• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Thu 22 Dec 2022, 12:50

Hej!

Använd denna tråd till att posta feedback och rapportera fel i Kapitel 3 av version 2 Beta-PDF:en av Regelboken till nya Drakar och Demoner. Kom ihåg:
  • Innan du postar om ett fel, kolla att det inte redan har rapporterats av någon annan.
  • Om du redan har postat feedback om något i version 1 av Beta-PDF:en och det inte har ändrats i version 2 så beror det inte på vi har missat det, utan att vi har gjort en annan bedömning. (Rena korrfel är förstås en annan sak.)
Lämna din feedback senast 31 januari.
Tack!
Fria Ligan
 
Vije
Posts: 53
Joined: Wed 11 Apr 2012, 15:42

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Thu 22 Dec 2022, 23:46

Antar att Hjälteförmågor också platsar under den här rubriken.

Anyway - saknar en förmåga för att göra gifter - Giftkokare eller Alkemist eller så. Känns som en given förmåga som skulle platsa bra.
Mörkrets Zenit - en kampanj i 4 delar, med regelsystemet till Svärdets Sång:
http://www.scenariobiblioteket.se/?product_tag=vije
 
Vije
Posts: 53
Joined: Wed 11 Apr 2012, 15:42

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Fri 23 Dec 2022, 00:06

Ajo - och antalet färdigheter som RP får från start - känns som rätt få iom den utökade färdighetslistan. Mera en fråga kanske - att är det meningen? :)
BETA1 gav 6 färdigheter av 16, nu får man 7 av 30. Tillsammans med att färdigheterna blivit mer smala iom utökandet så kunde man lätt tänka sig 8 eller 9 färdigheter (för en medelålders RP då - alltså 6+2 eller 7+2 istf 5+2)
Mörkrets Zenit - en kampanj i 4 delar, med regelsystemet till Svärdets Sång:
http://www.scenariobiblioteket.se/?product_tag=vije
 
Vije
Posts: 53
Joined: Wed 11 Apr 2012, 15:42

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Fri 23 Dec 2022, 00:56

Hittar fortfarande inget om vad väggar osv har för "KP". Snickarmästarens beskrivning säger att: "Som en handling kan du åsamka en dörr, mur, vägg eller annat dött föremål T6 poäng skada för varje VP du lägger, utan hänsyn till föremålets skyddsvärde." Utan att deta vad en vägg kan ha för KP eller Skyddsvärde så säger det inte så mycket. Vad kan man tex göra för skada på en vägg utan att vara Snickarmästare? Känns som att det kanske saknas en tabell eller så med föremåls KP...?

EDIT: Besvärjelsen Splittra hänvisar också till skada på föremål, men verkar med sina 2T10 i skada spela i en annan kategori än Snickarmästarens 1T6, eller...? verkar vara mera riktat mot att söndra vapens BV? Anyway - lite info om dessa odöda föremåls skadetålighet vore najs.
Last edited by Vije on Fri 23 Dec 2022, 01:03, edited 1 time in total.
Mörkrets Zenit - en kampanj i 4 delar, med regelsystemet till Svärdets Sång:
http://www.scenariobiblioteket.se/?product_tag=vije
 
Pelhle
Posts: 144
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Fri 23 Dec 2022, 00:59

Sid 35: Stav. Saknas ett _för_ i: Använd denna färdighet strid med stav.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Fri 23 Dec 2022, 09:15

Länkar till min kritik mot färdigheterna Bestiologi och Hammare här också eftersom kritiken handlar om både rollformuläret och färdigheterna: https://forum.frialigan.se/viewtopic.php?p=77879#p77879
Fast Bestiologi verkar vara ett arv från gamla DoD. Kanske bra att behålla namnet som en blinkning till gamla DoD.

Ersätt färdigheten Hammare med Slagvapen eller Krossvapen. Slagvapen kan vara bättre för att undvika förväxling med vapenegenskapen KROSSANDE.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Krossvapen

Ersätt färdigheten Bestiologi med Monsterkunnighet eller "Läran om bestar". Bestiologi låter för vetenskapligt, tycker jag.
 
Jens go game
Posts: 296
Joined: Fri 04 Nov 2011, 07:49

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Fri 23 Dec 2022, 10:49

Sekundära färdigheter behöver en förklaring i det här kapitlet, kanske en lite ruta där ni säger att i grundboken är de enda sekundära färdigheterna magiskolor men att det kan komma andra framtida moduler.
 
erti
Posts: 51
Joined: Tue 06 Dec 2016, 15:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Fri 23 Dec 2022, 11:16

Två små detaljer: Tjuven får inte Upptäcka fara och Barden får inte Myter & legender. Tjuven borde ha ögonen på skaft och barden borde ju vara den som för legenderna vidare!
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Fri 23 Dec 2022, 18:16

Gillar färdigheterna skarpt! Bestilogi känns för mig som en perfekt blinkning till det gamla Zoologi från DoD87, och samtidigt mycket bättre.

Tycker också det verkar bra att utelämna Botanik eller vad det kan bli till en framtida sekundär färdighet.
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Fri 23 Dec 2022, 19:52

Nån hjälteförmåga som tillåter ökning av en grundegenskap kanske?

För att undvika super-optning skulle man kunna låta första köpet av en sån här ge +1 på en valfri, men om man vill köpa grundegenskapsökarförmågan igen ger den +1 på en grundegenskap som slås fram? En variant på detta är att tillåta två slag på en tabell över grundegenskaperna, och välja ett av resultaten.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests