• 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10
 
Pelhle
Posts: 145
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Sat 03 Dec 2022, 00:05



Får en känsla utav att eftersom de kan flå ett dött djur eller monster och ta till vara dess päls eller skinn så kan de också tillverka en rustning utav samma skinn (alltså djur eller monster).

Om det är så, så bör det förtydligas.
Ja, de kan tillverka en rustning av läder, både av djur och monster. Dock finns inga skyddsvärden för djur, som man ska titta på enligt texten (för att räkna ut VP-kostnad och skyddsvärde); det är detta som är min poäng.
Det står "dock minst 1"
Texten:
”På ett Skift tillverka en läderrustning (sid 73) från ett djurskinn. Rustningen får halva det skyddsvärde som djuret hade (avrundat uppåt), dock minst 1. Kostnaden i VP är lika med skyddsvärdet.”

Min poäng är att texten är missvisande då djur inte givits några skyddsvärden alls, ett värde som det i texten hänvisas till.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Sat 03 Dec 2022, 00:13



Ja, de kan tillverka en rustning av läder, både av djur och monster. Dock finns inga skyddsvärden för djur, som man ska titta på enligt texten (för att räkna ut VP-kostnad och skyddsvärde); det är detta som är min poäng.
Det står "dock minst 1"
Texten:
”På ett Skift tillverka en läderrustning (sid 73) från ett djurskinn. Rustningen får halva det skyddsvärde som djuret hade (avrundat uppåt), dock minst 1. Kostnaden i VP är lika med skyddsvärdet.”

Min poäng är att texten är missvisande då djur inte givits några skyddsvärden alls, ett värde som det i texten hänvisas till.
Eftersom jag tror att man kan göra rustningar utav monsterskinn så texten blir mindre missvisande om man skriver:
"<> från ett skinn från ett djur eller monster. <> som djuret eller monstret hade (avrunda uppåt), dock minst 1. <>"

Eller något i den stilen. Vilket fall som helst så bör det förtydligas.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Sat 03 Dec 2022, 00:20

Sidan 27.

"Om du rollspelar din drivkraft får du ett extra
förbättringskryss vid spelmötets slut (sid 31)."

Jag förstår syftet men jag gillar jag inte tvångs- eller favoriseringsmekanismer. Olika människor har olika lätt för att ta för sig vid spelbordet. Mekanismen missgynnar blyga spelare på samma sätt som samtyckeslagstiftningen missgynnar personer som har svårt att tala för sig. Det riskerar att bli direkt diskriminerande mot personer som har svårt att uttrycka sig. Jag tycker att rollspelandet ska vara frivilligt och spelare ska inte straffas (med färre förbättringskryss) för att de inte rollspelat. Jag tycker ni ska ta bort sista meningen här under.

Din drivkraft skänker din roll­person karaktär och
djup, och kan även användas av SL för att väva historier
med. Om du rollspelar din drivkraft får du ett extra
förbättringskryss vid spelmötets slut (sid 31).

Sedan ändrar ni sista meningen på sidan 31 till "Aktiverade du en förmåga?".

✦ Var du med på spelmötet?
✦ Utforskade du en ny plats?
✦ Besegrade du en eller flera farliga fiender?
✦ Övervann du ett hinder utan att ta till våld?
Rollspelade du din drivkraft?
 
Mr Matrix
Posts: 10
Joined: Wed 16 Nov 2016, 01:23

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Sat 03 Dec 2022, 00:39

I tabellen för yrke på sid 14 är det 1/4 chans att bli magiker. Jag skulle föredra en lista med 10 st yrken och möjligtvis en till tabell för att slumpa typ av magiker på sid 20 istället.
 
Warpelle
Posts: 8
Joined: Wed 30 Nov 2022, 14:37

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Sat 03 Dec 2022, 00:48

Kön?
Varför finns det ingen ruta att fylla i kön?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Sat 03 Dec 2022, 00:59

<>
Jag förstår syftet men jag gillar jag inte tvångs- eller favoriseringsmekanismer. Olika människor har olika lätt för att ta för sig vid spelbordet. Mekanismen missgynnar blyga spelare på samma sätt som samtyckeslagstiftningen missgynnar personer som har svårt att tala för sig. Det riskerar att bli direkt diskriminerande mot personer som har svårt att uttrycka sig. Jag tycker att rollspelandet ska vara frivilligt och spelare ska inte straffas (med färre förbättringskryss) för att de inte rollspelat. Jag tycker ni ska ta bort sista meningen här under.
<>
Om man är en rollspelare som inte gillar att spela ut sin roll i s.k. rollspelsscener så väljer man en drivkraft som är mer spel-mekanisk så som "jag trivs bäst i stridens hetta".

FL har ofta livsmål eller drivkraft i deras spel som man kan få poäng för. Jag har spelat FLs spel sedan de startade och jag har haft då och då spelare som är mer för det spelmekaniska och de har också valt llivsmål, dröm, drivkraft (det heter olika i olika spel) som är mer åt det spel-mekaniska hållet.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Sat 03 Dec 2022, 01:15

<>
Jag förstår syftet men jag gillar jag inte tvångs- eller favoriseringsmekanismer. Olika människor har olika lätt för att ta för sig vid spelbordet. Mekanismen missgynnar blyga spelare på samma sätt som samtyckeslagstiftningen missgynnar personer som har svårt att tala för sig. Det riskerar att bli direkt diskriminerande mot personer som har svårt att uttrycka sig. Jag tycker att rollspelandet ska vara frivilligt och spelare ska inte straffas (med färre förbättringskryss) för att de inte rollspelat. Jag tycker ni ska ta bort sista meningen här under.
<>
Om man är en rollspelare som inte gillar att spela ut sin roll i s.k. rollspelsscener så väljer man en drivkraft som är mer spel-mekanisk så som "jag trivs bäst i stridens hetta".

FL har ofta livsmål eller drivkraft i deras spel som man kan få poäng för. Jag har spelat FLs spel sedan de startade och jag har haft då och då spelare som är mer för det spelmekaniska och de har också valt llivsmål, dröm, drivkraft (det heter olika i olika spel) som är mer åt det spel-mekaniska hållet.

Det har du rätt i. Det kanske borde finnas med en mening som tipsar om spelmekaniska och rollspeliga drivkrafter så att det inte kommer som en "obehaglig överraskning" när förbättringskryssen delas ut efter spelmötet. Å andra sidan tror jag det stod något om att man kan byta drivkraft mellan spelmötena så man kan ju lära av "misstaget" och byta drivkraft.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Sat 03 Dec 2022, 01:29

När vi ändå är inne på rollformuläret. Ovanför Packning står Bärförmåga. Borde inte Bärförmåga stå där ordet Packning står och Packning stå under Bärförmåga men ovanför raderna 1, 2, 3 mm? Eller ta bort ordet Packning helt. Så att Bärförmåga [värde] ser ut som Skadebonus STY [värde], Skadebonus SMI [värde] och Förflyttning [värde] på rollformuläret.

Så här.

Bärförmåga [___]

PACKNING
________
1.
________
2.
________
MINNESSAK
________
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Sat 03 Dec 2022, 10:54

Moderatorhandling: Har tagit bort poster som bara är trams ifrån personer som har tagit på sig någon slags offerkofta och bara skriver trams som inte är feedback på de regler som finns i detta kapitel. Visa respekt och anständighet när du skriver i det här forumet.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Bonzzo15
Posts: 104
Joined: Wed 17 Jun 2020, 13:39

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Sat 03 Dec 2022, 11:16

Kapitel två, sida 24.
Tjuvkonster är otroligt obalanserad, att göra så mycket extra saker som den tillåter dig att göra.

När vi testade snabbstarten gjordes en majoritet av all skada av vår tjuv.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest