• 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
 
Tradash
Posts: 4
Joined: Wed 30 Nov 2022, 14:16

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Mon 05 Dec 2022, 11:48

Jag är lite orolig över konsekvenserna av ändringarna som skickades ut i kickstarter uppdateringen.

Om yrkesförmågorna konverteras till hjälteförmågor. Vad fyller yrkena då för syfte? Är det bara en tabell kvar där man väljer vilka färdigheter som man vill ha lite högre värden i från början? Varför inte ta ett steg till och låta spelarna välja även dessa helt fritt?

Yrken skulle kunna göras om till ett antal rekommenderade kombinationer av förmågor och färdigheter för nya spelare och för de som inte vill välja helt fritt.
 
sharatec
Posts: 10
Joined: Tue 21 Aug 2012, 14:44

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Mon 05 Dec 2022, 12:08

Om yrkesförmågorna konverteras till hjälteförmågor. Vad fyller yrkena då för syfte?
Jag instämmer här. Personligen tycker jag att yrkesförmågorna är en trevlig idé, även om de skulle behöva ses över och möjligen balanseras om (jag tittar på dig, Tjuv!).
 
Gute
Posts: 10
Joined: Tue 26 Dec 2017, 02:28

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Mon 05 Dec 2022, 13:07

Jag, personligen, tycker det är bra att gå ifrån yrkesförmågor som ett eget subsystem. Hjälteförmågorna expanderar karaktären lika mycket.

Yrket för mig är vad rollpersonen gjorde före hen började äventyra, dvs ger bakgrund samt ett färdighetspaket. När rollpersonen äventyrar är yrket äventyrare…

Genom att frikoppla yrkesförmågor från färdigheter så möjligör det en organisk utveckling av rollpersonen baserat på spelarens intresse och kampanjens fokus. Nischade yrkesroller försvinner men det är inte negativt enligt min åsikt.

Mina två cent!!
 
HenrikT
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Mon 05 Dec 2022, 14:12

Jag är lite orolig över konsekvenserna av ändringarna som skickades ut i kickstarter uppdateringen.

Om yrkesförmågorna konverteras till hjälteförmågor. Vad fyller yrkena då för syfte? Är det bara en tabell kvar där man väljer vilka färdigheter som man vill ha lite högre värden i från början? Varför inte ta ett steg till och låta spelarna välja även dessa helt fritt?

Yrken skulle kunna göras om till ett antal rekommenderade kombinationer av förmågor och färdigheter för nya spelare och för de som inte vill välja helt fritt.
Jag tänker att det blir lite som gamla dod och alla klassiska BRP spel, yrket är inte viktigt annat än vid skapandet av en rollperson, alla är ändå äventyrare.

Jag tänker att Rida är lämplig som färdighet, alternativt hjälteförmåga.
Ledarskap/Taktik eller liknande
Kanske någon mer Karismafärdighet (Bluffa kanske, köpslå kan ingå i övertala)

Viktigt att sekundära färdigheter blir extremt smala, så att skapandet av en ny sekundär färdighet inte tar bort något rollpersonen redan kan.
 
Tradash
Posts: 4
Joined: Wed 30 Nov 2022, 14:16

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Mon 05 Dec 2022, 14:34

Jag är inte emot yrkesförmågor -> hjälteförmågor förändringen men jag tycker att yrke som koncept blir lite tunt om det bara handlar om att välja 3-4 av 4-5 färdigheter man blir lite bättre i från början.
Då tycker jag att det är bättre att tillåta total frihet även i valet av färdigheter.

Vill man sedan återanvända yrkeskonceptet så kan man definiera ett antal mallar med en grupp färdigheter och en hjälteförmåga för de som vill ha lite stöd vid karaktärsskapandet.
 
Olayz0r
Posts: 4
Joined: Mon 05 Dec 2022, 18:54

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Mon 05 Dec 2022, 18:56

Jag är inte emot yrkesförmågor -> hjälteförmågor förändringen men jag tycker att yrke som koncept blir lite tunt om det bara handlar om att välja 3-4 av 4-5 färdigheter man blir lite bättre i från början.
Då tycker jag att det är bättre att tillåta total frihet även i valet av färdigheter.

Vill man sedan återanvända yrkeskonceptet så kan man definiera ett antal mallar med en grupp färdigheter och en hjälteförmåga för de som vill ha lite stöd vid karaktärsskapandet.
Jag håller helt med.

Vet inte riktigt varför man gör förändringen.
Hade jag fått välja någon form av förändring hade jag istället gjort så att krigare fått välja t.ex. 1 av 3 olika alternativ som är unika för krigare.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Mon 05 Dec 2022, 19:16

Jag är lite orolig över konsekvenserna av ändringarna som skickades ut i kickstarter uppdateringen.

Om yrkesförmågorna konverteras till hjälteförmågor. Vad fyller yrkena då för syfte? Är det bara en tabell kvar där man väljer vilka färdigheter som man vill ha lite högre värden i från början? Varför inte ta ett steg till och låta spelarna välja även dessa helt fritt?

Yrken skulle kunna göras om till ett antal rekommenderade kombinationer av förmågor och färdigheter för nya spelare och för de som inte vill välja helt fritt.

Yrket styr ju vilka färdigheter RP har. Fler färdigheter innebär mer nischade RP (mindre bred kompetens). Om antalet färdigheter utökas så kommer yrket få större betydelse för RP:s kompetens. Antar att det är därför de flyttar yrkesförmågor till hjälteförmågor. Yrkesförmågorna var ett sätt att ge RP nischad kompetens beroende på yrket. Med fler färdigheter så blir inte yrkesförmågorna lika viktiga för hur yrket styr RP:s kompetens. Färdigheterna tar över den rollen från yrkesförmågorna. Troligtvis skriver de om yrkesförmågorna så att det blir mer generella hjältefrmågor eller inför ett yrkeskrav för de hjälteförmågor som tidigare var yrkesförmågor. Jämför med att vissa besvärjelser har förkunskapskrav på andra besvärjelser. På motsvarande sätt skulle yrket kunna bli ett förkunskapskrav för att få välja vissa hjälteförmågor (tidigare yrkesförmågor).
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Mon 05 Dec 2022, 19:32

Jag är inte emot yrkesförmågor -> hjälteförmågor förändringen men jag tycker att yrke som koncept blir lite tunt om det bara handlar om att välja 3-4 av 4-5 färdigheter man blir lite bättre i från början.
Då tycker jag att det är bättre att tillåta total frihet även i valet av färdigheter.

Vill man sedan återanvända yrkeskonceptet så kan man definiera ett antal mallar med en grupp färdigheter och en hjälteförmåga för de som vill ha lite stöd vid karaktärsskapandet.

Fast yrket kommer nog styra vilka färdigheter som man kan ha bättre på. Därmed kommer Fria Ligans beslut att utöka antalet färdigheter tillsammans med spelarens yrketsval att få betydelse för RP:s kompetens/inrktning.

För egen del "oroar" jag mig mest för hur ändringen påverkar vad Drakar och Demoner blir för typ av spel. Innan utökningen av antal färdigheter var spelet av färdigheterna att döma inriktat på strid. Introduktionsäventyret är en dungeoncrawl. Om antalet färdigheter utökas så blir stidsfärdigheterna en mindre andel av färdigheterna och RP troligtvis mindre strridsdugliga. Det förändrar vad det är för typ av spel som nya Drakar och Demoner blir. Jag upplever att det finns en inbyggd motsägelse mellan att det ursprungliga syftet med nya Drakar och Demoner (dungeoncrawl/strid?) och att tillmötesgå fansens önskemål om ett spel för klassiska Drakar och Demoner-äventyr. Det känns lite som att Fria Ligan plötsligt ska göra ett annat spel men jag kanske övertolkar konsekvensen av utökningen av färdigheter.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Mon 05 Dec 2022, 19:47

Om ni ändå ska utöka antalet färdigheter så tycker jag ni samtidigt ska fundera på om ni ska göra hjälteförmågor till en s k frivillig regel. Hjälteförmågor krånglar till spelet eftersom spelarna måste hålla koll på dem och de modifierar standardtillämpningen av reglerna. I Beta-versionen så börjar RP utan hjälteförmågor. Det tycker jag är nybörjarvänligt. Att RP ska börja spelet med hjälteförmågor tycker jag gör spelet krångligare från start (mer att hålla koll på under de första spelmötena). Därav mitt förslag att RP att göra hjälteförmågorna till en frivillig regel och att RP ska börja spelet utan hjälteförmågor.
 
sialivi
Posts: 55
Joined: Sat 11 May 2013, 19:29

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Mon 05 Dec 2022, 19:52

Hmm, vet inte vad jag tycker om den här utvecklingen. Känns som om det läggs till fler och fler livlinor avsedda att minska risken för "misslyckade" rollpersoner. Öppet, balanserat och rättvist i all ära, men det minskar också charmen och nöjet med att slå fram sin karaktär. Begränsningar är inte nödvändigvist dåligt.

Alla rollpersoner har bred kompetens som inte skiljer sig nämnvärt mellan yrken, yrkena har inte längre någon unik förmåga, färdigpaketerad start utrustning, 4T6 drop lowest minskar risken för dåliga grundegenskaper och rasen påverkar heller inte grundegenskaperna. Inte ens misslyckade färdighetsslag är något större bakslag när du har chansen att slå om.

Fattas bara att dem plockar bort rasförmågan och gör magi tillgänglig för alla så har vi helt eliminerat alla unika skillnader mellan yrken och raser. Alla rollpersoner blir spelvärdemässigt mer eller mindre identiska, utan något större utrymme för kreativa val och kombinationer. Mindre utrymme för "dåliga" rollpersoner, vilket oftast är dem mest minnesvärda och mest intressanta att spela. Närmar sig färdigifyllda rollformulär man bara sätter sitt namn på.

Det är bara mina personliga åsikter, som definitivt delvis är fast i "old-school" tänkande när det gäller rollspel, men samtidigt tycker jag inte det är orimligt att förvänta sig "old-school" från Drakar och Demoner. Återstår att se om den nya omgången ändringar värmer upp mig, men det låter inte som om det går i min riktning.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 1 guest