HenrikT
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Fri 02 Dec 2022, 12:31

Vid PSY slag används nuvarande VP eller PSY? (Det står i Rollpersonen att PSY=VP och FYS=KP) Det påverkar rätt mycket hur sårbar/lättskrämd en magiker blir när hen börjar bli utmattad. (Detsamma gäller FYS slag/KP), I det senare fallet känns det orimligt då dödsslagen inte fungerar. Samtidigt tror jag att några av PSY slagen i spelet kanske egentligen är tänkta som VP slag, men jag kan ha fel, det kan givetvis vara per design, men kanske värt att fundera på om VP slag tex ska användas för att motstå besvärjelser.

Om allt i spelet är som det är tänkt så är PSY=Maximala VP för en nyskapad rollperson. FYS=Maximala KP för en nyskapad rollperson. Vilket bör framgå på sid 26.
Last edited by HenrikT on Fri 02 Dec 2022, 14:50, edited 1 time in total.
 
zunmag
Posts: 15
Joined: Thu 15 Oct 2015, 12:59

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Fri 02 Dec 2022, 12:58

Borde inte hjälteförmågor ligga under kapitel rollpersonen. Iaf en lista på hjälteförmågor.
 
Bangsi
Posts: 13
Joined: Wed 30 Nov 2022, 14:52

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Fri 02 Dec 2022, 15:52

Motståndsslag
Dantes fundering om matten bakom motståndsslag är både intressant och viktig. För oss som inte har vana vid andra rollspel är ”Pendragon-metoden” okänd så det blir faktiskt väldigt svårt att göra en husregel av den. Skulle det vara möjligt att lägga till en alternativ regel som option för motståndsslag enligt Dantes förslag? Motståndsslag är redan en annorlunda spelmekanism eftersom slaget görs med två tärningar så argumentet att lågt alltid ska vara bra känns inte som helt tvingande just i det fallet.
 
HenrikT
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Fri 02 Dec 2022, 16:09

Motståndsslag
Dantes fundering om matten bakom motståndsslag är både intressant och viktig. För oss som inte har vana vid andra rollspel är ”Pendragon-metoden” okänd så det blir faktiskt väldigt svårt att göra en husregel av den. Skulle det vara möjligt att lägga till en alternativ regel som option för motståndsslag enligt Dantes förslag? Motståndsslag är redan en annorlunda spelmekanism eftersom slaget görs med två tärningar så argumentet att lågt alltid ska vara bra känns inte som helt tvingande just i det fallet.
Pendragon slag är helt enkelt att ett högt slag trumfar ett lågt slag om båda slagen lyckas.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Fri 02 Dec 2022, 16:13

Pendragon slag är helt enkelt att ett högt slag trumfar ett lågt slag om båda slagen lyckas.
Vilket inte är speciellt svårt att husregla in, om man vill.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Bangsi
Posts: 13
Joined: Wed 30 Nov 2022, 14:52

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Fri 02 Dec 2022, 19:52

Pendragon slag är helt enkelt att ett högt slag trumfar ett lågt slag om båda slagen lyckas.
Vilket inte är speciellt svårt att husregla in, om man vill.
Ahh, bra då vet jag. Tack!
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Fri 02 Dec 2022, 20:12

Jo, vi känner förstås till Pendragon-metoden, och hade den i ett tidigt utkast, men valde denna modell för att behålla principen att ett lågt slag mot FV alltid är bra. Motståndsslag är ingen bärande mekanik i spelet och vi ville ha en enkel och intuitiv metod. Men vi kan mycket väl ta en till funderare på det.
Det ger lite konstiga effekter i extremfallen.

Om en RP har FV 2 spelar motståndarens FV ingen roll alls – oavsett om det är 1 eller 18.

Man kan argumentera för att det inte spelar någon roll om RP har FV 1 eller 18 om en person får in en sådan bra träff (slår en 2 på T20). Med en sådan lyckoträff (nästan ett drakslag) så har ett proffs (FV 18) inte större chans att försvara sig än en nybörjare (FV 1). Även en blind höna kan finna ett korn.

Personligen gillar jag spelsystem som ger David en chans mot Goliat. Att det inte spelar någon roll om motståndare har FV 1 eller 18 ger den dåliga lite bättre odds. Kan bli kul i spel även om det spontant känns fel.

Pendragonslag kanske borde vara en frivillig regel (grön ruta)? Ni borde få plats med en sådan ruta om ni ersätter texten i rutan SLP OCH FÄRDIGHETER på sidan 35 med "SLP använder färdigheter på samma sätt som rollpersoner. SL rullar tärning för SLP om de utför handlingar som direkt påverkar en rollperson." någon annanstans på sidan.
 
Linkan
Posts: 7
Joined: Sat 03 Dec 2022, 15:18

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Sat 03 Dec 2022, 15:34

Jag läste dagens mail om antalet färdigheter och förstår nu lite bättre resonemanget bakom att få färdigheter. Däremot håller jag inte med om resonemanget alls.

Att det finns många färdigheter gör inte rollpersonerna mindre kompetenta. Däremot gör det att man måste göra vissa val när man gör sin rollperson, och att valen påverkar hur man kan lösa uppgifter. Det gör också att behovet av en varierad grupp blir större. Att ha så få färdigheter som 20-30 gör spelet rätt ointressant för mig. Att välja ut färdigheter och se vilka ska jag bara lära mig lite i och vilka ska jag satsa hårt på. Och välja mellan att kunna lite i mycket, eller vara expert på ett fåtal färdigheter. Det var en av mina absoluta favoritbitar i att skapa en rollperson, och var också en del i att skapa bakgrundshistorien. Jag tycker personligen att Expert hade lite få färdigheter med baschans, och att det saknades några färdigheter. Tycker ändå Expert som helhet ligger bra mitt emellen att ha några få färdigheter och att ha massor, en bra kompromiss helt enkelt. 25 färdigheten ligger under gränsen för vad jag skulle säga är extremt få färdigheter.
 
Gute
Posts: 10
Joined: Tue 26 Dec 2017, 02:28

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Sat 03 Dec 2022, 16:13

Glöm inte andrahandsfärdigheter! En möjlighet till att addera färdigheter för specialisering eller som är viktiga i din kampanj…
 
Grimnir
Posts: 3
Joined: Thu 01 Dec 2022, 13:06

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Sat 03 Dec 2022, 16:55

Jag läste dagens mail om antalet färdigheter och förstår nu lite bättre resonemanget bakom att få färdigheter. Däremot håller jag inte med om resonemanget alls.

Att det finns många färdigheter gör inte rollpersonerna mindre kompetenta. Däremot gör det att man måste göra vissa val när man gör sin rollperson, och att valen påverkar hur man kan lösa uppgifter. Det gör också att behovet av en varierad grupp blir större. Att ha så få färdigheter som 20-30 gör spelet rätt ointressant för mig. Att välja ut färdigheter och se vilka ska jag bara lära mig lite i och vilka ska jag satsa hårt på. Och välja mellan att kunna lite i mycket, eller vara expert på ett fåtal färdigheter. Det var en av mina absoluta favoritbitar i att skapa en rollperson, och var också en del i att skapa bakgrundshistorien. Jag tycker personligen att Expert hade lite få färdigheter med baschans, och att det saknades några färdigheter. Tycker ändå Expert som helhet ligger bra mitt emellen att ha några få färdigheter och att ha massor, en bra kompromiss helt enkelt. 25 färdigheten ligger under gränsen för vad jag skulle säga är extremt få färdigheter.
Man vill dock inte heller skapa konstiga hål i färdigheter. Det framstår t ex som konstigt att man kan ha en person som är mycket duktig på att övertala folk till lite vadsomhelst men däremot är direkt inkompetent på att specifikt övertala en handlare att ge honom ett bättre pris, eller en person som kan lura någon till vadsomhelst men är totalt oduglig på att övertyga någon så fort det finns sanning bakom orden, men det kan vara en vanlig företeelse i Expert. Det finns också färdigheter som t ex Skugga där man får en färdighet som är mycket smal, men samtidigt endast är en sorts Smyga och FDT, varav båda redan existerar. Det finns många sådana exempel i Expert.

Jag ser gärna fler färdigheter än vad som finns i denna version av DoD, men Expert hade så många att man fick konstiga artefakter samt att en hel del i princip aldrig användes av någon.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests