FV 10 slår 9 (lyckat). Det innebär att 2 RP har lyckats och 1 RP har misslyckats innan spelaren vars RP har FV 8 ska slå. Eftersom antalet lyckade är fler än antalet misslyckade så får den sista spelaren slå med Fördel. Det sista slaget avgör om gruppen som helhet lyckas Smyga förbi vakten. Eventuellt är det bara de som misslyckades med slaget som blir upptäckta om den siste spelaren misslyckas med sitt slag. Den här metoden innebär att alla spelare får slå samtidigt som gruppen inte är beroende av att alla rollpersoner lyckas för att gruppen ska lyckas. Det blir också spännande ända till slutet eftersom den siste spelarens slag avgör om hela gruppen lyckas eller inte.
Metoden skulle även kunna användas för "skill challenges" i DoD22. Om 3 RP ska färdas genom ett begsmassiv så måste en spelare slå för Vildmarksvana, en för Jakt & fiske och en för Bestiologi (för att undvika snömannen Yeti). Den siste spelarens slag, med Fördel eller Nackdel beroende på de övriga spelarnas slag, avgör om de lyckas ta sig genom bergsmassivet eller om de blir ståendes öga mot öga med Yeti.