Vad händer när VP når noll? Dör rollpersonen? Det går att nå noll dels genom att bränna VP, dels genom att råka ut för KRAFTÖVERFÖRING, det går tom att hamna på minus med ett magiskt missöde.
Inget, det finns inga negativa VP. Kraftöverföring kan inte ta VP som inte finns. När du lägger Kraftöverföring (kostar 2 VP i sig) så kan du ta så många VP som du vill, men självklart bara så många som målet har och du kan heller inte ta mer än du själv kan ha. Snedtändningen där, kan bara suga ut så många VP som du har.
Kan en hantverkare 1 eller alla 3 hantverk från början?
Du kan allting som står under yrkesförmågan Gesäll.
Vid PSY resp PSY mot PSY slag, används nuvarande VP eller PSY? Det påverkar rätt mycket hur effektiv en magiker blir när hen börjar bli utmattad.
PSY används när man kollar ut hur många VP du har när du gör din karaktär, väl i spelet så är detta två olika saker. Detta är samma som för Kroppspoäng som är samma som din FYS när du gör din karaktär men i spelet så ska man ju slå dödsslag när man når 0 KP, om FYS hade gått ned med samma mängd så kan man ju inte lyckas med dödsslag.
Ok, fast så är det inte skrivet i dagsläget, det är "underförstått", vilket aldrig är en bra approach till regler.
Om spelet är tänkt att funka så, då borde det betyda att texten på sidan 26 blir tydligare med "när rollpersonen skapas" både under VP och KP (efter "är"). Att KRAFTÖVERFÖRING har en begränsning vid alla VP hos offret bör nog också var amed.
Möjligen bör det också förtydligas att inget händer när VP når noll (om det är meningen, jag tänker att åtminstone ett tillstånd i PSY vore sjysst flavour vid noll, kanske någon riktigt intressant effekt vid "negativa", som bara uppkommer i extremfall, till exempel kunde det resultera i ett nytt missöde om man tycker döden är för hårt och "inget" är för tråkigt).
Det är givetvis upp till spelskaparna att fundera på, men det är mitt enda riktiga aber med magin, som annars känns både inspirerande och intressant