• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
 
Bangsi
Posts: 13
Joined: Wed 30 Nov 2022, 14:52

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Thu 01 Dec 2022, 13:07

Det är lika lätt att få ett drakslag med FV2 som med FV 18, dvs två bågskyttar, en är tidernas bäste, en är helt grön. De skjuter kortbåge på en fiende, de har båda samma chans (5%) att hitta en glipa i rustningen, även om mästaren träffar monstret 9 av tio skott, och nybörjaren bara 1 av 10. Samma problem med demonslag.

...
En möjlig lösning på detta skulle kunna vara att låta rollpersoner, när de utvecklas, kunna öka chansen att slå ett drakslag på motsvarande sätt som 'Förtrolla Vapen' (sid 70) fungerar.
 
User avatar
Dante
Posts: 11
Joined: Sat 09 Apr 2011, 12:08

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Thu 01 Dec 2022, 13:11

Motståndsslag (s. 35)

Jag har funderat ett tag på varför proceduren för motståndsslag har stört mig – och nu har jag (och mitt Excel-ark) kommit fram till varför:

Rollpersonen vinner om hen lyckas och motståndaren misslyckas – eller om båda lyckas och rollpersonen slår lägre eller lika med motståndarens slag.

Detta innebär att motståndarens FV bara påverkar resultatet om det är mer än ett steg lägre än rollpersonens FV.

Från att motståndaren har ett lägre FV än rollpersonen eller högre påverkas utfallet inte alls.

Exempel:
RP har FV 10, motståndaren FV 2. Sannolikhet att RP lyckas är 0,4575.
RP har FV 10, motståndaren FV 9. Sannolikhet att RP lyckas är 0,3875.
RP har FV 10, motståndaren FV18. Sannolikhet att RP lyckas är fortfarande 0,3875.

Mitt förslag är att Pendragonifiera proceduren och låta rollpersonen vinna om hen slår högre eller lika med motståndarens slag.

Exempel:
RP har FV 10, motståndaren FV 2. Sannolikhet att RP lyckas är 0,4975.
RP har FV 10, motståndaren FV 9. Sannolikhet att RP lyckas är 0,41.
RP har FV 10, motståndaren FV18. Sannolikhet att RP lyckas är 0,1875.

Obs! Jag har inte tagit med Drakslag i kalkylen.
Last edited by Dante on Thu 01 Dec 2022, 13:20, edited 1 time in total.
/Dante
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Thu 01 Dec 2022, 13:19

Motståndsslag (s. 35)

Jag har funderat ett tag på varför proceduren för motståndsslag har stört mig – och nu har jag (och mitt Excel-ark) kommit fram till varför:

Rollpersonen vinner om hen lyckas och motståndaren misslyckas – eller om båda lyckas och rollpersonen slår lägre eller lika med motståndarens slag.

Detta innebär att motståndarens FV bara påverkar resultatet om det är mer än ett steg lägre än rollpersonens FV.

Från att motståndaren har samma FV som rollpersonen eller högre påverkas utfallet inte alls.

Exempel:
RP har FV 10, motståndaren FV 2. Sannolikhet att RP lyckas är 0,4575.
RP har FV 10, motståndaren FV 9. Sannolikhet att RP lyckas är 0,3875.
RP har FV 10, motståndaren FV18. Sannolikhet att RP lyckas är fortfarande 0,3875.

Mitt förslag är att Pendragonifiera proceduren och låta rollpersonen vinna om hen slår högre eller lika med motståndarens slag.

Exempel:
RP har FV 10, motståndaren FV 2. Sannolikhet att RP lyckas är 0,4975.
RP har FV 10, motståndaren FV 9. Sannolikhet att RP lyckas är 0,41.
RP har FV 10, motståndaren FV18. Sannolikhet att RP lyckas är 0,1875.
Jo, vi känner förstås till Pendragon-metoden, och hade den i ett tidigt utkast, men valde denna modell för att behålla principen att ett lågt slag mot FV alltid är bra. Motståndsslag är ingen bärande mekanik i spelet och vi ville ha en enkel och intuitiv metod. Men vi kan mycket väl ta en till funderare på det.
Fria Ligan
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Thu 01 Dec 2022, 13:22

Problemet med det gamla EDD systemet var att det allt som oftast bara var ytterligare en käftsmäll för de som var dåliga eller medelmåttiga. EDD-systemet gynnade ju de som var bra med att de oftare fick in en 'perf' när de slog 1 och att när de slog 20 så blev det sällan ett fummel.

edit: vad gällande "pendragon-metoden" så är väl det en enkel sak att husregla in för de som vill det.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Dante
Posts: 11
Joined: Sat 09 Apr 2011, 12:08

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Thu 01 Dec 2022, 13:24

Jo, vi känner förstås till Pendragon-metoden, och hade den i ett tidigt utkast, men valde denna modell för att behålla principen att ett lågt slag mot FV alltid är bra. Motståndsslag är ingen bärande mekanik i spelet och vi ville ha en enkel och intuitiv metod. Men vi kan mycket väl ta en till funderare på det.
Det ger lite konstiga effekter i extremfallen.

Om en RP har FV 2 spelar motståndarens FV ingen roll alls – oavsett om det är 1 eller 18.
/Dante
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Thu 01 Dec 2022, 13:35

Allt hänger väl ihop med vem som man vill gynna. Använder man "pendragon-metoden" så dubbelgynnar man den som är bra, d.v.s. han först och främst lyckas oftare och kommer på så sätt oftare att vinna motståndsslag och dessutom så lär han ju vinna oftare om bägge lyckas, då han har ett bättre FV.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
HenrikT
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Thu 01 Dec 2022, 15:54

Motståndsslag (s. 35)

Jag har funderat ett tag på varför proceduren för motståndsslag har stört mig – och nu har jag (och mitt Excel-ark) kommit fram till varför:

Rollpersonen vinner om hen lyckas och motståndaren misslyckas – eller om båda lyckas och rollpersonen slår lägre eller lika med motståndarens slag.

Detta innebär att motståndarens FV bara påverkar resultatet om det är mer än ett steg lägre än rollpersonens FV.

Från att motståndaren har samma FV som rollpersonen eller högre påverkas utfallet inte alls.

Exempel:
RP har FV 10, motståndaren FV 2. Sannolikhet att RP lyckas är 0,4575.
RP har FV 10, motståndaren FV 9. Sannolikhet att RP lyckas är 0,3875.
RP har FV 10, motståndaren FV18. Sannolikhet att RP lyckas är fortfarande 0,3875.

Mitt förslag är att Pendragonifiera proceduren och låta rollpersonen vinna om hen slår högre eller lika med motståndarens slag.

Exempel:
RP har FV 10, motståndaren FV 2. Sannolikhet att RP lyckas är 0,4975.
RP har FV 10, motståndaren FV 9. Sannolikhet att RP lyckas är 0,41.
RP har FV 10, motståndaren FV18. Sannolikhet att RP lyckas är 0,1875.
Jo, vi känner förstås till Pendragon-metoden, och hade den i ett tidigt utkast, men valde denna modell för att behålla principen att ett lågt slag mot FV alltid är bra. Motståndsslag är ingen bärande mekanik i spelet och vi ville ha en enkel och intuitiv metod. Men vi kan mycket väl ta en till funderare på det.
En lösning skulle kunna vara att ett högt slag alltid är bra, men inte för högt. DVS lägga drakslaget=FV istället för på 1, då känns Pendragon-slagen mer naturliga.
 
Pelhle
Posts: 145
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Thu 01 Dec 2022, 16:06

Vill man göra det väldigt simpelt och vara lite realistisk, dvs högt/överlägset FV borde generera vinst nästan alltid, är det ju egentligen bara att köra FV/egenskap + T20: högst resultat vinner. (T20 för att det alltid ska finnas viss chans att även den sämsta kan slå den bästa; ex FV3 mot FV18).

Edit: har man tillstånd/fördel/nackdel slår man såklart 2T20 i motståndsslaget.
 
User avatar
Obskyr
Posts: 12
Joined: Sat 26 Nov 2022, 18:21

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Thu 01 Dec 2022, 17:13

Det är lika lätt att få ett drakslag med FV2 som med FV 18, dvs två bågskyttar, en är tidernas bäste, en är helt grön.

Jag tror inte att det är så applicerbart på ett spel som använder en T20, så det är nog inte så relevant för Drakar och demoner – men du kanske skulle vara intresserad av approachen som rollspelet Kopparhavets hjältar tar! Det spelet använder en T100, och FV är mellan 1 och 100 likaså. Ett “exceptionellt slag” utgörs av att både tiotals- och entalssiffran är lika (11, 22, 33, etc.), och det är perfekt om du lyckas och fummel om du misslyckas. Detta ger större och större chans för ett perfekt slag ju högre FV du har:

Image

En lösning skulle kunna vara att ett högt slag alltid är bra, men inte för högt. DVS lägga drakslaget=FV istället för på 1, då känns Pendragon-slagen mer naturliga.

Det skulle vara lite onaturligt, tror jag – det fina med 1 och 20 är att de aldrig ändras, och därmed är lättigenkännliga. Man kan reagera på det man slagit genast, istället för att göra en “double take”: “nä vänta, det blir ju ett drakslag!” Det är också etablerad rollspelskonvenans att ha just 1 och 20, så det är mycket intuitivt.
 
HenrikT
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Fri 02 Dec 2022, 12:24

Det är lika lätt att få ett drakslag med FV2 som med FV 18, dvs två bågskyttar, en är tidernas bäste, en är helt grön.

Jag tror inte att det är så applicerbart på ett spel som använder en T20, så det är nog inte så relevant för Drakar och demoner – men du kanske skulle vara intresserad av approachen som rollspelet Kopparhavets hjältar tar! Det spelet använder en T100, och FV är mellan 1 och 100 likaså. Ett “exceptionellt slag” utgörs av att både tiotals- och entalssiffran är lika (11, 22, 33, etc.), och det är perfekt om du lyckas och fummel om du misslyckas. Detta ger större och större chans för ett perfekt slag ju högre FV du har:

Image

Ja, givetvis spelar vi Kopparhavets hjältar, elegant lösning men funkar bara på T100
Last edited by HenrikT on Fri 02 Dec 2022, 12:34, edited 1 time in total.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests