Kartong Karlsson
Posts: 54
Joined: Tue 23 Feb 2021, 02:33

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 4 Strid & Skada

Fri 02 Dec 2022, 01:19

Det finns frivilliga regler för saker som kan hända när man slår demonslag i närstrid och avståndsstrid på sidan 46 och 49, men dessa gäller endast för en anfallare och inte en försvarare. Vore kul och spännande ifall det fanns tabeller för vad som kan gå fel ifall ett demonslag slås när man försöker parera/ducka också.
 
Pelhle
Posts: 145
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 4 Strid & Skada

Fri 02 Dec 2022, 09:58

Hej,

På sida 42 och 48 nämns det en specialattack som kallas för Knäcka. Jag kan inte hitta någon information om denna specialattack i regelboken. Vänligen lägg till regler för denna attack, eller ta bort referenserna till den ur reglerna om den inte ska finnas med. Tack!
På s 48 står att du som handling om du greppat någon kan knäcka: anfall görs med fördel och ger obeväpnad skada (i vapentabell: T6).

Tycker dock det är lite märkligt att någon med läderrustning (2 högre skydd mot krosskador: obeväpnat är kross) får bonus vid knäckning, vilket någon med ringbrynja (som har 2 högre skydd mot hugg) inte får.
 
bearkitten
Posts: 1
Joined: Sat 03 Dec 2022, 00:07

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 4 Strid & Skada

Sat 03 Dec 2022, 00:11

Detta kanske är ett medvetet val, men det finns vad jag kan se inga regler för hur man flyr från en strid. På sida 36 står det "Du kan även använda RÖRLIGHET för att ducka i närkamp eller fly från en strid (läs mer i kapitel 4)." men jag hittar ingen vidare information ang. flykt i kapitel 4.
 
Pelhle
Posts: 145
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 4 Strid & Skada

Sat 03 Dec 2022, 00:38

Om RP lägger sig i bakhåll för ett monster som saknar färdigheten Upptäcka fara; lyckas då bakhållet automatiskt? Känns lite märkligt då perception borde vara bättre för en lång rad monster jämfört med vanliga släkten/SLP
 
DvärgAnka
Posts: 1
Joined: Sat 03 Dec 2022, 14:36

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 4 Strid & Skada

Sat 03 Dec 2022, 14:44

LÄKNING OCH VILA

Hade gärna sett att strid blir lite farligare att ge sig in i som RP. Som det är nu kan man ju ganska snabbt läka KP, och väldigt mycket snabbare än i gamla DoD. Är strid farligt uppmuntrar det mer tänkande och användande av andra färdigheter än att bara dra stålet när någon tittar snett...

Jag gillar att man kan läka 1 KP per kroppsdel/vecka. En variant för detta rollspel skulle vara lång vila ger 1t6 kp läkning.

Det skulle vara mycket mer än tidigare versioner men ändå få RP att tänka till.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 4 Strid & Skada

Sat 03 Dec 2022, 14:59

LÄKNING OCH VILA

Hade gärna sett att strid blir lite farligare att ge sig in i som RP. Som det är nu kan man ju ganska snabbt läka KP, och väldigt mycket snabbare än i gamla DoD. Är strid farligt uppmuntrar det mer tänkande och användande av andra färdigheter än att bara dra stålet när någon tittar snett...

Jag gillar att man kan läka 1 KP per kroppsdel/vecka. En variant för detta rollspel skulle vara lång vila ger 1t6 kp läkning.

Det skulle vara mycket mer än tidigare versioner men ändå få RP att tänka till.
Eftersom man bara kan läka KP/VP i en kortvila en gång per skift (och då bara om man inte blir störd) så lär ju det bara hända en gång per grottutforskning som mest. Visst man läker fort från en dag till en annan, om man får vila ostört d.v.s.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
HerrBlixt
Posts: 65
Joined: Wed 31 Aug 2022, 07:38

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 4 Strid & Skada

Sun 04 Dec 2022, 10:11

Ducka

Jag har bara skummat igenom reglerna men minns att jag gillade QS iochmed att en person som duckat föregående runda blev liggandes (stod INTE att man kunde ducka liggandes) till nästa runda och dennes tur och då kunde resa sig.

Den som valde att ducka föregående runda kunde alltså INTE utföra ny reaktiv duckning i nuvarande runda förrän det blivit dennes tur och ställt sig upp när initiativturordningen tillät.

Detta gav den som valde att istället parera en fördel gentemot att ducka. Om vapnets brytvärde överstegs så fick man nackdel med vapnet tills det blev reparerat.

Om nu att resa sig fortfarande är en fri handling och man kan ducka liggandes verkar det som om att den enda nackdel man får av att ducka är att motståndaren får fördel samt extra skadebonus att attackera någon som ligger. Stämmer detta?

Nackdelen med att parera är ju stor pga att man riskerar att få obrukbart vapen…..
Last edited by HerrBlixt on Mon 05 Dec 2022, 09:13, edited 1 time in total.
 
patrikp
Posts: 45
Joined: Thu 01 Sep 2022, 12:34

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 4 Strid & Skada

Sun 04 Dec 2022, 17:15

Förslag: Ducka stående. Du kan försöka ducka utan att falla till marken efteråt, men du får då nackdel på tärningsslaget.
Kan vara aktuellt t.ex. om man möter flera motståndare, särskilt om man är Hal som en ål.
 
HerrBlixt
Posts: 65
Joined: Wed 31 Aug 2022, 07:38

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 4 Strid & Skada

Mon 05 Dec 2022, 10:15

Tänkte följa upp mitt inlägg angående ducka ovan.

Min fråga gäller inte enbart ducka utan även ekonomin kring att parera….

Känns som om att man behöver en packe vapen varje äventyr ifall man inte har med Spelare/SLP som kan reparera.

Jag måste ha missat något uppenbart så hojta gärna och ’peka mig rätt’ :)
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 4 Strid & Skada

Mon 05 Dec 2022, 10:28

Om nu att resa sig fortfarande är en fri handling och man kan ducka liggandes verkar det som om att den enda nackdel man får av att ducka är att motståndaren får fördel samt extra skadebonus att attackera någon som ligger. Stämmer detta?
Att få en fördel att slå någon vilket man får när man slår en liggande är väl ändå ganska fördelaktigt. En halvdålig person lär ju i och med detta träffa som oftast. Ökad skada med 1T6 som grädde på detta är väl inte heller dåligt.

Känns som om att man behöver en packe vapen varje äventyr ifall man inte har med Spelare/SLP som kan reparera.
Nu har ju BV ökats på vapnen. En liten sköld har BV15, likaså ett Bredsvärd. Ett Bredsvärd gör 2T6 i skada så det gör att i en envig mellan två Bredsvärd-Liten Sköld killar så kommer det vara väldigt sällsynt att något går sönder.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests