User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 5 Magi

Wed 28 Dec 2022, 11:51

Återuppväcka sänker KAR med T3 till ett minimum av 3. Med den utökade färdighetslistan så lär man ju aldrig eller i vart fall sällan slå för KAR, så den "kostnaden" är ju försumbar. Kanske ska ta bort texten "till ett minimum av 3 vilket skulle göra (likt SvS) att man till slut inte kan återuppväckas. Alternativt eller också, så kan man ju även sänka alla KAR färdigheter med värdet utav T3:an (då till ett minimum utav baschansen).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Kartong Karlsson
Posts: 54
Joined: Tue 23 Feb 2021, 02:33

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 5 Magi

Thu 29 Dec 2022, 17:04

Besvärjelsen KRAFTÖVERFÖRING är nog lite väl mäktig som den är skriven nu. På egen hand tar den nästan helt bort en magikers behov att resurshantera sina Viljepoäng. Har man KRAFTÖVERFÖRING så blir plötsligt varenda spelledarperson och hyrd hjälp ett potentiellt batteri åt magikern. I strid är risken man tar jämfört med vad man blir belönad med ifall man lyckas använda besvärjelsen också skev, misslyckas besvärjelsen kostade den endast 2 viljepoäng att använda, och lyckas den så har man plötsligt fått tillbaka mellan 7-18+ viljepoäng medans fienden helt blivit av med sina. Detta utöver besvärjelsens förmåga att skicka runt viljepoäng till den i gruppen som behöver det mest. Besvärjelsen hör till Allmän Magi och är Nivå 3, så den är inte exklusiv eller jättesvår att få tag på heller.

Första iden jag kommer på till hur man skulle kunna försöka att tona ner den är att göra så att den tar 1 minut att använda. Då kan den inte fylla på magikerns Viljepoäng och helt tömma fienden på sina mitt i en strid längre, men besvärjelsen är fortfarande hjälpsam för en magiker utanför strider.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 5 Magi

Thu 29 Dec 2022, 17:20

Besvärjelsen KRAFTÖVERFÖRING är nog lite väl mäktig som den är skriven nu. På egen hand tar den nästan helt bort en magikers behov att resurshantera sina Viljepoäng. Har man KRAFTÖVERFÖRING så blir plötsligt varenda spelledarperson och hyrd hjälp ett potentiellt batteri åt magikern. I strid är risken man tar jämfört med vad man blir belönad med ifall man lyckas använda besvärjelsen också skev, misslyckas besvärjelsen kostade den endast 2 viljepoäng att använda, och lyckas den så har man plötsligt fått tillbaka mellan 7-18+ viljepoäng medans fienden helt blivit av med sina. Detta utöver besvärjelsens förmåga att skicka runt viljepoäng till den i gruppen som behöver det mest. Besvärjelsen hör till Allmän Magi och är Nivå 3, så den är inte exklusiv eller jättesvår att få tag på heller.
<>
Varför skulle SLP vilja agera "batteri" frivilligt. Ingen utav mina SLP kommer frivilligt agera batteri. I strid så har besvärjelsen beröring, något som jag tror bestämt att ev. mål för besvärjelsen inte kommer att tillåta bara så där och skulle magikern på något sätt lyckas med sin beröring så finns det ju fortfarande motståndsslag. Dessutom så kan man ju inte ta mer VP än upp till sitt max och man kan heller inte ta mer VP än vad målet har.

Bonus: Hur svårt det är att hitta en magiker som är villig att lära ut en besvärjelse eller hitta en formelbok med en viss besvärjelse är upp till SL att bestämma och har inte så mycket med besvärjelsens nivå att göra.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Kartong Karlsson
Posts: 54
Joined: Tue 23 Feb 2021, 02:33

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 5 Magi

Thu 29 Dec 2022, 18:09

Besvärjelsen KRAFTÖVERFÖRING är nog lite väl mäktig som den är skriven nu. På egen hand tar den nästan helt bort en magikers behov att resurshantera sina Viljepoäng. Har man KRAFTÖVERFÖRING så blir plötsligt varenda spelledarperson och hyrd hjälp ett potentiellt batteri åt magikern. I strid är risken man tar jämfört med vad man blir belönad med ifall man lyckas använda besvärjelsen också skev, misslyckas besvärjelsen kostade den endast 2 viljepoäng att använda, och lyckas den så har man plötsligt fått tillbaka mellan 7-18+ viljepoäng medans fienden helt blivit av med sina. Detta utöver besvärjelsens förmåga att skicka runt viljepoäng till den i gruppen som behöver det mest. Besvärjelsen hör till Allmän Magi och är Nivå 3, så den är inte exklusiv eller jättesvår att få tag på heller.
<>
Varför skulle SLP vilja agera "batteri" frivilligt. Ingen utav mina SLP kommer frivilligt agera batteri. I strid så har besvärjelsen beröring, något som jag tror bestämt att ev. mål för besvärjelsen inte kommer att tillåta bara så där och skulle magikern på något sätt lyckas med sin beröring så finns det ju fortfarande motståndsslag. Dessutom så kan man ju inte ta mer VP än upp till sitt max och man kan heller inte ta mer VP än vad målet har.

Bonus: Hur svårt det är att hitta en magiker som är villig att lära ut en besvärjelse eller hitta en formelbok med en viss besvärjelse är upp till SL att bestämma och har inte så mycket med besvärjelsens nivå att göra.
Jo man kan välja att spela alla sina SLP med en 'jag ger dig aldrig några Viljepoäng oavsett betalning eller anledning' attityd, men själv tycker jag att det känns lite knepigt ifall man behöver göra det för att magikern inte ska få tillgång till massor av extrapoäng.
När det gäller strid undrar jag ifall det finns några regler på att träffa fiender med berörings besvärjelser? Annars är väl det bara en anvisning på hur nära fiender du behöver stå för att kunna använda besvärjelsen? Den Spelledarpersonen med allra minst Viljepoäng i boken hittills är en lärd SLP med 7 i Viljepoäng, får man tag på bara det så är det ändå en rätt stor boost för magikern.
 
HenrikT
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 5 Magi

Fri 30 Dec 2022, 18:18

”Kraft från kroppen kan inte användas till läkande besvärjelser” I och med att läkande besvärjelser inte fungerar på magikern själv så lagar detta ett hål som inte finns i systemet så vida man inte har två animister i gruppen.

”Förinta” har inget riktigt existensberättigande när ”Blixt” redan finns. De är rätt lika, men den förstnämnda fungerar bara på demoner och odöda. För att det ska vara värt att skaffa den begränsade ”Förinta” behöver den vara bättre än den allmänna besvärjelsen på samma nivå.
 
Vije
Posts: 53
Joined: Wed 11 Apr 2012, 15:42

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 5 Magi

Wed 04 Jan 2023, 11:51

Om elementarerna SYLF, GNOM mm på sida 68 och 69:

- Elementarerna kunde gärna ha ett utsatt värde för handlingskraft, eftersom de är självständiga och hanteras som monster. Dvs hur många handlingar de har per runda.

- Därtill kunde det stå om de träffar automatiskt även för deras andra attacker, dvs deras besvärjelse. (Jag antar att de gör det eftersom de är monster, men det står specifikt utskrivet för deras första attacker, så det känns lite luddigt när det inte gör det för deras andra attacker)

- Och sist en personlig preferens mera än något annat, men dels är deras två handlingar väldigt liknande, och dels är de främst attacker, dvs elementarerna är sgs helt stridsinriktade. Det känns lite trist. I kombination med att det tar 15 minuter att frammana dem blir de ganska begränsade i användning (endast strid, och endast strid som man kan förutse med 15 minuters noggrannhet)
Mörkrets Zenit - en kampanj i 4 delar, med regelsystemet till Svärdets Sång:
http://www.scenariobiblioteket.se/?product_tag=vije
 
SirD
Posts: 39
Joined: Wed 12 Oct 2022, 20:18

BESKYDDARE

Sun 08 Jan 2023, 17:59

Det finns både en hjälteförmåga och en besvärjelse som heter BESKYDDARE.
Jag föreslår att ni byter namn på besvärjelsen till VÄRN.
 
sialivi
Posts: 55
Joined: Sat 11 May 2013, 19:29

Re: BESKYDDARE

Sun 08 Jan 2023, 20:36

Det finns både en hjälteförmåga och en besvärjelse som heter BESKYDDARE.
Jag föreslår att ni byter namn på besvärjelsen till VÄRN.

Vettigare att byta namn på hjälteförmågan då besvärjelsen haft det namnet sen 1982.
 
SirD
Posts: 39
Joined: Wed 12 Oct 2022, 20:18

Defensiv animistbesvärjelse

Tue 10 Jan 2023, 21:20

Jag tycker lite synd om animisterna. De saknar en defensiv besvärjelse att försvara sig med mot vanliga attacker, och de kan inte använda sina läkande besvärjelser på sig själva. De kan inte heller läka någon på avstånd, så de kan behöva ge sig in i stridens centrum för att hjälpa fallna kamrater. Kanske SNÄRJA kan göras reaktiv så den kan användas till försvar?
 
Steeltoe
Posts: 5
Joined: Thu 17 Apr 2014, 10:51

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 5 Magi

Thu 12 Jan 2023, 20:23

Eftersom det finns en begränsning med magi och järn, borde det inte finnas en hel del utrustning i brons och vulkanglas(drakglas)/flinta för magiker. Kanske även i kombination med viss magi som ökar hållbarhet etc.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests