• 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Fri 30 Dec 2022, 20:33

Några fördelar med Parera som jag ser det är:
* Undvika är en egen färdighet. Parera använder vapnets egen färdighet. Det kan ju vara ett för en del karaktärsbyggen.
* Om man bär en ringbrynja eller tyngre rustning så får man en Nackdel på Undvika, men inte på närstridsvapen.
* Om man slår ett Drakslag när man parerar så får man in ett automatiskt motanfall mot angriparen som inte kan vare sig pareras eller undvikas. Drakslag när man undviker har inga speciella effekter annat än att det är imponerade då kanske.

Och som sagt, parera med en sköld har ju redan de bonusarna att man kan parera avståndsattacker och man för en fördel när man parerar.
+1, förutom det där med fördel på sköldparaden. Att skölden har högre bv, och att man får använda sin vapenfärdighet är nog.

I klassisk fantasy tycker jag sköld ska vara ett frivilligt val och inte superviktigt för att närmast garantera lyckade parader. Det kommer bli en himla massa T20or på bordet annars och massa krångel med sköldarna om alla svartnissar med sköld ska ha fördel. Samt att andra fördelar man skulle kunna få på parera då inte spelar någon roll, i och med att man bara kan ha effekt av en fördel.

Att undvika inte gör en liggande tror jag dock är en bra ändring som bör behållas - det blir ett himla kollade om ett dussin svartnissar hunnit resa sig efter RPs attacker eller inte annars, och viktigt att kolla iom att folk har fördel och extra skada mot de liggande. Att inte bli liggande balanseras nu snyggt av att Undvika är en egen färdighet, och att man får ha lätt rustning om man vill använda färdigheten.
 
HenrikT
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Fri 30 Dec 2022, 20:40


Likaså att man får fördel att parera med sköld? Dvs någon med FV 15 + fördel har 93,75% chans att lyckas med varje parad? 47,5% risk att misslyckas med EN parad på tio lyckade attacker från fiende.
Just den här biten tycker jag är fullt rimlig, i och med att man offrar sitt anfall kan man fokusera väldigt mycket på att undvika en träff, det gör det till ett gameistiskt intressant val, och skölden kan ju faktiskt ta stryk. Jag har själv sysslat en hel del med olika varianter av att slåss med svärd och sköld, men har säkerligen inte FV15. Har jag tex svärd sköld så skulle jag säga att det är extremt svårt att få in en träff i en envig om jag bara försöker försvara mig (och det gäller förstås alla som slåss med sköld), däremot är det betydligt enklare att bli träffad så fort jag själv försöker träffa någon. Om vi ska prata realism så skulle jag säga att det tom är lite i underkant, en duktig fighter kommer behöva i snitt mer än två minuter för att få in en träff.

Just att paraden gör att man väljer bort anfallet är ju det finurliga i kråksången, det tvingar fram taktiska val, och beroende på styrkeförhållandena mellan grupperna kan det vara smart att antingen försöka vara defensiv och uppehålla en motståndare så länge som möjligt, eller i vissa fall kan man snabbt behöva avsluta sin motståndare, som då själv kan använda samma taktik, det är en av de finurligare saker jag ser med de här reglerna, de är mycket enkla, men om spelledaren och spelarna är taktiska kan det bli väldigt intressant ändå, samtidigt behåller det mycket realism, det är precis de här avvägningarna man gör i gruppstrider.
 
HerrBlixt
Posts: 65
Joined: Wed 31 Aug 2022, 07:38

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Fri 30 Dec 2022, 20:52


Likaså att man får fördel att parera med sköld? Dvs någon med FV 15 + fördel har 93,75% chans att lyckas med varje parad? 47,5% risk att misslyckas med EN parad på tio lyckade attacker från fiende.
Just den här biten tycker jag är fullt rimlig, i och med att man offrar sitt anfall kan man fokusera väldigt mycket på att undvika en träff, det gör det till ett gameistiskt intressant val, och skölden kan ju faktiskt ta stryk. Jag har själv sysslat en hel del med olika varianter av att slåss med svärd och sköld, men har säkerligen inte FV15. Har jag tex svärd sköld så skulle jag säga att det är extremt svårt att få in en träff i en envig om jag bara försöker försvara mig (och det gäller förstås alla som slåss med sköld), däremot är det betydligt enklare att bli träffad så fort jag själv försöker träffa någon. Om vi ska prata realism så skulle jag säga att det tom är lite i underkant, en duktig fighter kommer behöva i snitt mer än två minuter för att få in en träff.

Just att paraden gör att man väljer bort anfallet är ju det finurliga i kråksången, det tvingar fram taktiska val, och beroende på styrkeförhållandena mellan grupperna kan det vara smart att antingen försöka vara defensiv och uppehålla en motståndare så länge som möjligt, eller i vissa fall kan man snabbt behöva avsluta sin motståndare, som då själv kan använda samma taktik, det är en av de finurligare saker jag ser med de här reglerna, de är mycket enkla, men om spelledaren och spelarna är taktiska kan det bli väldigt intressant ändå, samtidigt behåller det mycket realism, det är precis de här avvägningarna man gör i gruppstrider.
Jag tror jag varit lite otydlig. Samtliga mina påpekanden gäller hur ekonomin för handlingar i strid påverkas när man blandar in hjälteförmågorna: defensiv, pilparad och hal som en ål och möjliga kombinationer av dessa.

I sin kanoniska form känns nuvarande mekanik ok även ifall jag inte gillar att det inte finns fler fördelar med att parera med sitt närstridvapen alternativt nackdelar med att ducka.
 
HerrBlixt
Posts: 65
Joined: Wed 31 Aug 2022, 07:38

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Fri 30 Dec 2022, 22:16

Jag tror jag varit lite otydlig. Samtliga mina påpekanden gäller hur ekonomin för handlingar i strid påverkas när man blandar in hjälteförmågorna: defensiv, pilparad och hal som en ål och möjliga kombinationer av dessa.

I sin kanoniska form (1 handling per runda) känns nuvarande mekanik ok även ifall jag inte gillar att det inte finns fler fördelar med att parera med sitt närstridvapen alternativt nackdelar med att ducka.
 
HenrikT
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Fri 30 Dec 2022, 22:26

Jag tror jag varit lite otydlig. Samtliga mina påpekanden gäller hur ekonomin för handlingar i strid påverkas när man blandar in hjälteförmågorna: defensiv, pilparad och hal som en ål och möjliga kombinationer av dessa.

I sin kanoniska form (1 handling per runda) känns nuvarande mekanik ok även ifall jag inte gillar att det inte finns fler fördelar med att parera med sitt närstridvapen alternativt nackdelar med att ducka.
Det är nog för att man ska kunna spela typ tjuv med dolk och inte suga helt i strid, det är en lite cineastisk effekt helt enkelt, och kostar ju en extra färdighet, tänk Oberyn Martell vs the Mountain i Game of Thrones (nu är det en del parader där, men även många coola "undvika")
 
Pelhle
Posts: 145
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Fri 30 Dec 2022, 22:44

Tror detta nämndes i feedback för beta1 men:
Sid 35: Stav: Stav (SMI): Använd denna färdighet strid med stav.

Saknas ett för.
 
HerrBlixt
Posts: 65
Joined: Wed 31 Aug 2022, 07:38

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Fri 30 Dec 2022, 23:25

HenrikT:

Jag kan förstå att olika yrken har vissa 'preferred talent-trees' som i slutändan skall leda fram till en formidabel hjälte.

Nu tycker jag det känns som om att en klassisk tjuv blir en riktigt bra allround fighter med 'hal som en ål'. Inte nog med att flertalet närstrids- & avståndsattacker kan undvikas under en och samma runda så är det ju en stor fördel mot monster där de flesta attacker kan duckas men många inte kan pareras. Sen tillkommer ju tjuvens smygattacker etc.

En spelare med 2H svärd, tung rustning, defensiv + pilparad kan värja sig mot närstrids- & avståndsattacker men inget vidare mot monster förutom i de fall där attacker kan pareras. Tycker liknande situation uppkommer med en spelare som har 1H -vapen, sköld och tung rustning. Jag hoppas att jag missat något vitalt här.......

Och ännu en gång: spelaren med 2H svärd riskerar att få obrukbart vapen efter varje parad och tar tillgängliga vapnen slut får han försöka undvika kommande attacker med nackdel då hans rustning är tung.

Är det bara jag eller är det något som inte känns helt hundra?
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Sat 31 Dec 2022, 00:34


Nu tycker jag det känns som om att en klassisk tjuv blir en riktigt bra allround fighter med 'hal som en ål'. Inte nog med att flertalet närstrids- & avståndsattacker kan undvikas under en och samma runda så är det ju en stor fördel mot monster där de flesta attacker kan duckas men många inte kan pareras. Sen tillkommer ju tjuvens smygattacker etc.

En spelare med 2H svärd, tung rustning, defensiv + pilparad kan värja sig mot närstrids- & avståndsattacker men inget vidare mot monster förutom i de fall där attacker kan pareras. Tycker liknande situation uppkommer med en spelare som har 1H -vapen, sköld och tung rustning. Jag hoppas att jag missat något vitalt här.......

Och ännu en gång: spelaren med 2H svärd riskerar att få obrukbart vapen efter varje parad och tar tillgängliga vapnen slut får han försöka undvika kommande attacker med nackdel då hans rustning är tung.

Är det bara jag eller är det något som inte känns helt hundra?
Jag tycker det känns helt 100!

När man tittar på monstren ser man att t.ex en grip gör skada i 1T8-regionen, upp till 2T6. En riddare med RV 8 behöver inte oroa sig speciellt mycket, men en tjuv som får 1T6 stycken 1T8-attacker på sig på en gång får det hett om öronen. Däremot en jätte - där ligger riddaren pyrt till mot stampningar med 4T6 i skada, men tjuven kan hoppa undan något lättare. Det är väl precis så det ska vara? Ska man slåss med en drake kanske man inte hänger på sig den tunga metallrustningen, utan litar på att man får rulla undan för eldkvasten snarare?

Riddaren som fått tvåhandssvärdet sönderslaget får väl plocka upp facklor, ljusstakar, pallar och bord och annat och banka vidare med. Nåt finns det väl alltid.
 
HerrBlixt
Posts: 65
Joined: Wed 31 Aug 2022, 07:38

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Sat 31 Dec 2022, 16:32

Än bättre:

Riddaren Rå-bert Röv iklädd nitläderrustning & tunnhjälm, beväpnad med 2H svärd och förmågan hal som en ål blir effektiv mot både gripar, jättar och alla andra oxå. Han är stark med hög SB och svärdet kommer aldrig gå sönder då han bara duckar eftersom han har högt FV i undvika. Har han tillräckligt med vp kan han nog ta död på en grip & en halv drake samtidigt! ;)

Dock så blir det ju rätt kul att se mycket man kan optimera sina karaktärer med nuvarande regler. Har ni några andra förslag på bättre all-round än Rå-bert Röv och hans nitläder?
 
HenrikT
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Sat 31 Dec 2022, 16:58

Än bättre:

Riddaren Rå-bert Röv iklädd nitläderrustning & tunnhjälm, beväpnad med 2H svärd och förmågan hal som en ål blir effektiv mot både gripar, jättar och alla andra oxå. Han är stark med hög SB och svärdet kommer aldrig gå sönder då han bara duckar eftersom han har högt FV i undvika. Har han tillräckligt med vp kan han nog ta död på en grip & en halv drake samtidigt! ;)

Dock så blir det ju rätt kul att se mycket man kan optimera sina karaktärer med nuvarande regler. Har ni några andra förslag på bättre all-round än Rå-bert Röv och hans nitläder?
Ge Rå-Bert2 en helrustning, en lans och sköld och sätt honom på en stridstränad häst, nu kan han använda rida-slag för att undvika (som jag tolkar reglerna så borde det gå utan nackdel, då det är färdigheten undvika som får nackdel), han har fördel på paraderna och om någon anfaller från marken får de nackdel. Han kan dessutom rida förbi motståndare på 3 meters håll och anfalla utan att bli anfallen tillbaka. Fast det är helt rätt, Riddare till häst ska vara skitfarliga.

eller ännu hellre, sätt en båge i händerna på honom, så länge inte motståndaren har avståndsvapen eller häst så är de sitting ducks.....

Allt är situationsbaserat, det som är optimalt i ett läge är det inte i ett annat.... Rå-Bert2 kommer att spöa Rå-Bert ute i det fria. I en grotta vinner nog Rå-Bert 2 också då det inte hjälper att vara hal som en ål i 1 mot 1, och då funkar parader lika bra, och helrustningen kommer till fördel.

Mot en jätte, vist, men igen, på Hästryggen och med båge i hand blir Rå-Bert 2 nästintill ostoppbar, jätten kommer inte åt honom.
Last edited by HenrikT on Sat 31 Dec 2022, 17:18, edited 1 time in total.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests