Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 1 Introduktion

Sat 03 Dec 2022, 02:03

Olika sätt att hänvisa till kapitel- och sidor.

Sidan 26, Kroppspoäng

Detta värde avgör hur mycket skada du tål, och är lika
med din FYS . Kroppspoäng förkortas KP . Skada läks
genom vila. Läs mer i kapitel 4.

Sidan 36, Rörlighet

När du ska hoppa, klättra, röra dig snabbt eller utföra
någon annan handling som kräver snabbhet eller
kroppskontroll slår du för RÖRLIGHET . Du kan även
använda RÖRLIGHET för att ducka i närkamp eller fly
från en strid (läs mer i kapitel 4).

Ni använder genomgående Läs mer i kapitel X. Ändra därför på (läs mer i kapitel 4) till Läs mer i kapitel 4. Med punkt efter ordet strid.

Sidan 73. Ni hänvisar med (sid 46) under BV men med Läs mer på sidan 49 under Räckvidd. Se nedan.

BV står för Brytvärde och avgör hur mycket skada
vapnet kan ta utan att skadas när du parerar (sid 46).
TILLGÅNG
Räckvidd anger det maximala avståndet i meter på vilket
vapnet kan användas effektivt. Läs mer på sidan 49.

Ändra till ... vapnet kan användas effektivt (sid 49).

Samma sak under Grepp och STY på sidan 73. Ni hänvisar med Läs mer på sidan 45 medan ni annars oftast använder (sid XX) för att hänvisa till sidnummer.

Grepp anger om du behöver använda en eller två händer
för att hantera vapnet. Läs mer på sidan 45.
Skydd anger hur mycket en rustning minskar skadan
från en attack. Endast en rustning kan bäras åt
gången, men det är tillåtet att kombinera rustning
med hjälm.
STY anger den STY du behöver för att kunna använda
vapnet obehindrat. Läs mer på sidan 45.

Här nedanför ser ni ett till exempel på hur ni hänvisar på olika sätt.

KVARTERMÄSTARE
✦ Viljepoäng: 3 ✦ Viljepoäng: 1
Du är duktig på att hitta bra lägerplatser. Du får en
fördel på slaget för VILDMARKSVANA när du slår läger
under utfärd (sid 103).
Du kan ducka en extra gång i strid utan att det räknas
som din handling för rundan. Den extra duckningen
kan ske när du vill i rundan. Du får bara försöka
ducka en och samma attack en gång. Du kan använda
förmågan flera gånger i samma runda, så länge du har
nog med VP .
LÖNNMÖRDARE
✦ Viljepoäng: 3
När du utför en smygattack (sid 43) gör din attack
T8 extra i skada. Denna hjälteförmåga kan kombineras
med yrkesförmågan Tjuvkonster. Du aktiverar denna
förmåga efter slaget för att träffa, men innan du slår
för skadan.
HÖKÖGA
✦ Viljepoäng: 2
Du kan se detaljer på en person eller ett föremål upp
till 200 meter bort som om den befann sig intill dig.
Effekten varar i en Kvart. I strid slipper du även nackdel
för att skjuta på målet bortom vapnets effektiva räck­
vidd (sid 49). Varje nytt mål kräver ny aktivering av
förmågan.
MULTIMAGIKER
✦ Viljepoäng: —
Endast för magiker. Du kan lära dig en ny magiskola.
Läs mer på sid 61 om hur det går till. Du kan skaffa
denna hjälteförmåga flera gånger – en gång för varje ny
magiskola du vill lära dig.

Jag orkar inte gå igenom alla sidhänvisningar. Det kan finnas fler sådana här skillnader mellan hur ni hänvisar till olika sidor. Jag tror bara det var en avvikande kapitelhänvisning (på sidan 36, Rörlighet).

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests