User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Thu 22 Dec 2022, 12:50

Hej!

Använd denna tråd till att posta feedback och rapportera fel i Kapitel 6 av version 2 Beta-PDF:en av Regelboken till nya Drakar och Demoner. Kom ihåg:
  • Innan du postar om ett fel, kolla att det inte redan har rapporterats av någon annan.
  • Om du redan har postat feedback om något i version 1 av Beta-PDF:en och det inte har ändrats i version 2 så beror det inte på vi har missat det, utan att vi har gjort en annan bedömning. (Rena korrfel är förstås en annan sak.)
Lämna din feedback senast 31 januari.
Tack!
Fria Ligan
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Thu 29 Dec 2022, 03:31

Sidan 73.

Vanlig: Finns att få tag i vilken by eller marknadsplats som helst.
Ovanlig: Finns oftast bara att köpa hos de hant­verkare som tillverkar det, vilket inte nödvändigtvis innebär vilken by som helst.
Sällsynt: Måste som regel specialbeställas av hantverkare.
Unik: Finns bara att hitta i skattgömmor eller från enskilda individer som kommit över dyrgripen.

Vad jag kan se så finns det bara ett enda föremål (Formelbok) som har tillståndet Unik. Känns lite onödigt att ha med tillståndet Unik om bara ett föremål (Formelbok) i utrustningslistan är unikt. Jag tycker det är bättre att bara ha tillstånden Vanlig, Ovanlig och Sällsynt. Sedan kan ni i kolumnen Tillstånd ange (se Effekt) och under Effekt ange "Finns bara att hitta i skattgömmor eller från enskilda individer som kommit över formelboken."
 
LarsGyrulf
Posts: 1
Joined: Thu 29 Dec 2022, 15:57

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Thu 29 Dec 2022, 16:13

Hej!
Några referensfel och lite andra funderingar kopplat till kapitel 6:
Fiskespö ... Ger T3 ransoner mat vid fiske (sid 103), enligt utrustningslistan på s. 81. På s. 103 står i texten om fiske "Vid fiske med spö innebär ett lyckat slag att fisk nog för T4 ransoner mat fångats".

I samma lista, s. 81, Snara 5 silver ... Kan användas till jakt (sid 103). Kan bara användas en gång. Helt orimligt! Ett koger med pilar kostar 5 silver måste vara kopparmynt om "bara användas en gång". (Slunga 1 silver, används obegränsat antal gånger.)

Utrustningslistan på s. 76, Fältranson 5 silver, också helt orimligt! Samma kostnad som för en kniv eller ett kort spjut, för lite mat! Var kanske tänkt att vara kopparmynt här också. Fältranson inköpt hos handlare som förberett en varierade kost, kan betinga ett lite högre pris men inte mer än, typ 1 silver. Eget hop plock av bröd, ost och torkat kött skulle landa på, kanske, 6 - 8 Kopparmynt. (Måltid på värdshus 3 silver, riktig "lyx" måltid. Skål stuvning 5 koppar, rimligen billigare än fältransonen.)
Skulle nog även vara rimligt med en liten skillnad mellan kniv och kort spjut. Spjutspets och kniv kan nog ses som likvärdiga i produktion, men ett funktionellt spjut kräver ett balanserat och välsnidat skaft vilket berättigar ett vist pris i sig. Jag skulle sätta 4 silver på kniven och behålla 5 på kort spjut.

Hoppas dessa observationer kan vara till hjälp.
Mvh
Lars
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Thu 29 Dec 2022, 20:06

Sidan 73.

Vanlig: Finns att få tag i vilken by eller marknadsplats som helst.
Ovanlig: Finns oftast bara att köpa hos de hant­verkare som tillverkar det, vilket inte nödvändigtvis innebär vilken by som helst.
Sällsynt: Måste som regel specialbeställas av hantverkare.
Unik: Finns bara att hitta i skattgömmor eller från enskilda individer som kommit över dyrgripen.

Vad jag kan se så finns det bara ett enda föremål (Formelbok) som har tillståndet Unik. Känns lite onödigt att ha med tillståndet Unik om bara ett föremål (Formelbok) i utrustningslistan är unikt. Jag tycker det är bättre att bara ha tillstånden Vanlig, Ovanlig och Sällsynt. Sedan kan ni i kolumnen Tillstånd ange (se Effekt) och under Effekt ange "Finns bara att hitta i skattgömmor eller från enskilda individer som kommit över formelboken."

För övrigt tycker jag att ovanlig och sällsynt är dåliga ord. Orden är synonymer och betyder i praktiken samma sak. Orden som beskriver förekomsten av föremål bör vara tydligt avgränsade så att man inte riskerar att blanda ihop dem. Det kanske räcker att beskriva förekomsten av föremålen med orden vanlig respektive ovanlig. En mer användbar gradering hade varit nivå 0-5 där nivån säger hur många spelpass som bör gå innan spelarna stöter på ett föremål av nivån. Ett föremål som Formelbok skulle kunna ha nivå 5 dvs SL kan låta spelarna komma över en formelbok (eller ett annat föremål av nivå 5) vart 5:e spelpass. En sådan gradering skulle hjälpa SL att avgöra hur ofta RP bör komma över ett ett föremål som har nivån. Nivå 0 innebär skulle innebära hur många exemplar som helst under varje spelpass förutsatt att RP har tillfälle och råd att betala för dem.

Unik är ett dåligt ordval eftersom bara ett föremål (formelbok) är unikt i hela utrustningslistan. Dessutom är ordet en felaktig beskrivning av föremålets vanlighet eftersom föremålet (formelbok) inte är unikt (ensam i sitt slag). Det finns flera formelböcker. Den enskilda formelboken kan såklart vara unik men det kan sägas om alla föremål i utrustningslistan, t ex det enskilda spjutet.
Last edited by Faråtzonen on Fri 30 Dec 2022, 03:36, edited 1 time in total.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Thu 29 Dec 2022, 20:46

Sidan 81. Språkpolisen i mig har en synpunkt på Fiskespö och Fisknät. Jag tycker att ni ska vara konsekventa och använda orden Fiskespö och Fiskenät ELLER Fiskspö och Fisknät. Inte Fiskespö och Fisknät. Det är dock inte fel som det står nu.

"Ibland infogas en stavelse, som kallas fogemorfem eller interfix, mellan förled och efterled i en sammansättning. Exempel: kung–a–makt, familj-e-far, möd-o-sam, honung-s-melon och gat-u-bild."
 
Grimnir
Posts: 3
Joined: Thu 01 Dec 2022, 13:06

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Fri 30 Dec 2022, 14:30

Sidan 81. Språkpolisen i mig har en synpunkt på Fiskespö och Fisknät. Jag tycker att ni ska vara konsekventa och använda orden Fiskespö och Fiskenät ELLER Fiskspö och Fisknät. Inte Fiskespö och Fisknät. Det är dock inte fel som det står nu.

"Ibland infogas en stavelse, som kallas fogemorfem eller interfix, mellan förled och efterled i en sammansättning. Exempel: kung–a–makt, familj-e-far, möd-o-sam, honung-s-melon och gat-u-bild."
'Fiskspö' är dock inte ett korrekt ord så om man känner att det måste vara lika så blir det fiskespö/fiskenät.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Fri 30 Dec 2022, 14:36

De referenser som finns i NE skriver 'Fisknät' och 'Fiskespö'.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Fri 30 Dec 2022, 15:05

De referenser som finns i NE skriver 'Fisknät' och 'Fiskespö'.

Ja, det är inte fel med Fisknät och Fiskespö men jag tycker det är snyggare med Fiskenät och Fiskespö. Det här är verkligen en minimal (mikroskopisk?) sak att ta ställning till. Jag ångrar nästan att jag tog upp det. Det tar tid från viktigare synpunkter på Betan.
https://sv.wiktionary.org/wiki/fisken%C3%A4t
 
HenrikT
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Fri 30 Dec 2022, 18:19

Flera rustningar ger nackdel på färdigheter, men inte på simma? Tänker att det är rätt enkelt att smyga i ringbrynja, men svårare att simma (tro mig, jag har testat båda).
 
Lindstrom
Posts: 12
Joined: Wed 13 Apr 2011, 17:00

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Fri 30 Dec 2022, 20:32

Flera rustningar ger nackdel på färdigheter, men inte på simma? Tänker att det är rätt enkelt att smyga i ringbrynja, men svårare att simma (tro mig, jag har testat båda).
Finns en beskrivning på sidan 53 hur rustningar funkar i vatten.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests