• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9
 
patrikp
Posts: 45
Joined: Thu 01 Sep 2022, 12:34

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Fri 30 Dec 2022, 14:56

I reglerna för Knuffa ska man jämföra med motståndarens STY, men SLP har inte grundegenskaper. Skulle t.ex. kunna ändras till STY-skadebonus istället.
 
HerrBlixt
Posts: 65
Joined: Wed 31 Aug 2022, 07:38

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Fri 30 Dec 2022, 15:16

Svar till ”Short Fey”:
Ja, ett klargörande vore ju bra då parad med vapen blir ’onödig’ eller t.o.m. ofördelaktig ( pga att vapen kan gå sönder) jämförelsevis - om man INTE blir liggande efter att ha duckat.

Jag tycker att DoD verkar riktigt bra, särskilt givet hjälteförmågorna som ger intressant ekonomi kring strid. (förutom pilparad -> borde kosta mycket mer eller modifieras på annat sätt)

Men reglerna måste vara glasklara OCH välbalanserade kring vad som gäller/skiljer olika tillvägagångssätt att undvika bli skadad.
Jag tror det var ändrat för att om man faller ner på marken efteråt kan man vara ganska sårbar. Låt oss säga att jag har en duktig Duckar och jag slås mot ett monster som har två turer. Den har sin första turn och anfaller, jag duckar, och rullar två meter ifrån och klarar mig fint, men ligger på marken. Sen är dess nästa tur, den går fram till mig, gör en attack till, jag kan inte ducka eftersom det har jag redan gjort, och jag tar en d6 i skada till eftersom jag redan ligger nere och blir anfallen. Eller vi kanske slåss mot ett gäng vättar. Jag duckar, ligger nere, och nu ser alla vättarna ett lätt måltavla och gaddar ihop sig mot mig, eftersom varför skulle de inte ha ihjäl någon som är lätt tillgänglig?

En D6 extra är ganska mycket skada, särskilt om du blir anfallen flera gånger samtidigt. Jag tror detta var därför de gav skjöld en fördel att parrera med, för att göra de lite mer gämnlika. Bästa sättet att balansera? Kanske, kanske inte. Får nog testas.

Sen om jag ska vara ärlig, jag har svårt att see varför pill parad är så bruten. Nu har jag inte den svenska versionen, men jag misstänker att "Hal som en ål" är förmågan som gör att du kan ducka flera gånger så länge du har Kraft poäng att spendera. Till skillnad från Hal som en Ål så kan Pilparad bara parrera EN gång, den säger inte att du kan parrera hur många attacker som helst utan bara "du kan parrera en projektil för 1 poäng", men det innebär det kräver fortfarande din tur till att parrera. Det innebär om du blir skjuten två gånger kan du bara parrera EN av de attackerna, för 1 poäng. Detta kan också påverka dina andra förmågor. Om jag tex har 12 poäng till mina förmågor, och jag har enbart förmågor som kostar 3 utom pill parad, innebär det jag kan använda 3 poäng förmågor fyra gånger. Om inte jag använder pill parad, vilket innebär jag har 11 poäng kvar, så jag kan bara använda tre av mina 3 poäng förmågor.

Du kommer bara ha den här förmågan om du absolut vill enbart använda två handade vapen, men annars om du är orolig för projektiler, varför tar du inte bara up en sköjld så kan du ha en annan hjälte förmåga.
Det står i reglerna att man kan ducka liggande - dvs flera gånger på rad samt att man inte behöver vänta på sin tur (reaktiv). Fördel + 1D6 SB mot den som ligger.

Hal som en ål innebär att SLP skulle kunna ducka 8 gånger på en runda om SLP har 24 vp.

Det står inte i reglerna att pilparad INTE kan kombineras med defensiv. Defensiv + pilparad skulle innebära att någon med 24 VP skulle kunna parera 6 (3+1 VP) pilar med sitt närstridsvapen under en runda.
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Fri 30 Dec 2022, 15:26



Det står inte i reglerna att pilparad INTE kan kombineras med defensiv. Defensiv + pilparad skulle innebära att någon med 24 VP skulle kunna parera 6 (3+1 VP) pilar med sitt närstridsvapen under en runda.
Helt ok för mig. Förstår heller inte varför du tycker det är brutet? Det är ju en väldigt specifik situation, det är motsv Akilles-nivå på hjälte som kan göra detta, och han gör ingenting mer tufft under den fighten med 0 VP.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Fri 30 Dec 2022, 15:29

Vissa förmågor är gjorde för vissa typer av vapen medan andra förmågor är mer generella. Sedan finns det förmågor som kanske inte kommer till sin rätta förrän RP har lite roliga vapen. Pilparad är menad för de personer som inte vill eller kan ha sköld (en person som gillar dolkar eller stora långa vapen). Man som sagts ovan, man kan kombinera förmågor.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Short Fey
Posts: 398
Joined: Sat 03 Dec 2022, 14:45

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Fri 30 Dec 2022, 17:09

Svar till ”Short Fey”:
Ja, ett klargörande vore ju bra då parad med vapen blir ’onödig’ eller t.o.m. ofördelaktig ( pga att vapen kan gå sönder) jämförelsevis - om man INTE blir liggande efter att ha duckat.

Jag tycker att DoD verkar riktigt bra, särskilt givet hjälteförmågorna som ger intressant ekonomi kring strid. (förutom pilparad -> borde kosta mycket mer eller modifieras på annat sätt)

Men reglerna måste vara glasklara OCH välbalanserade kring vad som gäller/skiljer olika tillvägagångssätt att undvika bli skadad.
Jag tror det var ändrat för att om man faller ner på marken efteråt kan man vara ganska sårbar. Låt oss säga att jag har en duktig Duckar och jag slås mot ett monster som har två turer. Den har sin första turn och anfaller, jag duckar, och rullar två meter ifrån och klarar mig fint, men ligger på marken. Sen är dess nästa tur, den går fram till mig, gör en attack till, jag kan inte ducka eftersom det har jag redan gjort, och jag tar en d6 i skada till eftersom jag redan ligger nere och blir anfallen. Eller vi kanske slåss mot ett gäng vättar. Jag duckar, ligger nere, och nu ser alla vättarna ett lätt måltavla och gaddar ihop sig mot mig, eftersom varför skulle de inte ha ihjäl någon som är lätt tillgänglig?

En D6 extra är ganska mycket skada, särskilt om du blir anfallen flera gånger samtidigt. Jag tror detta var därför de gav skjöld en fördel att parrera med, för att göra de lite mer gämnlika. Bästa sättet att balansera? Kanske, kanske inte. Får nog testas.

Sen om jag ska vara ärlig, jag har svårt att see varför pill parad är så bruten. Nu har jag inte den svenska versionen, men jag misstänker att "Hal som en ål" är förmågan som gör att du kan ducka flera gånger så länge du har Kraft poäng att spendera. Till skillnad från Hal som en Ål så kan Pilparad bara parrera EN gång, den säger inte att du kan parrera hur många attacker som helst utan bara "du kan parrera en projektil för 1 poäng", men det innebär det kräver fortfarande din tur till att parrera. Det innebär om du blir skjuten två gånger kan du bara parrera EN av de attackerna, för 1 poäng. Detta kan också påverka dina andra förmågor. Om jag tex har 12 poäng till mina förmågor, och jag har enbart förmågor som kostar 3 utom pill parad, innebär det jag kan använda 3 poäng förmågor fyra gånger. Om inte jag använder pill parad, vilket innebär jag har 11 poäng kvar, så jag kan bara använda tre av mina 3 poäng förmågor.

Du kommer bara ha den här förmågan om du absolut vill enbart använda två handade vapen, men annars om du är orolig för projektiler, varför tar du inte bara up en sköjld så kan du ha en annan hjälte förmåga.
Det står i reglerna att man kan ducka liggande - dvs flera gånger på rad samt att man inte behöver vänta på sin tur (reaktiv). Fördel + 1D6 SB mot den som ligger.

Hal som en ål innebär att SLP skulle kunna ducka 8 gånger på en runda om SLP har 24 vp.

Det står inte i reglerna att pilparad INTE kan kombineras med defensiv. Defensiv + pilparad skulle innebära att någon med 24 VP skulle kunna parera 6 (3+1 VP) pilar med sitt närstridsvapen under en runda.
Ja, du kan ducka liggande, men inte flera gånger per rad, eftersom det kräver fortfarande en handling för att ducka OM INTE du har hjälte förmågan som låter dig ducka flera gånger genom att betala kraftpoäng. Har du redan duckat en gång, måste annars vänta på nästa runda innan du kan ducka igen.
Och även om du har förmågan, är du begrensat att ducka till den mängd vp du har. vp är inte lätt att få tillbaka under ett äventyr och du lär vilja ha tillgång till det till andra förmågor också, samt ibland får du väjla om du ska ta chansen att ta smällen utifall du vill spara dom till nåt senare. Att en slp har 24 är möjligt, men eftersom det kommr kräva åtminståne 3 hjälte förmågor på förmågan som ökar vp med 2 (troligtvis fler, beronde på hur du har gjort din karaktär) är det inte en så stor risk, du måste ha spelat ganska länge för att komma till den punkten, eftersom hjälte förmågor enbart ges ut när spel ledearen känner att det är förtjänat, eller du har fått en attribut till 18 (vilket är svårare än vad det låter, du har bara en 15% att gå up till 18 när du är på 17). Troligtvis kommer de flesta SPL kunna göra det 3-5 gånger beronde på deras attribut.

Och ja, du kan kombinera hjälte förmågor, men det kan sluka vp, och som sakt, du lär inte ha 24vp tillhands, troligare 12-16, vilket begränsar det ganska kraftigt hur många gånger du kan göra det.
Beware the fey!
 
HerrBlixt
Posts: 65
Joined: Wed 31 Aug 2022, 07:38

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Fri 30 Dec 2022, 17:53

Pilparad borde kosta mer generellt eller begränsas på annat vis när den kombineras med defensiv. Jag förstår att det är ett sätt att kompensera för avsaknad av sköld men detta kanske bara skall kunna ske till en viss gräns?

Införs ovan kan fördelsslaget när man parerar med sköld tas bort och ändå få balans.

OM man INTE blir liggandes efter att ha duckat, vad är fördelen med att parera med sitt närstridsvapen då??? (Bortse från fallet när FV för vapnet kanske e högre än FV i undvika). Varför riskera att vapnet går sönder? Känns säkrare att ducka sig igenom varenda strid. Tveksam till att dueller förr i tiden såg ut på det viset. Tror det fäktades en del…
 
User avatar
Short Fey
Posts: 398
Joined: Sat 03 Dec 2022, 14:45

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Fri 30 Dec 2022, 18:09

Pilparad borde kosta mer generellt eller begränsas på annat vis när den kombineras med defensiv. Jag förstår att det är ett sätt att kompensera för avsaknad av sköld men detta kanske bara skall kunna ske till en viss gräns?

Införs ovan kan fördelsslaget när man parerar med sköld tas bort och ändå få balans.

OM man INTE blir liggandes efter att ha duckat, vad är fördelen med att parera med sitt närstridsvapen då??? (Bortse från fallet när FV för vapnet kanske e högre än FV i undvika). Varför riskera att vapnet går sönder? Känns säkrare att ducka sig igenom varenda strid. Tveksam till att dueller förr i tiden såg ut på det viset. Tror det fäktades en del…
Parera är något som du alltid kommer vara bra på eftersom du parrerar med din vapen förmåga (vilket, med kanske undantag som magiker, du alltid kommer ha åtminståne en färdighet i och den kommer vara ganska hög), och många vapen har ganska högt tålighet (ja, det finns en risk att det kan gå sönder, men du kan ha up till tree på dig samtidigt, så du kan ha reserver).

Ducka kräver att du spenderar poäng i det, vilket innebär hur bra du är i det kommer variera från karaktär till karaktär. Är du en tungt bepansrad riddare som kan ta smällen bättre än andra kanske du inte beöver fokusera på Ducka till och börja med.

Jag håller med om att det kan behövas viss mer balansering mellan att ducka och parrera, båda bör vara användbara, men bra på olika sätt.Ducka har kanske för många fördelar för tillfället och bör kanske ha nån mer svaghet.Att ligga nere på marken kanske var lite hårt.

Men jag tror du gör pillparrera till ett större problem än vad det är. Om nu pill parrad är så brutet, varför måste jag då spendera 4vp med defensive (ett väldigt högt pris) för EN attack, när jag kan parrera med en skjöld eller ducka utan att spendera nånting, eller med en förmöga 3? Samt eftersom jag kan byta vapen som en fri handling, varför inte bara byta ut mitt tvåhandade vapen och dra fram en sköld i ett sådan attack i förväg?
Beware the fey!
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Fri 30 Dec 2022, 18:12

Några fördelar med Parera som jag ser det är:
* Undvika är en egen färdighet. Parera använder vapnets egen färdighet. Det kan ju vara ett för en del karaktärsbyggen.
* Om man bär en ringbrynja eller tyngre rustning så får man en Nackdel på Undvika, men inte på närstridsvapen.
* Om man slår ett Drakslag när man parerar så får man in ett automatiskt motanfall mot angriparen som inte kan vare sig pareras eller undvikas. Drakslag när man undviker har inga speciella effekter annat än att det är imponerade då kanske.

Och som sagt, parera med en sköld har ju redan de bonusarna att man kan parera avståndsattacker och man för en fördel när man parerar.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
HenrikT
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Fri 30 Dec 2022, 18:15

Generellt många bra förbättringar!

Mycket bra att sköld ger fördel på paraden, det är lätt att försvara sig med sköld, det kostar ju fortfarande ditt anfall, så det är inget självklart val.

Paradförflyttning, bör begränsas till en ruta där fienden kan stå, annars kan man ju kasta någon utför ett stup genom att parera ett hugg. Här bör den som fick paraden mot sig och förflyttas ha ett slag för att slippa flytta (med fördel om nästa förflyttningshandling offras kanske).

Specialattacker; som det är skrivet nu verkar det som om Hitta glipa, Fälla och Avväpna fungerar med avståndsvapen, men det är skrivet under ”underkapitlet” närstrid. Det bör förtydligas vilka, om någon av dem är tänkta att fungera med avståndsvapen (kan själv tänka mig att Hitta glipa och Avväpna skulle kunna fungera, men inte fälla). Som sagt, jag säger inte bu eller bä hur ni bör göra, bara att det bör vara otvetydligt. Tycker dock att konceptet specialattacker är mycket bra, och jag ser gärna att det finns även för avståndsstrid.

Skada

Mycket bra att svåra skador kommit med, nu är det intressantare. Betänk dock att den som är nere på 0KP måste slå minst 4 FYS-slag (3 dödsslag), och det sista slaget (skadeslaget) som inte är relaterat till de tidigare. Förslaget nedan är mest ett stilistiskt förslag för att få lite tightare regler. En elegant lösning är att inget misslyckat dödsslag ger 1T10-6 på tabellen, misslyckat dödsslag ger 1T10, två misslyckade dödsslag ger 1t20 (Tärningarna är bara exempel, men ni förstår konceptet), det gör att man slipper det extra skadelaget, och det gör att enskilda dödsslag spelar roll. (1 misslyckat dödsslag för någon med hög fys är inte så farligt annars, då de statistiskt sett kommer vara svårt att misslyckas med 3 innan man lyckats med 3).

ANDRA faror:

Vet inte om det behöver förtydligas, men i Mörker kan man träffa fiender på avstånd som är upplysta av tex en fackla även om man själv befinner sig i mörker. (I verkligheten alltså, mörkertävlingar i bågskytte är rätt vanligt), men även gameistiskt är det intressant att lägga till det, då en fackla både blir en fördel och en potentiell fara. Det räcker att lägga till ”som du inte kan se”. Efter ”avstånd” så är det löst. Vidare bör konceptet mörkersyn införas, kanske inte för rollpersoner, men väl för en hel del monster, se inlägget under monster.

Strid till häst; En taktisk rollperson med häst kan rida upp till 2,1 meter från en fiende, sticka fienden med lans, och sedan rida vidare och komma utom räckhåll för fienden (såvida fienden inte sprintar och förlorar sitt anfall). Detta verkar vara en feature (dvs, det är sjukt farligt att möta riddare på öppen mark). Om hästen galloperar (sprintar) kan man inte anfalla, vilket känns lite löjligt, samtidigt kanske det skulle bli op att tillåta det då det skulle vara omöjligt att komma åt en sådan riddare utan att själv ha långspjut eller avståndsvapen, å tredje sidan är det ibland orättvist, och det är ju bara i vissa specialfall det uppstår. Om jag fick råda skulle jag förtydliga att man kan använda sin handling till anfall även om hästen sprintar, så länge den gör det i en rak linje och inom 2 meter från ”offret”, dvs riddaren kommer åtminstone att behöva slå ”rida” för att undvika anfall om offret överlever.
Last edited by HenrikT on Tue 03 Jan 2023, 12:04, edited 1 time in total.
 
HerrBlixt
Posts: 65
Joined: Wed 31 Aug 2022, 07:38

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Fri 30 Dec 2022, 20:17

Några fördelar med Parera som jag ser det är:
* Undvika är en egen färdighet. Parera använder vapnets egen färdighet. Det kan ju vara ett för en del karaktärsbyggen.
* Om man bär en ringbrynja eller tyngre rustning så får man en Nackdel på Undvika, men inte på närstridsvapen.
* Om man slår ett Drakslag när man parerar så får man in ett automatiskt motanfall mot angriparen som inte kan vare sig pareras eller undvikas. Drakslag när man undviker har inga speciella effekter annat än att det är imponerade då kanske.

Och som sagt, parera med en sköld har ju redan de bonusarna att man kan parera avståndsattacker och man för en fördel när man parerar.
Tack Fenhorn!

(särkilt gällande infon om drakslag vid parad samt nackdel för undvika när man har tyngre rustning.)

Tycker du att kombinationen defensiv+pilparad ( så många pilparader man har VP för under en runda) är en bra idé?

Likaså att man får fördel att parera med sköld? Dvs någon med FV 15 + fördel har 93,75% chans att lyckas med varje parad? 47,5% risk att misslyckas med EN parad på tio lyckade attacker från fiende.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests