På s 48 står att du som handling om du greppat någon kan knäcka: anfall görs med fördel och ger obeväpnad skada (i vapentabell: T6).Hej,
På sida 42 och 48 nämns det en specialattack som kallas för Knäcka. Jag kan inte hitta någon information om denna specialattack i regelboken. Vänligen lägg till regler för denna attack, eller ta bort referenserna till den ur reglerna om den inte ska finnas med. Tack!
Eftersom man bara kan läka KP/VP i en kortvila en gång per skift (och då bara om man inte blir störd) så lär ju det bara hända en gång per grottutforskning som mest. Visst man läker fort från en dag till en annan, om man får vila ostört d.v.s.LÄKNING OCH VILA
Hade gärna sett att strid blir lite farligare att ge sig in i som RP. Som det är nu kan man ju ganska snabbt läka KP, och väldigt mycket snabbare än i gamla DoD. Är strid farligt uppmuntrar det mer tänkande och användande av andra färdigheter än att bara dra stålet när någon tittar snett...
Jag gillar att man kan läka 1 KP per kroppsdel/vecka. En variant för detta rollspel skulle vara lång vila ger 1t6 kp läkning.
Det skulle vara mycket mer än tidigare versioner men ändå få RP att tänka till.
Att få en fördel att slå någon vilket man får när man slår en liggande är väl ändå ganska fördelaktigt. En halvdålig person lär ju i och med detta träffa som oftast. Ökad skada med 1T6 som grädde på detta är väl inte heller dåligt.Om nu att resa sig fortfarande är en fri handling och man kan ducka liggandes verkar det som om att den enda nackdel man får av att ducka är att motståndaren får fördel samt extra skadebonus att attackera någon som ligger. Stämmer detta?
Nu har ju BV ökats på vapnen. En liten sköld har BV15, likaså ett Bredsvärd. Ett Bredsvärd gör 2T6 i skada så det gör att i en envig mellan två Bredsvärd-Liten Sköld killar så kommer det vara väldigt sällsynt att något går sönder.Känns som om att man behöver en packe vapen varje äventyr ifall man inte har med Spelare/SLP som kan reparera.