• 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Thu 05 Jan 2023, 21:55

Ska vi sammandfatta diskussionen med att Fria Ligan bara bör tillåta 2H-vapnen kortbåde och sammansatt båge (och införa ett dyrt och Ovanligt vapen som heter sammansatt båge)? Alla andra 2H-avståndsvapen kan inte att användas från riddjur? Detta skrivs förslagsvis i utrustningslistan vid kortbåge (och sammansatt båge) eftersom dessa är de enda 2H-vapnen som i så fall kommer att gå att använda från ett riddjur. Fria Ligan kan använda en fotnot efter 2H i kolumnen Grepp (ungefär som de gör med Vildsvin i Jakt-tabellen) för kortbåge och sammansatt båge och givetvis uppdatera regeltexten. Observera att det finns avståndsvapen som är 1H (t ex Slunga och lätt armborst) och som fortfarande kommer att gå att använda från riddjur. Eftersom undantaget ovan från begränsningen endast gäller 2H-vapen så kommer 1H-avståndsvapen fortfarande gå att använda från riddjur.

Jag ser iofs inte något konstigt med att skjuta armborst från hästryggen, däremot kan det vara knepigt att ladda. Överlag har man valt att inte ta tillvara vad som gör armborst speciellt (nu får man inte skadebonus men högre skada), det är ett gameistiskt val. Ett simulativt val skulle göra det enklare att träffa med armborst för nybörjare (högre bc), men laddtid (Förflyttningshandlingen för lätt, en runda för tungt tex). Det är nog ett medvetet val att gå ifrån realismen här, då det är tråkigt att ladda....
Du kan trösta dig med att "armborst, hand" går att skjuta från riddjur eftersom det är 1H-vapen. Detta förutsätter såklart att Fri Ligan ändrar enligt mitt förslag i förra posten. Som det är nu fungerar alla vapen från riddjur, 1H såväl som 2H, närstridsvapen såväl som avståndsvapen.
 
patrikp
Posts: 45
Joined: Thu 01 Sep 2022, 12:34

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Sat 14 Jan 2023, 15:19

För att bryta sig loss från ett Grepp så står det så här i reglerna på svenska:
"Slaget är en handling för fienden men inte för dig."

På engelska står det:
"The roll is a free action for the enemy, but not for you."

Dvs tvärtom.
 
Ugglefar
Posts: 115
Joined: Thu 04 Aug 2016, 21:17
Location: Sweden/USA

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Tue 17 Jan 2023, 21:37

Initiativdraget: Jag tycker det saktar ned striden av att man ska dra nytt initiativ varje runda. Det vore bättre om man bara drog i början av striden. Jag tror detta också skulle underlätta för många VTT adaptioner i framtiden.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Tue 17 Jan 2023, 21:44

Initiativdraget: Jag tycker det saktar ned striden av att man ska dra nytt initiativ varje runda. Det vore bättre om man bara drog i början av striden. Jag tror detta också skulle underlätta för många VTT adaptioner i framtiden.
Som jag skrev i den engelska delen, de officiella VTT systemen och modulerna kommer att få macro för detta. Spelar man till bords så är det inget problem för att då SL och vilken spelare det är som är med i den sista handlingen i rundan, så blandar en annan spelare som inte är iblandad i detta init-korten och delar ut så att sedan är rundan väl är slut så kan alla bara vända upp sina nya kort.

Rent regelmässigt så skulle detta bli ett bra mycket större ingrepp i reglerna än de extra färdigheterna var då flera funktioner i spelet bygger på detta.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
HerrBlixt
Posts: 65
Joined: Wed 31 Aug 2022, 07:38

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Tue 17 Jan 2023, 22:56

Nytt initiativ varje runda ger god dynamik i strider.

En sak som jag inte fått 100% bekräftat ännu:

Har reglerna iochmed beta 2 ändrats så att en spelare som duckar i strid INTE längre blir liggande efter?
Last edited by HerrBlixt on Tue 17 Jan 2023, 23:57, edited 1 time in total.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Tue 17 Jan 2023, 23:00

Nytt initiativ varje runda ger god dynamik i strider.

Något som jag inte fått 100% bekräftat ännu:
Har reglerna iochmed beta 2 ändrats så att en spelare som duckar i strid INTE längre blir liggande efter duckning?
Jo så är det och om jag minns rätt så när man får ett drakslag vid parader så får man ett automatiskt motanfall och att sköldar får en fördel.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Ugglefar
Posts: 115
Joined: Thu 04 Aug 2016, 21:17
Location: Sweden/USA

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Wed 18 Jan 2023, 10:48

Initiativdraget: Jag tycker det saktar ned striden av att man ska dra nytt initiativ varje runda. Det vore bättre om man bara drog i början av striden. Jag tror detta också skulle underlätta för många VTT adaptioner i framtiden.
Som jag skrev i den engelska delen, de officiella VTT systemen och modulerna kommer att få macro för detta. Spelar man till bords så är det inget problem för att då SL och vilken spelare det är som är med i den sista handlingen i rundan, så blandar en annan spelare som inte är iblandad i detta init-korten och delar ut så att sedan är rundan väl är slut så kan alla bara vända upp sina nya kort.

Rent regelmässigt så skulle detta bli ett bra mycket större ingrepp i reglerna än de extra färdigheterna var då flera funktioner i spelet bygger på detta.
Okej, jag har bara tittat på snabbstarts-PDF:en. Om det är en sådan invävd del av reglerna så förstår jag att det är svårt att ändra.
 
Pelhle
Posts: 145
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Tue 24 Jan 2023, 11:04

Radera detta om det nämnts, tråden börjar bli lång:

- Rörande Greppa så är det motståndsslag mot Slagsmål. Så endast Bybo går att greppa (de har FV i Slagsmål på sid 105)? Men det går inte att greppa en jägare (som saknar FV i färdigheten)?
 
HerrBlixt
Posts: 65
Joined: Wed 31 Aug 2022, 07:38

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Mon 30 Jan 2023, 22:30

Parera vs Undvika
I generella/snitt -fallet; är det värt risken att parera med närstridsvapen ifall om att RP har liknande FV i vapnet och undvika?

* Generella fallet får ju bli väntevärdet av mötesfrekvens av potentiella fiender/vapentyper med associerad skada jämfört med RPs vapen spec/BV.

Tre ting att beakta:
1) vapnet kan gå sönder
2) man kan få drakslag - momentan motattack utan att det kostar en handling (5% chans)
3) demonslag - det kan gå illa

Någon som tänkt på/simulerat/ kollat på detta?

En fråga som säkert redan svarats på men: Om närstridsvapnet går sönder vid parad - får RP den skada som är över BV på vapnet ’i skada’ då?
Last edited by HerrBlixt on Mon 30 Jan 2023, 22:38, edited 1 time in total.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Mon 30 Jan 2023, 22:36

Radera detta om det nämnts, tråden börjar bli lång:

- Rörande Greppa så är det motståndsslag mot Slagsmål. Så endast Bybo går att greppa (de har FV i Slagsmål på sid 105)? Men det går inte att greppa en jägare (som saknar FV i färdigheten)?
Alla baschans i grundfärdigheterna. Det skulle ju vara intressant med värde i grundegenskaperna då. Visst man kan ju helt enkelt bara anta att SLP har 5 i alla andra färdigheter.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests