HenrikT
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 4 Strid & Skada

Mon 05 Dec 2022, 14:38

Ok, här kommer lite tankar för att differentiera vapen något, och givetvis med fokus på min real life expertis; avståndsvapen. Den första delen tror jag passar i spelet, den andra är jag mer tveksam till, men det ger realism.

Först lite vapenegenskaper för att ge differens på vad man väljer för vapen (Då spelarna kan sina vapen så saktar de inte ner spelet nämnvärt)

Sköld är inte lika bra som förr, men marginellt bättre än bara ett vapen: Lösning, det är en FÖRDEL att parera närstridsvapen med sköld, och NACKDEL att anfalla med sköld.
Parerdolk har bara högre BV, låt en lyckad parad följas upp av ett avväpna.

Armborst är enkelt att använda, men tar tid att ladda. Låt Armborst (lätt och tungt) skjuta med FÖRDEL på nära och medellångt håll, men låt lätt armborst ta en Handling att ladda (förflyttning eller attack). Låt tungt armborst ta en runda att ladda. Armborst kan inte heller skjutas snabbare (Innan extrareglerna för Kinesiska repeterarmborst kommer).

Inför hjälteförmågan snabbskytt (Kan väljas upp till tre ggr), ger ett extra skott med pilbåge om skytten inte rör sig mer än 2 meter (eller rider).

Hjälterförmågan Fint tvingar försvararen att välja om hen ska parera eller inte INNAN anfallsslaget


Det nedanstående är nörderi, kanske husregler för den som vill ha mer realism, och jag är inte säker på att det är helt relevant, men fundera på det. En båge kan alltid byggas klenare upp till en materialbegränsning, DVS Kort, Lång och Sammansatt båge kan alla byggas med tex stykrav 5 och lägre skada. Begränsningen är kortbågen som inte håller för de högsta vikterna.

Stykrav Skada Räckvidd (Notera att räckvidden inte skiljer så mycket, då en stark båge har tunga pilar)
3 T4 90
5 T6 150
7 T8 150
9 T10 150
13 T12 200 *Endast långbåge eller Sammansatt båge, sammansatt båge har dubbel maxräckvidd
17 2T8 200 *Endast långbåge eller Sammansatt båge, sammansatt båge har dubbel maxräckvidd

Räckvidd, notera att en längre maxräckvidd inte gör det lättare att träffa på långa håll.
Nära <10m, fördel
Medel 10-30m normalt
Långt 30-60m nackdel
60m till max, endast volleyskott som träffar avsett mål på drakslag om det inte är någon som står helt stilla (vaktpost), då är det dubbel nackdel.
Last edited by HenrikT on Mon 05 Dec 2022, 17:51, edited 1 time in total.
 
HerrBlixt
Posts: 65
Joined: Wed 31 Aug 2022, 07:38

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 4 Strid & Skada

Mon 05 Dec 2022, 15:39

Ang. ekonomi kring parering och duckande…

Om en fiende använder någon av de 2H vapen som ger 2T10 i skada och spelaren har bredsvärd + sköld (BV 15) så är det 20+ % chans/ risk att spelarens vapen eller sköld blir obrukbara per parad?

Vill påpeka att fallet med fiende som ger 2T10 i skada inte tar med ev skadebonus vilket ökar chansen /risken ytterligare.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 4 Strid & Skada

Mon 05 Dec 2022, 15:49

Ang. ekonomi kring parering och duckande…

Om en fiende använder någon av de 2H vapen som ger 2T10 i skada och spelaren har bredsvärd + sköld (BV 15) så är det 20+ % chans/ risk att spelarens vapen eller sköld blir obrukbara per parad?

Vill påpeka att fallet med fiende som ger 2T10 i skada inte tar med ev skadebonus vilket ökar chansen /risken ytterligare.
Tvåhandssvärd ska vara farliga. Dessutom så kan ju svärd-sköld-personen parera med sin sköld tills den går sönder och då har han fortfarande sitt vapen kvar som han då kan parera med om han vill. När han blir lite rikare så kan han ju köpa sig en större sköld som har BV18 och blir han jätterik så kan han ju köpa en mästersmidd stor sköld som då har BV21.

Dessutom så är ju inte svärd-sköld-personen ensam, han har ju de andra spelarna med sig. Det finns ju viss taktik här att använda sig av.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
HerrBlixt
Posts: 65
Joined: Wed 31 Aug 2022, 07:38

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 4 Strid & Skada

Mon 05 Dec 2022, 16:30

OK, så en sköld blir inte obrukbar om en attack gör mer skada än BV? Reduceras BV för skölden då på något sätt?

Jag tänker en annan situation:

En envig mellan två kombattanter som är beväpnade med 2H-svärd. En sådan envig kan kanske bli ganska otrevlig för den som lyckas med sin första parad men har en 20+% risk att få sitt vapen obrukbart. Tänk på att med en 1T8 skadebonus är det inte långt ifrån 50% risk.

Har jag förstått reglerna rätt?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 4 Strid & Skada

Mon 05 Dec 2022, 16:46

OK, så en sköld blir inte obrukbar om en attack gör mer skada än BV? Reduceras BV för skölden då på något sätt?
Jo, alla vapen, inkl. sköldar gör sönder om skadan är högre än BV.

En envig mellan två kombattanter som är beväpnade med 2H-svärd. En sådan envig kan kanske bli ganska otrevlig för den som lyckas med sin första parad men har en 20+% risk att få sitt vapen obrukbart. Tänk på att med en 1T8 skadebonus är det inte långt ifrån 50% risk.
Man kan ha skadebonus på +1T4 eller +1T6. Sedan, Tvåhandssvärd är farliga, både för dig och för din motståndare. Det ska de vara. Nu kommer ju spelare allt som oftast att skaffa sig bättre och bättre vapen, dessutom så har ju spelare också reservvapen att tillgå, så med tiden så kommer ju det här att bli en mindre och mindre problem. Dessutom, om man är rädd om sitt tvåhandssvärd så kan man ju ducka. Då finns det ju ingen risk att ens vapen går sönder.

Olika vapen och olika taktiker är bra i olika situationer.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
HerrBlixt
Posts: 65
Joined: Wed 31 Aug 2022, 07:38

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 4 Strid & Skada

Mon 05 Dec 2022, 18:34

Tackar för info! Jag får köra en spelomgång. Taktiken blir som du indirekt lyfter annorlunda mot många andra RPG. Kul!
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 4 Strid & Skada

Mon 05 Dec 2022, 18:38

Tackar för info! Jag får köra en spelomgång. Taktiken blir som du indirekt lyfter annorlunda mot många andra RPG. Kul!
Sen är det ju så att tvåhandssvärdet är ett av spelets tyngsta och farligaste vapen och lär väl bara vara speciella fiender som har. Det är lite okej att spelare kommer att känna att den här striden kommer göra ont eller kommer att kosta de gånger man springer på en sådan filur.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
HenrikT
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 4 Strid & Skada

Thu 08 Dec 2022, 10:28

Ok, här kommer lite tankar för att differentiera vapen något, och givetvis med fokus på min real life expertis; avståndsvapen. Den första delen tror jag passar i spelet, den andra är jag mer tveksam till, men det ger realism.

Först lite vapenegenskaper för att ge differens på vad man väljer för vapen (Då spelarna kan sina vapen så saktar de inte ner spelet nämnvärt)

Sköld är inte lika bra som förr, men marginellt bättre än bara ett vapen: Lösning, det är en FÖRDEL att parera närstridsvapen med sköld, och NACKDEL att anfalla med sköld.
Parerdolk har bara högre BV, låt en lyckad parad följas upp av ett avväpna.

Armborst är enkelt att använda, men tar tid att ladda. Låt Armborst (lätt och tungt) skjuta med FÖRDEL på nära och medellångt håll, men låt lätt armborst ta en Handling att ladda (förflyttning eller attack). Låt tungt armborst ta en runda att ladda. Armborst kan inte heller skjutas snabbare (Innan extrareglerna för Kinesiska repeterarmborst kommer).

Notera att handarmborst och slunga kan användas och skjutas med en hand, men det krävs två händer för att ladda om.

Inför hjälteförmågan snabbskytt (Kan väljas upp till tre ggr), ger ett extra skott med pilbåge om skytten inte rör sig mer än 2 meter (eller rider).

Hjälterförmågan Fint tvingar försvararen att välja om hen ska parera eller inte INNAN anfallsslaget


Det nedanstående är nörderi, kanske husregler för den som vill ha mer realism, och jag är inte säker på att det är helt relevant, men fundera på det. En båge kan alltid byggas klenare upp till en materialbegränsning, DVS Kort, Lång och Sammansatt båge kan alla byggas med tex stykrav 5 och lägre skada. Begränsningen är kortbågen som inte håller för de högsta vikterna.

Stykrav Skada Räckvidd (Notera att räckvidden inte skiljer så mycket, då en stark båge har tunga pilar)
3 T4 90
5 T6 150
7 T8 150
9 T10 150
13 T12 200 *Endast långbåge eller Sammansatt båge, sammansatt båge har dubbel maxräckvidd
17 2T8 200 *Endast långbåge eller Sammansatt båge, sammansatt båge har dubbel maxräckvidd

Räckvidd, notera att en längre maxräckvidd inte gör det lättare att träffa på långa håll.
Nära <10m, fördel
Medel 10-30m normalt
Långt 30-60m nackdel
60m till max, endast volleyskott som träffar avsett mål på drakslag om det inte är någon som står helt stilla (vaktpost), då är det dubbel nackdel.
 
HerrBlixt
Posts: 65
Joined: Wed 31 Aug 2022, 07:38

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 4 Strid & Skada

Mon 12 Dec 2022, 21:29

Hjälteförmågan Pilhugg

Denna hjälteförmåga sätter ( sin två i VP-kostnad till trots) frågan på sin spets ( no pun intended) huruvida 1H vapen + sköld eller 2H vapen är ’bättre’. Jag fick intrycket att 2H vapnens skada kom till bekostnad av att ’ducka’ var den enda utvägen för att undvika avståndsattacker - med ’liggande’ tillstånd som följd.

Är den enda fördelen med sköld ( om man samtidigt har hjälteförmågan pilhugg) att sköld innebär ett extra närstridsföremål (med med högt BV) som kan blockera ( förutom 1H vapnet) samt att man inte behöver ’offra’ två VP vid projektilparad? ( nu tänker jag på enbart ’pilhugg’ - inte pilhugg i kombo med ’defensiv’ där kostnad på 5 VP per parad dränerar batterierna snabbt)
 
HerrBlixt
Posts: 65
Joined: Wed 31 Aug 2022, 07:38

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 4 Strid & Skada

Tue 13 Dec 2022, 15:28

Monsterattacker
När det står att monsterattack kan pareras, innebär det att den oxå kan duckas? (Står säkert klart och tydligt i reglerna så ursäkta isåf)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests