• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Thu 22 Dec 2022, 12:50

Hej!

Använd denna tråd till att posta feedback och rapportera fel i Kapitel 4 av version 2 Beta-PDF:en av Regelboken till nya Drakar och Demoner. Kom ihåg:
  • Innan du postar om ett fel, kolla att det inte redan har rapporterats av någon annan.
  • Om du redan har postat feedback om något i version 1 av Beta-PDF:en och det inte har ändrats i version 2 så beror det inte på vi har missat det, utan att vi har gjort en annan bedömning. (Rena korrfel är förstås en annan sak.)
Lämna din feedback senast 31 januari.
Tack!
Fria Ligan
 
Dvalin3
Posts: 1
Joined: Thu 22 Dec 2022, 13:16

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Thu 22 Dec 2022, 13:18

hej! Riktigt kul med nya utgåvan.
Jag hade föredragit gamla skaddtabellen för vapen enligt gamla regelboken.

Med vänlig hälsning, Max
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Fri 23 Dec 2022, 19:46

Tycker det verkar mycket bra generellt!

Greppa? Är inte det lite OP? Kan man inte i princip neutralisera vilken fiende som helst som inte lyder under monsterregler? Speciellt iom att få SLP har slagsmål som färdighet, och Motståndsslag används frekvent som verkar vara ett lite grovt instrument. Kanske att den som utsätts för greppattack alltid får en gratis attack mot den som greppar, om inte grepparen anfaller från en position som skulle tillåta lönnhugg eller lyckas med Smyga eller något?
 
Kartong Karlsson
Posts: 58
Joined: Tue 23 Feb 2021, 02:33

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Fri 23 Dec 2022, 20:15

Tycker det verkar mycket bra generellt!

Greppa? Är inte det lite OP? Kan man inte i princip neutralisera vilken fiende som helst som inte lyder under monsterregler? Speciellt iom att få SLP har slagsmål som färdighet, och Motståndsslag används frekvent som verkar vara ett lite grovt instrument. Kanske att den som utsätts för greppattack alltid får en gratis attack mot den som greppar, om inte grepparen anfaller från en position som skulle tillåta lönnhugg eller lyckas med Smyga eller något?
Den som försöker greppa faller till marken oavsett ifall de lyckas eller inte, vilket innebär att fiender får lättare att träffa och gör mer skada mot dem.
 
Miralad
Posts: 2
Joined: Sat 03 Dec 2022, 14:38

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Sat 24 Dec 2022, 08:28

Hej!
Bra jobb med reglerna. hänger fortfarande upp mig på läkning vid vila och skulle vilja se något långsammare läkning av KP. Kanske en alternativ regel-ruta kan vara på sin plats? Exempelvis: Återhämtning av tillstånd och VP enligt de vanliga reglerna, men läkning av KP kan enbart ske med magiska besvärjelser, att förbruka droger/drycker eller med LÄKEKONST (kort vila läker inget, långvila läker 2t6 med Läkekonst per karaktär)... eller något liknande.

I övrigt bra jobbat.
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Sat 24 Dec 2022, 14:20

Den som försöker greppa faller till marken oavsett ifall de lyckas eller inte, vilket innebär att fiender får lättare att träffa och gör mer skada mot dem.
Jomen alltså, obeväpnade bondlurken Enok med slagsmål 10 har ju närmare 50% chans att få ner riddaren Aradafin med tung rustning och magiskt svärd fv 18, bara han vinner initiativet? Motståndsslag missgynnar ju den skickligare så det spelar ingen roll ens om riddaren också har slagmål fv 18. Motståndsslag ingår inte i så många andra stridsregler så tänker mig att någon fix behövs? Eller har jag missuppfattat motståndsslag?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4438
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Sat 24 Dec 2022, 14:26

Den som försöker greppa faller till marken oavsett ifall de lyckas eller inte, vilket innebär att fiender får lättare att träffa och gör mer skada mot dem.
Jomen alltså, obeväpnade bondlurken Enok med slagsmål 10 har ju närmare 50% chans att få ner riddaren Aradafin med tung rustning och magiskt svärd fv 18, bara han vinner initiativet? Motståndsslag missgynnar ju den skickligare så det spelar ingen roll ens om riddaren också har slagmål fv 18. Motståndsslag ingår inte i så många andra stridsregler så tänker mig att någon fix behövs? Eller har jag missuppfattat motståndsslag?
Visst riddaren kommer kanske åka i backen (motståndsslag bonden mot riddaren), men sedan då det är den greppade stackars riddarens tur, allt han får göra är att bryta sig loss och då är det ju riddaren som är den aktive (motståndsslag riddaren mot bonden).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Sun 25 Dec 2022, 13:42

Bra jobb med reglerna. hänger fortfarande upp mig på läkning vid vila ... Kanske en alternativ regel-ruta kan vara på sin plats?
+1

Hade också gärna sett detta för att lättare kunna ge den gamla känslan av DoD, där läkning tog tid. Kanske en frivillig regel att om man gått ner på 0 KP blir man Sårad, vilket tar 7 hela dagars vila att läka (alternativt magi HELA eller dylikt). Så länge man är sårad så har man bara halva sina KP som max-KP, och är endast två dödslag från att dö?

Jag tror framförallt att lite långsammare läkning kan behövas under längre kampanjer. Om valet står mellan att slåss med ett monster eller fly, så finns just nu endast konsekvenserna TPK eller fullt återställd efter en lång vila (eventuellt med några ärr). Ett verktyg för att tvinga spelarna att mer långsiktigt riskera sina resurser under äventyret skulle vara bra. Och för att bättre passa in på Anders Blixt inledningstext om att man ska kunna spela Ivanhoe.
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Sun 25 Dec 2022, 16:23

Ser att sköldar ändrats så att man får fördel på parera om man använder sköld. Är ni säkra på att detta blir bra?

Hade förstått att original-betans stridsregler var massivt speltestade, och jag tycker att det såg vettigt ut att bära sköld då de hade så pass bra brytvärde och funkar bra som sekundärvapen osv.

Nu blir sköld ju lite en must-have? Alla optiga spelare kommer låta sina rollpersoner släpa runt på dem, oavsett yrke och hur det passar i övrigt. Jag hade nog helst sett återgång till betan v1, fördel och nackdel känns som att det ska användas sparsamt. Näst bäst att sänka sköldars brytvärde kompensatoriskt.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Mon 26 Dec 2022, 20:01

Bra jobb med reglerna. hänger fortfarande upp mig på läkning vid vila ... Kanske en alternativ regel-ruta kan vara på sin plats?
+1

Hade också gärna sett detta för att lättare kunna ge den gamla känslan av DoD, där läkning tog tid. Kanske en frivillig regel att om man gått ner på 0 KP blir man Sårad, vilket tar 7 hela dagars vila att läka (alternativt magi HELA eller dylikt). Så länge man är sårad så har man bara halva sina KP som max-KP, och är endast två dödslag från att dö?

Jag tror framförallt att lite långsammare läkning kan behövas under längre kampanjer. Om valet står mellan att slåss med ett monster eller fly, så finns just nu endast konsekvenserna TPK eller fullt återställd efter en lång vila (eventuellt med några ärr). Ett verktyg för att tvinga spelarna att mer långsiktigt riskera sina resurser under äventyret skulle vara bra. Och för att bättre passa in på Anders Blixt inledningstext om att man ska kunna spela Ivanhoe.
Detta är löst via svåra skador (sid 51).
Fria Ligan
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests