Det står i reglerna att man kan ducka liggande - dvs flera gånger på rad samt att man inte behöver vänta på sin tur (reaktiv). Fördel + 1D6 SB mot den som ligger.Jag tror det var ändrat för att om man faller ner på marken efteråt kan man vara ganska sårbar. Låt oss säga att jag har en duktig Duckar och jag slås mot ett monster som har två turer. Den har sin första turn och anfaller, jag duckar, och rullar två meter ifrån och klarar mig fint, men ligger på marken. Sen är dess nästa tur, den går fram till mig, gör en attack till, jag kan inte ducka eftersom det har jag redan gjort, och jag tar en d6 i skada till eftersom jag redan ligger nere och blir anfallen. Eller vi kanske slåss mot ett gäng vättar. Jag duckar, ligger nere, och nu ser alla vättarna ett lätt måltavla och gaddar ihop sig mot mig, eftersom varför skulle de inte ha ihjäl någon som är lätt tillgänglig?Ja, ett klargörande vore ju bra då parad med vapen blir ’onödig’ eller t.o.m. ofördelaktig ( pga att vapen kan gå sönder) jämförelsevis - om man INTE blir liggande efter att ha duckat.
Jag tycker att DoD verkar riktigt bra, särskilt givet hjälteförmågorna som ger intressant ekonomi kring strid. (förutom pilparad -> borde kosta mycket mer eller modifieras på annat sätt)
Men reglerna måste vara glasklara OCH välbalanserade kring vad som gäller/skiljer olika tillvägagångssätt att undvika bli skadad.
En D6 extra är ganska mycket skada, särskilt om du blir anfallen flera gånger samtidigt. Jag tror detta var därför de gav skjöld en fördel att parrera med, för att göra de lite mer gämnlika. Bästa sättet att balansera? Kanske, kanske inte. Får nog testas.
Sen om jag ska vara ärlig, jag har svårt att see varför pill parad är så bruten. Nu har jag inte den svenska versionen, men jag misstänker att "Hal som en ål" är förmågan som gör att du kan ducka flera gånger så länge du har Kraft poäng att spendera. Till skillnad från Hal som en Ål så kan Pilparad bara parrera EN gång, den säger inte att du kan parrera hur många attacker som helst utan bara "du kan parrera en projektil för 1 poäng", men det innebär det kräver fortfarande din tur till att parrera. Det innebär om du blir skjuten två gånger kan du bara parrera EN av de attackerna, för 1 poäng. Detta kan också påverka dina andra förmågor. Om jag tex har 12 poäng till mina förmågor, och jag har enbart förmågor som kostar 3 utom pill parad, innebär det jag kan använda 3 poäng förmågor fyra gånger. Om inte jag använder pill parad, vilket innebär jag har 11 poäng kvar, så jag kan bara använda tre av mina 3 poäng förmågor.
Du kommer bara ha den här förmågan om du absolut vill enbart använda två handade vapen, men annars om du är orolig för projektiler, varför tar du inte bara up en sköjld så kan du ha en annan hjälte förmåga.
Helt ok för mig. Förstår heller inte varför du tycker det är brutet? Det är ju en väldigt specifik situation, det är motsv Akilles-nivå på hjälte som kan göra detta, och han gör ingenting mer tufft under den fighten med 0 VP.
Det står inte i reglerna att pilparad INTE kan kombineras med defensiv. Defensiv + pilparad skulle innebära att någon med 24 VP skulle kunna parera 6 (3+1 VP) pilar med sitt närstridsvapen under en runda.
Ja, du kan ducka liggande, men inte flera gånger per rad, eftersom det kräver fortfarande en handling för att ducka OM INTE du har hjälte förmågan som låter dig ducka flera gånger genom att betala kraftpoäng. Har du redan duckat en gång, måste annars vänta på nästa runda innan du kan ducka igen.Svar till ”Short Fey”:
Det står i reglerna att man kan ducka liggande - dvs flera gånger på rad samt att man inte behöver vänta på sin tur (reaktiv). Fördel + 1D6 SB mot den som ligger.Jag tror det var ändrat för att om man faller ner på marken efteråt kan man vara ganska sårbar. Låt oss säga att jag har en duktig Duckar och jag slås mot ett monster som har två turer. Den har sin första turn och anfaller, jag duckar, och rullar två meter ifrån och klarar mig fint, men ligger på marken. Sen är dess nästa tur, den går fram till mig, gör en attack till, jag kan inte ducka eftersom det har jag redan gjort, och jag tar en d6 i skada till eftersom jag redan ligger nere och blir anfallen. Eller vi kanske slåss mot ett gäng vättar. Jag duckar, ligger nere, och nu ser alla vättarna ett lätt måltavla och gaddar ihop sig mot mig, eftersom varför skulle de inte ha ihjäl någon som är lätt tillgänglig?Ja, ett klargörande vore ju bra då parad med vapen blir ’onödig’ eller t.o.m. ofördelaktig ( pga att vapen kan gå sönder) jämförelsevis - om man INTE blir liggande efter att ha duckat.
Jag tycker att DoD verkar riktigt bra, särskilt givet hjälteförmågorna som ger intressant ekonomi kring strid. (förutom pilparad -> borde kosta mycket mer eller modifieras på annat sätt)
Men reglerna måste vara glasklara OCH välbalanserade kring vad som gäller/skiljer olika tillvägagångssätt att undvika bli skadad.
En D6 extra är ganska mycket skada, särskilt om du blir anfallen flera gånger samtidigt. Jag tror detta var därför de gav skjöld en fördel att parrera med, för att göra de lite mer gämnlika. Bästa sättet att balansera? Kanske, kanske inte. Får nog testas.
Sen om jag ska vara ärlig, jag har svårt att see varför pill parad är så bruten. Nu har jag inte den svenska versionen, men jag misstänker att "Hal som en ål" är förmågan som gör att du kan ducka flera gånger så länge du har Kraft poäng att spendera. Till skillnad från Hal som en Ål så kan Pilparad bara parrera EN gång, den säger inte att du kan parrera hur många attacker som helst utan bara "du kan parrera en projektil för 1 poäng", men det innebär det kräver fortfarande din tur till att parrera. Det innebär om du blir skjuten två gånger kan du bara parrera EN av de attackerna, för 1 poäng. Detta kan också påverka dina andra förmågor. Om jag tex har 12 poäng till mina förmågor, och jag har enbart förmågor som kostar 3 utom pill parad, innebär det jag kan använda 3 poäng förmågor fyra gånger. Om inte jag använder pill parad, vilket innebär jag har 11 poäng kvar, så jag kan bara använda tre av mina 3 poäng förmågor.
Du kommer bara ha den här förmågan om du absolut vill enbart använda två handade vapen, men annars om du är orolig för projektiler, varför tar du inte bara up en sköjld så kan du ha en annan hjälte förmåga.
Hal som en ål innebär att SLP skulle kunna ducka 8 gånger på en runda om SLP har 24 vp.
Det står inte i reglerna att pilparad INTE kan kombineras med defensiv. Defensiv + pilparad skulle innebära att någon med 24 VP skulle kunna parera 6 (3+1 VP) pilar med sitt närstridsvapen under en runda.
Parera är något som du alltid kommer vara bra på eftersom du parrerar med din vapen förmåga (vilket, med kanske undantag som magiker, du alltid kommer ha åtminståne en färdighet i och den kommer vara ganska hög), och många vapen har ganska högt tålighet (ja, det finns en risk att det kan gå sönder, men du kan ha up till tree på dig samtidigt, så du kan ha reserver).Pilparad borde kosta mer generellt eller begränsas på annat vis när den kombineras med defensiv. Jag förstår att det är ett sätt att kompensera för avsaknad av sköld men detta kanske bara skall kunna ske till en viss gräns?
Införs ovan kan fördelsslaget när man parerar med sköld tas bort och ändå få balans.
OM man INTE blir liggandes efter att ha duckat, vad är fördelen med att parera med sitt närstridsvapen då??? (Bortse från fallet när FV för vapnet kanske e högre än FV i undvika). Varför riskera att vapnet går sönder? Känns säkrare att ducka sig igenom varenda strid. Tveksam till att dueller förr i tiden såg ut på det viset. Tror det fäktades en del…
Tack Fenhorn!Några fördelar med Parera som jag ser det är:
* Undvika är en egen färdighet. Parera använder vapnets egen färdighet. Det kan ju vara ett för en del karaktärsbyggen.
* Om man bär en ringbrynja eller tyngre rustning så får man en Nackdel på Undvika, men inte på närstridsvapen.
* Om man slår ett Drakslag när man parerar så får man in ett automatiskt motanfall mot angriparen som inte kan vare sig pareras eller undvikas. Drakslag när man undviker har inga speciella effekter annat än att det är imponerade då kanske.
Och som sagt, parera med en sköld har ju redan de bonusarna att man kan parera avståndsattacker och man för en fördel när man parerar.