Pelhle
Posts: 145
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Sat 03 Dec 2022, 11:51

I tabellen för yrke på sid 14 är det 1/4 chans att bli magiker. Jag skulle föredra en lista med 10 st yrken och möjligtvis en till tabell för att slumpa typ av magiker på sid 20 istället.
Medhåll! 10 yrken i tabellen och sedan T3-tabell för vilken skola vore bättre. 25 % chans att bli magiker bland 10 yrken är lite sådär; å andra sidan kanske en grupp om fyra spelare är välbalanserad med en magiker. Om man nu väljer att slumpa.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Sat 03 Dec 2022, 13:45

I tabellen för yrke på sid 14 är det 1/4 chans att bli magiker. Jag skulle föredra en lista med 10 st yrken och möjligtvis en till tabell för att slumpa typ av magiker på sid 20 istället.
Medhåll! 10 yrken i tabellen och sedan T3-tabell för vilken skola vore bättre. 25 % chans att bli magiker bland 10 yrken är lite sådär; å andra sidan kanske en grupp om fyra spelare är välbalanserad med en magiker. Om man nu väljer att slumpa.

Om syftet är att en av fyra rollpersoner ska vara magiker så är det en dålig lösning. Om fyra spelare slår fram yrke så kan mycket väl alla bli krigare eller jägare eller vad som helst. Det krävs att 1 000 spelgrupper slår fram yrke för att en fjärdedel av spelgrupperna ska ha en magiker. Slumpen är alltså ett mycket dåligt sätt att se till att den enskilda spelgruppen består av rollpersoner med många yrken. Jag tycker Fria Ligan ska överväga att ändra så att man får välja yrke och att varje yrke får förekomma maximalt hos en levande RP per spelgrupp. Mitt förslag är att ändra meningen "Du är fri att välja vilket yrke du vill eller slå på tabellen till höger." till "Du är fri att välja vilket yrke du vill eller slå på tabellen till höger. Slå om ifall du får ett yrke som någon rollperson i gruppen redan har.".
Last edited by Faråtzonen on Sat 03 Dec 2022, 13:55, edited 1 time in total.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Sat 03 Dec 2022, 13:50

Håller med om att yrkestabellen borde vara en T10-tabell i stället för en T12-tabell.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Sat 03 Dec 2022, 14:16

Släkte? låter väldigt fel.
Om någon frågar min karaktär vilket släkte han tillhör säger han ju inte människa utan I am Connor McLeod from the clan of McLeods.
Ras låter så mkt bättre.
Är ni rädda för Twittermaffian är ju Art än ganska korrekt term istället..
släkte hmmf.
Also Halvling? haha låter så fel när man sagt Halvlängdsman i över 30år men betyydligt smidigare så bra ändring.

Däremot är beskrivningen av raserna alldeles för tunn.
Inget om vad som skiljer de åt när det gäller deras kultur eller beteende ganska så viktigt om man ska rollspela skillnaderna inte bara ha olika stats.
Biologen i mig hatar ordet ras i rollspel, det är husdjur man avlar på som betecknas i raser, och människor i gammalmodig forskning. Släkte kan bli helt rätt (Homo för människan tex) ett släkte kan innehålla flera arter, vilket gör det logiskt att följa upp med varianter inom släktet,,,,, sapiens, neanderthal etc... Folk eller Folkslag är ett annat ord jag sett som är rätt snyggt, och inte kopplar till moderna biologitermer.

Man får fundera lite på vad de var ute efter när de började använda ordet ras. Vi kan nog hålla för uteslutet att syftet var rasistiskt från början. Det är något som har lästs in i ordet i efterhand. Jag gissar att man med ordet ras ville åt biologiska särdrag, biologiska utvecklingslinjer bland humanoider eller liknande. Jag föreslår därför ordet Arv istället för ras/släkte/art. Arv betyder heriditet. Tyvärr har det en dubbel betydelse (kvarlåtenskap) men annars tycker jag det fångar innebörden på ett ganska neutralt sätt. Släkte betyder även stam/ätt vilket träffar lite snett precis som Warpelle skriver.

Art får mig att tänka på biologiundervisningen på högstadiet. Ras får mig att tänka på hund- och kattavel.
 
patrikp
Posts: 45
Joined: Thu 01 Sep 2022, 12:34

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Sat 03 Dec 2022, 14:33

Varje gång du slår ett drakslag eller demonslag (sid 33) för en färdighet sätter du ett kryss i rutan intill färdigheten.
Det är inte specificerat att man bara kan få ett kryss per färdighet som resultat av drakslag eller demonslag, dock får jag en känsla av att det är intentionen med tanke på att det bara finns en kryssruta per färdighet på karaktärsarket (dock kan man ju få fler än ett tack vare de valfria kryssen). Vilket är det som gäller, ett eller flera? Det kanske borde tydliggöras i regeltexten.
 
Pelhle
Posts: 145
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Sat 03 Dec 2022, 15:21

Kanske går att skapa en separat tråd @Tomas, för det faktum att färdigheter kommer att bli fler – detta enligt senaste update i kickstartern. Ca 25 färdigheter istället för 16.

Monster saknar Upptäcka fara så RP har inget motståndsslag att göra om de vill lägga sig i bakhåll för annat än SLP med färdigheten. Om jag inte missat nåt här.

Kanske kan en av de nya färdigheterna vara Gömma sig, så kan motståndsslaget helt strykas.

Tycker Rörlighet är för generell och väldigt nära SMI. Den skulle ju kunna fördelas på Smyga (finns redan), Gömma sig, Klättra, Simma, Hoppa.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Sat 03 Dec 2022, 16:03

En idé (från YZW-discord) är att införa färdighetskrav för vissa hjälteförmågor, kanske kan vara något.

(edit: man kan också kanske yrkes eller färdighetskrav, t.ex. att kravet för Silvertunga kunde vara 'Nasare' eller 'Övertala' 12).

Sedan vill jag bara påminna FL att det vore kul om yrkesvalet spelade roll, så gör färdighetslistorna för varje yrke så unik som möjligt så att man åtminstone startar spelet med en uppsättning färdigheter som känns som yrket. Att RP kommer att bli ganska lika varandra i en längre kampanj är ofrånkomligt, men det vore intressant om denna punkt i spelet kommer så sent som möjligt.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Mr Matrix
Posts: 10
Joined: Wed 16 Nov 2016, 01:23

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Sat 03 Dec 2022, 19:20

Jag saknar yrket munk - fast det kan ju å andra sidan vara en variant av lärd, så jag överlever utan också... :geek:
Möjligtvis skulle det vara kul med fler yrken att välja mellan nu när specifika yrkesförmågor inte behöver skapas av FL (de kommer omvandlas till hjälteförmågor istället läste jag i mailet idag).
 
patrikp
Posts: 45
Joined: Thu 01 Sep 2022, 12:34

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Sat 03 Dec 2022, 23:12

Förslag ang. grundegenskaper
Frivillig regel: ”Om totalsumman för grundegenskaper är lägre än X så får spelaren lägga till poäng på valfria grundegenskaper tills summan uppgår till X.”
X kan t.ex vara genomsnittet (74?).
På så vis kan otur med tärningsslagen istället ge spelaren större valfrihet.
 
Elodion
Posts: 6
Joined: Fri 02 Dec 2022, 21:56

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Sun 04 Dec 2022, 22:27

Är det ett medvetet val att gå ifrån att raserna har vissa bonusar på grundegenskaperna?

Tex dvärg har en förmåga som ger fördel för en som skadat dem som men kan gå 8 rutor i en rund (om jag fattat reglerna tillräckligt) men i övrigt precis som en alv eller Halvling.


Borde inte alla varelser få nån typ av förmåga som specialisera dem ytterligare? (tex typ +1 sty för dvärjar eller mörkerseende och +1 smi och fördel i skog eller nått. (dessa exemple är bara vad jag kommer på medans jag skriver för att ge exempel)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests