• 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
 
HenrikT
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Mon 05 Dec 2022, 15:31

Tomas skrev det här på rollspel.nu angående färdigheter i DoD23
Ok, så här då kanske?

Bluffa (KAR)
Botanik (INT)
Fingerfärdighet (SMI)
Finna dolda ting (INT)
Hantverk (STY)
Historia (INT)
Hoppa & klättra (SMI)
Jakt & fiske (SMI)
Köpslå (KAR)
Läkekonst (INT)
Rida (SMI)
Simma (SMI)
Sjökunnighet (INT)
Smyga (SMI)
Språkkunskap (INT)
Undvika (SMI)
Uppträda (KAR)
Upptäcka fara (INT)
Vildmarksvana (INT)
Zoologi (INT)
Övertala (KAR)

Armborst (SMI)
Bågskytte (SMI)
Kniv (SMI)
Krossvapen (STY)
Slagsmål (STY)
Slunga (SMI)
Spjut (STY)
Svärd (STY)
Yxa (STY)

Kommentarer:
  • Det är en markant ökning men förändrar inte i grunden hur spelet spelas.
  • Grundchanserna förblir höga (snitt på 5, max på 7) vilket gör att rollpersonernas allmänna kompetens blir rimligt hög trots fler färdigheter. Antalet tränade färdigheter ökas dessutom från 5-7 till 6-8 (beroende på ålder).
  • Alla färdigheter ovan har stor potential att komma i användning i spel, redan i grundspelets introkampanj (ok, kanske inte Sjökunskap)
  • Mer att välja på för "sidoyrkena" så att vi slipper problemet ett yrke = en färdighet (vilket var skälet till att vi införde yrkesförmågorna).
  • Mer utrymme för förbättring av rollpersoner under spel (fler färdigheter att sprida sina kryss på).
  • Andelen stridsfärdigheter är lägre men fortfarande cirka en tredjedel. Vi anser att det behövs - strid är trots allt ett rätt centralt element av spelet. Att till exempel bara ha två stridsfärdigheter (närstrid och avstånd) skulle leda till att alla rollpersoner logiskt väljer någon eller båda dessa som tränade färdigheter, vilket i sin tur devalverar krigaren och riddaren. Just att kunna plocka upp vilket vapen som helst och använda det väl är krigarens särart.
  • Yrkesförmågorna görs om till fria hjälteförmågor. Det finns ett designval här, för hur yrken får en särart - antingen fler färdigheter eller yrkesförmågor. Både och funkar inte, det blir överlastat. Och vi tror att fler färdigheter nog är rätt val för DoD i den avvägningen.
Det finns många bra idéer här om hur det hela skulle kunna göras helt annorlunda (skippa grundegenskaper, skippa färdigheter osv), men det vore att gå allt för långt från DoD:s arv som färdighetsbaserat spel med grundegenskaper. Vi har ju gjort andra spel med helt andra lösningar tidigare, men detta är inte rätt spel för sånt. :)
Det är verkligen en balansgång att designa system för DoD - å ena sidan måste det bli ett lättspelat, intuitivt, konsekvent spel som kan locka till sig nya spelare som aldrig hållit i ett rollspel förut (eller kanske bara känner till D&D), å andra sidan måste det bejaka arvet av DoD och i någon mån möta förväntningarna från spelare av tidigare versioner.
Jag tror att ovanstående lista lyckas rimligt bra med den balansen. :)
Jag tror att hantverk, liksom magiskolor och språk är ett bra exempel på vad som skulle kunna vara sekundära färdigheter, dels att du inte förväntas kunna det på någon vettig nivå som otränad, dels att det är svårt att täcka in alla varianter.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Tue 06 Dec 2022, 00:01

Jag gillar den symmetri som finns i YZ-spelen med lika många färdigheter per grundegenskap. Iom att antalet primära färdigheter utökas till 25, skulle jag gärna se att det blir t.ex. 6 st per grundegenskap STY, SMI, INT, KAR plus Upptäcka Fara (PSY). Eller åtminstone lite mer balanserat mellan grundegenskaperna jämfört med betan.
Även om det har sina fördelar tycker jag att man också måste vara på sin vakt så att man inte gör våld på logiken för att uppnå symmetri. Jag säger inte att idén är dålig, men jag tror att man i så fall bör se det som ett mål snarare än att bestämma att alla grundegenskaper måste ha lika många relaterade färdigheter.

Håller med. Eftersom FYS används för att beräkna kroppspoäng, SMI för förflyttning och STY för skadebonus mm så riskerar dessa grundegenskaper att bli viktigare än andra grundegenskaper om alla grundegenskaper har lika många färdigheter under sig. Jag ser hellre ett spelsystem utan power stats/dump stats än ett symmetriskt spelsystem.
 
patrikp
Posts: 45
Joined: Thu 01 Sep 2022, 12:34

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Tue 06 Dec 2022, 00:51

Håller helt med om att undvika power stats och dump stats, det var därför som FYS fick 0 färdigheter och PSY fick 1 färdighet i mitt exempel. Kanske blir svårt att komma upp i 6 användbara KAR-färdigheter men jag ser gärna att det blir några fler.
 
patrikp
Posts: 45
Joined: Thu 01 Sep 2022, 12:34

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Tue 06 Dec 2022, 01:29

När antalet färdigheter ökar, så kanske Sköld (STY) kan vara ett alternativ så att krigartyper får lite fler färdigheter att förbättra och inte bara förlitar sig på en enda STY-färdighet. Då blir Svärd/Sköld jämförbart med Dolk/Ducka om man ser till antal färdigheter som rollpersonen behöver i strid.
 
Lindstrom
Posts: 12
Joined: Wed 13 Apr 2011, 17:00

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Tue 06 Dec 2022, 01:57

Tomas skrev det här på rollspel.nu angående färdigheter i DoD23
Ok, så här då kanske?

Bluffa (KAR)
Botanik (INT)
Fingerfärdighet (SMI)
Finna dolda ting (INT)
Hantverk (STY)
Historia (INT)
Hoppa & klättra (SMI)
Jakt & fiske (SMI)
Köpslå (KAR)
Läkekonst (INT)
Rida (SMI)
Simma (SMI)
Sjökunnighet (INT)
Smyga (SMI)
Språkkunskap (INT)
Undvika (SMI)
Uppträda (KAR)
Upptäcka fara (INT)
Vildmarksvana (INT)
Zoologi (INT)
Övertala (KAR)

Armborst (SMI)
Bågskytte (SMI)
Kniv (SMI)
Krossvapen (STY)
Slagsmål (STY)
Slunga (SMI)
Spjut (STY)
Svärd (STY)
Yxa (STY)

Kommentarer:
  • Det är en markant ökning men förändrar inte i grunden hur spelet spelas.
  • Grundchanserna förblir höga (snitt på 5, max på 7) vilket gör att rollpersonernas allmänna kompetens blir rimligt hög trots fler färdigheter. Antalet tränade färdigheter ökas dessutom från 5-7 till 6-8 (beroende på ålder).
  • Alla färdigheter ovan har stor potential att komma i användning i spel, redan i grundspelets introkampanj (ok, kanske inte Sjökunskap)
  • Mer att välja på för "sidoyrkena" så att vi slipper problemet ett yrke = en färdighet (vilket var skälet till att vi införde yrkesförmågorna).
  • Mer utrymme för förbättring av rollpersoner under spel (fler färdigheter att sprida sina kryss på).
  • Andelen stridsfärdigheter är lägre men fortfarande cirka en tredjedel. Vi anser att det behövs - strid är trots allt ett rätt centralt element av spelet. Att till exempel bara ha två stridsfärdigheter (närstrid och avstånd) skulle leda till att alla rollpersoner logiskt väljer någon eller båda dessa som tränade färdigheter, vilket i sin tur devalverar krigaren och riddaren. Just att kunna plocka upp vilket vapen som helst och använda det väl är krigarens särart.
  • Yrkesförmågorna görs om till fria hjälteförmågor. Det finns ett designval här, för hur yrken får en särart - antingen fler färdigheter eller yrkesförmågor. Både och funkar inte, det blir överlastat. Och vi tror att fler färdigheter nog är rätt val för DoD i den avvägningen.
Det finns många bra idéer här om hur det hela skulle kunna göras helt annorlunda (skippa grundegenskaper, skippa färdigheter osv), men det vore att gå allt för långt från DoD:s arv som färdighetsbaserat spel med grundegenskaper. Vi har ju gjort andra spel med helt andra lösningar tidigare, men detta är inte rätt spel för sånt. :)
Det är verkligen en balansgång att designa system för DoD - å ena sidan måste det bli ett lättspelat, intuitivt, konsekvent spel som kan locka till sig nya spelare som aldrig hållit i ett rollspel förut (eller kanske bara känner till D&D), å andra sidan måste det bejaka arvet av DoD och i någon mån möta förväntningarna från spelare av tidigare versioner.
Jag tror att ovanstående lista lyckas rimligt bra med den balansen. :)
Märkligt att Tomas inte postade det här. Hur som helst: Tror inte att det är någon större vinst i den här färdighetsutökningen även om jag gillar en del av dem. En av de stora svagheterna, enligt mig, med Drakar var det stora överflödet av Färdigheter (80+ (utan att räkna språk och varje vapenfärdighet) i 91ans grundregler). Det har att göra med kategoriseringsproblemet. Jag tror att lösningen är att ha breda färdigheter med möjligheter att specialisera sig. Kanske ett liknande system som för att lära sig besvärjelser eller nåt?

Jag tror inte det är bra att blanda ihop yrkesförmågorna med hjälteförmågorna. I alla fall inte utan omfattande revison. I den nuvarande beta versionen så knäcks systemet ganska ordentligt av möjligheten att göra det genom förmågan Mångsysslare. Hjälteförmågorna varierar också väldigt mycket i styrka från extremt köttiga som att kunna alla språk eller vara immun mot rädsla, till ganska fattiga som att ibland kunna avgöra ifall någon ljuger eller vara marginellt bättre på slå läger utan tält.

De "nya" färdigheterna enligt Tomas post på rollspel.nu (enligt Fenhorn) skulle jag vilja hantera så här
Bluffa (KAR), Köpslå (KAR), Övertala (KAR) slås samman till något i stil med Manipulera (KAR) kanske slänga in någon funktion av att finta och tvinga handlingar i strid.
Botanik (INT), Jakt & fiske (SMI), Vildmarksvana (INT), Zoologi (INT) hålls fortfarande under Vildmarksvana (INT). Ifall Botanik är att tillverka gifter osv så omfattar Vildmarksvana bara insamlandet av ingredienser men är främst till för att skaffa mat.
Fingerfärdighet (SMI) oförändrad.
Finna dolda ting (INT) och Upptäcka fara (INT) kanske borde slås ihop.
Hantverk (STY) låter som en ok färdighet den skulle passa med specialiseringar. Borde inte ha någon BC eller en statisk BC eftersom alla GE borde vara inblandade i ett hantverk.
Historia (INT) och Språkkunskap (INT) kanske skulle kunna behållas under Lärdom delar av Botanik och Zoologi borde också kunna hållas under Lärdom även om de till viss del tangeras av vildmarksvana.
Hoppa & klättra (SMI) borde breddas till något i stil med Akrobatik (SMI) så att den kan användas till att gå på lina, fallteknik och andra liknande saker. Kanske ska kunna användas till att göra uppträdanden.
Läkekonst (INT) oförändrad.
Rida (SMI) bra tillägg kanske borde breddas till Djurhållning med specialiseringar.
Simma (SMI) kanske bra.
Sjökunnighet (INT) bra tillägg borde kunna användas till att fiska som Vildmarksvana och kanske mindre båtar som kanoter och roddbåtar kanske ska kunna användas med Vildmarksvana också.
Smyga (SMI) oförändrad.
Undvika (SMI) bra tillägg.
Uppträda (KAR) bra tillägg borde funka bra med specialiseringar (jonglera, sjunga, spela instrument, skådespeleri).
Armborst (SMI), Bågskytte (SMI), Slunga (SMI) borde slås samman till Avståndsstrid (SMI) kasta delen av spjut och så vidare borde höra hemma här.
Kniv (SMI), Krossvapen (STY), Slagsmål (STY), Spjut (STY), Svärd (STY) och Yxa (STY) borde slås samman till Närstrid (STY).

En färdighet som motsvarar Vildmarksvana fast i städer, landsbygd och byar borde nog vara praktisk också alltså Bygdevana (KAR) (ruttet namn) för att undvika faror i och förstå sig på den civiliserade delen av spelvärlden.

Ser fram emot uppdateringar av Betan och tror att slutprodukten blir bra. Jag tror att det kommer bli en rejäl uppförsbacke att ha ett strikt platt 3-18 system utan modifieringar (förutom fördel och nackdel) där GE inte är en del av Släktes och SLP beskrivningarna som känns intuitivt. Blir spännande att se hur det löses.
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Tue 06 Dec 2022, 09:39

Tycker Tomas färdighetslista ser helt perfekt ut!

Uppdelningarna är väl avvägda och den blir inte för lång.

Man kunde överväga att låta lite fler färdigheter gå på PSY, i avseende tålamod, närvarokänsla och passiv uppmärksamhet: Jakt & Fiske, Sjövana, Upptäcka fara och Vildmarksvana t.ex. Simma kunde få gå på FYS?
 
HenrikT
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Tue 06 Dec 2022, 15:21

Håller helt med om att undvika power stats och dump stats, det var därför som FYS fick 0 färdigheter och PSY fick 1 färdighet i mitt exempel. Kanske blir svårt att komma upp i 6 användbara KAR-färdigheter men jag ser gärna att det blir några fler.
Tycker listan ta sig, Ledarskap skulle kunna vara en ytterligare KAR baserad färdighet, kan användas för att leda och inspirera i strid, hålla tal, starta en lynchmobb osv...
 
patrikp
Posts: 45
Joined: Thu 01 Sep 2022, 12:34

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Tue 06 Dec 2022, 15:24

Jag kunde inte låta bli att göra ett eget försök till att bygga ut antal färdigheter. Självklart är det efter eget tycke och smak, men jag ska iaf försöka motivera hur jag tänkt så får man ta det för den feedback / input som det är.

Så här var mitt tillvägagångssätt:
1. Utgå från DoD2022
2. Lägg till färdigheter, mestadels från DoD1984 eller från feedback/diskussioner. Nya färdigheter i fetstil.
3. Försök balansera antal färdigheter på varje grundegenskap
4. Lägg till 2 färdigheter till varje Yrke.
5. Identifiera och lös problem

Vapenfärdigheter (STY), 5 st
Hantverk (STY)
Sköld (STY)

Vapenfärdigheter (SMI), 2 st
Fingerfärdighet (SMI)
Akrobatik (SMI)
Rida (SMI)
Smyga (SMI)
Simma (SMI)
Undvika (SMI)

Upptäcka Fara (PSY)

Botanik (INT)
Finna Dolda Ting (INT)
Hantera Djur (INT)
Läkekonst (INT)
Kulturkännedom (INT)
Sjökunnighet (INT)
Språkkännedom (INT)
Vildmarksvana (INT)
Värdesätta (INT)
Zoologi (INT)


Bluffa (KAR)
Köpslå (KAR)
Underhålla (KAR)
Övertala (KAR)

Kommentarer:
* Rörlighet ersätts av Akrobatik och Undvika, den ena är för mer aktiv rörelse (t.ex. hoppa, klättra & balansera), den andra för reaktiv rörelse (t.ex. att ducka i strid).
* Lärdom ersätts av Botanik, Kulturkännedom, Språkkunskap och Zoologi. Det blev för få färdigheter för Lärd innan denna ändring.
* Upptäcka Fara bytte från INT till PSY. Smaksak, men minskar antalet INT-färdigheter och är samma som DoD1984.
* Bluffa finns inte i 1984, men det är en användbar färdighet enl erfarenhet från andra spel och den utökar och kompletterar KAR-färdigheterna på ett bra sätt.

Nya listor på yrkesfärdigheter:

Bard: Akrobatik, Bluffa, Fingerfärdighet, Kulturkännedom, Läkekonst, Underhålla, Övertala
Hantverkare: Fingerfärdighet, Hantverk, Kniv, Krossvapen, Köpslå, Slagsmål, Yxa
Jägare: Akrobatik, Hantera djur, Skytte, Smyga, Undvika, Upptäcka Fara, Vildmarksvana
Krigare: Krossvapen, Skytte, Sköld, Spjut, Svärd, Undvika, Yxa
Lärd: Botanik, Finna dolda ting, Kulturkännedom, Läkekonst, Språkkännedom, Zoologi, Övertala
Magiker: Finna dolda ting, Krossvapen, Kulturkännedom, Magiskola (en valfri), Språkkännedom, Upptäcka Fara, Övertala
Nasare: Fingerfärdighet, Finna dolda ting, Kniv, Köpslå, Upptäcka fara, Värdesätta, Övertala
Riddare: Krossvapen, Kulturkännedom, Rida, Sköld, Spjut, Svärd, Övertala
Sjöfarare: Akrobatik, Kniv, Simma, Sjökunnighet, Svärd, Undvika, Upptäcka fara
Tjuv: Akrobatik, Bluffa, Fingerfärdighet, Finna dolda ting, Kniv, Smyga, Undvika

Kommentarer:
* Svårt att hitta 2 bra nya färdigheter till magikeryrkena, särskilt Elementalist, så jag slog ihop dom istället.
* Ganska många som har Övertala, kanske nån kan bytas ut för att få mer variation. T.ex kanske Lärd kan ha Värdesätta istället.

Som sagt så reflekterar det mitt eget tycke och smak, så det finns såklart andra sätt som passar andras tycke och smak bättre :)

EDIT: Bytte ut Hoppa & Klättra mot Akrobatik. Ersatte Undvika med Akrobatik i Bard för att täcka in gycklare & akrobater.
EDIT2: Ersatte Geologi med Språkkännedom. Slog ihop magikeryrkena. Skriv ut alla yrkesfärdigheter, inte bara tillagda/borttagna.
 
User avatar
Brandelot
Posts: 15
Joined: Tue 27 Sep 2022, 11:21

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Tue 06 Dec 2022, 20:41

Här är mitt förslag:

STYRKA
Krossvapen (STY)
Sköld (STY)
Spjut (STY)
Svärd (STY)
Yxa (STY)

FYSIK
Simma (FYS)

SMIDIGHET
Armborst (SMI)
Bågskytte (SMI)
Fingerfärdighet (SMI)
Kniv (SMI)
Rida (SMI)
Rörlighet (Hoppa & klättra ingår) (SMI)
Slagsmål (Undvika ingår) (SMI)
Slunga (SMI)
Smyga (SMI)

INTELLIGENS
Botanik (INT)
Hantverk (INT)
Historia (INT)
Sjökunnighet (INT)
Språkkunskap (INT)
Stadsvana (undre världen, kunskap om kloaker, bästa värdshuset, hitta fram till rätt gata m.m. ingår) (INT)
Zoologi (INT)

PSYKE
Finna dolda ting (PSY)
Läkekonst (PSY)
Marknadsvana (Köpslå+Muta+Värdera ingår) (PSY)
Upptäcka fara (PSY)
Vildmarksvana (Jakt och fiske ingår)(PSY)
Fyttade färdigheterna till PSY eftersom personens intuition har sin roll i dessa.

KARISMA
Bluffa (KAR)
Uppträda (KAR)
Övertala (KAR)

Finna dolda ting och Upptäcka Fara kan bli en gemensam färdighet t.ex VARSEBLI eller PERCEPTION; kanske FÖRNIMMA???
 
HenrikT
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Wed 07 Dec 2022, 10:44

Här är mitt förslag:

STYRKA
Krossvapen (STY)
Sköld (STY)
Spjut (STY)
Svärd (STY)
Yxa (STY)

FYSIK
Simma (FYS)

SMIDIGHET
Armborst (SMI)
Bågskytte (SMI)
Fingerfärdighet (SMI)
Kniv (SMI)
Rida (SMI)
Rörlighet (Hoppa & klättra ingår) (SMI)
Slagsmål (Undvika ingår) (SMI)
Slunga (SMI)
Smyga (SMI)

INTELLIGENS
Botanik (INT)
Hantverk (INT)
Historia (INT)
Sjökunnighet (INT)
Språkkunskap (INT)
Stadsvana (undre världen, kunskap om kloaker, bästa värdshuset, hitta fram till rätt gata m.m. ingår) (INT)
Zoologi (INT)

PSYKE
Finna dolda ting (PSY)
Läkekonst (PSY)
Marknadsvana (Köpslå+Muta+Värdera ingår) (PSY)
Upptäcka fara (PSY)
Vildmarksvana (Jakt och fiske ingår)(PSY)
Fyttade färdigheterna till PSY eftersom personens intuition har sin roll i dessa.

KARISMA
Bluffa (KAR)
Uppträda (KAR)
Övertala (KAR)

Finna dolda ting och Upptäcka Fara kan bli en gemensam färdighet t.ex VARSEBLI eller PERCEPTION; kanske FÖRNIMMA???
Den här gillar jag, den känns logisk, och kommer ifrån det konstigaste som jag ser om och om igen, att hantverk skulle vara STY baserat känns helt befängt, INT är nog det enda rimliga. Däremot kan någon med hög STY säkert smida lite längre, men det är just bara den situationen och det hantverket.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest