User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Fri 02 Dec 2022, 12:35

Vad händer när VP når noll? Dör rollpersonen? Det går att nå noll dels genom att bränna VP, dels genom att råka ut för KRAFTÖVERFÖRING, det går tom att hamna på minus med ett magiskt missöde.
Inget, det finns inga negativa VP. Kraftöverföring kan inte ta VP som inte finns. När du lägger Kraftöverföring (kostar 2 VP i sig) så kan du ta så många VP som du vill, men självklart bara så många som målet har och du kan heller inte ta mer än du själv kan ha. Snedtändningen där, kan bara suga ut så många VP som du har.
Kan en hantverkare 1 eller alla 3 hantverk från början?
Du kan allting som står under yrkesförmågan Gesäll.

Vid PSY resp PSY mot PSY slag, används nuvarande VP eller PSY? Det påverkar rätt mycket hur effektiv en magiker blir när hen börjar bli utmattad.
PSY används när man kollar ut hur många VP du har när du gör din karaktär, väl i spelet så är detta två olika saker. Detta är samma som för Kroppspoäng som är samma som din FYS när du gör din karaktär men i spelet så ska man ju slå dödsslag när man når 0 KP, om FYS hade gått ned med samma mängd så kan man ju inte lyckas med dödsslag.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
HenrikT
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Fri 02 Dec 2022, 14:35

Vad händer när VP når noll? Dör rollpersonen? Det går att nå noll dels genom att bränna VP, dels genom att råka ut för KRAFTÖVERFÖRING, det går tom att hamna på minus med ett magiskt missöde.
Inget, det finns inga negativa VP. Kraftöverföring kan inte ta VP som inte finns. När du lägger Kraftöverföring (kostar 2 VP i sig) så kan du ta så många VP som du vill, men självklart bara så många som målet har och du kan heller inte ta mer än du själv kan ha. Snedtändningen där, kan bara suga ut så många VP som du har.
Kan en hantverkare 1 eller alla 3 hantverk från början?
Du kan allting som står under yrkesförmågan Gesäll.

Vid PSY resp PSY mot PSY slag, används nuvarande VP eller PSY? Det påverkar rätt mycket hur effektiv en magiker blir när hen börjar bli utmattad.
PSY används när man kollar ut hur många VP du har när du gör din karaktär, väl i spelet så är detta två olika saker. Detta är samma som för Kroppspoäng som är samma som din FYS när du gör din karaktär men i spelet så ska man ju slå dödsslag när man når 0 KP, om FYS hade gått ned med samma mängd så kan man ju inte lyckas med dödsslag.
Ok, fast så är det inte skrivet i dagsläget, det är "underförstått", vilket aldrig är en bra approach till regler.

Om spelet är tänkt att funka så, då borde det betyda att texten på sidan 26 blir tydligare med "när rollpersonen skapas" både under VP och KP (efter "är"). Att KRAFTÖVERFÖRING har en begränsning vid alla VP hos offret bör nog också var amed.

Möjligen bör det också förtydligas att inget händer när VP når noll (om det är meningen, jag tänker att åtminstone ett tillstånd i PSY vore sjysst flavour vid noll, kanske någon riktigt intressant effekt vid "negativa", som bara uppkommer i extremfall, till exempel kunde det resultera i ett nytt missöde om man tycker döden är för hårt och "inget" är för tråkigt).

Det är givetvis upp till spelskaparna att fundera på, men det är mitt enda riktiga aber med magin, som annars känns både inspirerande och intressant
Last edited by HenrikT on Fri 02 Dec 2022, 16:07, edited 2 times in total.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Fri 02 Dec 2022, 16:04

Det vore trevligt ifall det fanns ett alternativ till att slå fram grundegenskapsvärden som frivillig regel. Till exempel en standard array eller ett point buy system.

Instämmer! Jag själv tycker om att slå fram värden, men efter att ha pitchat DoD till mina spelare så verkar det som att de bävar inför tanken att lämna det åt slumpen.

Instämmer också även om det är världens enklaste sak att husregla. T ex placera ut 6, 8, 10, 12, 14, 16 på dina 6 grundegenskaper. Spelgrupperna får vara lite kreativa.

EDIT: Eftersom man slår fram grundegenskaperna med 4T6 och slänger den lägsta tärningen så får man kanske ha 7, 9, 11, 13, 15, 17 eller nåt istället för 6, 8, 10, 12, 14, 16. Ni fattar min poäng. Slå 4T6 och släng den lägsta T6:an 1000 ggr så får man 6 st resultat som är de mest sannolika. Det ger mer koncentrerade värden än att slå 4T6 och släng lägsta T6:an 6 ggr. Gissar att Obskyrs spelare ogillade tanken på att kunna få väldigt stor spridning på resultaten.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Fri 02 Dec 2022, 16:19

Medeltalet för '4d6 - ta bort den lägsta' är 12,24, så om det är någon som vill ha ett poängsystem så kan man ju enkelt ge spelaren 73 poäng att sätta ut.

Ett problem med poängsystem eller med en fast grundegenskapsrad ätt sätta ut blir ju att karaktärer tenderar att bli ganska lika, då GE är olika bra och det i det närmaste oavsett vilket yrke man har. Men det är ju ett val som en grupp gör i så fall när de startar en kampanj.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Obskyr
Posts: 12
Joined: Sat 26 Nov 2022, 18:21

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Fri 02 Dec 2022, 17:02

Ett problem med poängsystem eller med en fast grundegenskapsrad ätt sätta ut blir ju att karaktärer tenderar att bli ganska lika[.]

Helt sant. Jag är själv väldigt glad att Fria ligans version håller igång DoD-traditionen i det avseendet – så länge spelarna inte har som syfte att spela starka karaktärer så kan låga värden ju bli grund för bra rollspelande (och dessutom gedigen tillväxt under resten av kampanjen).
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Fri 02 Dec 2022, 17:54

Medeltalet för '4d6 - ta bort den lägsta' är 12,24, så om det är någon som vill ha ett poängsystem så kan man ju enkelt ge spelaren 73 poäng att sätta ut.

Ett problem med poängsystem eller med en fast grundegenskapsrad ätt sätta ut blir ju att karaktärer tenderar att bli ganska lika, då GE är olika bra och det i det närmaste oavsett vilket yrke man har. Men det är ju ett val som en grupp gör i så fall när de startar en kampanj.

Fick medianvärdet till 12,666666667 när jag simulerade 1000 slag med 4T6 (förkasta det lägsta). Det blir 76 poäng att sätta ut. Jag är osäker på om jag gjort rätt.

Apropå fast grundegenskapsrad så kan man ju ha en fast grundegenskapsrad (3-18) per yrke (eller 4-17 per yrke och +1 på en GE och -1 på en GE per släkte om man vill att släktet ska påverka också).

EDIT: Nu har jag simulerat 10 000 slag med 4T6 (släng det lägsta). Det gav 75 poäng, medianen 12,5. Gissar att du har räknat ut att 73 poäng är det rätta?
Last edited by Faråtzonen on Fri 02 Dec 2022, 19:23, edited 2 times in total.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Fri 02 Dec 2022, 18:11

Ett problem med poängsystem eller med en fast grundegenskapsrad ätt sätta ut blir ju att karaktärer tenderar att bli ganska lika[.]

Helt sant. Jag är själv väldigt glad att Fria ligans version håller igång DoD-traditionen i det avseendet – så länge spelarna inte har som syfte att spela starka karaktärer så kan låga värden ju bli grund för bra rollspelande (och dessutom gedigen tillväxt under resten av kampanjen).

En RP med låga GE kommer många spelare bara önska ska dö så de får göra en ny RP med bättre GE. Jag tycker spelet borde tillåta att höja GE om spelet tillåter att RP börjar med låga GE. T ex att spelare vars RP har låga GE får slå 3T6 en gång per lågt GE efter varje äventyr. Slår de över GE så höjs 1 steg (upp till värdet som RP:n med lägst värde i GE:n har). Men då får man ju räkna om sekundära egenskaper vilket blir lite jobbigt.

På det här sättet tycker jag man vinner både fördelen med "bli grund för bra rollepelande" (det kommer ta ett par äventyr att få upp GE) samtidigt som det inte är kört bara för att man hade otur när man skapade rollpersonen.

Alltså en variant på det som står på sidan 112 om Rollpersonens död.

När en rollperson dör bör du låta spe-
laren göra en ny rollperson och ansluta till
äventyret vid första bästa tillfälle. Låt den
nya rollpersonen få ett extra förbättrings-
slag för varje spelsession ni spelat fram
tills nu och samma antal hjälteförmågor
som de övriga rollpersonerna.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Fri 02 Dec 2022, 19:09

Medeltalet för '4d6 - ta bort den lägsta' är 12,24, så om det är någon som vill ha ett poängsystem så kan man ju enkelt ge spelaren 73 poäng att sätta ut.

Ett problem med poängsystem eller med en fast grundegenskapsrad ätt sätta ut blir ju att karaktärer tenderar att bli ganska lika, då GE är olika bra och det i det närmaste oavsett vilket yrke man har. Men det är ju ett val som en grupp gör i så fall när de startar en kampanj.
Medeltalet för '4d6 - ta bort den lägsta' är 12,24, så om det är någon som vill ha ett poängsystem så kan man ju enkelt ge spelaren 73 poäng att sätta ut.

Ett problem med poängsystem eller med en fast grundegenskapsrad ätt sätta ut blir ju att karaktärer tenderar att bli ganska lika, då GE är olika bra och det i det närmaste oavsett vilket yrke man har. Men det är ju ett val som en grupp gör i så fall när de startar en kampanj.

På sidan 25 står det att spelarna själva får placera ut värdena på GE. Att spelaren tillåts placera ut värdena borde också ge RP som är "ganska lika" om GE är olika bra. Det är ganska troligt att få 3 bra resultat på 6 st 4T6 (förkasta det sämsta). En tabell med T6 olika rader med fasta GE hade nog gett ett mer varierade GE.

Om man även stryker raden så att nästa spelare inte kan slå fram samma rad eller använder 6 kort med en unik GE-rad per kort så blir RP garanterat olika. Rollpersongenereringskort hade varit lite roligt. Dra ett kort för GE-rad, ett kort för släkte och ett kort för yrke. Ingen RP blir den andra lik om varje GE-rad, släkte, yrke finns på endast ett kort var.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Fri 02 Dec 2022, 19:17

På sidan 25 står det att spelarna själva får placera ut värdena på GE. Att spelaren tillåts placera ut värdena borde också ge RP som är "ganska lika" om GE är olika bra. Det är ganska troligt att få 3 bra resultat på 6 st 4T6 (förkasta det sämsta). En tabell med T6 olika rader med fasta GE hade nog gett ett mer varierade GE.
<>
Fast man slår ju inte sex värden först och sedan sätter ut. Själva finessen med DoD22 är ju att man slår, sätter ut, slå, sätter ut, osv. Det gör ju att det finns utrymme för viss gambling i det hela för de som vill.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Fri 02 Dec 2022, 19:24

På sidan 25 står det att spelarna själva får placera ut värdena på GE. Att spelaren tillåts placera ut värdena borde också ge RP som är "ganska lika" om GE är olika bra. Det är ganska troligt att få 3 bra resultat på 6 st 4T6 (förkasta det sämsta). En tabell med T6 olika rader med fasta GE hade nog gett ett mer varierade GE.
<>
Fast man slår ju inte sex värden först och sedan sätter ut. Själva finessen med DoD22 är ju att man slår, sätter ut, slå, sätter ut, osv. Det gör ju att det finns utrymme för viss gambling i det hela för de som vill.

Ja det står det ju ser jag nu när jag lusläser anvisningarna på sidan 25.

Slå 4T6 och ta bort den sämsta tärningen,
vilket ger ett värde mellan 3 och 18. Sätt ut värdet på
vilken grund­egen­skap du vill. Upprepa sedan fem gånger
till, tills du har placerat ut ett värde på alla grund­egen­
skaper.

Eftersom det är centralt för rollpersonsgenereringen och "unikt" för DoD22 så tycker jag det ska skrivas ut tydligare. Lurigt med ett icke traditionellt sätt att slå fram GE i ett nostalgiskt spel.

Så här kanske.
Genomför steg 1-3 nedan att avgöra din rollpersonens startvärden.
1. Slå 4T6 och ta bort den sämsta tärningen, vilket ger ett värde mellan 3 och 18.
2. Sätt ut värdet på vilken grund­egen­skap du vill. Upprepa punkt 1 och 2 - en grundegenskap i taget - tills du har placerat ut ett värde på alla grund­egen­skaper.
3. När du är klar med alla sex grundegenskaper får du byta plats på två värden som du har placerat ut.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests