• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Wed 30 Nov 2022, 11:34

Hej!

Använd denna tråd till att posta feedback och rapportera fel i Kapitel 3 av Beta-PDF:en av Regelboken till nya Drakar och Demoner. Kom ihåg:
  • Innan du postar om ett fel, kolla att det inte redan har rapporterats av någon annan.
  • Om du redan har postat feedback om något i snabbstarts-PDF:en och det inte har ändrats i Beta-PDF:en så beror det inte på vi har missat det, utan att vi har gjort en annan bedömning. (Rena korrfel är förstås en annan sak.)
  • Posta din feedback senast 31 januari.
En separat feedback-tråd för Äventyrsboken kommer senare.
Tack!
Fria Ligan
 
Tradash
Posts: 4
Joined: Wed 30 Nov 2022, 14:16

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Wed 30 Nov 2022, 14:57

Jag har lite problem med namnet på hjälteförmågan "Multimagiker" - jag tycker att det låter för modernt och passar inte in bland de andra namnen. Jag har för mig att det fanns ett yrke, ärkemagiker, i gamla drakar som tillät en att lära sig flera magiskolor. Det kanske hade passat bättre?
 
Bangsi
Posts: 13
Joined: Wed 30 Nov 2022, 14:52

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Wed 30 Nov 2022, 17:00

Sida 27 tabell Drivkraft, T20 = 7: Den rätta är femininum,
ni behöver få in 'rätte/rätta' på raden

Sida 33 Bara en chans
…När du har rullat tärningarna…
(?) …När du har _slagit_ tärningarna…
Använd samma ord för samma handling i hela texten: man slår tärningar, man rullar inte (svengelska)

…förändrats på något påtagligt sätt. Eller låta en annan…
(?)…förändrats på något påtagligt sätt. _Någon_ annan rollperson kan också försöka… (ofullständig mening)

Sida 34 Hjälpa varandra
…Den andra personen måste säga det direkt innan du rullar din tärning…
(?) …Den andra personen måste säga det direkt innan du _slår_ din tärning… (svengelska)

Sida 35 SLP och färdigheter
Här rullas tärningen igen, både på andra raden och på sista raden i rutan

Sida 35 Pressade slag
…Du kan göra detta även efter att din motståndare har rullat sin tärning…
(?)…Du kan göra detta även efter att din motståndare har _slagit_ sin tärning…

Sida 36 Lärdom (INT)
…Sägner och legender är inte bara till för att roa sig kring lägerelden…
(?) …Sägner och legender är inte bara till för att roa sig _med_ kring lägerelden…

Sida 36 Vildmarksvana (INT)
…Vidderna är farliga mark där vilda bestar vandrar…
(?)…Vidderna är farliga _marker_ där vilda bestar vandrar… (plural)

…Du slår för VILDMARKSVANA för att leda vägen genom vildmark…
(?) …Du slår för VILDMARKSVANA för att _finna_ vägen genom vildmark…

Sida 37 Gravplundrare
Dålig överensstämmelse mellan förmågans namn och dess effekt

Sida 37 Hököga
…Du kan se detaljer på en person eller ett föremål upp till 200 meter bort som om den befann sig…
(?) …Du kan se detaljer på _personer eller föremål_ upp till 200 meter bort som om _de_ befann sig… (undviker den/det-problemet, ska nog vara ”som om de befunnit sig” egentligen (konditionalis))

Sida 38 Kattfot
…Antalet T6 som rullas…
(?)…Antalet T6 som _slås_...

Sida 38 Mästerbesvärjare
…Om du aktiverar denna vid din tur i strid får du lägga två olika besvärjelser genom samma handling…
(?)…Om du aktiverar denna vid din tur i strid får du lägga två olika besvärjelser _med_ samma handling…

Sida 39
Pilhugg
Bättre namn kanske är kastparad eller pilparad eftersom hugg för tankarna till en offensiv handling medan detta är en parad

Sida 39 Ynkrygg
..och fienden försöker anfalla sig…
(?) ..och fienden försöker anfalla _dig_…
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Wed 30 Nov 2022, 18:11

Sidan 38. Jag är lite osäker men heter det verkligen Hököga? Heter det inte Falkblick, Falköga, Örnblick, Argusöga eller bara Skarp blick? Hököga har jag aldrig hört förut.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Wed 30 Nov 2022, 18:20

Jag har lite problem med namnet på hjälteförmågan "Multimagiker" - jag tycker att det låter för modernt och passar inte in bland de andra namnen. Jag har för mig att det fanns ett yrke, ärkemagiker, i gamla drakar som tillät en att lära sig flera magiskolor. Det kanske hade passat bättre?

Jag håller med. Ärkemagiker blir en cool blinkning till gamla DoD om det du skriver stämmer. Annars föreslår jag Mångmagiker eller bara Mångmagi. Det låter inte lika coolt men jag tycker det är bättre än Multimagiker som låter för "modernt" som du skrev.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Wed 30 Nov 2022, 18:24

Sidan 39 Orädd. Tycker Våghals, Modig eller Trygg är ett bättre ord för förmågan. Tror jag gillar Trygg bäst.
https://sv.wiktionary.org/wiki/v%C3%A5ghals
https://sv.wiktionary.org/wiki/trygg
Last edited by Faråtzonen on Wed 30 Nov 2022, 19:07, edited 1 time in total.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Wed 30 Nov 2022, 18:31

Sidan 38 Kvartersmästare. Det är väl en svensk militärtitel för militär som har hand om underhållstjänsten. Funkar i Twilight 2000 men inte i DoD. Kommer inte på något bra alternativ. Kanske Vildmarksläger? Ordet för tankarna till Vildmarksvana som är färdigheten som förmågan ger fördel på. Lätt att komma ihåg vad förmågan gör.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Wed 30 Nov 2022, 18:39

Sidan 38. Kattfot är en växt. Jag tror ni menar kattlik eller kattaktig som betyder smidig/vig. Om ni byter "Hal som en ål" mot "Snabb som en vessla" så kan ni kalla Kattfor för "Vig som en katt". Annars föreslår jag Kattlik.
Last edited by Faråtzonen on Wed 30 Nov 2022, 19:08, edited 2 times in total.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Wed 30 Nov 2022, 18:46

Sidan 38. "Hal som en ål" betyder att man är opålitlig. Byt mot "Kvick som en vessla" eller "Snabb som en vessla".
https://sv.rilpedia.org/wiki/Lista_%C3% ... _liknelser

Upptäckte att "Snabb som en vessla" låter som "Blixtsnabb" som är en annan förmåga. Det kanske är lika bra att kalla förmågan "Hal som en ål" för "Duckare" och förmågan "Defensiv" för "Parerare" (och förmågan Kattfot för Kattlik).
Last edited by Faråtzonen on Wed 30 Nov 2022, 19:09, edited 5 times in total.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 3 Färdigheter

Wed 30 Nov 2022, 18:46

Sidan 38. Kattfot är en växt. Jag tror ni menar kattlik eller kattaktig som betyder smidig/vig.
Namnet är en referens till hjälteförmågan, med samma namn, i Drakar och Demoner Expert. Det finns en hel del namn med nostalgi-koppling.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests