Jag kunde inte låta bli att göra ett eget försök till att bygga ut antal färdigheter. Självklart är det efter eget tycke och smak, men jag ska iaf försöka motivera hur jag tänkt så får man ta det för den feedback / input som det är.
Så här var mitt tillvägagångssätt:
1. Utgå från DoD2022
2. Lägg till färdigheter, mestadels från DoD1984 eller från feedback/diskussioner. Nya färdigheter i
fetstil.
3. Försök balansera antal färdigheter på varje grundegenskap
4. Lägg till 2 färdigheter till varje Yrke.
5. Identifiera och lös problem
Vapenfärdigheter (STY), 5 st
Hantverk (STY)
Sköld (STY)
Vapenfärdigheter (SMI), 2 st
Fingerfärdighet (SMI)
Akrobatik (SMI)
Rida (SMI)
Smyga (SMI)
Simma (SMI)
Undvika (SMI)
Upptäcka Fara (PSY)
Botanik (INT)
Finna Dolda Ting (INT)
Hantera Djur (INT)
Läkekonst (INT)
Kulturkännedom (INT)
Sjökunnighet (INT)
Språkkännedom (INT)
Vildmarksvana (INT)
Värdesätta (INT)
Zoologi (INT)
Bluffa (KAR)
Köpslå (KAR)
Underhålla (KAR)
Övertala (KAR)
Kommentarer:
* Rörlighet ersätts av Akrobatik och Undvika, den ena är för mer aktiv rörelse (t.ex. hoppa, klättra & balansera), den andra för reaktiv rörelse (t.ex. att ducka i strid).
* Lärdom ersätts av Botanik, Kulturkännedom, Språkkunskap och Zoologi. Det blev för få färdigheter för Lärd innan denna ändring.
* Upptäcka Fara bytte från INT till PSY. Smaksak, men minskar antalet INT-färdigheter och är samma som DoD1984.
* Bluffa finns inte i 1984, men det är en användbar färdighet enl erfarenhet från andra spel och den utökar och kompletterar KAR-färdigheterna på ett bra sätt.
Nya listor på yrkesfärdigheter:
Bard: Akrobatik, Bluffa, Fingerfärdighet, Kulturkännedom, Läkekonst, Underhålla, Övertala
Hantverkare: Fingerfärdighet, Hantverk, Kniv, Krossvapen, Köpslå, Slagsmål, Yxa
Jägare: Akrobatik, Hantera djur, Skytte, Smyga, Undvika, Upptäcka Fara, Vildmarksvana
Krigare: Krossvapen, Skytte, Sköld, Spjut, Svärd, Undvika, Yxa
Lärd: Botanik, Finna dolda ting, Kulturkännedom, Läkekonst, Språkkännedom, Zoologi, Övertala
Magiker: Finna dolda ting, Krossvapen, Kulturkännedom, Magiskola (en valfri), Språkkännedom, Upptäcka Fara, Övertala
Nasare: Fingerfärdighet, Finna dolda ting, Kniv, Köpslå, Upptäcka fara, Värdesätta, Övertala
Riddare: Krossvapen, Kulturkännedom, Rida, Sköld, Spjut, Svärd, Övertala
Sjöfarare: Akrobatik, Kniv, Simma, Sjökunnighet, Svärd, Undvika, Upptäcka fara
Tjuv: Akrobatik, Bluffa, Fingerfärdighet, Finna dolda ting, Kniv, Smyga, Undvika
Kommentarer:
* Svårt att hitta 2 bra nya färdigheter till magikeryrkena, särskilt Elementalist, så jag slog ihop dom istället.
* Ganska många som har Övertala, kanske nån kan bytas ut för att få mer variation. T.ex kanske Lärd kan ha Värdesätta istället.
Som sagt så reflekterar det mitt eget tycke och smak, så det finns såklart andra sätt som passar andras tycke och smak bättre
EDIT: Bytte ut Hoppa & Klättra mot Akrobatik. Ersatte Undvika med Akrobatik i Bard för att täcka in gycklare & akrobater.
EDIT2: Ersatte Geologi med Språkkännedom. Slog ihop magikeryrkena. Skriv ut alla yrkesfärdigheter, inte bara tillagda/borttagna.