• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Sat 24 Dec 2022, 11:31

Gillar färdigheterna skarpt! Bestilogi känns för mig som en perfekt blinkning till det gamla Zoologi från DoD87, och samtidigt mycket bättre.

Tycker också det verkar bra att utelämna Botanik eller vad det kan bli till en framtida sekundär färdighet.

Problemet är att många saker i var fel i gamla DoD redan då det begav sig på 80-talet. Zoologi var ett dåligt färdighetsnamn i ett rollspel som utspelar sig i en medeltida värld redan på 80-talet eftersom begreppet härstammar från 1800-talet. Zoologi passar kanske i ett 1800-talsrollspel som Nordiska Väsen men inte i Drakar och Demoner. Bestiologi för också tankarna till 1800-talet. De hade lika gärna kunnat döpa färdigheten Finna dolda ting till Brottsplatsundersökning & rekognosera. Ni hör ju själva hur dåligt det låter.

Studien av djuren är så klart uråldrig medan begreppet zoologi är relativt modernt då det tidigare behandlades under begreppet naturhistoria. Den moderna zoologin utvecklades under 1800-talet och grunderna lades vid engelska och tyska universitet ursprungligen ofta kopplad till läkarutbildningar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Zoologi#Z ... omfattning


Naturlära är ett bättre namn på färdigheten Zoologi i ett fantasyrollspel. Av samma skäl är Bestlära (som någon föreslog i tråden) ett bättre namn på en färdighet än Bestiologi. Färdighetsnamnet Bestologi hör inte hemma i ett nytt fantasyrollspel som inte anspelar på gamla DoD. Det är enbart nostalgin i färdighetsnamnet som rättfärdigar det. Jag köper det. Av nostalgiska skäl. I ett nytt fantasyrollspel utan anor till ett fantasyrollel från 80-talet hade det varit ett bedrövligt färdighetsnamn.

Samma sak kan sägas om flera namn på förmågor vilket jag påtalade i min kritik mot första beta-versionen av DoD22. Eftersom felen finns kvar i den nya betan så har Fria Ligan kommit till slutsatsen att de ska vara kvar (eller också har Fria Ligan inte taigt till sig min kritik). Fria Ligan står inför ett omöjligt val när de tvingas välja mellan att tillgodose spelarnas behov av DoD-nostalgi och att "göra om och göra rätt".
https://forum.frialigan.se/viewtopic.ph ... abb#p76738
https://forum.frialigan.se/viewtopic.ph ... abb#p76742
https://forum.frialigan.se/viewtopic.ph ... abb#p76743
https://forum.frialigan.se/viewtopic.ph ... f67#p76733
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Sat 24 Dec 2022, 11:40

Moderatormeddelande
Tomas skrev i första posten:

Hej!

Använd denna tråd till att posta feedback och rapportera fel i Kapitel 3 av version 2 Beta-PDF:en av Regelboken till nya Drakar och Demoner. Kom ihåg:
  • Innan du postar om ett fel, kolla att det inte redan har rapporterats av någon annan.
  • Om du redan har postat feedback om något i version 1 av Beta-PDF:en och det inte har ändrats i version 2 så beror det inte på vi har missat det, utan att vi har gjort en annan bedömning. (Rena korrfel är förstås en annan sak.)
Lämna din feedback senast 31 januari.
Tack!
Så framöver tänk på det när ni ger feedback.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Sat 24 Dec 2022, 12:03

Jag funderar på namnen på Hjälteförmågor. Många hjälteförmåge-namn är adjektiv. Det tycker jag är bra namn på hjälteförmågor eftersom de beskriver vem rollpersonen ÄR. Rollspersonen är Blixtsnabb, Orädd, Mästersmed, Stigfinnare, Ynkrygg osv medan andra hjälteförmåge-namn är substantiv som beskriver något som rollpersonen har (inte är): Stridsrop, Dubbelhugg, Insikt, Pilparad, Två vapen, Tonkonst osv. Namnen beror nog delvis på nostalgi men jag tycker att hjälteförmågorna ska vara adjektiv. Hjälteförmågorna ovan skulle då heta Stridsropare (konstigt?), Dubbelhuggare, Insiktsfull, Pilparerare, Fokuserad, Bådhänt (istället för Två vapen), Skönsångare (istället för Tonkonst) osv som beskriver vem rollpersonen ÄR, inte vad rollpersonen HAR. Hjälteförmågan blir därmed en större del av rollpersonens identitet.

EDIT: Apropå hjälteförmågan Tonkonst. Är det inte konstigt att en hjälteförmåga som heter Tonkonst enbart ger fördelar i strid? Namnet antyder att hjälteförmågan har ett bredare tillämpningsområde. Varför kan inte en RP som har Tonkonst manipulera en SLP till tonerna av musik? Jag tycker ni borde döpa om hjälteförmågan till ett namn som bättre stämmer med förmågans användningsområde (strid) alternativt beskriva förmågan så att den kan användas i icke-stridsituationer. Fältartist kan vara ett bättre ord än Tonkonst om förmågan enbart ska avse strid. Dock är Fältartist nog ett ganska modernt ord (1900-talet) och det är inte heller ett adjektiv. Å andra sidan har ni med hjälteförmågan Kvartersmästare (som sedan 1600-talet är en militär grad i kavalleriet). Använder ni namnet Kvartersmästare så kan ni använda namnet Fältartist, tänker jag. Namnet Tonkonst har en för omfattande betydelse för att vara en hjälteförmågan som enligt beskrivningstexten uteslutande gäller i strid. Det är som att kalla förmågan Pilparad för Motståndskraftig. Att kalla hjälteförmågan Pilparad för Motståndskraftig hade indikerat på ett mycket bredare användningsområde än förmågan spelmekaniskt faktiskt har.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Thu 29 Dec 2022, 01:50

Du måste också rollspela din bluff.
Om SL bedömer den som svag får du nackdel på ditt slag. Om din bluff är totalt osannolik misslyckas den automatiskt – hur välsmort ditt munläder än är.

Tycker inte att man ska få fördel/nackdel för bra/dåligt rollspel. Det räcker gott att spelaren rollspelar bluffen efter förmåga och sedan slår tärning för färdigheten Bluffa. Att belöna/bestraffa spelaren för rollspel kan leda till favorisering/diskriminering av enskilda spelare. Ändra i alla fall så att man bara kan få fördel för bra rollspel (postivit feedback för bra rollspelande) dvs ingen nackdel för dåligt rollspelande. Precis som Finna dolda ting fungerar. Man kan få fördel på Finna dolda ting om man beskriver var/hur man letar på ett bra sätt men man kan inte få nackdel av att beskriva dåligt.

Om du prickar väldigt väl i din beskrivning av vad eller var du söker kan SL ge dig en fördel eller till och med låta dig lyckas utan att behöva slå.

Jag tycker alltså att ni ska använda er av samma princip som i AW:

In the case of the latter you just need (in the words of 'Apocalypse World') "to do it, you have to do it".
So you can't do "I roll Investigate, I got an 18.", but you can say "I tap around the chest, checking for false bottoms and hidden panels. I roll Investigate and get an 18."

På svenska: Spelaren måste beskriva eller rollspela handlingen för att få slå tärning för rollpersonens färdighet.

Det behövs inte mer än så. Alla spelare är inte bekväma med att rollspela. Alla spelare har inte ord för att beskriva hur de letar mm. Tvinga inte spelarna att rollspela. Låt det komma naturligt. Eventuellt belöna bra rollspel med fördel. Inga nackdelar. Det räcker gott och väl med att man måste rollspela (eller berätta hur man gör) för att få slå tärning för färdigheten. Man ska inte bli straffad för att man är dålig på att ta plats vid spelbordet.

Tycker ocskå det är lite konstigt att spelaren måste rollspela när hon bluffar men inte när hon övertalar (Övertala).
Last edited by Faråtzonen on Thu 29 Dec 2022, 20:37, edited 15 times in total.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Thu 29 Dec 2022, 02:01

De flesta färdighetsnamn är verb. Jakt & Fiske skulle kunna heta Jaga & fiska för att bättre matcha resten av färdighetsnamnen.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Thu 29 Dec 2022, 02:07

Smyga i grupp: Om flera rollpersoner smyger tillsammans slår ni alla varsitt slag. Det räcker att en av er misslyckas för att väcka uppmärksamhet.

Sannolikheten att lyckas sjunker drastiskt med ökat antal rollpersoner. Jag föreslår att regeln ändras så att gruppen lyckas smyga om rollpersonen som har lägst FV i Smyga lyckas. Övriga spelare slår inte för sina rollpersoner.
På motsvarande sätt kan gruppen lyckas om rollpersonen med högst FV i Upptäcka fara lyckas. Övriga spelare slår inte för sina rollpersoner.

Grupper: Om ni är flera rollpersoner tillsammans får ni slå varsitt slag för UPPTÄCKA FARA . Det går inte att hjälpa (sid 32) en annan person.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Thu 29 Dec 2022, 02:31

Sidan 35.

Vissa hjälteförmågor förutsätter frivilliga regler. Om ni spelar utan dessa frivilliga regler bör dessa hjälteförmågor inte användas.

Det hade varit bra om ni märke ut vilka hjälteförmågor som kräver frivilliga regler (gärna med sidhänvisning till den frivilliga regeln), t ex genom att ange "kräver frivillig regel (sid x)" eller "se frivillig regel (sid x)" efter "Krav" på de hjälteförmågor som inte bör användas om den frivilliga regeln inte används.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Thu 29 Dec 2022, 02:36

Sidan 36.

Tycker att Drakdräpare ska heta Monsterdräpare eller Bestdräpare eftersom hjälteförmågan uppenbart avser betydligt fler monster än just drakar.

Tycker att Följeslagare ska heta Djurtämjare. Följeslagare har en alldeles för bred betydelse sett till hjälteförmågans användningsområde.

Tycker att Garverimästare ska heta Läderhantverkare. Dessutom tror jag att det heter Garvarmästare och inte Garverimästare.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Thu 29 Dec 2022, 03:10

Det heter Dubbelhugg och Tvillingpil. Kanske borde heta Dubbelpil?
 
sialivi
Posts: 55
Joined: Sat 11 May 2013, 19:29

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Thu 29 Dec 2022, 23:47

Sannolikheten att lyckas sjunker drastiskt med ökat antal rollpersoner. Jag föreslår att regeln ändras så att gruppen lyckas smyga om rollpersonen som har lägst FV i Smyga lyckas. Övriga spelare slår inte för sina rollpersoner.

Är kluven på den här punkten. Det är definitivt ett sätt att få spelet att flyta på, men saknar något av logiken i den nuvarande regeln. Kan också i specifika situationer resultera i att en spelare, vars karaktär varken är bäst eller sämst på relevanta färdigheter, avundsjukt tittar på när övriga spelare rullar tärningar medans hens egna tärningar samlar damm.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest